Fitness Seller

Hoe moet je eten goed bewaren? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Elouw

Cool Novice
Lid geworden
28 aug 2016
Berichten
86
Waardering
18
Lengte
1m85
Massa
84kg
Beste allemaal,

Een tijd geleden ben ik intensiever gaan sporten. Hierdoor kreeg ik ook meer honger, waardoor ik meer brood mee ging nemen naar school/werk. Nu is het op een punt gekomen dat ik wel 10 belegde boterhammen mee moet nemen om geen trek meer te moeten hebben door de dag heen. Tijd om mijn eetpatroon eens te wijzigen dacht ik.

Nu ben ik meer dingen aan het koken en klaarmaken die ik mee kan nemen naar mijn werk of naar school. Deze doe ik dan in bakjes met een vork erbij. Ideaal. Het probleem is echter dat ik per dag erg veel tijd kwijt ben aan het klaarmaken van mijn eten. Dit moet efficiënter kunnen, dacht ik. Nu heb ik op internet een aantal ideeën opgedaan, waardoor ik concludeer dat het het makkelijkste is om in een keer wat meer te maken. Hier stuit ik op een aantal vragen omtrent het bewaren ervan:

- Kan ik elke maaltijd die ik kook koud eten?
- Kan ik elke maaltijd invriezen?
- Hoe zit het met rijst? kun je dat koud eten, moet je dat opwarmen of kun je dat invriezen?
- kun je bijv. gekookte of gebakken aardappels invriezen of bewaren in de koelkast en
- Hoelang kun je alles bewaren in a) de koelkast en b) de vriezer?
- Maakt het voor de houdbaarheid nog uit of je een maaltijd hebt waarin je alles door elkaar gooit of je de groenten, rijst/aardappels en vlees apart bewaart?

Alles is welkom, en alvast bedankt!
 
Waarom kan je rijst niet koud opeten?

Ik maak meestal op zondag een hele hoop rijst en kip enzo klaar. Afwegen in aparte zakjes en zo de vriezer in. Hoe lang de houdbaarheid is geen idee. Maak vaak voor 2 weken klaar.
 
In de vriezer is het zo een jaar goed, in de koelkast 2 dagen zeker. Alles wat gebakken of gekookt is kan de vriezer of koelkast in en kan ook koud gegeten worden, of het echt lekker is is een ander verhaal. Let wel op met het opnieuw verhitten van spinazie. Ik heb vd week voor het eerst maaltijden besteld bij musclemeat.nl scheelt een hoop tijd. Ik kook nu voor een week rijst en vries het in in boteramzakjes (100gr gekookt per zakje) en bak apart de kip, groenten en saus en doe dat ook in n zakje in de vriezer (200 en 150 gram) dan pak ik vandaag 2 zakjes voor morgen uit de vriezer en leg ik in de koelkast. Zo kan ik elke dag een beetje kiezen wat ik eet.
 
Even vanuit mijn eigen ervaring. Ik heb ook geen koelkast tot mijn beschikking en kan ook niets opwarmen..

- Kan ik elke maaltijd die ik kook koud eten? ja dat kan
- Kan ik elke maaltijd invriezen? Dat hangt ervan af. Rijstgerechten zoals nasi kan je in zijn geheel invriezen. Heb je er een saus bij met vlees en groente dan zou ik het apart invriezen. Pasta zou ik ook apart van saus invriezen. Aardappelen invriezen ben ik geen liefhebber van. Wordt wat zompig en aardappelpuree invriezen komt er vaak een laagje vocht op te staan. Dat is toch minder smakelijk. Dingen als chili con carne etc. kan je ook prima invriezen. Handig is dit:
http://musclemeat.nl/magnetron-tweevak-prep-bakjes-met-deksel

- Hoe zit het met rijst? kun je dat koud eten, moet je dat opwarmen of kun je dat invriezen? zie boven. Koud eten is geen probleem. Doe ik elke dag.
- kun je bijv. gekookte of gebakken aardappels invriezen of bewaren in de koelkast. invriezen wordt niet echt lekker. 2 dagen in de koelkast kan. Daarna wordt de smaak heel snel minder.
- Hoelang kun je alles bewaren in
a) de koelkast? rijst en pasta 2 a 3 dagen, aardappel 2 dagen
b) de vriezer? heb je een vriezer (-18ºC) dan kan je je maaltijden makkelijk een paar weken goedhouden. Heb je een vriesvak (vaak tot -10ºC) dan zou ik het niet langer dan een week doen.
- Maakt het voor de houdbaarheid nog uit of je een maaltijd hebt waarin je alles door elkaar gooit of je de groenten, rijst/aardappels en vlees apart bewaart?
zie eerdere antwoorden.

Ook erg makkelijk voor maaltijden:
* blikje bruine of witte bonen + blikje mais + blik tonijn + blik spercibonen (kan je zonder koeling meenemen en door elkaar mikken).
* wraps met zalm / roomkaas of met pesto / rauwe ham of pindakaas / kip --> oprollen in folie doen en meenemen.
* pannenkoeken. Kan je ook prima invriezen.
* muscle meat foods! Pakje gare kipblokjes en daar je ingevroren rijst met groente bij.
 
Even vanuit mijn eigen ervaring. Ik heb ook geen koelkast tot mijn beschikking en kan ook niets opwarmen..

- Kan ik elke maaltijd die ik kook koud eten? ja dat kan
- Kan ik elke maaltijd invriezen? Dat hangt ervan af. Rijstgerechten zoals nasi kan je in zijn geheel invriezen. Heb je er een saus bij met vlees en groente dan zou ik het apart invriezen. Pasta zou ik ook apart van saus invriezen. Aardappelen invriezen ben ik geen liefhebber van. Wordt wat zompig en aardappelpuree invriezen komt er vaak een laagje vocht op te staan. Dat is toch minder smakelijk. Dingen als chili con carne etc. kan je ook prima invriezen. Handig is dit:
http://musclemeat.nl/magnetron-tweevak-prep-bakjes-met-deksel

- Hoe zit het met rijst? kun je dat koud eten, moet je dat opwarmen of kun je dat invriezen? zie boven. Koud eten is geen probleem. Doe ik elke dag.
- kun je bijv. gekookte of gebakken aardappels invriezen of bewaren in de koelkast. invriezen wordt niet echt lekker. 2 dagen in de koelkast kan. Daarna wordt de smaak heel snel minder.
- Hoelang kun je alles bewaren in
a) de koelkast? rijst en pasta 2 a 3 dagen, aardappel 2 dagen
b) de vriezer? heb je een vriezer (-18ºC) dan kan je je maaltijden makkelijk een paar weken goedhouden. Heb je een vriesvak (vaak tot -10ºC) dan zou ik het niet langer dan een week doen.
- Maakt het voor de houdbaarheid nog uit of je een maaltijd hebt waarin je alles door elkaar gooit of je de groenten, rijst/aardappels en vlees apart bewaart?
zie eerdere antwoorden.

Ook erg makkelijk voor maaltijden:
* blikje bruine of witte bonen + blikje mais + blik tonijn + blik spercibonen (kan je zonder koeling meenemen en door elkaar mikken).
* wraps met zalm / roomkaas of met pesto / rauwe ham of pindakaas / kip --> oprollen in folie doen en meenemen.
* pannenkoeken. Kan je ook prima invriezen.
* muscle meat foods! Pakje gare kipblokjes en daar je ingevroren rijst met groente bij.

Yes super! Hier kan ik wel wat mee, dankjewel!
 
Back
Naar boven