AndroidHealthClinic

Hoeveel oefeningen per spiergroep. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
3 aug 2022
Berichten
8
Waardering
2
Lengte
1m83
Massa
70kg
Vetpercentage
13%
Hallo,

Ik vind fitness echt leuk en vooral het resultaat/progressie wat je boekt. Maar nu heb ik een vraag. Mijn schema bestaat uit push pull legs dus om even duidelijk te maken
Maandag: Chest Tricep & Shoulders
Dinsdag: Back Bicep & forarms
Woensdag: legday (En ja ik vergeet de kuiten niet😛)
Donderdag: Chest Tricep Shoulders
Vrijdag: back bicep & forarms
Zaterdag (Rustdag)
Zondag: legday

De reden dat ik zaterdag een rustdag heb ipv bv donderdag is omdat ik zaterdag moet werken.

Maar kortom mijn vraag is.

Hoeveel oefeningen is optimaal goed voor spiergroep. Ik doe normaal 4 oefeningen per spiergroep en op legdays pak ik iets meer dan 4

Is dit aantal goed of kan ik wat aanpassen?

Alvast Bedankt!
 
Geen advies over de indeling.

Wel iets wat ik zelf ondervonden heb: als je minder progressie dan eerst is dan is dat eerder een teken voor rust of is het normaal door e.g. adaptatie aan je prikkels, maar ga niet als reactie om die resultaten NOG meer trainen en NOG meer tot het gaatje gaan tijdens de trainingen. Dit zeg ik omdat ik vind dat je vaak traint, maar ieder zijn ding natuurlijk.

Tijdens de training maak je dingen kapot en het is de kunst dat je genoeg rust krijgt om het naar beter kunt herstellen. Beetje zoals de volgende reeks
Training -10, goed herstel + 11, Te zware training -15, zelfde herstel maar niet meer voldoende +11, Training -10, kort herstel +7 = -35 + 29 = -6. Zure is dan dat je hard je best hebt gedaan maar toch negatief zou eindigen.

Dus volgens deze theorie zou je met jou frequentie van trainen, nooit echt tot het gaatje moeten gaan (0RIR) omdat je dan geen tijd hebt om te herstellen.
 
Hallo,

Hoeveel oefeningen is optimaal goed voor spiergroep. Ik doe normaal 4 oefeningen per spiergroep

Dat is van meerder zaken afhankelijk zoals
- uit hoeveel spieren bestaat de spiergroep. Als vb borst is 1 spier (OK, 2 als je de minor meereken) terwijl de rug uit meerdere spieren bestaat. Ik geloof dat met een beetje denkwerk iedereen wel snap dat borst minder oefeningen behoeft dan rug)
- hoeveel spieren belast je met een bepaalde oefening (betekend dat je ook synergisten ed in de som moet betrekken)
- belast een oefening de gehele spier(groep) evenredig of zijn er accentplaatsingen
- welke trainingsprincipes pas je toe
- wat is je doel ( overall massa? accenttraining?
 
Geen advies over de indeling.

Wel iets wat ik zelf ondervonden heb: als je minder progressie dan eerst is dan is dat eerder een teken voor rust of is het normaal door e.g. adaptatie aan je prikkels, maar ga niet als reactie om die resultaten NOG meer trainen en NOG meer tot het gaatje gaan tijdens de trainingen. Dit zeg ik omdat ik vind dat je vaak traint, maar ieder zijn ding natuurlijk.
:thumbs:
 
Back
Naar boven