MuscleMeat

Hoe snel spierafbraak?

  • Topic starter Zelda
  • Startdatum
  • Reacties 34
  • Weergaven 18K
  • Volgers 8

Bezoekers in dit topic

Zelda

Monstrous Giant
15 jaar lid
Lid geworden
31 aug 2004
Berichten
13.160
Waardering
52
Hoe lang duurt het voor dat je massa begint te verliezen als je een tijdje niet kan trainen?
 
Verschilt sterk per individu.
 
Ik zou sowieso goed blijven eten. Zorg dat je genoeg koolhydraten en eiwitten binnenkrijgt, dan breek je minder snel spierweefsel af.
 
Je stopt met groeien nadat SC (supercompensatie) heeft gepiekt. Dus simpelweg: is er geen stimulus meer, dan is de afbraak van spieren groter of gelijk aan de opbouw.
Ik denk dat dit voor de meesten na 10-14 dagen het geval is. Hoe snel en in welke mate spiermassa verminderd hangt af van voeding, stress, activiteit, metabolisme, hormonen enz.
 
TylW zei:
Je stopt met groeien nadat SC (supercompensatie) heeft gepiekt. Dus simpelweg: is er geen stimulus meer, dan is de afbraak van spieren groter of gelijk aan de opbouw.
Ik denk dat dit voor de meesten na 10-14 dagen het geval is. Hoe snel en in welke mate spiermassa verminderd hangt af van voeding, stress, activiteit, metabolisme, hormonen enz.

En hoe lang duurt het dan voordat je op oud niveau bent?
( met goede voeding en goede training)
 
Ik heb nu 4 dagen niet getraint (probeer rustweek in te lassen) Maar heb t gevoel dat ik nu al massa verlies! Kan dit of komt t gewoon omdat de 'pomp' eruit is?
 
als je gewoon eet is dit waarschijnlijk je doorbloeding ja, massa verlies je niet snel in 4 dagen.
 
Het gaat sneller dan je denkt, ik train van Maandag tot Vrijdag, en na het weekend, en dan heb ik het over een clean weekend, zonder alcohol en drugs en goed eten, merk ik al dat ik minder vol oog. Daarna begint het snel minder te worden.

Als ik getraind heb is na 48 uur die spier op z'n best en hardst, tot duurt 96 uur en dan wordt het al aanzienlijk minder.

Overigens komt massa net zo snel terug als je het kwijtraakt. Heb afgelopen jaar heviger koorts gehad voor een week. 3 cm op de armen weg. Zat er binnen een maand hard trainen goed eten weer aan.
 
Marky zei:
Het gaat sneller dan je denkt, ik train van Maandag tot Vrijdag, en na het weekend, en dan heb ik het over een clean weekend, zonder alcohol en drugs en goed eten, merk ik al dat ik minder vol oog. Daarna begint het snel minder te worden.

Als ik getraind heb is na 48 uur die spier op z'n best en hardst, tot duurt 96 uur en dan wordt het al aanzienlijk minder.

Overigens komt massa net zo snel terug als je het kwijtraakt. Heb afgelopen jaar heviger koorts gehad voor een week. 3 cm op de armen weg. Zat er binnen een maand hard trainen goed eten weer aan.
Minder vol ogen staat niet gelijk aan massaverlies maar met het lagere bloedvolume in je spier. Na je training is je spier over het algemeen op maximaal volume, dat maakt hem hard.

Massaverlies is idd heel erg individueel bepaald en hangt af van je trainingsverleden, je voedingspatroon in het verleden en tijdens je stop en je bewegingspatroon tijdens je stop. Het idee dat je na een week rust zwaar in massa achteruit holt is niet alleen zwaar overdreven, het is ook nog eens fysiologisch onmogelijk.
Als je je rust als een zitzak doorbrengt en daarbij verschrikkelijk slecht eet zal het na een week of 2 een beetje zeuren worden (je lichaam past zich eenvoudigweg weer aan aan de omstandigheden), maar dan nog verlies je geen massa met kilo's tegelijk.
 
Fijn om te weten.. Ben nu vier dagen ziek (griep) en ben nu al drie kilo kwijt :mad: Kan wel janken, maarja wat doe je eraan als je eten harder eruit komt dan erin gaat :D
 
Homer17 zei:
En hoe lang duurt het dan voordat je op oud niveau bent?
( met goede voeding en goede training)
hangt ervan af hoe lang de stop was.

