Fitness Seller

Hoe vaak Deadlift en squat

Bezoekers in dit topic

Dit zijn world ranking voor dames <52kg:
Powerlifting - International Powerlifting Federation IPF
cmvgxvrl.jpg

Weet niet of dit raw of met pak aan is.

Die kleine dames zetten wel wat weg. Alleen Taipei had duidelijk haar dag op de squat en de bp niet. Daarentegen deadlift ze wel ruimschoots het dubbele van haar eigen gewicht, maar ja, de eerste Russin doet dat in drievoud...
 
Die kleine dames zetten wel wat weg. Alleen Taipei had duidelijk haar dag op de squat en de bp niet. Daarentegen deadlift ze wel ruimschoots het dubbele van haar eigen gewicht, maar ja, de eerste Russin doet dat in drievoud...
Die nr 22... wtf he... Dit kan volgens mij niet eens kloppen. Die is harstikke slap voor op zo´n lijst.
 
Dan heb ik nog een lange weg te gaan. :D

Maar dan nog zie ik een dwerg als ik geen 120kg benchpressen of 250 legpressen. Nu heb ik na goed 3 decennia paardrijden wel een sterk onderstel. 120kg kan ik legpressen.
al legpress je een ton, dat wil niets zeggen hé... Op de ene legpress druk je rustig 350 terwijl je op de andere misschien maar 200 drukt. Kracht meten /squat, DL, OHP, bench
 
al legpress je een ton, dat wil niets zeggen hé... Op de ene legpress druk je rustig 350 terwijl je op de andere misschien maar 200 drukt. Kracht meten /squat, DL, OHP, bench

Eens. Db bench press gaat best lekker, maar als ik op de chest press ga zitten, ben ik op een (veel) lichter gewicht na 4 reps al gesloopt. Dunno why.
 
Is het dan niet 'logischer' dat gevorderd voor iedereen subjectief/persoonlijk is?

Dat hangt er vanaf hoe begrippen zoals beginner, intermediate en gevorderd worden geïnterpreteerd.

Dat kan namelijk op verschillende manieren, die elk hun specifieke nut hebben:

1. In relatie tot statische gemiddelden. (Wilks, bepaalde tabellen)

Dit zegt vooral iets over je prestatie en of je wel of niet getalenteerd bent afgezet tegen je geslacht, leeftijd, lichaamsgewicht e.d.
Mij zegt dit nooit zo heel veel, maar voor sommigen is dit een goede indicatie van hoe 'ver' ze zijn gekomen qua prestaties.
Voor de competitie zijn dit soort maatstaven onontbeerlijk.



2. In relatie tot je eigen potentieel.

Waar ben je ooit begonnen en waar sta je nu en wat kun je?
Dit criterium is bij uitstek persoonlijk/subjectief.

Persoonlijk vind ik dit veel belangrijker en waardevoller voor een individu dan punt 1.
Ik geef altijd mijn persoonlijke voorbeeld aan de hand van de deadlift. 1e deadlift ooit (ik was toen 15/16 volgens mij) 1x55kg
1RM ligt op dit moment -ik ben nu 47- ergens tussen de 270-280kg.
Statisch gezien is dit onbeduidend, voor mijzelf is dit een prestatie waar ik trots op ben.

Jij vraagt je af of je ooit in staat zou zijn om 120kg op de bench press te doen bij 52-55 kg. Wellicht nooit, maar al zou je uiteindelijk 1x80 of 1x100kg halen in de wetenschap dat je ooit bent begonnen met bijvoorbeeld 1x20kg, dan zou dat wel een verbetering zijn van 400-500%.
Als je dat zou redden, dan beschouw ik dat als een eerste klas vergevorderde prestatie waar je heel trots op mag zijn.



3. In relatie tot de mate waarin je op trainingsprikkels reageert en de snelheid van je progressie daarbij.

Bij een beginner zijn er maar weinig trainingsprikkels nodig, is aanpassingsreactie van het lichaam heel heftig en gaat progressie heel snel.
Een vergevorderde trainee daarentegen, moet zich een jaar lang op allerlei (slimme) manieren afbeulen om nog wat vooruitgang te boeken.
Dit is weer een heel ander perspectief van waaruit je kunt kijken naar progressie.
Niet iets om nou over op te scheppen in de kroeg, maar wel belangrijk bij de keuze van schema's en progressie protocol.

