MuscleMeat

Hoeveel maximaal onder onderhoud?

Bezoekers in dit topic

WhiteHulk

Novice
Lid geworden
12 feb 2019
Berichten
11
Waardering
4
Lengte
1m86
Massa
107kg
Vetpercentage
25%
Hallo mensen,

Na 1 jaar gestopt te zijn met trainen heb ik het recentelijk weer opgepakt. Ben dit jaar flink aangekomen, weeg op dit moment 110kg bij een 25% bf. Na dit aankomen is het tijd voor mijn eerste cut ooit (was altijd een enorm mager mannetje). Ik heb mijn onderhoud berekent en dit komt op +/- 3800 kcal. Nu wil ik toch voor de zomer wel lekker richting de 85/90 kg en heb mijn kcal momenteel op 2300/2400 per dag met 75 gr vet 180gr eiwitten en de rest koolhydraten. Ik merk wel resultaat maar vraag me af of dit wel gezond is en hoelang ik dit vol kan houden. Hoor graag jullie meningen!

WhiteHulk
 
Je onderhoud berekenen voor je VVM en zo veel zou je moeten eten.
Kans het kleinst dat je spier verliest.
2400 is veel te weinig
 
Je onderhoud berekenen voor je VVM en zo veel zou je moeten eten.
Kans het kleinst dat je spier verliest.
2400 is veel te weinig
Dat snap ik dat ik hiermee waarschijnlijk spier verlies, maar als ik 500 eronder ga zitten ben ik wel even bezig. Was van plan om eerst mn bf te verlagen en daarna pas weer spiermassa op te bouwen.
 
je verbrand dan je vet, of wil je al je progressie qua spier verliezen om dat straks weer allemaal op te moeten bouwen? Want dan moet je zo weinig eten..
 
je verbrand dan je vet, of wil je al je progressie qua spier verliezen om dat straks weer allemaal op te moeten bouwen? Want dan moet je zo weinig eten..
Heb geen progressie qua spiermassa haha, was een jaar gestopt. Dus die spiermassa is al weg.
 
er is een sticky hiervoor, lees die door zou ik zeggen
als het je geen zak uitmaakt wat je allemaal verbrand, lekker laag gaan zitten. Is het vanzelf weg
 
er is een sticky hiervoor, lees die door zou ik zeggen
als het je geen zak uitmaakt wat je allemaal verbrand, lekker laag gaan zitten. Is het vanzelf weg
Zie dat er nogal veel onenigheid over is, vandaar eigen topic
 
Zoals je aangeeft maakt het je niet uit of je spier verliest.
Dus wat wil je weten dan.
Zo laag zitten is zonde van de spieren die je hebt.
Hoger zitten is makkelijker vol te houden want je mag meer.
Vet mag wel omhoog, die 1gr per kilo lichaamsgewicht doen.
Eiwitten ook omhoog, 2gr per kilo lichaamsgewicht
dus 110gr vet, 220gr eiwit en de rest aanvullen met koolhydraten
 
De traditionele manier van vet verliezen:

Body weight x bodyfat percentage = total body fat x 25kcal/day per pound of fat = daily caloric deficit x 7 = weekly caloric deficit ÷ 3500 (since there are roughly 3500kcal per pound of fat tissue) = pounds of fat you can lose per week
( https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022519304004175 )

Als OP 107 KG @ 25% bodyfat is kan hij 1.33 kg per week verliezen zonder grote kans om spiermassa te verliezen.
Echter verschilt het per individueel natuurlijk. Naar mate OP gewicht verliest moet dit wel bijgesteld worden. 25-18% gaat het snelst, 18-13% ook wel redelijk. Dan 13-10 een stuk trager en sub-10% kan je echt vies langzaam gaan en wordt daarom ook nooit aangeraden tenzij je on stage / goede genen / photoshoots e.d. hebt. (of AAS lololol)

Echter zijn er verder ook recentere onderzoeken (2017-2018) die aangetoond hebben dat er geen limiet is m.b.t. hoe snel je lichaam vet als energie kan gebruiken en dat dit sterk per individueel verschilt.
Is dus een kwestie van afvallen, regelmatig vetmetingen doen om te kijken of je VVM niet te hard daalt en of je niet in de spiegel ziet dat je kleiner wordt / kracht verliest.

Wat uiteindelijk waarheid is kan je alleen zelf ondervinden natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
De traditionele manier van vet verliezen:

Body weight x bodyfat percentage = total body fat x 25kcal/day per pound of fat = daily caloric deficit x 7 = weekly caloric deficit ÷ 3500 (since there are roughly 3500kcal per pound of fat tissue) = pounds of fat you can lose per week
( https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022519304004175 )

Als OP 107 KG @ 25% bodyfat is kan hij 1.33 kg per week verliezen zonder grote kans om spiermassa te verliezen.
Echter verschilt het per individueel natuurlijk. Naar mate OP gewicht verliest moet dit wel bijgesteld worden. 25-18% gaat het snelst, 18-13% ook wel redelijk. Dan 13-10 een stuk trager en sub-10% kan je echt vies langzaam gaan en wordt daarom ook nooit aangeraden tenzij je on stage / goede genen / photoshoots e.d. hebt. (of AAS lololol)

Echter zijn er verder ook recentere onderzoeken (2017-2018) die aangetoond hebben dat er geen limiet is m.b.t. hoe snel je lichaam vet als energie kan gebruiken en dat dit sterk per individueel verschilt.
Is dus een kwestie van afvallen, regelmatig vetmetingen doen om te kijken of je VVM niet te hard daalt en of je niet in de spiegel ziet dat je keliner wordt / kracht verliest.

Super, hier heb ik wat aan!
 
Bedankt, op langere termijn heb ik hier zeker wat aan! Alleen ben ik er zelf van overtuigd dat als je meer vet hebt, je ook meer kan verbranden zonder spierverlies. Ik merk dit zelf ook. Zit dus 1300 kcal onder behoefte en verlies geen kracht en zie juist dat mn spieren beter naar voren komen, kan natuurlijk ook komen omdat ik een jaar niks heb gedaan maar goed.
 
In het begin (hoger vet% en net (opnieuw) beginnen met trainen) kan je je inderdaad redelijk wat veroorloven met onder onderhoud eten. Maar ik zou wel goed opletten dat wanneer je vermoeidheid merkt, slecht herstel of krachtverlies dat je naar je inname gaat kijken. Veel mensen staan verbaasd als het dan in ene niet meer lekker gaat... niet snel genoeg.. snel moe.. slecht herstel etc. en dan denken ze niet aan hun voeding... want het ging nu eenmaal zo lekker.

Just a little warning ;) :)
 
In het begin (hoger vet% en net (opnieuw) beginnen met trainen) kan je je inderdaad redelijk wat veroorloven met onder onderhoud eten. Maar ik zou wel goed opletten dat wanneer je vermoeidheid merkt, slecht herstel of krachtverlies dat je naar je inname gaat kijken. Veel mensen staan verbaasd als het dan in ene niet meer lekker gaat... niet snel genoeg.. snel moe.. slecht herstel etc. en dan denken ze niet aan hun voeding... want het ging nu eenmaal zo lekker.

Just a little warning ;) :)

Dankjewel, probeer ik het eerst nog even zo. Mocht ik echt kracht verliezen ga ik verhogen!
 
Back
Naar boven