AndroidHealthClinic

Hoeveel procent van de teveel gegeten voeding sla je daadwerkelijk op?

Bezoekers in dit topic

kcavia

Novice
Lid geworden
24 apr 2011
Berichten
11
Waardering
2
Lengte
1m88
Massa
93kg
Iets wat ik me al een tijdje af vraag

Stel: ik verbrand op een dag 3000 kcal (basaal metabolisme + beweging), maar ik eet 4000 kcal. Dan heb ik dus 1000 kcal teveel binnen gekregen (als ik af wil vallen).

Hoeveel van deze 1000 kcal sla je daadwerkelijk op in je lichaam (als ATP & vet etc)? Als het alles zou zijn, zou je poep geen kcal meer bevatten en dat is niet zo lijkt mij.

Het zal vast per persoon verschillen, maar ik ben benieuwd naar een ongeveer gemiddelde, voor mijn beeldvorming. Antwoord op deze vraag is lastig te vinden op google heb ik gemerkt..

Bedankt alvast
 
Ontlasting zijn alle stoffen waar je lichaam niks aan heeft volgens mij. In de weg naar je anus hebben je darmen alle voedingsstoffen waar dus ook kcal in zitten opgenomen. Aanzetten in vet doe je sowieso niet van 1x over je kcal behoefte zitten. Maar als je dit structureel doet dan wel.
 
Bedankt voor je reactie, maar een verdere zoektocht heeft me het volgende antwoord opgeleverd:

Mensen verliezen 100-250 gram ontlasting per dag. Laten we het voor het gemak op 200 gram houden. Menselijke ontlasting bevat 10-20 % vet, dat is dus maximaal 40 gram vet. 1 gram vet bevat 9 kcal. Per dag verlies je dus ongeveer 9 maal 40 is 360 kcal met je ontlasting. Dat poep een goed meststof is staat hier overigens los van: dat heeft te maken met de aanwezigheid van vrij opneembaar stikstof in de mest (nitraten).

bron: Hoeveel calorieën verdwijnen er via de ontlasting? - Startpagina GoeieVraag
 
in een andere bron wordt vermeld dat een goede schatting is dat we 80 % van ons voedsel goed verteren en de rest van de kcal niet opgeslagen wordt. Natuurlijk afhankelijk van het soort voedsel en hoe goed je kauwt etc.

Maar ik heb nu een idee hoe ik mijn kcal sommetjes ga maken tijdens de cut, een totale optelsom als ik te veel eet is dus niet nodig.
 
Volgens mij moet je sowieso rekening houden met twee dingen.

Allereerst vraagt het verteren van die extra calorieën ook weer energie, het "thermic effect of food" oftewel TEF. Dat is per macro anders, namelijk:
- eiwit 20 %
- carbs 10 %
- vet 5 %
(percentages zijn bij benadering).

Als jij dus in verhouding heel veel eiwit op die dag hebt gegeten, zul je netto minder kcal overschot hebben dan wanneer je minder eiwit en veel meer vet hebt gegeten.

Daarnaast zou het effect van meer eten ook invloed hebben op je NEAT (je dagelijkse activiteiten, zonder sport). Ik heb een link naar het onderzoek niet bij de hand, maar het schijnt zo te zijn dat mensen door meer te eten onbewust ook meer gaan bewegen en daarmee dus een deel van de extra energie weer verbranden. Dat is echter weer per persoon verschillend. Bij sommige mensen is dat een redelijk hoog percentage (daarom komen die mensen waarschijnlijk ook niet gemakkelijk aan), bij anderen is dat een lager percentage en ik meen zelfs gelezen te hebben dat er een tegenovergesteld effect optreedt bij een kleine groep mensen (die worden dus luier door meer voeding).

Het effect van TEF kun je nog wel enigszins doorberekenen in je schema. Het effect van NEAT lijkt me een stuk moeilijker omdat dit echt per persoon verschillend schijnt te zijn. Dat zul je dus proefondervindelijk moeten zien uit te vogelen.
 
Dank! Die TEF (of SDA) kende ik nog niet. Na even googlen blijken de percentages inderdaad een flinke benadering, wikipedia zegt bevoorbeeld dit:
  • Carbohydrates: 5 to 15% of the energy consumed [7]
  • Protein: 20 to 35% [7]
  • Fats: at most 5 to 15 %[8]
Maar feit is inderdaad dat eiwitten meer energie verbranden tijdens het verwerken, dus dat kan ik weer meenemen. NEAT is inderdaad lastig, maar evengoed interessant om te lezen
 
Back
Naar boven