AndroidHealthClinic

hoeveel keer per week

Bezoekers in dit topic

mitchelb

Novice
Lid geworden
2 nov 2011
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
68kg
Ik zal me even voorstellen. Ik ben mitchell 17 jaar oud en ga nu net anderhalve maand
Naar de sportschool. En ik heb hier een paar vragen over:
Ik ga nu 4x per week naar de sportschool en ik vraag me af of dat niet teveel is
Maandag: borst triceps buispieren
Dinsdag rug schouders biceps

DOnderdag borst tricps buikspieren
Vrijdag rug schouders biceps.

En ik ben nogal een moeilijke eter, ik lust namelijk geen brood. Hoe kan ik
Dit compenseren?
 
Ik zal alleen mijn mening geven over het training gebeuren, voeding zullen anderen vast wel willen doen. 4x per week hoeft geen probleem te zijn. Ik zie geen benen, kan nu heel erg aanvallend doen maar is er een gegronde reden dat je geen benen doet? Aangezien je pas een week of zes bezig bent met krachttraining (KT) is fullbody de manier in mijn ogen. Fullbody pakt meerdere spiergroepen per training, gemiddeld genomen drie keer in de week maar kan met eenvoudige aanpassing naar minder/ meer keren per week worden gedaan. De vraag is of je daar open voor staat, lees anders alvast iets over 1 van de 2 fullbody templates: (Rippetoe/ [Link niet meer beschikbaar] ). Wellicht kan je dan ook opschrijven wat je zoal doet qua oefeningen en sets/ reps.
 
ik vind het belangrijker dat me bovenlichaam een beetje gespierd word. dit zullen veel beginnende trainers hebben. misschien is het toch wel slim om benen erbij te doen. ik lees dat het er dan ook beter uitziet.
en ik sta overal open voor. ik wil best wat bijleren vandaar

en ik moet nog even alle namen van de oefeningen in me kop stampen, want die weet ik nog niet zo goed.
 
Laatst bewerkt:
Je traint je borst telkens een dag voor je schouders. Op borstdag ga je normaal gezien ook je schouders flink belasten. Das dus niet goed.

Geen brood eten hoeft geen probleem te zijn. Eet in de plaats pasta, rijst, havermout, ...
 
ik vind het belangrijker dat me bovenlichaam een beetje gespierd word. dit zullen veel beginnende trainers hebben. misschien is het toch wel slim om benen erbij te doen. ik lees dat het er dan ook beter uitziet.
en ik sta overal open voor. ik wil best wat bijleren vandaar

en ik moet nog even alle namen van de oefeningen in me kop stampen, want die weet ik nog niet zo goed.
Dat ziet er inderdaad beter uit wanneer iemand benen traint. Ik kan je, net als anderen, wat op weg helpen maar alles uitleggen hoeft nog niet en is ook niet praktisch, stap voor stap. De basis oefeningen in eigenlijk elk programma zijn min of meer: Squat, Deadlift, Pullups/ Chinnen, Row, Benchpress, Overhead press. Het is dus van belang dat je deze snel leert onderscheiden qua naam/ uitvoering, en hopelijk met begeleiding vanuit de sportschool, zelf filmpjes bekijken en erover lezen begrijpen hoe de techniek in elkaar steekt. Op die basis oefeningen bestaan talloze varianten maar die zijn voor nu, omdat je beginner bent, nog niet zo heel interessant dus die laat ik voor wat ze zijn. Naast de basis heb je ook aanvullende/ ondersteunende oefeningen, bijvoorbeeld voor armen/ buik/ kuiten/ core/ schouders/ mobiliteit/ achterlopende spiergroepen en om delen van bepaalde beweging extra aandacht te geven e.d. Als je deze doet kan je dit doen met oog op blessure preventie en je lichaam er beter door laten uitzien. Je kan bijvoorbeeld ontzettend gespierde biceps hebben maar als je tricpes en onderarmen nooit getraind zijn dan ziet het er gek uit natuurlijk, beetje overdreven natuurlijk maar dat idee.

Basis oefeningen (compounds) waar vrijwel alle energie in moet gaan zitten per training komende tijd als beginner:
Squat
Deadlift
Pullups/ Chinnen
Row
Benchpress
Overhead press

Wat ondersteunende basis oefeningen die ik als beginner erbij zou doen (2-3 setjes x 8-12 reps beetje op gevoel pompen):
Rear lateral raise
Leg curl
Situp

En eventueel als je zin en energie over hebt, dus niet ten koste van andere oefeningen kan je deze ook toevoegen (2-3 setjes x 8-12 reps beetje op gevoel pompen):
Dips
Barbell curl
Calf raise

Er zijn vast nog een hoop aanvullingen te bedenken qua ondersteuning maar dit dekt ongeveer de lading voor een absolute beginner in mijn ogen. Natuurlijk, als je zo stijf als een plank bent kan je er wellicht een oefening (tijdelijk) bij doen bijvoorbeeld kan allemaal maar overdrijf het niet. Het moet echt gaan de komende tijd om die basis oefeningen. Dat is waar het om draait. Wil je een keer twee keer dips pakken, niemand die je wat doet en is verder prima. Hier een link naar [Link niet meer beschikbaar], de excel kan je downloaden en dan invullen naar eigen niveau. Ik schat in dat de kilogrammen die er staan als je de excel opent wel goed in de richting zitten. Hier het Stronglifts e-book, kan je eens nalezen. Dit is een beetje hoe ik er tegenaan kijk, anderen hebben misschien ook aanvullingen. Investeer in jezelf, heb geduld en succes!
 
Je traint je borst telkens een dag voor je schouders. Op borstdag ga je normaal gezien ook je schouders flink belasten. Das dus niet goed.

hoeft niet,

ik heb lange tijd getraind alles 2x per week en ook borst een dag voor de schouders. Ging prima.

Als je alles 2x per week traint, train je toch anders dan wanneer je alles maar 1x per week pakt, dus ik had nooit last van de schouders op de schouder dag. Wellicht train je dan toch onbewust op iets andere intensiteit ofzo...
 
Oke bedank voor de hulp! Dit help me een beetje in de goede richting:
En hoeveel oefeningen zal ik doen voor bijiv borst en hoeveel voor triceps op één dag
 
Laatst bewerkt:
Oke bedank voor de hulp! Dit help me een beetje in de goede richting:
En hoeveel oefeningen zal ik doen voor bijiv borst en hoeveel voor triceps op één dag
Het heeft een training A, en een training B. Als je maandag, woensdag en vrijdag traint doe je dus A,B,A en dan de week erop weer B,A,B enz (gewoon doortellen, zie excel sheet of e-book). Andere optie is Rippetoe, heb ook de link daarvan gegeven in 1e post dit topic. Je zal wat moeten lezen haha.

A:
Squat 5x5
Bench Press 5x5
Barbell Rows 5x5

B:
Squat 5x5
Overhead Press 5x5
Deadlift 1x5

Is dit alles? Ja dit is het. Plus eventueel nog een Rear Lateral erbij en op de andere dag een Leg curl bijvoorbeeld.
 
umh oke, en wat bedoelen ze met 5x5? 5 reps en 5 sets ofzo? als ik dit schema zie lijkt het me wel wat minder als wat ik nu doe
ik bankdruk nu ook met 50kilo 10x 55 kilo 8x en 60 kilo 6x.


ik zit min of meer met de gedachte dat ik van dat schema A B minder snel gespierd word.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven