Fitness Seller

hoe weten wat voor een lichaamstype... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Frenkpie

Massive Warrior
20 jaar lid
Lid geworden
17 nov 2002
Berichten
19.637
Waardering
901
Lengte
1m72
Massa
88kg
ik zie hier dat sommige ECTO zijn of iets .. kweenie wat dat is psies..

er waren toch 3 type lichamen... maar hoe kan je erachterkomen welke lichaamstype je hebt?

b.v.d.
 
100% zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij heb je de typen: ectomorph, endomorph en mesomorph.

ectomorph: Type lichaam dat heel moeilijk spieren en/of vet aanzet. Duurt lang en vergt ontzettend veel doorzettingsvermogen om 1 kilo lichaamsgewicht aan te zetten.

endomorph: Type lichaam dat snel spieren en/of vet aanzet. Voor deze mensen is het niet al te moeilijk een paar kilo's extra aan te zetten.

mesomorph: Type lichaam dat zeer snel en veel vet aanzet of al heeft. Voor deze mensen geldt: trainen, trainen en nog eens trainen om het vet weg te werken en te zorgen dat het er niet aan komt.

Mocht ik het mis hebben, dan gaarne een correctie in deze.
 
De ectomorf

Het ectomorfe type is lang en mager en heeft weinig vet en spiermassa. Voor hem is het moeilijk om spieren te ontwikkelen en hij kan vanwege zijn snelle stofwisseling heel veel eten zonder dik te worden. Hij heeft meestal lange armen en benen, een smalle borstkas en lange, dunne spieren.

De mesomorf

Het mesomorfe type heeft de meeste aanleg om spieren te ontwikkelen. Zijn borstkas is groot en breed en hij vertoont een duidelijke V-vorm, dat wil zeggen breedte van de schouders en taille omvang zijn goed geproportioneerd.

De endomorf

Het endomorfe type komt snel aan, maar ontwikkelt helaas langzamer spiermassa. Gezien zijn trage stofwisseling dient hij erop te letten dat hij niet dik wordt. Zijn musculatuur is veelal zacht, zijn heupen zijn breed en hij heeft vaak een rond gezicht. Hij neigt tot het opslaan van vet, dat zijn spieren gaat bedekken. Het endomorfe type breekt moeilijk vet af. Het vergt van hem veel discipline in training en voeding. Het endomorfe type kan door de juiste training en voeding het vet in zijn lichaam reduceren en een topconditie bereiken.

:D jordees 1 minuut eerder, hij ken sneller typen als ik :p
 
ECTOMORF:

Zijn over het algemeen lange smalle personen met lange spieren.
Deze personen hebben moeite met het aanzetten van massa (spier) doordat hun spijsvertering heel snel werkt (hardgainer)


MESOMORF:

Het ideale BB type van nature al vrij gespierd en atletisch gebouwd. Vaak wordt er gezegd dat deze mensen alleen maar naar het gewicht hoeven te kijken om spiermassa te winnen.

ENDOMORF:

Dit zijn de mensen die vaak te kampen hebben met overgewicht.
Worden in principe al dik van het kijken naar eten. Deze mensen moeten enorm gedisciplineerd trainen om zodoende het overtollige vet te verbranden.

Vaak is het zo dat je jezelf niet kan plaatsen in een van deze types maar een combinatie ervan.
In m'n geval is dit ECTO/MESO.

Ik hoop dat ik het goed verwoord heb en dat het een beetje duidelijk is. Uiteraard is hier ongetwijfeld veel over te vinden op het Internet.
 
hij zal het nou toch wel weten denk ik toch :D :p
 
Vergeet niet dat maar weinig mensen puur het een of een andere somatotype heeft. De meesten onder ons hebben eigenschappen uit verschillende groepen
 
Originally posted by Jordees
100% zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij heb je de typen: ectomorph, endomorph en mesomorph.

ectomorph: Type lichaam dat heel moeilijk spieren en/of vet aanzet. Duurt lang en vergt ontzettend veel doorzettingsvermogen om 1 kilo lichaamsgewicht aan te zetten.

endomorph: Type lichaam dat snel spieren en/of vet aanzet. Voor deze mensen is het niet al te moeilijk een paar kilo's extra aan te zetten.

mesomorph: Type lichaam dat zeer snel en veel vet aanzet of al heeft. Voor deze mensen geldt: trainen, trainen en nog eens trainen om het vet weg te werken en te zorgen dat het er niet aan komt.

Mocht ik het mis hebben, dan gaarne een correctie in deze.

Jordees ziet er goed uit alleen heb je Endo en Meso omgedraaid
 
Ik zie dat ik ze omgedraad heb inderdaad. Mijn excuus voor dit cruciale foutje.
 
Originally posted by 3XL
Vergeet niet dat maar weinig mensen puur het een of een andere somatotype heeft. De meesten onder ons hebben eigenschappen uit verschillende groepen

idd...
 
Maar kan een Meso die snel vet opslaat, nou makkelijker of moeilijker spieren opbouwen dan een endomorph? Omdat een meso sneller weefsel opbouwt, heeft dit toch betrekking op vet -EN spierweefsel?
 
Over het algemeen zijn de voornaamlijk meso, de typen die het makkelijkst spier aanzetten. Maar somatotypen heeft ook betrekking op je botstructuur.

Je kan dus qua botstructuur ectomorf zijn met lange slanke spieren maar er is weldegelik een kans dat deze spieren voornaamlijk fattwich zijn en dus snel groeien.

In weze kan een endomorf die over het algemeen fasttwich-dominant spiervezels heeft het grootst worden, aleen zal hij nooit een echt X-frame krijgen omdat z'n taille evenredig mee zal groeien.

Daarom is Meso met fasttwich-dominant spiervezels het meest ideale. Snelle groei, maar goed X-frame
 
hmmm ik ben denk ik een endomorph.. ben niet zo groot.. en ik ben altijd een beetje breed/sterk geweest.

kweet nog wel dat we met biologie in de 2e middelbare school moesten opschrijven wat voor een lichaamstype je had. toen zei de leraar dat ik normaal tot gespierd was en toen zei die zon vreemd woord... :) zal dit wel geweest zijn.

en ik kan niet alles eten wat ik wil... als ik een paar dagen echt vet gegeten heb, merk ik meteen dat ik wat dikker ben. moet er dus wel een beetje op letten

thnx mensen voor de snelle reply's.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven