XXL Nutrition

Hoeveel oefeningen per spiergroep? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Working738484

Novice
Lid geworden
14 apr 2019
Berichten
14
Waardering
3
Lengte
1m75
Massa
75kg
hallo,

Ik ben al een tijdje naar het zoeken op een antwoord naar mijn vraag en hoop dat iemand me hier bij kan helpen.

Ik train nu al een tijdje 5 dagen in de week. 2xpush, 2xpull en 1xbenen, ik ben wel van plan om benen 2x in de week te trainen.
Wat ik me dus afvroeg was hoeveel oefeningen je per spiergroep moet doen omdat ik vaak te horen krijg van me vrienden dat ik te veel oefeningen doe en dat het slecht voor je is.
Zelf doe ik 6 borst oefeningen, 6 rug oefeningen, 4 biceps, 3 schouder, 5 tricep en 5/6 benen.

Is dit te veel en als dat veel is hoeveel oefeningen raden jullie aan per spiergroep?
 
Laatst bewerkt:
Dit is inderdaad veel te veel.
In een PPL ga ik persoonlijk voor 2/3x borst, 2x schouders, 4/5x rug, 2x biceps, 2x triceps, 2x kuiten, 4x quads en 2x hamstrings.
 
Bedankt voor uw reactie,

Maar als ik borst train doe ik: benchen, incline, decline en 3 oefeningen met de kabels. En het werkt wel prima voor mij en ik merk niet dat ik spierverlies of iets.
Maar juist dat ik grotere spieren begin te krijgen. Maar ik hoor van meerdere mensen dat ik te veel oefeningen doe, dus ik ga het maar verminderen en kijken of het invloed gaat hebben.
 
Ik doe persoonlijk maar 3 oefeningen per spiergroep,en begin altijd met een compound van 4 of 5 sets.

Maar je moet gewoon zien wat voor jou werkt,iedereen is anders op dat gebied. Als je hiervan goeie resultaten krijgt,gewoon doordoen.
 
Ja ik merk wel goed resultaat. Vergeleken met de mensen met wie ik sport, zie ik wel meer verschil.
 
Hoelang ben je trouwens in godsnaam wel niet bezig met zo'n training? 14 oefeningen voor een push training :emo: Geloof me het lijkt als beginner goed en tof om zoveel mogelijk te doen want dat is hardcore ofzo. Als je wat langer traint zal je beseffen dat je nu gaint ondanks dit schema en niet dankzij.
 
Die kabeloefeningen een half uur lang onder allerlei hoeken doen voor je borst is complete overkill en bro science.
3 borstoefeningen (flat & incline press variant en flye/crossover variant is meer dan zat). Je borst is een veeeel kleinere spiergroep dan je benen, dus om daar evenveel sets op de pakken is niet logisch. Rug en benen zijn je grootste spiergroepen, dus daar zou ik meer volume en sets in steken. Mocht je zwakke/achterliggende spiergroepen hebben, kun je altijd iets naaar jouw persoon aanpassen of extra pakken. Ik denk dat frequentie daarbij belangrijker is dan nog meer volume in 1 training.
 
Die kabeloefeningen een half uur lang onder allerlei hoeken doen voor je borst is complete overkill en bro science.
3 borstoefeningen (flat & incline press variant en flye/crossover variant is meer dan zat). Je borst is een veeeel kleinere spiergroep dan je benen, dus om daar evenveel sets op de pakken is niet logisch. Rug en benen zijn je grootste spiergroepen, dus daar zou ik meer volume en sets in steken. Mocht je zwakke/achterliggende spiergroepen hebben, kun je altijd iets naaar jouw persoon aanpassen of extra pakken. Ik denk dat frequentie daarbij belangrijker is dan nog meer volume in 1 training.

Bij jou niet, mr Pecs.
 
bedankt.

Maar toch vind ik kabels wel erg fijn om mijn borst te voelen. Met dumbels voel ik het niet zo goed als met kabels.... :angstig:
 
Hoeveel sets doe je per oefening? Wat is de intensiteit van je sets?
Als je intensiteit hoog is, kan je volume drastisch omlaag.

Sterker nog, de intensiteit kan nooit hoog zijn anders herstel je niet genoeg van zo'n volume..
Ik reken 10 tot 15 zware werksets per spiergroep per week. Uitzondering rug, daarvoor wil ik nog wel eens uppen naar 20 sets per week.

Less is more. Tenzij je intensiteit kak is. Dan is volume wel belangrijk.
 
altijd 3 sets en rug soms 4. Intensiteit is hoog,
 
.

altijd 3 sets en rug soms 4. Intensiteit is hoog,
Als je goed hersteld op het volume wat je nu draait, durf ik te stellen dat de intensiteit nog omhoog kan. :)
En dat zegt ik niet om lullig te doen..
 
ahhh. Dan gaan vandaag de gewichten omhoog :emo:.

Bedankt
 
is een push en pull schema daar wel goed voor?
 
is een push en pull schema daar wel goed voor?
Zo'n vraag is niet makkelijk te beantwoorden.

Je moet voor jezelf een balans vinden tussen:
1) de frequentie van je trainingen -> hoe vaak train je een spiergroep?
2) het volume van je training -> sets x reps
3) de intensiteit -> hoe dicht tegen spierfalen ga je in je sets

En dan zijn ook de factoren genetische aanleg, voeding, rust, stress etc. van belang voor jouw herstelcapaciteit.

Helaas is er geen one size fits all aanpak.. Kwestie van trial and error. En zelfs dat is een continue proces aangezien bovenstaande factoren ook niet jaren achtereen constant zijn. Veel blijven proberen en bijsturen waar nodig. :)
 
bedankt.

Maar toch vind ik kabels wel erg fijn om mijn borst te voelen. Met dumbels voel ik het niet zo goed als met kabels.... :angstig:
Ik snap je niet. Kabels zijn ook niet nodig. Gewoon bankdrukken, DB Press of machine press. Daarnaast 1 Flye variant. Of dat nou DB, mahcine of kabel is.
 
Bedankt voor uw reactie,

Maar als ik borst train doe ik: benchen, incline, decline en 3 oefeningen met de kabels. En het werkt wel prima voor mij en ik merk niet dat ik spierverlies of iets.
Maar juist dat ik grotere spieren begin te krijgen. Maar ik hoor van meerdere mensen dat ik te veel oefeningen doe, dus ik ga het maar verminderen en kijken of het invloed gaat hebben.
Zou decline er sowieso uitgooien. Heeft echt weinig meerwaarde.
 
Back
Naar boven