XXL Nutrition

Hoeveel eiwitten per maaltijd (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Originally posted by bestoldschool
bereken zelf maar
24 uur in een dag min 8 uur slaap = 16 uur wakker
16uur / om de 2uur eten=8 maaltijden x 30 gr = 240gr
of 16/1.5=10 maaltijden x 30gr = 300gr voor als je "heel groot bent"
Is dat genoeg?
Misschien wel, ik weet niet wat je heel groot vindt.

Heel groot: zwaarder dan 90 kg en heel droog?
Als de berekeningen uitgaan van magere lichaamsmassa (MLM) oftewel vetvrijemassa (VVM), dan is dat verschil bij fanatieke BBers erg klein, vooral bij mannen.. maar voor gewone doorsneemensen is dat heel groot.
Nou, stel je weegt die 100 kg en je wilt die 300 g eiwit innemen.. dan is het met drankjes of repen niet zo'n punt. Maar wil je wat geld besparen, dan is het vast niet zo erg om het af te wisselen.. een maaltijd met 60 gram eiwit met een van 30 gram.. compromissen sluiten? Tenslotte moeten de meeste mensen nog gewoon werken/studeren, toch?

Ik heb het over perfecte , ideale omstandigheden, daar heeft bijna niemand mee te maken.. ja, sommigen zijn fanatiek genoeg (WoUz???) om 's nachts nog op te staan en dan even te eten... doe ik 'm niet na.
Nu weer goeie vrienden???
 
Originally posted by BullDog
Trouwens, bij 'normale' BBers zet die enorme hoeveelheid eiwit zich alleen maar om in vet...maar ja ieder z'n meug.

Cheers!!

Nee, dat is niet waar.. voorzover ik me van mijn vergane kennis van 15 jaar geleden toen ik biochemie studeerde en alle biochemische stofjes in ons lichaam wist uit te tekenen (bloed, zweet en tranen heeft dat gekost!!!) , KAN eiwit domweg niet in vet worden omgezet. Eiwitten hebben zo'n andere chemische samenstelling dat dat simpelweg volkomen onmogellijk is..

Maar met KH lukt dat perfect... zeker in combinatie met vet. Vet zelf geeft geen insuline respons, dat is het hormoon dat ervoor zorgt dat het te veel aan eten in je vetcellen wordt opgeslagen. Maar suikers/KH dus wel en dan kan vet geloof ik ook rechtstreeks in de vetcellen komen... of vergis ik me nu weer...

Maar goed, eiwitten kunenn wel, maar dat is een zeer onzuinige verbranding voor energie zorgen.. en als je lichaam en geen suiker in je bloed kan vinden en je vetverbranding niet voldoende is, dan gaat het je spiereiwitten kannibaliseren.

Eet je te veel eiwitten, dan wordt het eiwit in je bloed gebruikt voor verbranding als je in zo'n situatie terecht komt dat er te weinig KH voorhanden zijn (zoals bij een cutting dieet)... maar anders wordt overtollig eiwit gewoon uitgepoept/piest...

En vandaar dat de miepkniep in mij in actie kwam, snappie.. ALS je dan toch gelooft dat meer dan 2g eiwit /kg heilzaam is, dan is het een goed idee om die steeds met tussenpauzes van zeg 1,5 uur te consumeren lijkt me...

BigCat.. waar blijf je nu, heb je het even te druk momenteel... ik ben te lui om het allemaal op te zoeken!
 
Originally posted by Esperantisto


Nee, dat is niet waar.. voorzover ik me van mijn vergane kennis van 15 jaar geleden toen ik biochemie studeerde en alle biochemische stofjes in ons lichaam wist uit te tekenen (bloed, zweet en tranen heeft dat gekost!!!) , KAN eiwit domweg niet in vet worden omgezet. Eiwitten hebben zo'n andere chemische samenstelling dat dat simpelweg volkomen onmogellijk is..

