XXL Nutrition

Hoeveel gram verzadigde vetten per dag?

Bezoekers in dit topic

Friet4piet

Cool Novice
Lid geworden
4 nov 2015
Berichten
127
Waardering
24
Lengte
1m80
Massa
85kg
Vetpercentage
12%
Hey, ik kan geen duidelijk antwoord vinden op mijn vraag 'hoeveel gram verzadigde vetten mag je maximaal per dag eten'. Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden is dat je 25 gram verzadigde vetten maximaal per dag mag eten (Eigen lichaamsgewicht nog niet meegerekend).

Als we ervan uitgaan dat je lichaamsgewicht 85 kilogram is, zou je ongeveer 1 gram vet per kg lichaamsgewicht 'moeten' eten. Dit wil zeggen dat ik 60 gram onverzadigde vetten en 25 gram verzadigde vetten kan eten per dag. Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten op waarheid? Het lijkt mij een relatief logisch getal maar wetenschappelijke conclusies kan ik niet vinden hierover.
 
Waarom maak je je er uberhaupt druk om hoeveel gram verzadigde vetten je precies eet per dag? Is hoogstwaarschijnlijk niet nodig.

De link verzadigd vet -> negatieve impact of cholesterol/lipiden is volgens mij niet bepaald sterk, maar ik moet zeggen dat ik er niet super in thuis ben.

edit: Een directe link dan. Globaal gezien betekent een hoge inname van verzadigd vet vaak in de praktijk gewoon een generally kut dieet dus in die zin correleert het wel.
 
Waarom maak je je er uberhaupt druk om hoeveel gram verzadigde vetten je precies eet per dag? Is hoogstwaarschijnlijk niet nodig.

Een teveel is niet bepaald gezond. Risico op hart- en vaatziektes/hoog cholesterol e.d. Ik vind dat gezonde voeding belangrijk is voor bbing en een goede levensstijl. Teveel verzadigde vetzuren zijn dus niet gewenst. Leeftijd kan een factor zijn waardoor dit mogelijk wat minder 'belangrijk' is omdat je beter bestand zou zijn tegen bv hoog cholesterol maar dat weet ik niet zeker. Daarnaast wil ik het risico niet nemen.
 
Back
Naar boven