Fitness Seller

hoeveel eieren eet jij per week ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Originally posted by CQ_Demolisher

Niet?
Dat zou ik graag wetenschappelijk onderbouwd zien..zal mijn mama plezieren :P
Lees dit eens door, dan ben je al heel wat wijzer:

Op uw gezondheid


Eieren zijn klein van stuk, maar staan bol van voedingsstoffen die belangrijk zijn voor ons lichaam. Zeer hoogwaardige eiwitten bijvoorbeeld, en belangrijke vitamines en mineralen. Daarnaast bevat een ei cholesterol. Dat laatste maakt veel mensen aan het schrikken.

Met cholesterol moet je oppassen, is een vaak gehoorde reactie. Dat klopt, maar er is een groot verschil tussen cholesterol in het bloed en in voeding.

Het is inderdaad waar dat een te hoog gehalte aan cholesterol in het bloed de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Maar draagt cholesterol in voeding veel bij aan het cholesterolgehalte in ons bloed? De moderne wetenschap weet wel beter:de cholesterol die we via voedsel binnenkrijgen is helemaal niet zo belangrijk als vroeger werd gedacht. Het eten van verzadigde vetten is veel slechter voor het cholesterolgehalte, dan het eten van cholesterolrijk voedsel!



HOOGWAARPIG EIWIT
Er bestaan diverse soorten eiwitten, plantaardige en dierlijke. Plantaardige eiwitten lijken veel minder op die van de mens dan dierlijke. Ook dierlijk eiwit kent verschillende varianten. Het eiwit van eieren stemt beter overeen met de behoefte van het menselijk lichaam dan hel eiwit uit bijvoorbeeld zuivel en vlees. Het Voorlichtingsbureau voor de Voeding adviseert per dag zo'n 60 gram eiwitten te eten. Liefst vijftien procent van die aanbevolen hoeveelheid eiwitten zit in één ei!



CHOLESTEROL: NUTTIG EN NOODZAKELIJK
Ons lichaam kan niet zonder cholesterol. We hebben het nodig voor de vorming van galzuren die de spijsvertering een handje helpen. En ook als bouwstof voor de cellen. In al onze cellen zit cholesterol. Vooral hersen- en zenuwcellen bevatten er veel van. Verder dient het voor de vorming van vitamine D in de huid als we in de zon zitten en voor het aanmaken van verschillende hormonen.Onze lever produceert per dag ongeveer 800 mg cholesterol. We nemen ook gemiddeld 150 mg cholesterol op uit voeding. Ons lichaam maakt dus zelf vijf keer zoveel cholesterol als we uit ons eten binnenkrijgen! Eten we af en toe meer cholesterol, dan corrigeert ons lichaam dat zelf. Het produceert gewoon minder cholesterol en neemt ook minder op uit de voeding. En - omgekeerd - als we minder cholesterol binnen krijgen uit ons eten, dan maakt liet lichaam wat meer. Tot zover is er bij een gezond mens dan ook niets aan de hand. Vanwaar dan die ophef over cholesterol?



LDL: SLECHTE CHOLESTEROL
Wanneer deskundigen waarschuwen tegen teveel cholesterol, dan bedoelen ze niet cholesterol in voeding, maar cholesterol in het bloed. Een flink deel van de cholesterol in ons lichaam zit in de bloedbaan.Die transporteert het naar de lever, waar het wordt verwerkt tot galzuren. Cholesterol zit in ons bloed in twee vormen: LDL en HDL. Dat zijn, simpel gezegd, verpakkingen: piepkleine bolletjes die bestaan uit vet en eiwit. In die bolletjes bevindt zich de cholesterol, samen met vet. De LDL-bolletjes dragen zorg voor het transport van cholesterol naar alle delen van ons lichaam. Af en toe gaat er één stuk en dan hecht de inhoud van het bolletje (dus het vet en de cholesterol) zich aan de binnenwand van de bloedvaten. Dat is op zich niet erg. Maar als er veel LDL-bolletjes in het bloed zitten, dan kunnen er dus ook meer stuk gaan. En komt er dus meer vet en cholesterol in de wand van het bloedvat te zitten. Op den duur kan zo'n bloedvat vernauwen. Dan ontstaat het risico van hart- en vaatziekten.