Maar met KH lukt dat perfect... zeker in combinatie met vet. Vet zelf geeft geen insuline respons, dat is het hormoon dat ervoor zorgt dat het te veel aan eten in je vetcellen wordt opgeslagen. Maar suikers/KH dus wel en dan kan vet geloof ik ook rechtstreeks in de vetcellen komen... of vergis ik me nu weer...

Maar goed, eiwitten kunenn wel, maar dat is een zeer onzuinige verbranding voor energie zorgen.. en als je lichaam en geen suiker in je bloed kan vinden en je vetverbranding niet voldoende is, dan gaat het je spiereiwitten kannibaliseren.


Eiwitten zelf worden niet snel omgezet in vet nee, maar daarom levert het nog wel calorieen. Je moet het gehele plaatje zien: als eiwit in de lever omgezet wordt naar glycogeen dan is er wel meer glycogeen aanwezig. Alleen deze 'omzettingen' kosten wel energie dus blijven er minder calorieen over(thermogenisch).

En insuline heeft heel wat meer functies dan vet naar de vetcellen voeren.
 
Je lichaam neemt als je elke keer je eiwitten in neemt maar ongeveer 30 gr eiwit op. 3 uur later kan je weer bijvullen en elke keer neemt je lichaam maar ongeveer 30 gr eiwitten op. Wat je meer binnen krijgt word opgeslagen in je lever en nieren, maar die kunnne maar een heel klein beetje opslaan de rest word opgezet in vet.
 
30 tot 60 gram/maaltijd?

Hee, ik had ineens een briljante ingeving!!!:o

Zou het niet zo kunnen zijn dat de hoeveelheid eiwitten per maaltijd die je lichaam effectief kan opnemen gewoon recht evenredig is met je omvang?
Dat onderzoek waar over gesproken werd is al best oud.. dikke kans dat die met mensen gewerkt hebben van gemiddelde omvang..
Nou, gemiddelde man weegt 65-75 kg???
Als een willekeurig proefpersoon van 70 kg dan een vet% van 20% zou hebben... die heeft dan een VVM van 56 kg.. voor het gemak stel je dat op 60 kg..

Nou, dan kan ik me heel goed voorstellen dat wanneer je die 30 gram neemt en en je neemt daarnaast iemand met een VVM van pak 'm beet 90 kg.. dat die persoon dan 1,5x30 = 45 gram eiwit in een maaltijd kan opnemen..

Voilà! Goed doorgedacht van me hè .Het lijkt me heel plausibel omdat iemand met een veel grotere VVM ook veel meer kcal in moet nemen en alles navenant groter is.. wellicht is die factor 1,5 erg simpel gedacht en moet je een heel ingewikkelde formule hebben.. maar hier valt mee te werken..
Dan heb je dus ipv. 10 maaltijden nog maar 6-7 maaltijden nodig...
:clap: :dance: :clap:
 
Originally posted by Elmar
Je lichaam neemt als je elke keer je eiwitten in neemt maar ongeveer 30 gr eiwit op. 3 uur later kan je weer bijvullen en elke keer neemt je lichaam maar ongeveer 30 gr eiwitten op. Wat je meer binnen krijgt word opgeslagen in je lever en nieren, maar die kunnne maar een heel klein beetje opslaan de rest word opgezet in vet.

:lol: We gaan dit toch niet weer beginnen he!? Kijk eens verder dan je nes lang is...is net een hele thread over geweest dat dat verhaal bullshit is...
 
Robin, ik trek het niet meer
Ik geef het op! :mad:
 
Originally posted by Robin


:lol: We gaan dit toch niet weer beginnen he!? Kijk eens verder dan je nes lang is...is net een hele thread over geweest dat dat verhaal bullshit is...



HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

(sorry, moest er ff uit)


Het blijft maar terugkomen die 30gr. En ik ken persoonlijk niemand die dik word van hoge doseringen eiwit (met niemand bedoel ik dus sporters :D )
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Esperantisto



Ik heb het over perfecte , ideale omstandigheden, daar heeft bijna niemand mee te maken.. ja, sommigen zijn fanatiek genoeg (WoUz???) om 's nachts nog op te staan en dan even te eten... doe ik 'm niet na.
Nu weer goeie vrienden???

