Fitness Seller

Hoe vaak wisselen schema?

Bezoekers in dit topic

Cherrygarcia

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
11 aug 2007
Berichten
112
Waardering
0
Ik vroeg me eigenlijk af om de hoeveel tijd je best eens wat afwisseling brengt in je schema? En of het beter is om na verloop van tijd is van schema te wisselen, dus waarom het wel of niet beter is?

Mvg
Cherrygarcia
 
ik neem meestal elke 4 - 6 weken ongeveer een nieuw schema..

waarom?

Omdat je spieren anders wennen aan je trainen, als je telkens andere oefening/toestel gebruikt heeft je lichaam geen tijd om er flink aan te wennen als je het vaak genoeg doet..
 
Hazo, ik dacht er eerder aan om om de 4 maanden een ander schema te volgen maar dat is dan misschien net iets telang gewacht?
Als je spieren wennen aan je training, wil dat dan zeggen dat je minder progressie gaat boeken?

Mvg
Cherrygarcia
 
schema wissel ik niet vaak.

meestal gooie ik een oefening er uit of er bij.
 
Hazo, ik dacht er eerder aan om om de 4 maanden een ander schema te volgen maar dat is dan misschien net iets telang gewacht?
Als je spieren wennen aan je training, wil dat dan zeggen dat je minder progressie gaat boeken?

Mvg
Cherrygarcia

kan ook best, maar dan minstens in kombinatie met wat Den_bb schreef ;)

"never touch a running system" werkt ook bij BB, als je goed gaind in een programma MOET je niet na 6 weken wisselen ;)
 
Vind het nogal nutteloos om minder dan 6 weken te trainen met een bepaald schema ...
Dus ik wissel om de 8 weken zoiets.
 
Het is onzin dat een schema na een aantal weken niet meer werkt. Als je gains wat minder worden dan zou je wat kleine aanpassingen kunnen doen, zoals een andere reprange gebruiken of in het geval van krachttraining wat meer nadruk leggen op een eventueel sticky-pioint. Het is echter een fabeltje dat je lichaam na een aantal weken went aan een schema en dus niet meer goed vooruit gaat. Zolang je maar hard traint en je voeding in orde is werkt bijna.. zo niet.. alles.
 
Hm, ik zou hetzelfde zeggen als OddBall:

ik neem meestal elke 4 - 6 weken ongeveer een nieuw schema..

waarom?

Omdat je spieren anders wennen aan je trainen, als je telkens andere oefening/toestel gebruikt heeft je lichaam geen tijd om er flink aan te wennen als je het vaak genoeg doet..

En anderen zeggen dit:

Het is onzin dat een schema na een aantal weken niet meer werkt. Als je gains wat minder worden dan zou je wat kleine aanpassingen kunnen doen, zoals een andere reprange gebruiken of in het geval van krachttraining wat meer nadruk leggen op een eventueel sticky-pioint. Het is echter een fabeltje dat je lichaam na een aantal weken went aan een schema en dus niet meer goed vooruit gaat. Zolang je maar hard traint en je voeding in orde is werkt bijna.. zo niet.. alles.

Het is dus als bij alles... Zoveel mensen, zoveel meningen. Iedereen heeft wel een andere mening, iedereen zegt iets anders.

Je moet denk ik maar gewoon kijken of je progressie blijft boeken, en of je het schema dat je doet leuk vindt. Zo niet, dan gooi je wat om ofzo.
 
de indeling blijft bij mij qua doelgroepen op een bepaalde dag hetzelfde..

verder is elke dag anders wat betreft de soort oefeningen, reps, sets, rust tussendoor, enz. enz. voor de constante prikkel..

waarom ingewikkeld doen en een nieuw schema in mekaar flansen?
 
Alle toplifters en bodybuilders hebben hun eigen manier van trainen.. meaning alles werkt.

Je moet denk ik maar gewoon kijken of je progressie blijft boeken, en of je het schema dat je doet leuk vindt. Zo niet, dan gooi je wat om ofzo.

