AndroidHealthClinic

Hoe verbeter ik mijn "Lagging Body Parts"? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jelle Starreveld

Cool Novice
Lid geworden
10 mei 2022
Berichten
78
Waardering
179
Lengte
1m89
Massa
120kg
Vetpercentage
8%
Beste lezers,

Ik denk dat alle bodybuilders onder ons, een zo geproportioneerd mogelijk fysiek willen presenteren. En hoe goed jouw lichaam in verhouding is, kom je meestal pas achter aan het einde van je prep, wanneer je vetpercentage minimaal is en alles goed zichtbaar is. Nu kom ik net uit prep en heb goed kunnen oordelen waar ik kan/moet verbeteren en welke spiergroepen achterlopen. Graag wil ik met jullie delen hoe mijn trainingssplit er vanaf nu uit zal zien om mijn zwakke punten weg te werken.

Voor de mensen die het interessant vinden, mijn fysiek willen mee beoordelen of kijken hoe mijn plan van aanpak zal uitpakken komende tijd: https://www.instagram.com/jelle_starreveld/

Wanneer je prioriteit wilt geven aan een spiergroep, komt het er meestal op neer dat je andere spiergroepen minder prioriteit zal moeten geven. De realiteit is, hoe langer jij al bodybuilder bent, hoe harder jij jezelf kapot kunt maken tijdens een training, hoe vaker je herstel een missende schakel zal zijn in je progressie. We kunnen niet verwachten dat we elke spiergroep hetzelfde blijven trainen en onze zwakke spiergroepen maar extra blijven beladen. Ons lichaam heeft maar een bepaald vermogen om te herstellen van stress uit training. De kans is zelfs dat je de zwakke spiergroepen op deze manier gaat over trainen en ze nog verder achteruit gaan. Dit zal mentaal dus misschien erg moeilijk zijn, aangezien onze sterke spiergroepen vaak het leukst zijn om te trainen, voelen het lekkerst aan, zien er opgepompt het best uit, etc.
Ter goede orde, er is hierin geen goed of fout. Is jouw doel een perfect geproportioneerd fysiek naar bodybuild standaarden creëren het doel, is trainen gewoon een uitlaatklep of heb jij een van de duizenden andere redenen om te trainen? Dit is compleet aan jou.

Nu, mijn zwakke punten:

- Rug. En dan doel ik voornamelijk op de lats. De dikte en de onderkant van de lats. Mijn fysiek komt tijdens het poseren redelijk goed naar voor, maar bij een Back Double Biceps denk ik al gauw, what's this shit... :') Ook is dit het lichaamsdeel waarop ik het laatst mijn vet verlies.
- Quads. Niet zo zwak als mijn rug, maar toch moet hier meer massa op en moet dit meer gedefinieerd.
- Schouders. Was altijd een zwak punt. Afgelopen maanden veel aandacht aan besteed en zijn enorm vooruit gegaan. Maar... schouders kunnen nooit groot genoeg!

Sterke punten:

- Borst
- Armen
- Kuiten (train ik ook niet ;))

Hoe gaat mijn trainingssplit eruit zien:

Dag 1 - Rug / Biceps (focus op lats)
Dag 2 - Borst / schouders / triceps (focus op side delt)
Dag 3 - Benen (focus op quads)
Dag 4 - RUST
Dag 5 - Rug / Biceps
Dag 6 - Schouders / triceps
Dag 8 - Benen (focus op quads)
Dag 9 - RUST

Repeat!

Dit zal voor de komende periode mijn split zijn. Merk ik dat het niet uitpakt zoals gepland, een zwak punt weggewerkt is of er een andere reden ontstaat waardoor ik mijn trainingssplit moet wijzigen, zal ik dit met jullie delen. Graag hoor ik of er interesse is om dieper in te gaan op deze split en evt. de dagen uit te werken in oefeningen, sets, reps, etc.