Haha, laat mij dr buiten :D
Nee ik sta trouwens ook niet snachts er voor op hoor, maar soms wel sochtends in het weekend als ik een beetje uitslaap, en doordeweeks gewoon glijk een shakie voordat ik mn ogen normaal open kan krijgen, ofwel gelijk als ik uit bed kom :)
 
Om ook gelijk eens ontopic mee te doen, als je volgens sommigen maar zo weinig (30 gram/maaltijd) kan opnemen, en je eet dat in je bulk, zoals de meesten wel doen (danwel niet er ver overheen zitten zoals ikzelf denk ik). WAAROM moet je dan als je gaat cutten je eiwit nog meer omhoog doen? als je het toch niet op kan nemen? Almost iedereen zegt dat dat moet of verstandig is, waarom dan als je het niet zou kunnen opnemen?
Anyway, maakt mij ook niet uit :)
Ik vreet iig volop eiwit, kom degene die het tegendeel beweren wel een keer tegen op het podium, 2 klasses lager :D
 
Of je meer eiwit moet innemen hangt er van af hoeveel je al innam. Ik ben bijna klaar met het lezen van de 3 interviews met Lyle McDonalds (25 dikke moeilijke pagina's) en die zegt dat je bij het lijnen er voor moet zorgen dat de verhouding vet:eiwit minimaal groter dan 1 blijft, anders gaat je lichaam eiwit gebruiken als brandstof ipv vet.. en voor je het weet gaat het je eigen spieren kannibaliseren...
 
Originally posted by Esperantisto
Of je meer eiwit moet innemen hangt er van af hoeveel je al innam. Ik ben bijna klaar met het lezen van de 3 interviews met Lyle McDonalds (25 dikke moeilijke pagina's) en die zegt dat je bij het lijnen er voor moet zorgen dat de verhouding vet:eiwit minimaal groter dan 1 blijft, anders gaat je lichaam eiwit gebruiken als brandstof ipv vet.. en voor je het weet gaat het je eigen spieren kannibaliseren...

Ook wanneer je koolhydraten eet?
 
Bij een ketodieet mag je juist geen KH. Hij is trouwens iets minder fel KH dan voorheen. Het is een kwestie van insuline respons. Fijn voor je spieren, want die krijgen dan voeding (glycogeen), niet fijn voor je vetcellen want die worden ook gevuld.
Vet en eiwit geeft een lage insuline respons, tenzij je veel eiwitten inneemt, dan worden de eiwitten ipv vetten omgezet tot glucose.(gluconeogenese). Vandaar dat je bij een cutting dieet iets minder eiwitten neemt dan bij een bulkdieet, tenminste als je op plm 2,2 g eiwit/kg lichgew zat. Ik zit nu op 1,7 g maar was wat te veel eiwitten aan het eten gegaan..

Kijk anders nog even hier:
[Link niet meer beschikbaar]

laat je precies zien hoeveel je van eiwit/vet/KH kunt hebben.
In ieder geval 1,7 g/kg lw en minimaal 150 g eiwit als 1,7 g/kg minder zou opleveren..
 
Originally posted by WoUz
Om ook gelijk eens ontopic mee te doen, als je volgens sommigen maar zo weinig (30 gram/maaltijd) kan opnemen, en je eet dat in je bulk, zoals de meesten wel doen (danwel niet er ver overheen zitten zoals ikzelf denk ik). WAAROM moet je dan als je gaat cutten je eiwit nog meer omhoog doen? als je het toch niet op kan nemen? Almost iedereen zegt dat dat moet of verstandig is, waarom dan als je het niet zou kunnen opnemen?
Anyway, maakt mij ook niet uit :)
Ik vreet iig volop eiwit, kom degene die het tegendeel beweren wel een keer tegen op het podium, 2 klasses lager :D

Eiwitten gaan omhoog omdat de koolhydraten naar beneden gaan. Eiwitten hebben een hogere thermogenische werking en zorgen ervoor dat je minder honger hebt t.o.v. koolhydraten. Ook hebben eiwitten veel minder invloed op insuline dan koolhydraten.
Door eiwitten te verhogen en koolhydraten te verlagen, wordt de energie die normaal uit koolhydraten wordt gehaald nu voor een groter deel gehaald uit eiwit.
 