Terugkoppelend naar de eerdere discussie is het daarom zo dat echte beginners meestal heel hard gaan op een eenvoudig schema zoals stronglifts, maar een gevorderde een veel complexer schema nodig heeft. (met daarin op den duur ook gerichte periodisatie)
 
1RM ligt op dit moment -ik ben nu 47- ergens tussen de 270-280kg.
Statisch gezien is dit onbeduidend, voor mijzelf is dit een prestatie waar ik trots op ben.

Jij vraagt je af of je ooit in staat zou zijn om 120kg op de bench press te doen bij 52-55 kg. Wellicht nooit, maar al zou je uiteindelijk 1x80 of 1x100kg halen in de wetenschap dat je ooit bent begonnen met bijvoorbeeld 1x20kg, dan zou dat wel een verbetering zijn van 400-500%.
Als je dat zou redden, dan beschouw ik dat als een eerste klas vergevorderde prestatie waar je heel trots op mag zijn.


Bij een beginner zijn er maar weinig trainingsprikkels nodig, is aanpassingsreactie van het lichaam heel heftig en gaat progressie heel snel.
Een vergevorderde trainee daarentegen, moet zich een jaar lang op allerlei (slimme) manieren afbeulen om nog wat vooruitgang te boeken.

Dat is idd een beste dl. Ook zeker gelet op leeftijd een prestatie. Ik merk als veertiger ook dat ik het wat 'moeilijker' heb vergeleken met toen ik nog een twintiger was.

Benchpress rond 80 zou mooi zijn, maar misschien 1 rep. Nu is het streven de db bench press met 2x 20kg, rep of 5. Maar ik weet nog hoe ik opkeek tegen de dubbele cijfers en met db's van 10kg doe ik de bench press alsof het bijna niets is. Dat was in januari wel anders.

In het begin verandert je lichaam snel/boek je snel progressie. Die ervaring heb ik ook. Maar ik kan mij voorstellen dat je op enig moment, na jaren, het plafond van je kunnen aantikt en dát is voor iedereen ook weer persoonlijk. Die nummer 22 op dat lijstje, wat Brutushakt ook zegt, die is vergeleken met de rest gewoon slap. Of heeft idd een nacht lopen feesten...les 1: niet de nacht doorhalen alvorens je een grote sportprestatie moet leveren, maar dat verder terzijde...
 
Dat is idd een beste dl. Ook zeker gelet op leeftijd een prestatie. Ik merk als veertiger ook dat ik het wat 'moeilijker' heb vergeleken met toen ik nog een twintiger was.

Benchpress rond 80 zou mooi zijn, maar misschien 1 rep. Nu is het streven de db bench press met 2x 20kg, rep of 5. Maar ik weet nog hoe ik opkeek tegen de dubbele cijfers en met db's van 10kg doe ik de bench press alsof het bijna niets is. Dat was in januari wel anders.

In het begin verandert je lichaam snel/boek je snel progressie. Die ervaring heb ik ook. Maar ik kan mij voorstellen dat je op enig moment, na jaren, het plafond van je kunnen aantikt en dát is voor iedereen ook weer persoonlijk. Die nummer 22 op dat lijstje, wat Brutushakt ook zegt, die is vergeleken met de rest gewoon slap. Of heeft idd een nacht lopen feesten...les 1: niet de nacht doorhalen alvorens je een grote sportprestatie moet leveren, maar dat verder terzijde...
Als je 80 zou drukken als vrouw zijnde zit je inderdaad best goed. Maar of je dat ooit zult halen? Haha, ik denk dat je dan ook al echt serieus zou moeten trainen, aanleg hebben en ook zou moeten weten wat je doet. Mijn vriendin heeft overigens van nature een super sterke bench. Dus het kan altijd..... Let wel dat je bij DB bench kunt cheaten hé... Als je niet all the way down gaat zeg maar. Dus dan druk je in feite natuurlijk als nog veel minder. Ik drukte laatste x dat ik db benchte iets van 12x40 per arm plat.
 
