MuscleMeat

Hoeveel eiwitten per dag en hoeveel voor het slapen gaan? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

sander83

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
20 mei 2008
Berichten
331
Waardering
20
Hoeveel eiwitten moet je nou per dag binnen krijgen als je zoals ik 3x in de week een full body training doe?

Ik weeg 88 kg.

En als je je dagelijkse eiwitten binnen hebt gekregen, is het dan alsnog nodig om een caseine shake voor het slapen gaan te nemen of dan overbodig?

Wat is jullie visie hierop?
 
Voor een naturel sporter voldoet 2gr. eiwit per kg. Een bak kwark voor slapen gaan doen velen. Telt wel mee bij dagelijkse kcal uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Inb4
Voor een naturel sporter voldoet 2gr. eiwit per kg. Een bak kwark voor slapen gaan doen velen. Telt wel mee bij dagelijkse kcal uiteraard.

Maar als je al aan je eiwitten zit, is het dan nog nodig om eiwitten voor het slapen gaan te nuttigen of hoe moet ik dat zien?
 
Maar als je al aan je eiwitten zit, is het dan nog nodig om eiwitten voor het slapen gaan te nuttigen of hoe moet ik dat zien?

Je zult er met gainen niet veel van merken.
 
Je zult er met gainen niet veel van merken.

Dus als ik je goed begrijp, als ik aan mijn max zit qua eiwitten (88*2=176 gram eiwit) dan heeft extra eiwitten voor het slapen gaan geen nut voor spiergroei?
 
Dus als ik je goed begrijp, als ik aan mijn max zit qua eiwitten (88*2=176 gram eiwit) dan heeft extra eiwitten voor het slapen gaan geen nut voor spiergroei?
klopt
 
Dus als ik je goed begrijp, als ik aan mijn max zit qua eiwitten (88*2=176 gram eiwit) dan heeft extra eiwitten voor het slapen gaan geen nut voor spiergroei?

Nee. :)
 
Er zijn aanwijzingen dat de verdeling van de eiwitinname over de dag invloed heeft op de spiereiwitsynthese. Hierbij lijkt een gelijkmatige spreiding, waarbij bij iedere maaltijd een bepaalde 'drempelwaarde' wordt behaald, het meest optimaal. Omdat de nacht de langste onafgebroken periode van vasten is voor de meeste mensen, is het op basis daarvan aannemelijk gemaakt dat eiwit innemen voor het slapen dan ook een goede strategie zou kunnen zijn. Deze review behandelt dit: Pre-Sleep Protein Ingestion to Improve the Skeletal Muscle Adaptive Response to Exercise Training

Let wel: er bestaat nog geen onderzoek wat een vergelijking heeft getrokken tussen twee groepen met dezelfde (optimale) eiwitinname, waarbij de ene groep wel eiwit voor het slapen nam en de andere niet. Er valt dus niks met zekerheid te zeggen hierover, vandaar mijn voorzichtigheid met 'misschien wel'. Wel is er onderzoek waarbij er niet gematcht is op de totale eiwitinname en de interventiegroep eiwit voor het slapen kreeg. Uiteraard werd er meer spiergroei gerealiseerd in die groep, echter de effectgrootte was groter dan dat je zou verwachten op basis van slechts het verschil in totale eiwitinname.

Edit:
Wat ik dus bedoelde, zie: [Link niet meer beschikbaar]
Als je kijkt naar de grootte van de type II-spiervezels, dan is er een verschil van 1302 μm2 tussen de eiwitgroep en de placebogroep. Als je een meta-analyse erbij trekt van Cermak e.a. ([Link niet meer beschikbaar]) die onder meer in kaart heeft gebracht wat eiwitsuppletie doet t.o.v. placebo, dan is dat slechts een gem. verschil van 291 μm2 tussen de eiwitgroepen en placebogroepen. Dat is een gigantisch contrast met die 1302 μm2, het is dus bij die studie veel te simpel om te zeggen dat het komt door het verschil in de totale eiwitinname. Er valt dan juist wat voor te zeggen dat het komt doordat de eiwitinname plaatsvond vlak voor het slapen, of praktisch gezien, 'altijd' gevoed zijn.

Meer weten over eiwitpreparaten? Koop mijn boek :roflol:
 
Back
Naar boven