Originally posted by Esperantisto
Het is een kwestie van insuline respons. Fijn voor je spieren, want die krijgen dan voeding (glycogeen), niet fijn voor je vetcellen want die worden ook gevuld.

Vetcellen hebben niet perse insuline nodig om zich 'te vullen'.

En een grote hoeveelheid eiwitten kunnen je uit ketose halen ja, maar wanneer je ketose niet belangrijk vind(zoals ik) dan kun je ook dieeten met grotere hoeveelheden eiwit.
 
Aha.. hier is het stukje van Lyle over de 30g /maaltijd!
Dat over de verh vet:KH staat niet in het interview maar in het hele boek plus in die voornoemde webstek van Petrizzi.

Wannabebig: So how much protein can the body use for growth?

Lyle M: In terms of supporting optimal growth, an interesting discrepancy actually occurs here between the studies on our ancestral diet and the protein needs of athletes, but nobody has an explanation yet. Good studies by Peter Lemon, Mark Tarnopolsky, etc. support a maximum protein requirement for natural lifters of about 1.8 g/kg (a little less than the 1 g/lb that bodybuilders have used for years). But studies of our ancestral diet suggest protein intakes as high as 2.5-3 g/kg. Nobody is quite sure if this protein intake was simply a side effect of the diet our ancestors followed, or if it had some actual benefit.

Finally, I think the whole 30 g/meal (or whatever) thing can't possibly apply to everyone. I mean, at the low end, figure a 210 lb lifter is eating 210 grams of protein per day. If he's limited to 30 grams/ meal, that means seven meals minimum per day. Obviously, if there is some limit to protein absorption/assimilation/digestion/utilization (and I don't honestly think that there is) it's going to be related to body mass: a larger individual needs more protein and would be able to utilize protein in larger amounts than a smaller person. Ultimately, my hunch is that the whole '30 grams per meal' (or whatever) thing came from one of two places:

Early supplement companies trying to convince lifters why their protein product (containing 30 grams) was better than others. I remember one company pulling a scheme like this, when their product contained like 37 grams of protein, they wrote that 37 grams was the maximum that could be absorbed. When they bumped it to 42 grams of protein per serving, 42 became the magic number. Ah, advertising.
Bodybuilders rationalizing what they had already decided to do. That is, you frequently see bodybuilders and other athletes finding a strategy that works (i.e. eat protein at intervals throughout the day) and then making up physiological rationalizations afterwards. It wouldn't really surprise me if that weren't the case here. Of course, if anybody has a single piece of peer-reviewed research supporting this 30 grams myth (everybody seems to claim to have seen it but nobody seems to ever have it; it's like those friend of a friend stories), they can feel free to send it to me care of lylemcd@onr.com
 
Het is onzinnig om meer dan 2 gram per kg spiermassa te nemen. Alles wat je teveel neemt ga je als brandstof gebruiken of wordt als vet opgeslagen.
 
Het is onzinnig om meer dan 2 gram per kg spiermassa te nemen. Alles wat je teveel neemt ga je als brandstof gebruiken of wordt als vet opgeslagen.

Topic van 9 jaar geleden man,maar leuk voor je eerste post :D
 
Er is niemand die je het juiste antwoord kan geven, omdat er zoveel verschillende theorieën en onderzoeken zijn over de hoeveelheid eiwit die je zou moeten eten. Wat wel duidelijk is is dat je lichaam veel meer op kan nemen dan 30 gram per maaltijd. Er zijn zat mensen die 1 tot 3 maaltijden per dag eten en toch groeien. Dat bewijst toch wel dat je lichaam veel meer kan opnemen dan die 30 gram. Zie mythe 5: http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html
 
Back
Naar boven