HDL: GOEDE CHOLESTEROL
Gelukkig zijn er ook HDL-bolletjes. Zij vervoeren de cholesterol netjes naar de lever, zonder te blijven plakken in de bloedvaten. De lever verwerkt deze cholesterol tot galzuren. Die worden uitgescheiden in de darmen en helpen daar bij' de spijsvertering. Het is dus belangrijk dat we niet teveel LDL-bolletjes in ons lichaam hebben, om het risico van dichtslibbende bloedvaten te verminderen. Hoe kunnen we dat bereiken? Heel eenvoudig: het is een kwestie van vetten. Het niveau van LDL in ons bloed wordt met name bepaald door de hoeveelheid verzadigd en onverzadigd vet in het eten. Uit tal van onderzoeken is gebleken dat met name verzadigde vetten het aantal slechte LDL-bolletjes doen groeien. Onverzadigde vetten daarentegen verlagen juist de aanmaak van LDL-bolletjes.



LET VOORAL OP VET!
De hoeveelheid cholesterol in voeding heeft dus nauwelijks invloed op het cholesterolgehalte in het bloed. Dat blijkt ook uit berekeningen van de voormalige Voedingsraad. Dit wetenschappelijk adviescollege van de regering becijferde: als we 50% minder cholesterol eten, verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed gemiddeld met slechts twee procent. Uit talrijke onderzoeken is gebleken dat hetzelfde effect te bereiken is door slechts vijf procent minder verzadigd vet te eten. Het moge duidelijk zijn: wie minder LDL-cholesterol in zijn bloed wil hebben, doet er beter aan minder verzadigde vetten te eten, dan te letten op de cholesterol in zijn voedsel!



EI: VOORAL GOEDE VETTEN
Terug nu naar het ei. Het bevat veel cholesterol, zo'n 220 mg gemiddeld. Eet u een eitje, dan neemt uw lichaam daar ongeveer de helft van op. De rest wordt op natuurlijke wijze afgevoerd via de ontlasting. De hoeveelheid cholesterol in het ei doet er niet zoveel toe, weten we nu. Veel belangrijker zijn de vetten. Ook wat dat betreft komt het ei er goed uit. Een gemiddeld ei bevat 1,7 gram verzadigde vetten en 4,2 gram onverzadigde. Die laatste kunnen helpen het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen.




EEN El IS GOED VOOR ONS
Eieren bevatten veel belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam. Over de cholesterol in de dooier hoeven we ons geen zorgen te maken. Integendeel, u mag gerust een eitje eten!

Waarbij natuurlijk geldt: te eenzijdige voeding is ook niet goed. Op eieren alléén kunt u niet leven. Een gezond lichaam is het meest gebaat bij een gevarieerde voeding. Eieren passen daar uitstekend in. Wanneer u daar trek in heeft, kunt u ze gerust koken, pocheren, bakken (wel in producten die veel onverzadigde vetten bevatten!) of in allerlei gerechten verwerken.

En u weet nu: dankzij de wetenschappelijke inzichten van de laatste rijd hoeft u ze niet meer te tellen!



MOETEN WE ONS CHOLESTEROL LATEN METEN?
We hebben gezien dat hart- en vaatziekten veroorzaakt worden doordat er steeds meer vel en cholesterol in do wand van de bloedvaten gaan zitten Zo'n bloedvat wordt daardoor steeds nauwer. Dat kunnen we niet voelen. Artsen kunnen dat nauwer worden wel meten, maar dat wil nog niet zeggen dat ze kunnen voorspellen wanneer men een hartaanval krijgt. Was dat maar zo. Wat wel kan, is aangeven welke mensen een hogere kans hebben op hartklachten. Deze mensen moeten dus extra oppassen:

mensen met hartpatiënten in de familie. Een op de 500 mensen heeft een erfelijke factor waardoor de cholesterol in het bloed verhoogd is
mensen met suikerziekte of een hoge bloeddruk
mensen die roken.
Onderzoekers hebben ontdekt dat een hoog cholesterolgehalte op zichzelf niet eens zoveel meer kans op hartklachten geeft. Het gaat vooral om de combinatie van oorzaken. Daarom blijkt het niet eens zo belangrijk te zijn om bij iedereen het cholesterolgehalte in het bloed te meten. Meer dan de helft van de hartpatiënten kreeg hartklachten bij een normaal cholesterol gehalte in het bloed! Natuurlijk is er niets op tegen om het cholesterolgehalte te laten meten. Maar bent u zich er van bewust dat dit lang niet alles zegt. Bovendien wordt vaak alleen het totaal cholesterolgehalte gemeten Terwijl juist het verschil tussen HDL en LDL van belang is. Tenslotte moet u er rekening mee houden dal het bloed-cholesterol van moment tol moment kan verschillen Om het gehalte goed te bepalen, zijn minstens 3 metingen nodig.



