MuscleMeat

Hoeveel gewicht meer/minder squatten jullie dan met boxsquatten?

Bezoekers in dit topic

Crakie

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
18 apr 2009
Berichten
7.241
Waardering
2.529
Lengte
1m80
Massa
89kg
Het verschil tussen mijn boxsquat (iets onder parallel) en parallel powerliftstyle squat is 120 (gokje) respectievelijk 165 kg. Is dat niet erg veel? Duidt dat op teveel werk met de quads? Wat is het verschil bij jullie? Voor de duidelijkheid: ik bedoel echt gaan zitten, niet alleen aantikken.

Moet wel zeggen dat ik boxsquats slechts af en toe in de rotatie gooi, en dus nooit een paar weken achter elkaar doe.
 
Das idd tering veel.. bij mij scheelt het net 15kg ofzo... kan het niet zijn dat je paralel squat gewoon niet paralel is ?
 
Ik heb wel moeite om de juiste diepte te voelen, maar juist daarom had ik bij de 165 kg max speciaal iemand gevraagd om de diepte te beoordelen, en die keurde hem goed. Begin toch te twijfelen...
 
Ik heb wel moeite om de juiste diepte te voelen, maar juist daarom had ik bij de 165 kg max speciaal iemand gevraagd om de diepte te beoordelen, en die keurde hem goed. Begin toch te twijfelen...
Wie is die vent, en wat weet hij van squatten ? :p
 
ik squat onder parallel 185kg, en deed box tot parallel 190kg, ik denk dat ze beide wel bijna gelijk moeten zijn, belt only natuurlijk,
 
Hangt van de hoogte van de box af en je sticking point in gewone Squat.
 
Wie is die vent, en wat weet hij van squatten ? :p

Ja lach maar, die lul. Niet meer gezien sindsdien. Wel daarvoor eens zien squatten en dat deed hij wel met mooie form, daarom pikte ik hem eruit.

ik denk dat ze beide wel bijna gelijk moeten zijn, belt only natuurlijk,

Dat denk ik dus ook. De beweging is tenslotte hetzelfde, behalve dat je wat spanning van je benen haalt zodra je zit natuurlijk. 5-10 procent minder boxen lijkt me acceptabel.

Anyway, ik heb net eens voor de spiegel mezelf van de zijkant bekeken op BW. Ziet er niet best uit (en niet alleen door die rotkop van me ;)). Als ik maximaal diep ga, moet ik of mijn onderrug bollen, of ver naar voren leunen. Ik sta al vrij wijd. Ik ga denk ik maar eens professioneel advies inwinnen om dat te verhelpen, want ik wil het nou wel eens goed leren doen.
 
Waarom zou het niet boeiend zijn? Is toch een aanwijzing dat er iets niet klopt. Net zoiets als veel hogere squat dan DL, waar je zelf tegen mij over begon pas geleden.

ik vind van niet... als je regular squat gewoon goed op diepte is. als je bijna nooit box squats doet heb je waarschijnlijk gewoon moeite met loskomen van de box en daarna accelereren.. dat kost je gewoon een flink pak gewicht t.o.v. van je regular squat, maar imo is dat niet zo'n groot probleem... als het gewicht waarmee je ze doet maar zwaar is voor je (als het doel kracht/muscle bouwen is), dan trekt het vanzelf vrij snel bij.

squats vs deadlifts is een ander verhaal, komt gewoon zelden voor dat iemand een hogere squat heeft, als dat wel het geval is komt dat meestal doordat ze of niet diep genoeg squatten, of geared squatten of met kneewraps en belt en deads niet of een blessure hebben ;)
 
ik vind van niet... als je regular squat gewoon goed op diepte is. als je bijna nooit box squats doet heb je waarschijnlijk gewoon moeite met loskomen van de box en daarna accelereren.. dat kost je gewoon een flink pak gewicht t.o.v. van je regular squat, maar imo is dat niet zo'n groot probleem... als het gewicht waarmee je ze doet maar zwaar is voor je (als het doel kracht/muscle bouwen is), dan trekt het vanzelf vrij snel bij.

squats vs deadlifts is een ander verhaal, komt gewoon zelden voor dat iemand een hogere squat heeft, als dat wel het geval is komt dat meestal doordat ze of niet diep genoeg squatten, of geared squatten of met kneewraps en belt en deads niet of een blessure hebben ;)

Misschien is de vergelijking paused - box beter, da's wel waar. Toch zie ik niet hoe ze elkaar veel zouden kunnen ontlopen.
 
topic hijack even?

Zijn er bij jullie die geen box in de gym hebben? Wat gebruik je dan als vervangmiddel? Zou een lege bak van bier sterk genoeg zijn om 200+ kg te dragen?

OT: ik heb vroeger net onder parallel geboxsquat, zonder 1 RM poging echter omdat ik de aanwezige box niet vertrouwde (terecht is gebleken - ben blij dat ik er niet doorgezakt ben) mijn 1RM gewone squat was indertijd iets van een 170 met sets van 5 reps boxsquats van 130 (omgerekende 1RM 151), het scheelde dus wel iets (als die formule een beetje klopt :p)
 
Gewoon een fitnessbankje natuurlijk
 
ja, maar ik ben niet zo groot met nogal korte benen (1.74m), als ik een box squat doe op een bankje dan blijf ik boven parallel, ik heb het al geprobeerd met een bankje, maar ik doe liever geen partials
 
ja, maar ik ben niet zo groot met nogal korte benen (1.74m), als ik een box squat doe op een bankje dan blijf ik boven parallel, ik heb het al geprobeerd met een bankje, maar ik doe liever geen partials

Dan bouw je een box dmv. 20kg plates te stapelen :) kun je makkelijk aan de gewenste hoogte aanpassen.
 
squats vs deadlifts is een ander verhaal, komt gewoon zelden voor dat iemand een hogere squat heeft, als dat wel het geval is komt dat meestal doordat ze of niet diep genoeg squatten, of geared squatten of met kneewraps en belt en deads niet of een blessure hebben ;)

Dit is trouwens onzin, zat powerlifters die meer squatten dan deadliften, ook zonder gear.
 
Dit is trouwens onzin, zat powerlifters die meer squatten dan deadliften, ook zonder gear.

ik zeg ook niet dat het altijd zo is ;)

voor zover ik weet, ook als je bijvoorbeeld rond kijkt hier op het forum, is het gewoon normaal dat je deadlift hoger ligt... maar goed, dalijk veroorzaakt dit weer een complete topicswitch

Er post er hier zelfs één in het topic: Chopperbob

volgens mij niet zodra hij zijn suit en kneewraps uitdoet ;)
 
Back
Naar boven