Hopelijk kunnen jullie wat met deze informatie en kun je dit principe ook toepassen op je eigen split. Begrijp je het principe maar hoor je toch graag mijn mening of heb jij een goede aanvulling voor mij? Voel je vrij.

Jelle Starreveld
 
Om informatief te zijn voor geïnteresseerden, is het ook handig de oefeningen te benoemen. Verder ben ikzelf een voorstander van benen tussen rug en borst, zodat je UB dagje rust heeft.
Net als UB/LB schema's.

Oja, Unilateraal Row/LPD al eens geprobeerd ?
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me wel af hoe zou jij bijvoorbeeld asymmetrische spiergroepen aanpakken? Voorbeeld: mijn linker kuit is 43cm en mijn rechter 44.5cm dat is zo'n 1,5cm verschil dat is niet niks natuurlijk. Zelf doe ik nu om de benen training mijn rechter een keer overslaan ook omdat ze inpricipe in verhouding met de rest van mijn lichaam niet te klein zijn. Zo heb ik ook een kleine cm verschil in mijn linker en rechter arm dit probeer ik op te lossen d.m.v met links te beginnen en alleen maar losse dumbell/cable oefeningen ermee te doen maar merk tot nu toe weinig verschil. Wat is jou kijk hierop? Hoe zou jij zoiets aanpakken?
 
Om informatief te zijn voor geïnteresseerden, is het ook handig de oefeningen te benoemen. Verder ben ikzelf een voorstander van benen tussen rug en borst, zodat je UB dagje rust heeft.
Net als UB/LB schema's.

Oja, Unilateraal Row/LPD al eens geprobeerd ?
Dankjewel voor je feedback. Ik zal de split volledig uitwerken boor de geïnteresseerden. Ik geef de voorkeur aan een dag tussen rug en benen aangezien dit voor mij de meest heftige trainingen zijn, grootste spiergroepen en beide trainingen een aanslag kunnen zijn op de onderrug. Rug gevolgd door borst geeft bij mij geen enkel probleem in herstel en zit elkaar niet in de weg heb ik ervaren, maar ik zie de waarde voor anderen om UB te laten volgen door lower body.
Betreft unilateraal row/lpd, dit heb ik in mijn laatste routine veel gedaan en heb ik zeker progressie mee geboekt. Huidige routine zijn deze technieken minder dominant. Dit zal ik laten zien in mijn volgende topic.
 
Ik vraag me wel af hoe zou jij bijvoorbeeld asymmetrische spiergroepen aanpakken? Voorbeeld: mijn linker kuit is 43cm en mijn rechter 44.5cm dat is zo'n 1,5cm verschil dat is niet niks natuurlijk. Zelf doe ik nu om de benen training mijn rechter een keer overslaan ook omdat ze inpricipe in verhouding met de rest van mijn lichaam niet te klein zijn. Zo heb ik ook een kleine cm verschil in mijn linker en rechter arm dit probeer ik op te lossen d.m.v met links te beginnen en alleen maar losse dumbell/cable oefeningen ermee te doen maar merk tot nu toe weinig verschil. Wat is jou kijk hierop? Hoe zou jij zoiets aanpakken?
Je aanpak klinkt niet verkeerd. Het komt voornamelijk neer op prioritiseren. Loopt een spier groep of specifieke kant van je lichaam achter, besteed hier meer aandacht aan. Loopt iets voor, train dit minder of zelfs niet. Dit doe je tot dat je lichaam in verhouding is. Ook zit er soms verschil in je uitvoering, mind-muscle link, etc., dus besteed je aandacht aan.
Uiteindelijk denk ik dat iedereen een klein verschil heeft in zijn linker en rechterkant. Is dit minimaal, kun je idd unilateral trainen en altijd starten met je zwakke kant.
Ben je wedstrijd bodybuilder, kun je ook altijd nog een hoop verbloemen in je poseren.
 
ben ook wel benieuwd naar de oefeningen en de reps daarin.
 
Back
Naar boven