XXL Nutrition

Hoeveel Kcal Verbruik tijdens kracht training ?

Bezoekers in dit topic

D1VIN3

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2007
Berichten
26
Waardering
0
Ik heb een vraagje hoe veel kcal verbruik ik gemiddeld tijdens krachttraining

ik doe 10 oefeningen per training 4 grote spier 4 kleine spier 2 buik

weet iemand van jullie hoe ik via mijn gewicht het verbruik kan berekenen ??

bij voorbaat dank
 
Ik heb een vraagje hoe veel kcal verbruik ik gemiddeld tijdens krachttraining

ik doe 10 oefeningen per training 4 grote spier 4 kleine spier 2 buik

weet iemand van jullie hoe ik via mijn gewicht het verbruik kan berekenen ??

bij voorbaat dank

KT is heel variabel wb geleverde arbeid, ook wb rustpauzes tussenin. Vergeleken met duursporten verbruik je met de standaard KT veel minder. Als je veel reps maakt met submax gewichten verbruik je in ieder geval meer dan met weinig reps en maximaal gewicht.
Ik denk dat 300 kcals voor een uur KT wel in de buurt komt.
 
rep

ik doe per oefening 4 sets van 8 herhalingen
 
dit hangt natuurlijk van de intensiteit af he
 
ja zoveel als ik kan de 4de set verhoog ik het gewicht zodat ik hem net niet of net wel nog haal
 
Ik dacht altijd een 500 kcals, maar kan ook fout zijn.
 
hoe kan je nou een vaste waarde geven
het 8 X verplaatsen van 100 kilo of 8 X verplaatsen van 150 kilo
als je nadenkt weet je dat meer gewicht meer arbeid ( energie )kost

je kan je verbruik bereken als je je vvm weet
en sportoeslag is dan meestal x 1.6
 
Interessant vraagstuk. Ik zou dit ook graag willen weten.

Als ik een arms only training vergelijk met een fatsoenlijke rug of beentraining kan ik me zo voorstellen dat hier wel een behoorlijke factor tussen kan zitten per tijdseenheid. Suggesties als x1.6 zeggen dan niet zoveel.

Heeft iemand een formulie die een redelijke indicatie geeft van verbruikt in een training die iig rekening houdt met;

tijdseenheid: per uur, kwartier, 10min oid

variabele; kg vvm

extra factor: intensitieit; matig, intensief, hoogintensief

Vraag me dit eigenlijk al een tijdje af, sinds ik serieuzer op me voeding let.
Iemand?
 
Het is onzin om dmv een formule tot een energieberekening te komen. Energieverbruik is zo iets persoonlijks dat een formule de plank volledig mis slaat. Zouden twee personen met een gelijke VVM een identieke training doen waarbij alle variabelen gelijk zijn dan nog kan het energieverbruik verschillen.

Ik train nu 14 jaar. In het beginstadium gebruikte ik ook wel eens een formule om tot een energiebepaling te komen. Door "trial and error" en observatie van mijn lichaam kwam ik er achter dat ik bijna het dubbele (!) nodig heb aan kcal. (dan wat die formules aangaven) om in een positieve energiebalans te verkeren: ik eet nu 6000 kcal. per dag en mijn vetpercentage is daarbij rond de 8% (weeg overigens 110kg bij 1,74)...

Om even naar je aanvangsvraag terug te keren: je moet er ook rekening mee houden dat krachttraining je metabolisme voor langere tijd opschroeft. Met een uurtje hardlopen zul je ws. meer kcal. verbranden dan met een uur krachttraining. Maar een zware sessie squatten zal er voor zorgen dat je de rest van de dag in rust veel meer kcal. verbrandt dan met wat joggen. Bovendien kan krachttraining zorgen voor spieropbouw iets wat je ruststofwisseling nog verder verhoogt. Met cardio breek je mogelijk zelfs spieren af en verlaag je dus je metabolisme in rust.
 
ik zeg niet dat er een exacte formule is maar wel een indicatie
staat op het forum

@ dr livingstone
als ik het voor jou uitreken kom ik 5761 kcal

Om even naar je aanvangsvraag terug te keren: je moet er ook rekening mee houden dat krachttraining je metabolisme voor langere tijd opschroeft. Met een uurtje hardlopen zul je ws. meer kcal. verbranden dan met een uur krachttraining. Maar een zware sessie squatten zal er voor zorgen dat je de rest van de dag in rust veel meer kcal. verbrandt dan met wat joggen. Bovendien kan krachttraining zorgen voor spieropbouw iets wat je ruststofwisseling nog verder verhoogt. Met cardio breek je mogelijk zelfs spieren af en verlaag je dus je metabolisme in rust.

Dit klopt helemaal er stond laatst nog een artikel op dbb dat je metabolisme tot wel 72 na een krachttraining hoger is dan normaal
 
Het is onzin om dmv een formule tot een energieberekening te komen. Energieverbruik is zo iets persoonlijks dat een formule de plank volledig mis slaat. Zouden twee personen met een gelijke VVM een identieke training doen waarbij alle variabelen gelijk zijn dan nog kan het energieverbruik verschillen.

Ik train nu 14 jaar. In het beginstadium gebruikte ik ook wel eens een formule om tot een energiebepaling te komen. Door "trial and error" en observatie van mijn lichaam kwam ik er achter dat ik bijna het dubbele (!) nodig heb aan kcal. (dan wat die formules aangaven) om in een positieve energiebalans te verkeren: ik eet nu 6000 kcal. per dag en mijn vetpercentage is daarbij rond de 8% (weeg overigens 110kg bij 1,74)...