WAT ZIJN VERZADIGDE EN ONVERZADIGDE VETTEN?
De woorden hebben niets te maken met het verzadigde gevoel dat men krijgt na vet eten. Ze slaan op bepaalde chemische verschillen tussen de soorten vet. Door die verschillen zien ze er anders uit en hebben ze een heel ander effect in het lichaam. Onverzadigde vetten zijn de goede vetten: zij verlagen het cholesterolgehalte in het bloed. Verzadigde vetten zijn riskant: zij verhogen dit gehalte als je er veel van eet. Gebruik dus niet te veel producten met veel verzadigde vetten.

Onverzadigde vetten zijn vloeibaar. Zij zitten vooral in plantaardige oliën en plantaardige producten (zoals noten). Maar ook in sommige niet plantaardige producten, zoals vis en eieren.

Verzadigde vetten hebben een vaste substantie. Spekvet bijvoorbeeld bestaat hoofdzakelijk uit verzadigde vetten.

Steeds meer margarines bevatten vooral onverzadigde vetten. Het verschil is goed te zien aan de verpakking. U kunt als vuistregel aanhouden dat onverzadigde vetten in een kuipje zitten en verzadigde vetten in een wikkel. Kijk maar op het etiket. Vaak slaat daar precies vermeld hoeveel verzadigde en onverzadigde vetten er in het product zitten.
 
GOED STUK :thumb:
kom maar op met die eieren :D
 
op het moment: eet ik 2 eitjes per dag * 7 = 14 eitjes per week
 
Originally posted by BIGTANK


dit is de laatste week bij m n sportschool , kom begin volgende week bij physical ......
hoevaak train jij er per week ?
kzie gauw !!

Meestal 4xweek, soms 3xweek.
Di avond 19.30 - 20.30
Do avond 19.30 - 20.30
Za morgen 11.00 - 12.00
Zo morgen 11.00 - 12.00

Als m'n motocross seizoen weer start ( eind maart ) ken ik niet meer op zaterdag, maar daar verzin ik dan wel weer wat op.
C you.
 
rondt de 8 is niet mijn favoriete voedsel.
 
Op het moment 8 x7 = 56 per week....
 
Originally posted by Jefro
7 x 3 = 21 / week.
DITTO. Da's mijn standaard ontbijt. Als ik eens iets anders eet , dan wil ik nog wel eens 's avonds de 'schade' inhalen.

Af en toe eet ik ze twee maal per dag..

Espi

PS: dat cholesterol verhaal is BS. OK er zit chol in, maar je lijf maakt automatisch minder als je iets te veel zou eten (naar men zegt is je eigen produktie ongeveer 10x zo hoog dan je normale inname).
 
niet veel aangezien er niet zoveel eiwitten in zitten eigenlijk. Ik eet enorm veel kipfilet, zwitserse kaas, eiwitrijk vlees, pindakaas etc etc
 
Originally posted by admin

CHOLESTEROL: NUTTIG EN NOODZAKELIJK
Onze lever produceert per dag ongeveer 800 mg cholesterol. We nemen ook gemiddeld 150 mg cholesterol op uit voeding. Ons lichaam maakt dus zelf vijf keer zoveel cholesterol als we uit ons eten binnenkrijgen! Eten we af en toe meer cholesterol, dan corrigeert ons lichaam dat zelf. Het produceert gewoon minder cholesterol en neemt ook minder op uit de voeding. En - omgekeerd - als we minder cholesterol binnen krijgen uit ons eten, dan maakt liet lichaam wat meer. Tot zover is er bij een gezond mens dan ook niets aan de hand.

Had ik ff niet gezien.. ok 5x zoveel dan. En met 3 eitjes per dag kom ik bij 50% opname op plm 300 mg chol, da's 1/3e van eigen chol, maar zo kun je dus niet rekenen omdat je lichaam de prod van cholesterol platlegt..

