MuscleMeat

Hoeveel kcal onderhoud? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dumbbell

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
17 aug 2011
Berichten
877
Waardering
18
Lengte
1m82
Massa
103kg
hoe kom ik er achter hoeveel kcal ik binnen moet krijgen? (onderhoud) als ik dit weet kan ik verder kijken om wat meer op mijn voeding te letten.

zag in een eerder topic al een formule maar deze was voor je behoefte zonder ook maar iets te bewegen.

wie kan mij helpen

Ik ben 24 jaar 91 Kilo en mijn bf ligt rond de 13%

ben van plan om wat lagen uit te komen met mijn bf.
 
dan pak je die behoefte zonder te bewegen en doe je x 1,55

dat is tenminste als je z'n +- 3x per week intensief traint dacht ik, kijk maar ergens in stickys staat wel ergens weet niet uit me hoofd ik deed het x 1,55 tenminste is het meest gebruikt op dbb
 
1.55 idd als je 3-5x per week sport, hoger is pas als je letterlijk elke dag intensief bezig bent. Hou er wel rekening mee dat dit maar gewoon een nummer is wat dus niet voor iedereen geld.
 
Bedankt allemaal!! Ga het even "hard op" voor mezelf uitrekenen

Voor de behoefte zonder te bewegen
66 + (gewicht_in_kg x 13,7) + (lengte_in_cm x 5) - (leeftijd_in_jaren x 6,8)

Voor mij
66 + (92. X 13,7) + (182. X 5) - (24 X 6,8) = 2073

Dus moet ik minimaal 2073.2 x 1.55 = 3213.46 kcal binnen krijgen verdeeld over de dag.

Betekend dit ook gelijk dat als ik dit niet binnen krijg dat ik dan af val??? Of is dit pas
als ik onder die 2073 kcal zit?

Verder weet ik wel dat ik zo ongeveer 250 gram eiwitten per dag moet hebben met mijn gewicht.
Hoe zit dit dan met de koolhydraten? Gaat dit ook per kg lichaamsgewicht?
 
Ik nam altijd aan dat je bij het gewicht in kg je vetvrije massa moest gebruiken? Correct me if I'm wrong..

Ik probeer zelf bij het cutten tussen het onderhoud zonder te bewegen en het onderhoud plus het bewegen te zitten, stel je onderhoud zonder is 2000 en met is 3000 dan zit je volgens die redenatie goed op 2500. Dat is ook conform aan de -10 á 20% onder je onderhoud plus beweging (3000*0,9=2700 3000*0,8=2400).
 
Laatst bewerkt:
Ik nam altijd aan dat je bij het gewicht in kg je vetvrije massa moest gebruiken? Correct me if I'm wrong..

nee is je gewone gewicht, zijn onderhoud klopt gewoon.

---------- Post toegevoegd Mon 29 Aug 2011 om 16:44 ----------

Bedankt allemaal!! Ga het even "hard op" voor mezelf uitrekenen

Voor de behoefte zonder te bewegen
66 + (gewicht_in_kg x 13,7) + (lengte_in_cm x 5) - (leeftijd_in_jaren x 6,8)

Voor mij
66 + (92. X 13,7) + (182. X 5) - (24 X 6,8) = 2073

Dus moet ik minimaal 2073.2 x 1.55 = 3213.46 kcal binnen krijgen verdeeld over de dag.

Betekend dit ook gelijk dat als ik dit niet binnen krijg dat ik dan af val??? Of is dit pas
als ik onder die 2073 kcal zit?

Verder weet ik wel dat ik zo ongeveer 250 gram eiwitten per dag moet hebben met mijn gewicht.
Hoe zit dit dan met de koolhydraten? Gaat dit ook per kg lichaamsgewicht?

Ja je onderhoud is 3213 dus als je daar onder zit val je in principe af. Ja 250 gram eiwit is goed en zelfs nog aan de hoge kant normaal word ongeveer 2gram eiwit per kg verondersteld. Koolhydraten ga je ongeveer 2.5g per kg zitten, maar in principe zijn vet en eiwit de belangrijkste factoren die moeten kloppen. Bij vet ga je 0.9gram per kg lichaamsgewicht zitten maximaal. Maar deze macro's hangen ook van je doel af, als jij bijvoorbeeld wil cutten is het veel belangrijker dat je je kh's laag houd.
 
Bij vet ga je 0.9gram per kg lichaamsgewicht zitten minimaal.

fixed

@OP: in principe val je inderdaad af als je onder je onderhoud eet (meestal wordt zo'n 20% eronder aangeraden in de cut, in jouw geval zo'n 600 kcal minder).

Maar weet wel dat deze berekening slechts een indicatie is, en de kans groot is dat je moet aanpassen als je een paar weken bezig bent (minder eten als je niet afvalt, meer eten als het te snel gaat).
 
nee is je gewone gewicht, zijn onderhoud klopt gewoon.

