MuscleMeat

hoeveel reps (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

silver123

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
20 mei 2003
Berichten
10
Waardering
0
graag zou ik wat info willen over het aantal reps
ik weet wel dat meer reps voor vetverbranding is en weinig voor spiergroei
maar is er geen combinatie te doen
mijn hoofddoel is vet te verbranden en ook om de spieren sterker te maken
de ene zegt rond de 8 reps is goed de ander zegt neen dat is te weinig ge moet er zeker rond de 20 doen
op den duur weet ge het niet meer !!
ik heb wel ondervonden dat zware reps geregeld eens een blesure geven dus had ik mijn gedachten om tussen de 25 en 15 reps te doen van 4 sets
is dit te doen ??
 
tussen de 7 en de 10, altijd till failure verdorie!!
 
hou je tot 6-10 reps voor massa, daar onder is voor kracht, en daar boven is voor uithoudings vermogen, en zorg ervoor dat je net het aantal reps kunt halen, met goede vorm..
 
Ikzelf doe altijd setjes van 8 reps
En dan zo zwaar als ik kan.
Is misschien een idee voor jou om een pyramidetje te doen.
bijv. 12-10-8 reps.
Dan combineer je aardig lijkt mij.
 
Originally posted by silver123
graag zou ik wat info willen over het aantal reps
ik weet wel dat meer reps voor vetverbranding is en weinig voor spiergroei
maar is er geen combinatie te doen
mijn hoofddoel is vet te verbranden en ook om de spieren sterker te maken


Om vet te verbranden kan je volgens mij veel beter cardio doen, dat is veel effectiever. Veel reps is wel enorm goed om krachtuithouding te trainen, maar als dat niet je bedoeling is zou ik minder reps met zware gewichten doen en na de training cardio, dan ga je er het meeste resultaat uithalen(enkel mijn mening natuurlijk)
 
Jep , vet verbranden = cardio
spieren sterker maken = 6-10 reps !!

Die theorie van eindeloze sets voor vet te verbranden vind ik maar sjit en je verliest er je kracht en explosiviteit door
 
dus misschien een tussenweg pakken
ik ben tegenwoordig wel bang voor blesures
regelmatig een spierverrekking in neck of rug begint wel wat te veel van het goede te zijn
misschien piramide systeem
25 - 20 - 15 - 12 zoiets bv
 
Doe dan 15 - 12 -10 -8
 
Originally posted by roebbengert
Jep , vet verbranden = cardio

Vet verbranden is aerobisch

Cardio is gericht op hart/longen en zit dus hoger in intensiteit
 
Dat je met veel reps maken vet zou verbranden is een 'mythe' die door zwaar cuttende BBers in het leven is geholpen. Het is gewoon zo dat als je extreem aan het lijnen bent, je je kracht verliest en alleen nog maar puf hebt voor kleine gewichten.

Veel mensen volgen een Body-for-Life programma en boeken goede resultaten met 12-10-8-6-12 pyramides.
Dan pak je bijv. achtereen volgens 12x15 kg, 10x20kg, 8x25 kg, 6x30 kg en dan 12x 25kg kg. Die laatste set is natuurlijk superzwaar!
Dan superset je dat met een andere oef, waar je maar 1 set van 12hh doet.
Ik was er van af gestapt omdat ik me meer op BB_wijze wilde trainen (concentreren op spiergroepen ipv UB/LB) ,maar denk inmiddels dat het een heel goed trainings-systeem is.
Ben inmiddels echter 'verliefd' geworden op HST.

Maarre, om weer op de vraag terug te komen.. ik heb laatst depletie-oefeningen gedaan. Op aanraden van een expert heb ik toen mijn normale trainingsprogje afgewerkt om DAARNA een aantal basis-oefeningen te doen (squat, DL, bankdrukken, leg press) en die met een laag gewicht uit te voeren tot ik geen pap meer kon zeggen..
dus bijv 4 sets van 25 reps.
Ik was dus eig al bijna helemaal leeg toen ik nog eens 20 min op de hometrainer trappetjes (80-100-110-120-130 rpm) ging draaien.. en had bijna niets over voor nog 13 km naar huis fietsen.. :(

Dan heb je eerst getraind om spierkracht te vergroten en daarna maak je je glycogeenvoorraad leeg.

Deze laatste stap beter niet te vaak doen hoor... alleen handig als je een CKD dieet doet.

