Fitness Seller

Hoek rug bij squatten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mouzer

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
27 apr 2003
Berichten
1.394
Waardering
3
Hoe ver moet de rug nu gebogen zijn bij het squatten? Ik ben er gister achter gekomen dat mijn squat voor de helft een good morning is, wat ik nu voel in mijn rug :D :rolleyes:

Dus, ik moet mijn techniek zwaar aanpakken. Voorlopig ook maar s bodyweight squats gaan doen voor ik weer een barbell op mijn rug zet.

Hoe dan ook, hoe ver moet de rug nu gebogen zijn? Ik lees verschillende verhalen op internet. Meest algemene wat ik wel lees is dat de barbell als je vanaf de zijkant een lijn tekent, in lijn moet zijn met het midden van je voet omdat dit de meest stabiele positie is. Dus dan is de rug bij aanvang van de squat maar een klein beetje naar voren gekanteld. Maar hoe zit het nu bij de eindpositie? Moet het, wederom van de zijkant bekeken, een rechte lijn zijn naar beneden zodat bij de eindpositie de barbell nog steeds in lijn is het het midden van je voet? Net alsof je in een smith machine squat. Of mag je toch iets voorover leunen waardoor je weer een beetje een good morning gaat uitvoeren en dus stress zet op je onderrug spieren?
 
je zakt recht naar beneden met het gewicht. Vervelend als je een flink gewicht hebt en naar voren of naar achteren gaat bewegen.
Met filmpje van YT heb je alvast een handvat.
http://www.youtube.com/watch?v=Dy28eq2PjcM
 
Probleem bij mij is stabiliteit. Ik val gewoon naar achter toe als ik recht naar beneden zak. Daarom ga ik voorover leunen :/

In dat filmpje valt me trouwens wel op dat ze de knieën voorbij de tenen laten komen, dat mag toch niet? Want in dat geval moet je nog verder naar achter leunen.
 
Als het niet aan je mobiliteit/flexibiliteit ligt dan is het gewicht denk ik gewoon te zwaar voor je "core".
 
Ik kan niet eens op die manier body weight squatten. Wel als ik me bijv. aan een deur vasthoudt dus dan lijkt het mij niet de flexibiliteit maar meer de mobiliteit en/of de stabiliteitspieren die niet echt meewerken.
 
Waarom zou dat niet mogen? Vaak is het zo dat je te ver naar voren gaat hangen als de knie voorbij de tenen gaat, maar is niet iets waar je je heel erg druk om hoeft te maken vind ik.

Gewoon op een natuurlijke manier door de knietjes zakken alsof je in een hurkzit gaat zitten. Meer is het niet.
Squatten zoals we allemaal als baby of peuter deden ...het is een natuurlijke beweging.

https://www.youtube.com/watch?v=f0kPVI1nDww

---------- Toegevoegd om 12:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:01 ----------

Ik kan niet eens op die manier body weight squatten. Wel als ik me bijv. aan een deur vasthoudt dus dan lijkt het mij niet de flexibiliteit maar meer de mobiliteit en/of de stabiliteitspieren die niet echt meewerken.

stabiliteit, flexibiliteit, evenwicht en mobiliteit zijn samenwerkende factoren.
 
Als baby of peuter heb je ook een andere flexibiliteit, maar het klopt wel dat het een hele natuurlijk beweging is. Ik kan echter niet zo van nature zo gaan hurken, ik ga dan altijd op mijn tenen hurken wat natuurlijk helemaal niet goed is.

Ik denk dat daarom ook bepaalde stabilitietsspieren bij mij onderontwikkeld zijn waardoor ik deze 'natuurlijke' beweging niet zondermeer kan maken. Maar ik las ook dat heel veel volwassen mensen in het westen dat niet kunnen omdat wij deze beweging nooit meer nodig hebben, in tegenstelling tot veel aziatische landen waar mensen op die manier werken.
 
Veel van mijn vrienden die hardlopen hebben trouwens dit probleem. Pas na heel veel stretchen van de hamstrings wordt het wat beter. Een tijdje goblet squats doen kan ook aardig helpen.
 
Ik voel niet echt een rek in mijn hamstring als ik mijn rug zo recht mogelijk houdt. Hoe meer de hoek in mijn rug is hoe sterker ik de hamstrings voel rekken (zoals bij een good morning).