Dat is nog het belangrijkste. Als je plezier hebt in je trainingen dan ga je er ook echt voor en dan raak je er ook van overtuigd dat je progressie boekt. Het slechtste wat je kan doen is elke week aan een andere routine beginnen. Op die manier kom je ook nooit te weten of iets voor je werkt of niet.. buiten beschouwing latend dat ik er van overtuigd ben dat alles werkt.
 
Persoonlijk hou ik meestal 8 weken een schema aan waarin ik nog weleens wat oefeningen verander, na die 8 weken gevolgd door een rustperiode van minstens een week ga ik dan wel verder met zo ongeveer dezelfde oefeningen maar dan combineer ik het weer met andere spiergroepen en andere reprange, dus bijv:
schema 1:
rug-borst, 4x8
benen-buik 4x8
schouders-armen 4x8

en dan bijv:
schema 2:
borst-armen 3x15
benen-buik 3x15
rug-schouders. 3x15

Dit werkt voor mij perfect, maar ga in de toekomst zelf ook weer aan de slag met een fullbody schema 3x in de week.
 
ik neem meestal elke 4 - 6 weken ongeveer een nieuw schema..

waarom?

Omdat je spieren anders wennen aan je trainen, als je telkens andere oefening/toestel gebruikt heeft je lichaam geen tijd om er flink aan te wennen als je het vaak genoeg doet..

Dan moet je niet constant dezelfde reprange + zelfde gewicht gebruiken. :rolleyes:
Gelul altijd met wennen aan een schema. Als je zorgt dat je lijf iedere training een nieuwe prikkel krijgt went je lichaam nergens aan maar boek je vooruitgang.
 
Dan moet je niet constant dezelfde reprange + zelfde gewicht gebruiken. :rolleyes:
Gelul altijd met wennen aan een schema. Als je zorgt dat je lijf iedere training een nieuwe prikkel krijgt went je lichaam nergens aan maar boek je vooruitgang.

Hm.. misschien, misschien niet.. ligt allemaal persoonlijk..

Zelf haat ik het om een periode met hetzelfde schema te werken.. ookal zou ik aantal sets/reps veranderen.. vandaar dat ik gewoon om de 4 - 6 weken een nieuw schema in elkaar flans.. dus wat andere oefeningen, andere spiergroepcombo's etc.. gewoon zodat ik zelf ook veel mer afwisseling heb

Persoonlijk vind ik dit vele malen fijner trainen dan elke 8 - 10 weken dezelfde oefeningen doen..
 
Iedere training wissel ik met iso oefeningen verder blijven basis oefeningen wel hetzelfde

Oefeningen die ik nooit verander alleen in reps en sets zijn back squat, deadlift, benchpress en oh press, de rest kloot ik aan.

Eingelijk hou ik nooit langer dan 1 week een vast schema aan kwa oefeningen (iso)
 
Dan moet je niet constant dezelfde reprange + zelfde gewicht gebruiken. :rolleyes:
Gelul altijd met wennen aan een schema. Als je zorgt dat je lijf iedere training een nieuwe prikkel krijgt went je lichaam nergens aan maar boek je vooruitgang.

juist..
 
Ok thanks voor de reacties. Wat ik hieruit opmaak is dat ik mijn schema zolang mag aanhouden als ik het fijn vind, maar af en toe best wat variatie breng op gebied van oefeningen.
Dus ik zou het best om de zoveel weken wat verandering brengen in sets en reps, en gewoon een paar oefeningen eruit laten en nieuwe erin stoppen.

Mvg
Cherrygarcia
 
Ok thanks voor de reacties. Wat ik hieruit opmaak is dat ik mijn schema zolang mag aanhouden als ik het fijn vind, maar af en toe best wat variatie breng op gebied van oefeningen.
Dus ik zou het best om de zoveel weken wat verandering brengen in sets en reps, en gewoon een paar oefeningen eruit laten en nieuwe erin stoppen.

Mvg
Cherrygarcia

Yep, precies.
 
jie snapt um ;)
 
Back
Naar boven