Fitness Seller

Hoera voor Leontien!

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
Waardering
26
Ze reed vandaag in Mexico Stad 46 km en 370 m in 1 uur tijd!

Hieperdepiephoera :clap: voor mijn grote voorbeeld bij het wielrennen: Leontien (Zijlaard-) van Moorsel !

Espi

Laatst bewerkt:
eh weet niet wie je bent :D maar gefeliciteerd :D

• Topic Starter Topic Starter
Huh? Iemand die Nederlands nee, 's werelds beste wielrenster niet kent?

Espi, in opperste verbijstering!

Spijt me Tant Espi ... Krijg ik nu niks voor sinterklaas ? :(

mijn felicitaties heeft ze, wereldprestatie!
heb veel bewondering voor haar als sportvrouw. :thumbs:

Ja en ze is hartstikke aardig bovendien!

Heb 'r ooit meegemaakt toen ze in hetzelfde hotel zat (was 2 weekjes op Mallorca in feb 1999). Super-sympathieke vrouw.. geen kapsones.

Espi

gefeliciteerd :) dit was toch een recordpoging? (die blijkbaar geslaagd is) wat was het vorige record?

Topprestatie, en vorige record was van de onuitstaanbare Jeanie Longo uit Frankrijk. 45,094 Km in een uur toen.

Gelet op Leontiens carriere des te knapper, alles gewonnen, in diep dal gevallen, 3 keer goud op OS 2000 en nu dit record. Veel respect voor zo iemand, 1 van de beste sportvrouwen in de laatste 50 jaar uit Nederland.

en daarna lekker aan het beademingsapparaat..
proficiat!!~~.

idd toppertje!:thumb:

ook een mooie vrouw voor haar leeftijd..weet alleen niet hou oud ze is.

ze deed deze poging ook mede voor haar wijlen materiaalman waar ze aan dacht mocht ze t niet meer trekken en zodoende haar de kracht en motivatie gaf om door te gaan .

46 nog wat.

maar wat ik me afvraag, bij de tour ligt het gemiddelde soms boven de 50 en rijden ze stukken wel 60a70. op een vlak stuk welteverstaan, ik meende dat bij de giro bergafwaarts eens 104 is gemeten(geen record maar het heeft voor altijd indruk op me gemaakt)
maar dat blijkt dus dat die mannen niet al te veel moeite hebben met zo´n snelheid en dat langer dan een uur volhouden!
Leg ik nu verkeerde verbanden, is het omdat ze vrouw is? wat is het uurrecord bij amnnen dan?

Bij de mannen zijn er twee records, 1 geaccepteerd door de UCI omdat dat dat record op een normale baanfiets is gereden. Het andere record is gereden op een futuristische fiets waarbij je een volgens de UCI niet een natuurlijke houding aan kan nemen. Regels daarvoor zijn in 2000 veranderd.

Officiele record en niet officiele beiden in handen van Chris Boardman.

56,375 Km/uur Manchester 1996 (niet officieel)
49,441 Km/uur Manchester 2000 (officieel)

en vergelijking mannen of vrouwen gaat hier mank, ook al zijn er maar weinig mannen die de afstand van Moorsel zullen of kunnen verbreken.

D., in de Tour, Giro of waar dan ook rijden ze ten eerste meestal in een peleton, waardoor de snelheid al hoger ligt en je kan een windvoordeel hebben. Op de baan is het gewoon een uur rammen en in principe zijn de omstandheden gelijkwaardig als iemand het record zou willen verbreken.

Denk trouwens dat dit record aardig lang zal blijven staan, van Moorsel steekt met kop en schouders boven de rest uit met deze prestatie.

Zoals Eric al zei, er is heel veel verschil tussen de soorten fietsen. De UCI is hier ongelooflijk streng mee en de opzetstuurtjes van Boardman werden dus niet erkend. Alles staat of valt eigenlijk met de aerodynamica van zowel mens als fiets. Vooral de fiets maakt veel uit.
Een kennis van mij is NK gestroomlijnd ligfietsen met zijn Quest en hij haalt regelmatig 50 km/u gemiddeld op baanwedstrijden.

Op de site van M5 (geen Quest dus) werden een aantal records vermeld, die met M5 ligfietsen behaald zijn.
Hier de uurrecords

juni 2000: Bij de uursrace ongestroomlijnd van Cycle Vision te Lelystad werd door Leo de Nooyer uit Middelburg op een standaard M5 Low Racer een nieuw werelduurrecord verreden van 53,44 km. Dit ondanks windkracht 4!

Wereldrecord 1 uur dames ongestroomlijnd3 juni 2000: Bij de dames won Thérèse Schuit uit Oost-Souburg tijdens Cycle Vision met een titanium M5 Low Racer met overmacht en reed naar een nieuw wereldrecord met een fabelachtige 46,42 km in 1 uur.

Het verschil bij de ligfietsen was dus rond 7 km voor dames tov heren.
Opmerkelijk dus dat mevrouw Schuit bijna exact even snel reed met een M5 als Leontien dat deed.

En op de site www.ligfiets.be stond een wat algemener verhaal.

Is een ligfiets echt sneller?

Ja, iemand op een ongestroomlijnde ligfiets heeft wat minder luchtweerstand dan iemand die diep voorover gebogen op een gewone racefiets zit. Bij gelijke omstandigheden en afmontage is hij dus wat sneller. De ligfietser zit er bovendien heel wat meer relaxed bij! Zo heeft een goede lage ligfiets met een stroomlijnpuntje achter de bestuurder een luchtweerstand die maar liefst 30% lager is dan van een gewone racefiets! Volledig gestroomlijnde ligfietsen kunnen echt snel zijn. Van amateurs die daarmee snelheden boven de 80km/uur halen kijkt niemand meer op, het wereldrecord staat op 130km/uur (sprint). Het werelduurrecord staat op dit moment bij de mannen zelfs op ruim 81 km en bij de dames op ruim 68km.

Leontien moest dus roeien met de riemen die ze had (dus de strenge regels van UCI) en kon alleen proberen haar houding zo aerodynamisch mogelijk te houden (ook met speciale helm in druppelvorm), haar lijf zo stil mogelijk te houden en uiteraard door dit record te vestigen op grotere hoogte (want ijlere lucht geeft minder luchtweerstand, helaas ook weer problemen met ademhaling, vandaar de beademing achteraf).

Groetjes

Espi

Om de prestatie van Leontien van Moorsel nog in een ander perspectief te zetten, daarvoor is een output nodig van 400 watts gemiddeld en dat een uur lang. Om een idee te krijgen hoeveel dat is, probeer eens op een indoorfiets in een sportschool zoveel watts te produceren, als je dat langer dan 3 minuten kan volhouden ben je al een knappe jongen/dame.

Leontien heeft indoor overigens nog een stuk harder gereden, op een soort van rollenbank in dat geval. Boven de 50 K/m uur en dat een uur lang, waarbij je dan dus ruim boven de 400 watts uitkomt. Bijna onvoorstelbaar, zelfs een topsportende man zou met zoveel output veel moeite hebben. Alleen de echte elite zal zoiets kunnen overtreffen.

Terug
Naar boven