MuscleMeat

Hoe nu HST trainen met blessures?

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Jongens ik heb een probleem!

Sinds begin juli heb ik bijna niets en sinds begin augustus helemaal niets meer aan KT gedaan.
In juli zakte mijn fietsconditie door te weinig eten als een plumpudding in elkaar maar deed ik halfhartig nog wel een heel klein beetje door me op te drukken.
In augustus kwam zelfs dat er niet meer van en meedoen aan een monstertocht als Parijs-Brest heeft er aardig ingehakt.
Spiermassa kwijt, verdoofde vingers (raakte 1 handschoentje kwijt), heel vervelende kniepijn en nu sinds ik afgelopen week heb leren kajakken een extra vermoeide schouder (heb al jaren RSI).
Nu hoop ik vanmiddag een verwijzing naar de fysiotherapeut te krijgen voor de rechterknie (chronisch overbelaste knieband wat lijdt tot acute kniepijn), maar ik had eigenlijk ook vandaag weer met HST willen beginnen.

Enig idee wat ik zou kunnen doen? De cyclus begint met 1 of 2 sets met 15 hh en is een full-body workout.. ik zie me echt niet zoveel squatten of deadliften met zo'n zwakke knie. Ik neem nu plm 2 ibuprofennetjes per dag (niet erg zwaar met 200mg). Stom hè: al die fietsers maar roepen dat squatten slecht voor je knieën is! En dan krijg je die problemen dus met fietsen op een slecht afgestelde fiets!

Graag hoor ik jullie commentaar!

Espi
 
het is toch wat ook he...die chronisch overbelaste knieband wat lijdt tot acute kniepijn kan dat zijn ddordat je wat overgewicht hebt..?
 
nee... ik HAD overgewicht. Nu ben ik niet echt te zwaar meer, maar de blessure is gekomen omdat ik weer clipless ben gaan rijden met te lange cranks. Die leidden tot kniepijn en sinds enige tijd ook heuppijn omdat mijn voet gefixeerd is op die pedaal.
Na pak 'm beet 8000 km fietsen leidt dat gegarandeerd tot problemen.. er was nl. geen enkele zitpositie te bedenken waarmee je echt lekker kunt rijden.. slechts een minst slechte. Elke verandering van de 'minst slechte'positie leidde (leidt) tot acute kniepijn.

Met nieuwe cranks ging het fietsen heel veel beter, maar de optimale zitpositie had ik nog niet te pakken (die wordt dan weer anders). 700km achter elkaar doorrijden in een verkeerde positie is genoeg om je kniebanden bijna definitief te verpesten.

Daarom moet ik nu naar de fysiotherapeut. Omdat ik al zo lang niets meer gedaan heb, wil ik toch mijn training weer oppakken.. dus enige tips zijn gewenst.

Espi... vind je 65 kg bij 1,58 m echt te zwaar dan?
 
vind dat wel mee vallen 65 kg.., maar ik zou het HEEL rustig en HEEL voorzichtig mee beginnen, als je zelfs al een heel klein beetje pijn voelt, meteen stoppen, beter 1 workout missen dan weken workouts missen.
 
Een jaar geleden woog ik nog 85 kg trouwens maar toen kon ik ook niet staand klimmen, ik heb extreem veel staand geklommen tijdens PBP omdat ik alleen staande genoeg kracht heb om op het middenblad hellingen te nemen die net te lang zijn om zittend op maht te nemen en te kort om zittend op souplesse (kleinste blad) omhoog te gaan.

Espi
 
20 kg in 1 jaar, nice, :thumbs:
 
OK.. was vandaag bij de peute.. het waren dus echt de kniebanden, die een beetje slap bleken te zijn (ook kruisbanden) en de gewrichtsspleet was geïrriteerd.
Voorts zei ze (en dat leek bijna een compliment voor een recalcitrant iemand als ik) dat mijn knie niet helemaal 'spoorde' .
Ik ben aan het werk gezet en voelde me wel een zwakkeling
- sissy squat met lichte staaf ... een dusdanig kleine beweging dat de spier het werk niet kan doen... ergo ik ga trillen als een espenblad
- good morning
- calf raise (flink verzuurd)
- leg extension (ook hier heel kleine bewegingsuitslag en extra omhoog krullen met tenen: zelfde effect als bij sissy squat)
- leg curl
- leg press in kleine hoek (3x 40 hh)

En daarna nog mijn KT progje voor bovenlijf.. waar ik normaal in 45 min echt wel klaar ben duurde het nu 2 uur... was compleet afgepeigerd!

O ja.. en ik heb nog een 'patella schemaatje' meegekregen voor thuis. Helaas even kwijt, maar ik moet liggend mijn knieschijf optrekken en ontspannen en dat zoiets van 50x 1 seconde en dan weer afwisselend meerdere seconden.. gaap, gaap, gaap, maar wel goed zei ze.

Espi
 
Back
Naar boven