Het voordeel van bijv heel wat jaren naturel training is dat wanneer je stopt en terug herbegint ook weer vrij snel terug op oud niveau bent door spiergeheugen.

Hoe jonger je bent hoe gemakkelijker dat allemaal gaat. Volgens mij gaat het trouwens zelden om kilo's eigenlijke spier, het is vooral vocht en glycogeen wat uit de spieren trekt wat het volume verminderd en die lopen snel terug vol wanneer je training hervat wordt en je dieet voldoende is.

Om een voorbeeld bij mezelf te geven: 4 weken griep en 3 kilo kwijt. Ik ga terug trainen en na een week ben ik meer dan 3 kilo bijgekomen. Vetmeting duid aan dat het niet om vetwinst gaat. Dit is puur vocht in spier dus.
 
Van de zomer woog ik 116 kilo, voor mijn werk moest ik met een groep naar een soort kamp... Ik heb daar toen de hele nacht overgegeven. Twee dagen later ging ik ff op de weegschaal staan.... ik was gelijk drie kilo kwijt :mad: . En ik weet niet hoe jullie het doenn maar ik krijg die kilo's er met geen mogelijkheid meer aan. Maakt niet uit hoeveel ik eet. Het blijft trouwens niet alleen bij die drie kilo's, ik merk dat heel mijn fysiek langsaam instort en de kilo's verdwijnen ook ??? .. Ik zit nu op de 108 kilo en moet weer een zware weg bewandelen.. ;)
 
ja maar heb je het dan over naturel behaalde spiermassa ? of hebben we het over chemisch ondersteunde massa ?
ik merk zelf namelijk dat naturel behaalde spiermassa binnen een paar weken terug is als ik een langerre tijd niet train
 
op eind september werden mn trainingen onderbroken door polsbreuk.
ik heb gezeurd, frieten chips, bla bla... ik ben nix kwijt. op n moment woog ik nog 80, nu weeg ik weer 82/83. ben nix van kracht kwjit, ktrain nu alleen benen. kuiten train ik nog altijd 156kg(kan wel meer)leg extention lukt wel met 30/35kg. heb vrijdag mn arm/pols getest=>zittend bankduwen, 40kg was gemakkelijk met 1 arm, ik weet zeker dat 100 me moet lukken, maar als ik een fractie van een seconde die baar wil waar ik ze niet wil hebben, knal ik erdoor. 30/40/100, maakt niet uit, ik kan het niet houden :mad:

ben blij dat ik nix kwijt ben, zowel massa als kracht.(train nu weer een week)
 
vandaag weer trainen na 2 weken :D :D ik voel de pomp al
 
ik train nu al bijna 3 maanden niet meer ivm met een blessure en een familiekwestie waardoor ik geen tijd meer heb. Ik merk eigenlijk alleen dat m'n benen en borst iets kleiner zijn geworden, maar me rug en armen zijn nagenoeg gelijk gebleven volgens mij.
 
o..en ik maar denken dat t erg was als je 4 dagen niet trainde.
 
A-J zei:
Fijn om te weten.. Ben nu vier dagen ziek (griep) en ben nu al drie kilo kwijt :mad: Kan wel janken, maarja wat doe je eraan als je eten harder eruit komt dan erin gaat :D
Je hoeft je geen zorgen te maken hoor, je valt af omdat je heel weinig vocht over houdt door de griep. Ik ben toenertijd in 3 dagen 5 kilo afgevallen. Na een weekje zat dat er weer bij. Het komt allemaal wel weer goed :)
 
Er bestaat ook nog zoiets als spiergeheugen. Als je een goede basis hebt en je kan door omstandigheden een tijdje niet trainen, kom je vrij snel weer op je oude niveau terug. Vaak is het helemaal zo slecht nog niet om eens per zoveel maanden 's een weekje totaal nix te doen en je lichaam even tot rust te laten komen. Afvallen door ziekte zit em meestal in het slechter (minder) eten...
 
Laatst bewerkt:
Ben een hele week snotverkouwen geweest, waarvan ik er 2 met koorts in bed gelegen heb.
Ben inderdaad 1,5kg kwijtgeraakt, maar mijn spiermassa lijkt hiedoor niet afgenomen te zijn, sterker nog, mijn armen zijn in die tijd nog gegroeid, grotere omvang gemeten. (had nog getraind de dag voor ik in bed moest).
Het lijkt dus dat er vet verbrand wordt of dat je vocht verliest, maar je spieren teren dus niet zo gauw in.
 
Back
Naar boven