AndroidHealthClinic

Hoe voorkom ik dat mijn lichaam spieren verbrand? (1 bezoeker)

Hoe voorkom ik dat mijn lichaam spieren verbrand?

  • calorie rijke voeding

    Stemmen: 4 57,1%
  • alleen maar groente

    Stemmen: 3 42,9%

  • Totaal stemmers
    7
  • Peiling gesloten .

Bezoekers in dit topic

Thijs Bakker

Novice
Lid geworden
24 jan 2017
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m92
Massa
76kg
Vetpercentage
9%
Hallo iedereen

Ik ben een jongen van 16 jaar (76 kilo)(191 cm) (endomorph)(9,6 vetpercentage)
Sinds een half jaar ben ik behoorlijk in krachttraining geraakt. Ik train 4 dagen in de week met een goede maat van mij. Ik merk al redelijk aan mezelf dat ik gespierder wordt.
Alleen ik zit nog steeds met een buikje dat ik overhoud (toen ik begon met trainen zat ik op 11,4 procent vet).
Dus ben ik tot de conclusie gekomen dat ik aan cardio moet doen om dat laatste beetje er af te trainen.
Ik doe nu 1 weekje lang na elke training ongeveer 13 minuutjes op de crosstrainer en op de zaterdag en dinsdag een half uur (zonder kracht training). Ik ben alleen erg bang dat mijn hard getrainde spieren er weer afgaan.
Daarom had ik een aantal vragen:
Worden mijn spieren verbruikt voor energie en zo ja hoe voorkom ik dit?
Moet je voor of na de cardio training eten? (ik heb na de cardio training erg trek)
Wat is het beste om te eten na de cardio training?

alle tips zijn welkom

alvast bedankt voor jullie reactie!

misschien komt dit nog van pas voor het beantwoorden van de vragen:

Ik eet elke ochtend een bakje yoghurt met muesli en wat lijnzaad.
In de middag eet ik 4 boterhammen met kipfilet en runderrookvlees
's avonds eet ik wat mijn moeder klaar maakt.

tussendoor drink ik alleen maar water met af en toe een appel.

 
Ik zag die topictitel en dacht het vuur minder hard zetten.
Begin te lezen en dan lees ik koude douche, ben niet de enige die afdwaalt.
 
Een koude douche of ijsbad
Beste Mark

Ik begrijp dat u afdwaalt of iets anders verwachte toen u op dit topic klikde. Ik zal u wat proberen te verduidelijken. Ik probeer eigenlijk antwoord te zoeken op de bovenstaande vragen maar vooral de vraag: hoe voorkom ik dat mijn lichaam spieren gaat verbranden?

Gr Thijs
 
Je bent een serieuze jongen zie ik haha.
Ik zou krachttraining doen, en dan eventueel een max 15 a 20 minuten cardio doen, niet langer.
Goed voor de verbranding, en daarna zowiezo goed eten.
Maar niet te veel cardio steeds onnodig doen.

Probeer een net eetschema te maken, bereken wat je nodig hebt, ik denk dat je veel te weinig eet als je echt serieus traint en hard traint.
Je bent pas 16 en net begonnen, dus maak je nu nog niet druk om een beetje een buikje, probeer eerst maar spiermassa aan te komen.
 
16 jaar 76 kg bij 1,92m
Niet gaan cutten! Je bent nu al veel te licht om wat massa te hebben... als je nu nog verder afvalt blijft er niets van je over.

Ga gewoon lichtjes boven onderhoud eten en hard trainen. Dat buikje zal al minder opvallen als je wat meer massa aanzet.
 
Bedankt voor de reactie!
Ik zal het halfuurtje cardio op de dinsdag en zaterdag schrappen. Ik vroeg me af of u een goede site heeft om je te helpen met het
maken van een voedingsschema of iemand kent die dit voor mij zal kunnen doen. Zelf kom ik niet echt goede/makkelijke sites tegen om dit te doen, het leek mij eerst wel simpel maar volgens mij moet je even in de gaten krijgen hoe je dit moet doen.
 
