XXL Nutrition

Hoeveel kcal per dag of meer? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Chantal Sara

Novice
Lid geworden
9 dec 2018
Berichten
13
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
55kg
Beste allen,

Vraag naar of ik genoeg eet en of ik dus meer moet eten of het zo moet laten.

NB: inmiddels 11 kg aangekomen (anorexia)
Ik eet gemiddeld 2000-2300/2400 kcal per dag (ik kom van een zeer lage hoeveelheid kcal). Ik sport bijna elke dag (hardlopen (10 km), KT (2-3x pwk 1uur) soms ruil ik hardlopen in voor wandelen (tocht van 15 km), zwemmen (uurtje) of fietsen (30 km fietsen). Ik merk echter de laatste week dat ik echt alles naar binnen wil proppen. Misschien komt dat ook doordat ik weer meer dingen durf te dingen (patat, avocado's, chocola, hagelslag, bananen). Volgens de richtlijnen ben ik er nog niet en moet ik nog aankomen. Ik vraag me alleen af of ik voldoende binnenkrijg ten aanzien van de hoeveelheid beweging die ik krijg. Straks moet ik veel ophogen (en dat zorgt voor een crash in m'n hoofd, want die anorexia gaat niet weg met meer eten). Sporten is een uitlaatklep, hardlopen werkt als therapie voor mij, iets wat ik niet wil minderen.

Iemand die mij goede raad kan geven over de hoeveelheid kcal? Daarbij moet ik zeggen dat ik onwijs veel vetten eet (zeg maar het dubbele van wat ik nodig heb), iemand die me daar iets meer over kan vertellen?

Alvast bedankt!
 
Allereerst; goed bezig tot zover!

Dat je 11kg aan bent gekomen is al een prestatie op zich. Verder zou ik nooit teveel in 1x ophogen. Dat resulteert namelijk in een onnodig grote toename van je vetpercentage.

Qua plan zou ik elke dag even wegen en dit bijhouden. Indien je gemiddeld na 2 weken niet bent aangekomen verhoog je je totale calorieën inname met zo'n 100/200kcal per keer. Gezien je flinke lichamelijke inspanning zul je inderdaad best wat kunnen eten.

Vetten als minimum 1gr per kilo lichaamsgewicht aanhouden. Wanneer je eiwitten ook voldoende eet kun je de vetten best ophogen om het totale aantal calorieën omhoog te halen. Koolhydraten kan ook, misschien is het een idee om je voedingschema hier eens te posten.
 
Bedankt voor je reactie!

Dat "elke dag even wegen en dit bijhouden" daar ben ik mee gestopt en dat doe ik ook niet meer (anorexia en een weegschaal hebben een moeizame relatie en zorgt voor veel stress).

Ik vind het vrij lastig te bepalen hoe inspannend ik sport. Voor mij was voorheen met anorexia en weinig eten en veel sporten pas inspannend.. Nu lijkt het alsof ik niets van het sporten terug zie (ook doordat ik meer eet..).

Ik ben vegetariër, eet kwark van koeien want dat vind ik echt heel vies. Ik eet wel soya yoghurt, maar vind het zo moeilijk om aan genoeg eiwitten te komen. Ik eet alleen in de ochtend proteine poeder met havermout gemengd in water.

Ik heb niet echt een vast voedingsschema, maar dit is wat ik elke dag wel eet:

Soya yoghurt 500 gram
Crackers met appelstroop en kaas (20 of 30+ kaas)
Havermout 30 gram met 30 gram proteine poeder
2 stuks fruit (varieert)
Groente (varieert ook)
Brood met halve of 1/3 ervan avocado
Brood met hagelslag
Soms:
Low carb pasta (daar zitten veel eiwitten in en dat voeg ik soms toe)
Gekookt eiwit/ gekookt ei
Vleesvervanger

junkfood eet ik ook af en toe na jaren dat niet mogen eten.

Allereerst; goed bezig tot zover!

Dat je 11kg aan bent gekomen is al een prestatie op zich. Verder zou ik nooit teveel in 1x ophogen. Dat resulteert namelijk in een onnodig grote toename van je vetpercentage.

Qua plan zou ik elke dag even wegen en dit bijhouden. Indien je gemiddeld na 2 weken niet bent aangekomen verhoog je je totale calorieën inname met zo'n 100/200kcal per keer. Gezien je flinke lichamelijke inspanning zul je inderdaad best wat kunnen eten.

Vetten als minimum 1gr per kilo lichaamsgewicht aanhouden. Wanneer je eiwitten ook voldoende eet kun je de vetten best ophogen om het totale aantal calorieën omhoog te halen. Koolhydraten kan ook, misschien is het een idee om je voedingschema hier eens te posten.
 
