XXL Nutrition

Hoeveel kcal per dag? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

J.

Cool Novice
Lid geworden
11 mei 2021
Berichten
52
Waardering
7
Lengte
1m80
Massa
73kg
Hoi,

Ik zat even met een vraag dus heb ik me aangemeld op dit forum, hopelijk kan ik via hier een antwoord krijgen.

Ik zal mezelf eerst even voorstellen, ik ben een jonge jonge die sinds kort bezig is met kracht training.
Heb de dumbbells van mijn broer mogen lenen en heb voor mezelf een schema opgesteld met verschillende oefeningen.
Ook houd ik al een tijdje bij wat ik eet en hoeveel kcal ik elke dag tot me neem en verder weeg ik alles af.

Zoals iedereen wel is onzeker is over zijn uiterlijk ben ik dat natuurlijk soms ook, ik vond een tijd terug dat ik een buik had en ben toen op internet gaan zoeken hoe ik er het snelst af kon komen.
Ik las ergens dat het vermijden van koolhydraten een zeer effectieve manier van afvallen was, dit omdat je lichaam dan opzoek gaat naar alternatieve manieren om zich te voorzien van energie.
Toen ik dit las ben ik alles gaan vermijden waar koolhydraten inzaten, letterlijk alles. Ik heb dit voor 2 weken gedaan en ik denk dat het wel effect heeft gehad, alleen eindstand niet waar ik op had gehoopt.
Ik ben behoorlijk dun nu, heb dunne armpjes en je kan mijn ribben tellen, ik ga er vanuit dat het vermijden van koolhydraten hierin mee heeft gespeeld.

Maar dus, ik ben toen langzaam aan weer meer kcal gaan eten Per week ging ik met zo'n 200 omhoog, dit omdat ik mijn lichaam hier eerst aan wou laten wennen.
Nu ben ik voor een week lang 2000 kcal per dag gaan gebruiken, en ben ik dezelfde week 0,85 kilo aangekomen.. ik ben dus gelijk gestopt hiermee omdat ik bang was dat straks alles op mijn buik zou komen ipv op mijn benen/armen.

Mijn vraag is dus, wat moet ik doen? Hoeveel kcal moet ik elke dag tot me nemen.
Ik zit nu op de 1500 kcal per dag en ga mezelf volgende week weer wegen.
ik ben nu 61.15 kilo en 180 cm lang.
 
Je moet gewoon goed eten en hard trainen. Geen koolhydraten vermijden en ook niet tot op twee decimalen je gewicht bij houden. In twee weken ga je niet van dik naar dun, dat zal voornamelijk vocht en glycogeen zijn, geen vet.
 
Die lengte, dat gewicht en aan je reactie te lezen nog erg jong (no offence). Beste advies lijkt mij dan iets wat motiverend is en redelijk simpel te volgen.
  • Ga lekker los op krachttraining en zorg dat je dit leuk blijft vinden, dus niet teveel, je hebt ook rust nodig. Spiergroei heeft rust nodig.
  • Lekker sporten
  • Niet letten op kcal en voor je gevoel normaal eten met genoeg eiwitten (2gr per kilo lichaamsgewicht). Dus pak bijv. kipfilet als broodbeleg en eet een proteine kwarkje of kwark.
  • Beperk junkfood/alcohol tot een dag per week en ren een extra rondje als je onverwachts een keer tussendoor wat aangeboden krijgt wat je erg lekker vind. (als je dit lukt doe je het al erg goed!)
  • Zorg dat je aan je nachtrust komt en beste is om een goed ritme aan te houden.
Waarom geen kcal tellen en waarom geen focus op 'dat buikje' kun je nu afvragen. Puur omdat je heel erg licht bent en je waarschijnlijk dat buikje hebt omdat je geen spieren hebt. Spieren zou dus je focus moeten zijn imo. Voor spieren en motivatie moet je genoeg eten en dus gewoon eten wat de pot schaft en redelijk gezond is. Maak een foto van jezelf en vergelijk dit over een week of 4 met wat je ziet in de spiegel en let niet op de weegschaal, spieren betekent extra gewicht.

Ga niet te veel tijd besteden aan google en 'ik heb ergens gelezen', want er is teveel verwarrende zooi beschikbaar die nergens op slaat. Als je iets wil lezen wat je enorm op weg helpt en heel veel onzin afkraakt is het het volgende topic:
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag is dus, wat moet ik doen? Hoeveel kcal moet ik elke dag tot me nemen.
Ik zit nu op de 1500 kcal per dag en ga mezelf volgende week weer wegen.
ik ben nu 61.15 kilo en 180 cm lang.
Voor een kort antwoord: minimaal het dubbele, dus minstens 3000kcal.

Voor een goed antwoord lees de post en link van Chris1989.

Bereken wat je verbruikt, maak een goed voedingsschema (en trainschema) en post die hier voor feedback.
 
De antwoorden hierboven zijn al redelijk duidelijk, ik vermoed ook dat je nog erg jong bent.
Advies: hard trainen en gewoon gezond eten (brood, kwark, groente, fruit enz.), sowieso moet je minimaal 2000-2500 Kcal eten, als je wil aankomen (spieren)nog meer.
 
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben gestopt met het tellen van mijn kcal, en wat is dat een verademing zeg! Verder probeer ik zo gezond mogelijk te eten en voldoende eiwitten te nutiggen. Ik kan dan ook niet altijd mee eten met andere gezinsleden, maar goed ik heb een einddoel voor ogen.

Ik denk ook wel dat ik op dit moment goed eet, misschien iets te goed.. denk dat ik gemiddeld genomen deze week iedere dag rond de 10 sneden brood zat met beleg variërend van pindakaas (100 procent) en chocopasta (met polyolen) tot aan kaas/ham. Ik heb dit aantal nu wel iets terug gedrongen. (8)

Ik ga lekker door met sporten en ben benieuwd wanneer de eerste resultaten zichbaar zullen zijn
 
Laatst bewerkt:
Focussen op dingen zoals polyolen is micromanagen, en dat is zonde van je energie en van je resultaat. Je hebt er veel meer aan om je eerst te richten op de basis, zoals voldoende eten en je energie in de training stoppen. En dat resultaat zie je terug in de spiegel, niet op de weegschaal. Succes!
 
Back
Naar boven