Om even naar je aanvangsvraag terug te keren: je moet er ook rekening mee houden dat krachttraining je metabolisme voor langere tijd opschroeft. Met een uurtje hardlopen zul je ws. meer kcal. verbranden dan met een uur krachttraining. Maar een zware sessie squatten zal er voor zorgen dat je de rest van de dag in rust veel meer kcal. verbrandt dan met wat joggen. Bovendien kan krachttraining zorgen voor spieropbouw iets wat je ruststofwisseling nog verder verhoogt. Met cardio breek je mogelijk zelfs spieren af en verlaag je dus je metabolisme in rust.


Ben het helemaal met je eens! Goeie stats trouwens! je bent toch niet die kerel op je avatar he? :D
 
hoe kan je nou een vaste waarde geven
het 8 X verplaatsen van 100 kilo of 8 X verplaatsen van 150 kilo
als je nadenkt weet je dat meer gewicht meer arbeid ( energie )kost

je kan je verbruik bereken als je je vvm weet
en sportoeslag is dan meestal x 1.6

Gewicht hoger is niet automatisch meer kcals per training (voor dezelfde persoon dan he). Met lagere gewichten doe je meer reps. Als je bv maximaal gewicht eraan hangt (1 of 2 RM) haal je bij elkaar een stuk minder gewichtsverplaatsing (dus kcals verbruik) dan als je het halve gewicht 20x tilt.
 
Gewicht hoger is niet automatisch meer kcals per training (voor dezelfde persoon dan he). Met lagere gewichten doe je meer reps. Als je bv maximaal gewicht eraan hangt (1 of 2 RM) haal je bij elkaar een stuk minder gewichtsverplaatsing (dus kcals verbruik) dan als je het halve gewicht 20x tilt.

ik had volgens mij duidelijk neergezet dat het bij allebei om 8 herhalingen ging
 
ik had volgens mij duidelijk neergezet dat het bij allebei om 8 herhalingen ging

Tuurlijk, en je hebt ook natuurlijk gelijk dat 8x100 meer verbruikt dan 8x50 (of wat zei je ook al weer?). Maar bij normale gewichttraining, als jij 8x100 kan halen dan ga je toch niet 8x50 doen? Ja, bij HST wel, maar de meesten doen dat niet. Dus als de vraag is hoeveel verbruik je tijdens de krachttraining, dan ga je er MI automatisch vanuit dat het om een maximale inspanning gaat of iets daaronder, dus N repsMax tot falen of vlak daaronder. En dan geldt: minder reps bij hoger gewicht, meer reps bij lager gewicht.

In principe kan je dan met een lager gewicht wat je eindeloos kan blijven pompen, meer kcals verbruiken. Maar dat schiet dan wel het doel van krachttraining voorbij, dan kan je beter gaan roeien, dat is hetzelfde idee.

Maar goed, al met al kan je gewoon niet zeggen hoeveel kcals een uur krachttraining kost, je kan het niet berekenen en je kan het niet meten. Ik geloof dat we het daar wel redelijk over eens zijn met zijn allen.
 
Het is onzin om dmv een formule tot een energieberekening te komen. Energieverbruik is zo iets persoonlijks dat een formule de plank volledig mis slaat. Zouden twee personen met een gelijke VVM een identieke training doen waarbij alle variabelen gelijk zijn dan nog kan het energieverbruik verschillen.

Ik train nu 14 jaar. In het beginstadium gebruikte ik ook wel eens een formule om tot een energiebepaling te komen. Door "trial and error" en observatie van mijn lichaam kwam ik er achter dat ik bijna het dubbele (!) nodig heb aan kcal. (dan wat die formules aangaven) om in een positieve energiebalans te verkeren: ik eet nu 6000 kcal. per dag en mijn vetpercentage is daarbij rond de 8% (weeg overigens 110kg bij 1,74)...

Om even naar je aanvangsvraag terug te keren: je moet er ook rekening mee houden dat krachttraining je metabolisme voor langere tijd opschroeft. Met een uurtje hardlopen zul je ws. meer kcal. verbranden dan met een uur krachttraining. Maar een zware sessie squatten zal er voor zorgen dat je de rest van de dag in rust veel meer kcal. verbrandt dan met wat joggen. Bovendien kan krachttraining zorgen voor spieropbouw iets wat je ruststofwisseling nog verder verhoogt. Met cardio breek je mogelijk zelfs spieren af en verlaag je dus je metabolisme in rust.

Foto's!
 
oke dus de formule van 1.5x je kcal in rust klopt dus redelijk en dit is zonder cardio!??.

ik ben namelijk bezig m'n eerste voedings schema temaken en wil ook cutten , ik had op dit forum gelezen dat je dat het beste kan doen door teeten wat je nodig heb per dag en alleen je cardio niet mee terekenen .

dus als iedereen het der mee eens is zal ik via die formule mijn kcal behoefte per krachttraining zo bereken en vanavond mijn schema samen stellen .
die ik dan uiteraard ga posten op het forum bedankt voor de reacties
 
De uitkomst vermenigvuldig je met:
1.6 – 1.7 als je niet al te zwaar of af en toe traint.
1.8 – 1.9 als je regelmatig traint en/of aan duursport doet.
2.0 als je intensief ****en zwaar traint.
 
Back
Naar boven