AndroidHealthClinic

hoe verbrand je meer kcal met squat? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Monkeyface

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
221
Waardering
6
Lengte
1m72
Massa
92kg
Vetpercentage
> 50%
Beste forumleden,

Ik ben bezig met een ketodieet en train 3x per week. Ik doe o.a. 3x per week squat (3x8 herhalingen met 130 kg met 30 seconden pauzes tussen de sets).
Omdat dit mij redelijk uitput, zit ik te denken om het aantal herhalingen wat naar beneden en het aantal kilo's om hoog te schroeven.
Ik zit met het volgende:
omdat mijn dieet goed werkt dwz. elke week 0.8-1 kg gewicht verlies (voornamelijk vet) wil ik niet dat ik doordat ik van trainen verander dit in de war gooi.
Zit met de vraag:
verbruik ik evenveel/meer/minder kcal als ik van 3x8 herhalingen met 130 kg met 30 seconden pauzes tussen de sets over zou stappen naan 3x5 herhalingen met 145 kg met 30 seconden tussen de sets?
Zweten doe ik flink minder met de 3x5 145 kg en dus vroeg me af of dat evengoed helpt als de 3x8.
Hoor graag jullie mening met onderbouwing.
 
Moeilijk te zeggen, intensiteit verhogen betekend meestal meer energie verbruiken alleen zal de verhouding veranderen, ook na de training. Je verbruikt relatief gezien minder vet (ik denk dat dat je doel is).

Mijn eigen ervaring is doe wat je het beste volhou.
 
5x5 145 zou wel meer werk kosten. Denk niet dat de rustpauzes echt veel verschil in kcal verbruik gaan maken bij anaeroob trainen, of je moet daarbij dan weer veel langere trainingssessies doen.
 
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik ga ff nog testen en idd wat ik het beste vol hou is de beste oplossing.
Rustpauzes maken eventueel iets uit in een ketodieet, omdat met korte rustpauzes volgens mij meel glycogeen uit de spieren wordt verbruikt. Kan het natuurlijk fout hebben.
 
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik ga ff nog testen en idd wat ik het beste vol hou is de beste oplossing.
Rustpauzes maken eventueel iets uit in een ketodieet, omdat met korte rustpauzes volgens mij meel glycogeen uit de spieren wordt verbruikt. Kan het natuurlijk fout hebben.

Hoger intensiteit verbruikt meer glycogeen. Korter rust (=lagere intensiteit) verbruikt meer vet.
 
Het verschil is verwaarloosbaar klein. Daarnaast moet je krachttraining niet zien als middel om calorieën te verbranden.
 
Dat doel bepaalt iedereen voor zichzelf?
Uiteraard. Maar vervolgens is de vraag: wat is een effectieve en efficiënte manier om dat doel te bereiken. Als je doel afvallen is, dan zou squatten niet mijn eerste keuze zijn.
 
Uiteraard. Maar vervolgens is de vraag: wat is een effectieve en efficiënte manier om dat doel te bereiken. Als je doel afvallen is, dan zou squatten niet mijn eerste keuze zijn.
Hij vraagt of hij meer verbrand met meer reps minder gewicht, minder rust verband dan wat hij nu doet.

zou jij iemand die af wil vallen cardio aanraden?
 
Hoger intensiteit verbruikt meer glycogeen. Korter rust (=lagere intensiteit) verbruikt meer vet.

Zou je dit willen toelichten?
Ik dacht namelijk als je de glycogeen snel uit je spieren hebt (de doel van ketodieet), dat je dan automatisch meer vet gaat verbranden (aangezien er geen glyco in je spieren meer zit ga je vet verbranden).
Je zegt nu eigenlijk dubbelop hetzelfde: meer intensiteit meer glyco verbruik, dus meer vet verbruik.
Korter rust lage intensiteit meer vet verbruik, want minder glyco in de spieren.
Of begrijp ik het niet goed?

Zou wat uitmaken als ik een gewichtshefriem zou gaan gebruiken om zo de intensiteit te verhogen? Of omdat het makkelijker lijkt te gaan, is het ook minder effectief?
 
Back
Naar boven