---------- Post toegevoegd Mon 29 Aug 2011 om 16:44 ----------



Ja je onderhoud is 3213 dus als je daar onder zit val je in principe af. Ja 250 gram eiwit is goed en zelfs nog aan de hoge kant normaal word ongeveer 2gram eiwit per kg verondersteld. Koolhydraten ga je ongeveer 2.5g per kg zitten, maar in principe zijn vet en eiwit de belangrijkste factoren die moeten kloppen. Bij vet ga je 0.9gram per kg lichaamsgewicht zitten maximaal. Maar deze macro's hangen ook van je doel af, als jij bijvoorbeeld wil cutten is het veel belangrijker dat je je kh's laag houd.

Wat een onzin toch. Iemand die zoveel eet, komt sowieso aan. Als je je vetpercentage weet, gebruik je beter die andere formule. Dan is je kcal-behoefte voor onderhoud een stuk lager.
 
Wat een onzin toch. Iemand die zoveel eet, komt sowieso aan. Als je je vetpercentage weet, gebruik je beter die andere formule. Dan is je kcal-behoefte voor onderhoud een stuk lager.

Hoezo? er zijn zat personen die cutten op 3200 calorieen hoor. Het ligt er maar net aan wat je onderhoud is. Die formule klopt gewoon hoor, wat zou vetpercentage uitmaken de variable is uiteindelijk toch je totaal-gewicht hierin is je vetmassa dus al meegenomen.
 
Wat een onzin toch. Iemand die zoveel eet, komt sowieso aan. Als je je vetpercentage weet, gebruik je beter die andere formule. Dan is je kcal-behoefte voor onderhoud een stuk lager.

Wat een grap. Denk je dat een buffel als Rob S. aankomt op 3200 kcals?

En die formule is gewoon gebaseerd op het feit dat als jij beweegt, je je complete gewicht verplaatst, en niet alleen je LBM.
 
nee is je gewone gewicht, zijn onderhoud klopt gewoon.

---------- Post toegevoegd Mon 29 Aug 2011 om 16:44 ----------



Ja je onderhoud is 3213 dus als je daar onder zit val je in principe af. Ja 250 gram eiwit is goed en zelfs nog aan de hoge kant normaal word ongeveer 2gram eiwit per kg verondersteld. Koolhydraten ga je ongeveer 2.5g per kg zitten, maar in principe zijn vet en eiwit de belangrijkste factoren die moeten kloppen. Bij vet ga je 0.9gram per kg lichaamsgewicht zitten maximaal. Maar deze macro's hangen ook van je doel af, als jij bijvoorbeeld wil cutten is het veel belangrijker dat je je kh's laag houd.


Bedankt jongens een hele hoop nuttige informatie voor mij!!
Nu weet ik dat ik voor onderhoud ong. 3200 Kcal moet vreten'
91 kilo x 3 = 273 gram eiwitten
" x 2.5 = 227.5 Gr. Koolhydraten
" x 0.9 = 81.9 gram vetten

Is dit nou puur onderhoud of bulk?
Je traint natuurlijk met een reden niet voor onderhoud?!
Ik neem aan dat een bodybuilder altijd met bulk of cut bezig is??

En klopt het percentage wel? Heb ergens gelezen dat het percentage bij bulk kh 50% vet 25% eiw 25 % is en bij cut 50/20/30.

Klopt dit? Please tell me if i'm wrong
 
Bedankt jongens een hele hoop nuttige informatie voor mij!!
Nu weet ik dat ik voor onderhoud ong. 3200 Kcal moet vreten'
91 kilo x 3 = 273 gram eiwitten
" x 2.5 = 227.5 Gr. Koolhydraten
" x 0.9 = 81.9 gram vetten

Is dit nou puur onderhoud of bulk?
Je traint natuurlijk met een reden niet voor onderhoud?!
Ik neem aan dat een bodybuilder altijd met bulk of cut bezig is??

En klopt het percentage wel? Heb ergens gelezen dat het percentage bij bulk kh 50% vet 25% eiw 25 % is en bij cut 50/20/30.

Klopt dit? Please tell me if i'm wrong

Ja die 3200 Kcal is je onderhoud, dus stel dat je wil bulken dan zorg je dat je 500 Kcal meer eet=3700 en stel dat je wil cutten ga je zo'n 300 Kcal minder zitten=2900. Het is gebruikelijk om eerst te bulken of cleanbulken om de gewenste spiermassa aan te zetten, hierbij zet je ook wat vet aan dus dat haal je er dan weer af door te cutten. Qua percentages werkt het voor iedereen weer anders.
 
Bepalen caloriebehoefte

Hier een handig excel tooltje om je kcal behoefte te bepalen :)
 

Bijlagen

  • Verbranding calorieen.xls
    21,5 KB · Weergaven: 130
Back
Naar boven