Je kan best zelf een schema maken. Begin hier maar mee.

Een oude post van me hieronder kan je helpen om alles te berekenen.


je kan je onderhoud berekenen op verschillende sites op internet maar ook in de bijgevoegde sheet. Maar hou er rekening mee dat dit een berekening is. Een schatting gebaseerd op formules.
Je echte onderhoud bepaal je door een xxxx aantal kcal te eten en als je dan met je huidige activiteit in gewicht gelijk blijft is dat je onderhoud.

Qua voeding moet je zelf kijken wat je lekker vind en wat er in je schema past.

Voeding die je kan nemen:
Koolhydraten: havermout, rijst, pasta, aardappelen, zoete aardappel, wraps, pannenkoeken, brood, crackers etc.
vetten: eieren, pinda's, pindakaas, noten, olie, roomboter, vette vis, avocado, pure chocolade, zaden en pitten etc
Eiwitten: eieren, vlees, vis, kip, melk, kwark, yoghurt etc

Sausjes kan je ook best wel nemen. Mits het in je macro's past.

Met deze voedingsmiddelen kan je best een schema maken.

Maak een schema voor jezelf en post hem hier. Dan kunnen wij je mogelijk verder helpen.
succes.

afvallen/aankomen moet niet te snel gaan. In het begin kan het wat sneller gaan zeg rond de 1 kg per week. Maar over het algemeen richt een beetje op 0,5 kg per week.

om zicht te krijgen op wat je aan het doen bent... en wat je zou moeten/kunnen doen; maak je een voedingsschema

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik de bijgevoegde excel sheet
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.
Vul wel je eigen voedingsmiddelen in in de calorietabel.
Dus bij een product wel even de kcal en ekv van JOUW product invullen.
Staat iets er niet in dan vul je dat in op een plek van iets wat je niet eet.

en daarnaast uiteraard trainen!
 

Bijlagen

  • schema leeg.xlsx
    116 KB · Weergaven: 144
Bedankt!
Ik zal vanmiddag er aan beginnen
 
Bedankt!
Ik zal vanmiddag er aan beginnen
Wel eerst je huiswerk maken!

On-topic: jij moet inderdaad net gewicht winnen ipv verliezen... Voldoende eten zoals marina1975 aanhaalt en verder trainen! Trouwens rond de 10% vetpercentage en een "buikje" lijkt me wel wat vreemd ;)
 
Wel eerst je huiswerk maken!

On-topic: jij moet inderdaad net gewicht winnen ipv verliezen... Voldoende eten zoals marina1975 aanhaalt en verder trainen! Trouwens rond de 10% vetpercentage en een "buikje" lijkt me wel wat vreemd ;)
kan m.i. wel eens voorkomen bij mensen met te weinig massa en een verkeerde/kromme houding
 
kan m.i. wel eens voorkomen bij mensen met te weinig massa en een verkeerde/kromme houding

Of verkeerd gemeten, ik heb een keer op dezelfde dag zowel huidplooi als elektrisch gemeten. Huidplooi zat ik op 14% en elektrisch op 9%. Denk dat dit elektrisch is gemeten.
 
Of verkeerd gemeten, ik heb een keer op dezelfde dag zowel huidplooi als elektrisch gemeten. Huidplooi zat ik op 14% en elektrisch op 9%. Denk dat dit elektrisch is gemeten.
ik zit elektrisch altijd heel erg hoog juist :P dik in de 20 tot zelfs wel 26 of zo. en met de plooi tussen de 14/17
 
ik zit elektrisch altijd heel erg hoog juist :P dik in de 20 tot zelfs wel 26 of zo. en met de plooi tussen de 14/17
Huidplooi is ook niet echt juist met een grote fout marge op hoe harder degene die meet knijpt hoe lager je vp :P
Is enkel handig om te meten of je vet afvalt of niet kun je de weegschalen ook voor gebruiken maar de percentages kloppen eigelijk nooit.
 