Let wel dat je bij DB bench kunt cheaten hé... Als je niet all the way down gaat zeg maar. Dus dan druk je in feite natuurlijk als nog veel minder. Ik drukte laatste x dat ik db benchte iets van 12x40 per arm plat.
\

Daar zit voor mij juist de truc voor een correcte technische uitvoering: all the way down. Zolang dát niet lekker flexibel en gemakkelijk gaat, is mijn db bench niet goed. En wordt er dus zeker niet verhoogd. Natuurlijk kan ik zwaarder, maar het resultaat is 0...
 
De nummer 22 kan ook gewoon geblesseerd zijn? Daarbij zijn begrippen als beginner, intermediate en advance tot zeker zin subjectief, maar kun je zo ook objectief meten. Het belangrijkste voor een beginner is de beweging leren en dat daar ligt ook alle focus op bij de serieuze coaches. Vooral als er vanaf jonge leeftijd voor een sport wordt getraind. De intermediate is vaak iemand die een jaar serieus heeft getraind, dit betekent dat hij nauwelijks trainingen heeft overgeslagen en vaak ook een calorieën surplus heeft gehad in deze tijd. De fase van intermediate naar advance is wel moeilijker te bepalen en is ook sport/doel afhankelijk. Bij Powerlifting zou je puur naar wilks/totaal kunnen kijken.
 
\

Daar zit voor mij juist de truc voor een correcte technische uitvoering: all the way down. Zolang dát niet lekker flexibel en gemakkelijk gaat, is mijn db bench niet goed. En wordt er dus zeker niet verhoogd. Natuurlijk kan ik zwaarder, maar het resultaat is 0...
En beste is denk ik nog om iemand dat te laten controleren , filmen
 
Eens, daarvoor train je soms samen
Nou ik niet. Ik zie liever zelf wat er gebeurd. Behalve dan als de 2e partij ook écht maar dan ook écht verstand van zaken heeft LOL..
 

Misschien wat leuke inspiratie voor horsewoman. Over sterke vrouwen gesproken.
 
Wat adviseer je trouwens voor de squat?Stuk of zes sets met weinig reps net als de Deadlift?

En magnesium ga ik aanschaffen. Maar uhh . ...over de 300 kilo dl ? !Daar denk ik nog niet eens aan

Afgelopen woensdag 320 kilo hookgrip gedeadlift :) ik zit weer bijna op mijn oude max.

Ik zou gewoon iets als Starting Strength doen als je sterker wil worden op de powerlifts.
Persoonlijk zou ik daar de overhead press uitgooien aangezien ik zelf nooit echt cary-over daarvan merk op de benchpress, maar voor de rest een goed schema.
 
Afgelopen woensdag 320 kilo hookgrip gedeadlift :) ik zit weer bijna op mijn oude max.

Ik zou gewoon iets als Starting Strength doen als je sterker wil worden op de powerlifts.
Persoonlijk zou ik daar de overhead press uitgooien aangezien ik zelf nooit echt cary-over daarvan merk op de benchpress, maar voor de rest een goed schema.
Ik anders wel..
 
Afgelopen woensdag 320 kilo hookgrip gedeadlift :) ik zit weer bijna op mijn oude max.

Ik zou gewoon iets als Starting Strength doen als je sterker wil worden op de powerlifts.
Persoonlijk zou ik daar de overhead press uitgooien aangezien ik zelf nooit echt cary-over daarvan merk op de benchpress, maar voor de rest een goed schema.
320 kg.Toe maar zeg. En is dat dan 1rm?
 
Nee, mijn 1rm mixed grip was 340 dus ben er bijna. En dan daar voorbij gaan he.
400 kilo raw deadlift hookgrip is mijn doel.
Zo zeg. Dat zijn nog eens kilo's. Suc6 hoor. Wat eet je wel niet om dat aan te kunnen?
 
Back
Naar boven