Bedankt voor je reactie!

Dat "elke dag even wegen en dit bijhouden" daar ben ik mee gestopt en dat doe ik ook niet meer (anorexia en een weegschaal hebben een moeizame relatie en zorgt voor veel stress).

Ik vind het vrij lastig te bepalen hoe inspannend ik sport. Voor mij was voorheen met anorexia en weinig eten en veel sporten pas inspannend.. Nu lijkt het alsof ik niets van het sporten terug zie (ook doordat ik meer eet..).

Ik ben vegetariër, eet kwark van koeien NIET want dat vind ik echt heel vies. Ik eet wel soya yoghurt, maar vind het zo moeilijk om aan genoeg eiwitten te komen. Ik eet alleen in de ochtend proteine poeder met havermout gemengd in water.

Ik heb niet echt een vast voedingsschema, maar dit is wat ik elke dag wel eet:

Soya yoghurt 500 gram
Crackers met appelstroop en kaas (20 of 30+ kaas)
Havermout 30 gram met 30 gram proteine poeder
2 stuks fruit (varieert)
Groente (varieert ook)
Brood met halve of 1/3 ervan avocado
Brood met hagelslag
Soms:
Low carb pasta (daar zitten veel eiwitten in en dat voeg ik soms toe)
Gekookt eiwit/ gekookt ei
Vleesvervanger

junkfood eet ik ook af en toe na jaren dat niet mogen eten.
 
Ik ben vegetariër, eet kwark van koeien want dat vind ik echt heel vies. Ik eet wel soya yoghurt, maar vind het zo moeilijk om aan genoeg eiwitten te komen. Ik eet alleen in de ochtend proteine poeder met havermout gemengd in water.
Je kan de soya yogurt misschien vervangen door de Alpro go on? Is ook yogurt maar met extra proteïnen.

Ben zelf veganist en eet elke dag 140 gram proteïnen (met 2000kcal), dus het is wel mogelijk. Al zou ik mij nu vooral focussen op dat je genoeg kcal binnen krijgt. Je hebt al "genoeg" proteïnen bij 0.8 gram per kilo lichaamsgewicht, dus zou mij daar even geen zorgen over maken.
 
Laatst bewerkt:
Echt goed van je dat je al zover gekomen bent.
Voor je hoeveelheid beweging en het feit dat je aan moet komen eet je echt niet veel ook al lijkt het voor jou al heel veel.
Je kan best in stappen wat ophogen.

Voor meer info zie t antwoord op je PM. ;)

Maar als je aangeeft zo weinig eiwit en vet binnen te krijgen en je dan je lijstje post van wat je eet dan zou je best heel veel koolhydraten moeten eten (vnl uit brood in jouw geval) als je echt rond die 2000-2300 kcal zou zitten.
Je eiwitten heb je al genoeg aan 50-100 gram en die 50 gram heb je alleen met je sojayogurt en shake al binnen. En dan komen de eiwitten uit je brood/havermout/crackers en kaas er nog bij. Dus no worries.
 
Je kan de soya yogurt misschien vervangen door de Alpro go on? Is ook yogurt maar met extra proteïnen.

Ben zelf veganist en eet elke dag 140 gram proteïnen (met 2000kcal), dus het is wel mogelijk. Al zou ik mij nu vooral focussen op dat je genoeg kcal binnen krijgt. Je hebt al "genoeg" proteïnen bij 0.8 gram per kilo lichaamsgewicht, dus zou mij daar even geen zorgen over maken.
De 0.8 g/kg lgw van de Nederlandse Gezondheidsraad is gebaseerd op de eiwitkwaliteit van de gemiddelde Nederlandse voeding (zowel plantaardig als dierlijk eiwit). Voor (lacto-ovo)vegetariërs wordt een toeslag van 16% en voor vegans een toeslag van 23% geadviseerd door de Nederlandse Gezondheidsraad.

Ik weet niet of dit anders is in België.
 
De 0.8 g/kg lgw van de Nederlandse Gezondheidsraad is gebaseerd op de eiwitkwaliteit van de gemiddelde Nederlandse voeding (zowel plantaardig als dierlijk eiwit). Voor (lacto-ovo)vegetariërs wordt een toeslag van 16% en voor vegans een toeslag van 23% geadviseerd door de Nederlandse Gezondheidsraad.

Ik weet niet of dit anders is in België.
Juist ja, even het veggie/vegan gedoe vergeten.
Excusez-moi.
 
Ha you got me there! :p
Ter mijner verdediging: had eerst “pas de soucis” geschreven en dan “aucun” van gemaakt... maar goed, je hebt gelijk! :)
 
Back
Naar boven