Maar even logisch beredeneerd, heeft het ook niet te maken met de proporties van het lichaam? Lengte van onderbeen, bovenbeen, torso etc.? Lijkt me logisch dat iemand met een langere bovenbeen/torso verhouding meer voorover moet buigen dan iemand die wat kortere bovenbenen heeft. Of de knieën meer voorover buigen, tot over de tenen, maar ik lees veel dat dat niet goed is voor de knieën.
 
hoek van je rug zal volledig afhankelijk zijn van de verhouding tussen de lengte van je benen en je romp, heel simpel (en bar placement). Ik doe een front squat met een redelijk schuine rug vergeleken met armeense gewichtheffertjes van 1m50.

als je met de heupen leidt, (hips back), borst hoog houdt en knieen heel hard naar buiten duwt zal je zelf je natuurlijke squatpositie vinden. als je dan ook nog je bekken naar voor gekanteld kunt houden in de bottom position weet je ook ineens hoe diep je kunt zonder (relatief) gevaar voor je rug
 
Maar dus wel de bar de hele beweging gelijk houden aan het midden van je voet? Dus van boven tot beneden, zoals ik zei net alsof je in een smith machine squat.
 
Maar dus wel de bar de hele beweging gelijk houden aan het midden van je voet? Dus van boven tot beneden, zoals ik zei net alsof je in een smith machine squat.

je 'houdt' de bar nergens, want die blijft gegarandeerd boven het midden van je voet, want een gewicht beweegt in een rechte lijn naar beneden. daarom dat je heupen naar achter gaan en je knieen naar voor om de werklijn tussen de halter en de grond te verkleinen.
 
Nou bij mij is het door mijn slechte uitvoering niet zo vanzelfsprekend dat dit gewicht in een rechte lijn naar beneden gaat :D Die gaat eerder schuin naar voren toe, dus tot over mijn tenen. Wat dus veel gewicht zet op mijn onderrug.
 
Nou bij mij is het door mijn slechte uitvoering niet zo vanzelfsprekend dat dit gewicht in een rechte lijn naar beneden gaat :D Die gaat eerder schuin naar voren toe, dus tot over mijn tenen. Wat dus veel gewicht zet op mijn onderrug.

dan moet je aan je mobiliteit sleutelen, hammies stretchen met Romanian DL, thoracic extension kan ook een punt zijn maar meestal zijn het de hamstrings of enkels. WL schoenen zijn zeker ook aan te raden, maar mogen in principe niet gebruikt worden om slechte mobiliteit te compenseren
 
Maakt het veel uit of je low bar of high bar squats doet? Ik doe eigenlijk altijd de high bar uit het filmpje van yeremy,
 
Squatten zoals we allemaal als baby of peuter deden ...het is een natuurlijke beweging.

Als baby hang je aan de borst van je moeder, doe je nu toch ook niet meer voor je gezonde voeding?

Als peuter/kleuter weeg je 15-20kg en zijn je gewrichten jong/gezond/soepel zonder 'wear and tear'. Dan kan zoiets zonder problemen.

Als volwassen man/vrouw weeg je een stuk meer en zeker als krachtsporter. Bovendien neem je nog eens 150-200kg bij op je rug dus je kan je wel inbeelden dat dit het allemaal wat complexer maakt.

Gaat dan eerder over de relatie kniegezondheid - natuurlijke baby beweging.
 
Zoals al eerder vermeldt in dit topic heeft dat met mobiliteit en flexibiliteit te maken. Ga eerst maar 's fatsoenlijk rekken. Ik ga altijd eerst een paar keer goed diep zitten en hou dat dan een minuut per keer vast om effe goed te rekken alvorens te gaan squaten. Het komt ook veel voor dat de glutes te strak staan/te kort zijn.
Kan overigens ook geen kwaad om die juist goed op te warmen met een oefening voor je met squatten begint.

Dus, terug in gewicht en aan je uitvoering werken.
 
Als jij schijfjes onder je hakken legt, zak je dan wel rechter?
 
Als jij schijfjes onder je hakken legt, zak je dan wel rechter?
yep, maar dan moet het toch al een verhoging van 3 cm zijn. Dan kan ik wel recht squatten.

Ik kan echt trouwens het filmpje van Chimaira aanraden. Daar wordt precies in beschreven wat ik heb, namelijk naar achter vallen en dat compenseer ik door als een idioot naar voren te buigen.

Ik heb ook een test gedaan om de mobiliteit van mijn enkels en kuiten te testen, misschien interessant voor anderen hier: zet je voet ong. tussen de 6 en 12 cm van de muur. Probeer nu je knie naar de muur toe te buigen waarbij je voet blijft staan. Als je dit niet lukt, zelfs niet op de 6 cm zoals ik, dan heb je te strakke kuiten en te weinig mobiliteit in je enkels.

Ik moet dat dus eerst zien op te lossen voordat ik weer kan gaan squatten. :mad:

En misschien ook squat schoenen kopen, die hebben al zo'n verhoging ingebouwd.
 
Back
Naar boven