Fitness Seller

Hoeveel negatieve invloed heeft cortisol nou echt, en moet ik mij hier zorgen om maken? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

vatosbart

Cool Novice
Lid geworden
13 jul 2012
Berichten
120
Waardering
31
Lengte
1m84
Massa
107kg
sporters en builders, ik heb een vraagje.

Ik heb zeer ernstige angststoornissen en last van hypochondrie,
hierdoor heb ik veel stress in mijn dagelijks leven.
nou weet ik sinds kort dat stres een hoog cortisol gehalte veroorzaakt en nadelig is voor de spieren.

ik ga morgen even de dokter bellen om te vragen of ik mijn cortisol gehaltes kan meten doormiddel van bloedprikken.

maar mijn vraag was, hoeveel moet ik me hier zorgen over maken en zijn die zorgen terecht?
is er enorm veel minder progressie met een hoog cortisol gehalte oid?

zijn er mensen die weten hoe nadelig dit nou is ?

of moet ik er gewoon niet zoveel bij stil staan en zal het wel meevallen?

bedankt!
 
je zorgen maken heeft een slechte invloed op je cortisol.
 
je zorgen maken heeft een slechte invloed op je cortisol.
haha, klopt idd.


mensen met psygische stoornissen is het een lastig verhaal.
Van nature ligt u cortisol al hoger dan vergeleken met "normale" mensen. (is dus genetisch)
Daarnaast krijgen de patiënten ook medicatie om hun ziekte klachten te verminderen maar tegelijk zitten er vaak meer bijwerkingen aan die je gezondheid verslechterd.
Een medicatie werkt misschien doeltreffend (dus bijv je angsten worden minder) maar tegelijkertijd gebeuren er andere dingen in je lichaam die je gezondheid verslechteren.
Maar goed dat is met elke medicatie zo, zelfs een simpel aspirine. Je moet natuurlijk je medicatie wel blijven slikken anders ga je psygisch nog meer achteruit.

Mijn advies is (en wat psychiaters je ook zullen adviseren) is dat je er niet teveel zorgen om moet maken maar moet accepteren dat je psychisch ziek bent en niets aan kan doen. (nogmaals, het is genetisch dus je helemaal niemand kan er wat aan doen)
Zorgen en druk erover maken werkt alleen maar tegendraads en je word er niet gelukkiger van.
Zoals je misschien ook al van je psychiater hebt gehoord, je moet leren leven te accepteren dat je een angstoornis hebt en de nadelen ervan en proberen ermee te leven.
 
Mja misschien wel accepteren, maar ik zou er wel oefeningen voor doen ofzo anders weet je zeker dat het niet minder zal worden.
 
De som is eigenlijk testosterron - cortisol = spiergroei. Een hoog cortisolgehalte beperkt dus je vooruitgang. Vandaar dat bodybuilders zelfs harder gaan groeien wanneer ze bijvoorbeeld leren mediteren.

Het cortisolgehalte gaat omlaag door : 200 mg L-theanine (bijna onmiddelijk en gedurende enkele uren)
maar waarschijnlijk ook door quercetin 500 - 1000 mg per dag, effect na enkele dagen
en natuurlijk door Phosphetedylserine ca 500 mg per dag maar dat is behoorlijk duur. Ook het beperken van je training tot maximaal 45 minuten helpt.
 
Cortisol is overrated. De hele hype omtrent cortisol zal ik ook nooit begrijpen. Gewoon trainen. Je kan je er wel druk om maken, maar dat maakt het er niet beter op. Don't overthink.
 
alright, bedankt voor de andtwoorden en de snelle reacties!

ik zit inderdaad bij een psycholoog, en ik accepteer ook dat ik een mentale ziekte heb alleen is het na 2 jaar nog steeds heel moeilijk voor me om mee te leven.

zoals gezegt, morgen bel ik de dokter even en dan ga ik hopelijk binnekort even mijn cortisol meten en als dat aan de hoge kant is dan zal ik eens even kijken naar L-theanine oid.

en me zorgen maken over.. heeft inderdaad slechte invloed haha maar goed zo zit ik in elkaar, zorgen maken om elk dingetje.

nogmaal bedankt!
 
Back
Naar boven