Ik heb mijn eetschema gemaakt!
Ik heb een aantal aanpassingen gedaan in mijn voeding, namelijk:
In de ochtend heb ik naast mijn bakje yoghurt 1 broodje erbij gedaan.
In de kleine pauze eet ik nu ook 1 extra broodje nu met pindakaas ipv kipfilet.(eerst alleen 1 appel)
Bij de lunch eet ik nu ook 1 extra broodje pindakaas.
En als ik thuiskom van school (rond 4 uur) dan neem ik 2 gekookte eieren en 2 chocolade biscuits. (eerst alleen 1 appel)
Daardoor ben ik nu aardig wat in kcal omhoog gegaan, ik zit nu alleen nog steeds 300 kcal onder de cut "waarde/grens''.
Ik denk dat het beter is om nog een stuk of 500 kcal er bij te eten, of juist niet of misschien nog meer?
Wat zijn jullie meningen?
 

Bijlagen

  • eetschema.xlsx
    120,7 KB · Weergaven: 153
Huidplooi is ook niet echt juist met een grote fout marge op hoe harder degene die meet knijpt hoe lager je vp
Is enkel handig om te meten of je vet afvalt of niet kun je de weegschalen ook voor gebruiken maar de percentages kloppen eigelijk nooit.
De ene dag ben ik 1 kg spieren zwaarder als de andere dag op zo'n weegschaal. Werkt bij mij dus voor geen ene meter. En flink wat water zuipen en ik heb 26 procent vet terwijl ik de dag er voor 22 had bijvoorbeeld. Ik hou het tegenwoordig gewoon bij buikomtrek. Buikomtrek is nu 89cm en ga binnenkort weer lekker in de cut.. als ik een buikomtrek heb van ongeveer 85 vind ik het prima. Ik heb helemaal geen behoefte aan een extreem laag VP oid.. 14/15 vind ik prima.
 
De ene dag ben ik 1 kg spieren zwaarder als de andere dag op zo'n weegschaal. Werkt bij mij dus voor geen ene meter. En flink wat water zuipen en ik heb 26 procent vet terwijl ik de dag er voor 22 had bijvoorbeeld. Ik hou het tegenwoordig gewoon bij buikomtrek. Buikomtrek is nu 89cm en ga binnenkort weer lekker in de cut.. als ik een buikomtrek heb van ongeveer 85 vind ik het prima. Ik heb helemaal geen behoefte aan een extreem laag VP oid.. 14/15 vind ik prima.
Beste is fotos maken om de 2 weken wel op dezelfde plaats en hetzelfde licht etc
 
Beste is fotos maken om de 2 weken wel op dezelfde plaats en hetzelfde licht etc
Nah,, niets voor mij.. brengt te veel onzekerheid en demotivatie. Als mijn gewicht omhoog gaat en mijn buikomtrek stijgt niet te veel. prima..... En mijn lichaamsmaten gaan in de loop der maanden vooruit ook prima..... Ik heb toch geen podium ambities oid.. Doe het gewoon voor me zelf, op een iets relaxtere doch even fanatieke manier als de meeste hier. :cool:
 
Daarom had ik een aantal vragen:
Worden mijn spieren verbruikt voor energie en zo ja hoe voorkom ik dit?
Ja, Als je te weinig eet - meer eten
Moet je voor of na de cardio training eten?
Allebei (ik heb na de cardio training erg trek) eten!
Wat is het beste om te eten na de cardio training?
Eiwit koolhydraten vet ;)

alle tips zijn welkom

Hoe serieus wil je trainen.?
Ik zou me er op richten om 10 kg aan te komen, je bent voor je lengte aan de lichte kant namelijk( ik snap je bent pas 16) en een jongen van jou leeftijd heeft al veel energie nodig dus waarschijnlijk zul je 3500/4000 kcal moeten gaan eten op een dag (elke dag) om serieus in gewicht te stijgen. Misschien nog wel meer zelfs

alvast bedankt voor jullie reactie!
 
Back
Naar boven