Analoog hieraan gebeurt hetzelfde als je op kunstmatige weg testosteron toevoegt, dan zegt je lijf ook "bekijk het maar, ik hoef dat zelf dus niet meer aan te maken". Uitzonderingen daargelaten (zelf heb ik dus door een stoornis in bijnier 2x te veel test en 2,5x te veel androsteendion, hopelijk is het geen tumor!)

Espi
 
ik kook er sochtends 8 waarvan er 2 compleet en 4 zonder dooier die ochtend mijn keeltje te zien krijgen. de andere 2 verdeel ik over 2 sandwiches met kalkoenfilet die ik meeneem naar mn stage. In t weekend sochtends 6.
dus t rekensommetje wordt (8 x 5) + 12 = 52 p/week.
Moet nu ivm eiercrisis een alternatief gaan zoeken.
 
Ik eet zo'n 6 eieren per dag (alleen doordeweeks)
Dus 6x5=30 waarvan ongeveer de helft met eigeel.

En inderdaad dat verhaal over eigeel is bullshit. Normaal gesproken krijg je last van een te hoog cholestrol als je daar gevoelig voor bent, sterker nog dit is volgens mij erfelijk bepaald.
 
ca 60/week


@CD_

"Nutritional contribution of eggs to American diets.

Song WO, Kerver JM.

Food and Nutrition Database Research Center, Department of Food Science and Human Nutrition, Michigan State University, East Lansing 48824-1224, USA. song@pilot.msu.edu

OBJECTIVES: The main purposes of this study were (1) to assess the nutritional significance of eggs in the American diet and (2) to estimate the degree of association between egg consumption and serum cholesterol concentration. METHODS: Data from the most recent National Health and Nutritional Examination Survey (NHANES III, 1988-94) were utilized to compare the nutritional quality indicators of diets that contained eggs (USDA food grouping system) with those that did not. Nutrient intake (from 24-hour dietary recall), egg intake (from food frequency questionnaire), sociodemographic data and blood cholesterol levels of subjects who met inclusion criteria (n = 27,378) were grouped according to the occurrence and frequency of egg consumption and were analyzed using SUDAAN. RESULTS: Daily nutrient intake of egg consumers (EC) was significantly greater than that of nonconsumers (NC) for all nutrients studied (except dietary fiber and vitamin B6). Eggs contributed < 10% of daily intake of energy and vitamin B6, 10% to 20% of folate and total, saturated and polyunsaturated fat, and 20% to 30% of vitamins A, E and B12 in EC. Compared to EC, NC had higher rates of inadequate intake (defined by Estimated Average Requirements (EAR) or < 70% Recommended Dietary Allowance (RDA)) for vitamin B12 (10% vs. 21%), vitamin A (16% vs. 21%), vitamin E (14% vs. 22%) and vitamin C (15% vs. 20%). After adjusting for demographic (age, gender and ethnicity) and lifestyle variables (smoking and physical activity), dietary cholesterol was not related to serum cholesterol concentration. People who reported eating > or = 4 eggs/wk had a significantly lower mean serum cholesterol concentration than those who reported eating < or = 1 egg/wk (193 mg/dL vs. 197 mg/dL, p < 0.01). More frequent egg consumption was negatively associated with serum cholesterol concentration (beta = -6.45, p < 0.01).


CONCLUSIONS: In this cross-sectional and population-based study, egg consumption made important nutritional contributions to the American diet and was not associated with high serum cholesterol concentrations.

PMID: 11023007 [PubMed - indexed for MEDLINE]
 
Laatst bewerkt:
Nou de eitjes worden niet veel gegeten zie ik wel hier!!
3XL is de winnaar tot nu toe met 60/week en mijn vriendin van 52 kilogram eet er 70/week!!
Kom op jongens!! Eieren eten!! De paashaas zal jullie niet blij kunnen maken denk ik! :D
 
Eet 2 eieren per dag, dus 14 per week.
 
Normaal ongeveer 2, maar nu is het een pak meer....
Het is weer pasen, daarom dat ik elke dag een hoop paaseieren vreet nu!!!!!!
 
om de dag 3 dus ongeveer 9 per week, of iets meer :D
 
gemiddeld denk stuk of 10 hele eieren.
 
te weinig, momenteel 2 a 3 stuks in de weekenden


als ik weer zwaar ga trainen dan word het dagelijks 1 a 2 eitjes :D
 
Back
Naar boven