Espi
 
ik had met jou al over dit artikel gediscussieerd bij marcus hé :D

ik hou er niet van van dit artikel... maakt het voor sommigen verwarrend en me dunkt hebben we ook een semantisch meningsverschil :D


"For example, during contest preparation, you would perform a few (4-6) rep sets at 90% intensity (1 rep short of failure) to monitor and maintain your lean muscle and strength, while performing several (20-25) rep sets at 90% intensity (3 reps short of failure) to maximize fat conversion"

kijk, ze hebben het over intensiteit in de zin van hoeveel reps ze van "failure" verwijderd zijn. ten eerste kan je niet weten waar failure aan te wijten is, kan verschillende factoren zijn. dus dat is al een erg onduidelijk en variabel element. ten tweede gebruiken ze intensity in de verkeerde zin van het woord. intensiteit in deze sporten heeft te maken met een % van wat je maximum kan doen in 1 rep (1rm) hier nemen ze een rep range heb ik de indruk, en berekenen ze de instensiteit volgens het maximum aantal reps dat je kan doen. daardoor heb je 2x 90% intensiteit, doch 2 keer verschillend. wat zou je dan moeten zeggen als je met gewichten bezig bent? 4-6 reps tegen 90% intensiteit aan een intensiteit van 85%? hoe zou de gemiddelde gymganger dit opnemen? verder gaan ze ervan uit dat je tot failure moet gaan (liefst niet voorbij neem ik te verstaan) om optimaal te werk te gaan. dit is naar wat ik dacht toch al lang achterhaald. hoe kan het dan dat je zoveel mensen hebt die niet tot failure gaan en die eruitzien als forten? genetics? lol jah, mooi excuus dan.

nou ja, de rep ranges zijn op zich niet slecht, maar 't is de hele uitleg errond dat mij irriteert :D
 
en verder nog iets....

"In the (20-25) rep range column, Fat Conversion is the relative goal and needs to be further defined. Fat conversion - a process in which fat stores are mobilized and used for energy during muscle recovery and glycogen replacement. The greater the energy expenditure, the greater the post-workout fat release. At 100% intensity, you are exacting the productive damage caused to Red Slow Twitch Fibers (fibers with the greatest energy storage potential). As a side note, it should be known that concentrating in this rep range is most effective for resistance trainees wishing to minimize body fat, and for endurance athletes wishing to improve upon their muscle energy storage capacity. "

nou dat zou dan zeggen dat dit genoeg is om vet te verbranden? toch net niet dacht ik :)
 
Ik denk dat het begrip intensiteit voor jou anders is als voor mij.

Intensiteit is voor mij zoals bepaald door AJ.

"The percentage of possible momentary musculair effort being exerted"

Dit hoeft dus niet afhankelijk te zijn van je 1RM, maar kan ook afhankelijk zijn van het aantal reps dat je wilt behalen.

Als mijn doel 6reps is, en ik heb bij de 6e reps 100% muscle effort, dan heb ik 100% intensiteit. Terwijl bij jouw zienswijze 100% intensiteit = 1RM

Verders heb ik al vaker aangegeven dat het een indicatie is waarvanuit je moet werken. "indicatie om de juiste reprange te vinden let op indicatie en vinden
 
't probleem bij deze definitie van intensiteit is dat het toch erg flou is...

"The percentage of possible momentary musculair effort being exerted"

ik begrijp dat deze definitie geen rekening houdt met het gewicht dan?

want zes reps op dag 1 met een bepaald gewicht tegen 100% intensiteit, wil de week erachter misschien 90% intensiteit zijn (dus toch nog 6 reps, met hetzelfde gewicht, terwijl je nog 1 of 2 reps heemr had kunnen doen)

om dezelfde instensiteit te behouden moet je dan een element erbij halen dat er eerst niet was. gewicht.


en zoals ik al zei, muscle effort... jah, failure... jah, dit zijn geen vaste waarden. en dit heeft dan ook meer te maken met de uithouding van je spieren. nl de uithouding om het gewenste aantal reps te halen bij een bepaald gewicht (is dat dan niet krachtuithouding?of zit ik weer naast de kwestie te praten, kan ook). terwijl je echte 1rm een gewicht is dat je op elk gegeven moment kan doen. (dus het gewicht dat je kan opheffen op een gewone dag, zonder extra opgefokt te zijn en zo)
 
Als je van deze definitie uitgaat dan beteknt dit alleen dat je mischien de keer erop bij de 5e rep al 100% bereikt, of bij de 7e.

Is op zich ook niet zo belangrijk, als het aantal reps maar niet te veel afwijkt van het beoogd aantal reps.

En wat vaste waarden aangaat. Krachtsport is en zal altijd afhankelijk zijn van omstandigheden, waardoor er nooit vaste waarden kunnen zijn. Ook 1RM is geen vaste waarde waarmee je kan werken, maar een richtlijn. Anders zou je bij elk schema wat met % werk, aan het begin van ELKE workout eerst je 1RM moeten bepalen. De enige trainingsmanier wat hierbij in de buurt komt is het mixed neural drive/hypertrophy program van Poliquin (1-6)omdat je hier elke workout naar een (bijna) 1RM werkt en zodoende tussendoor de andere waarden bij kan stellen

Eigenlijk is er maar 1 waarde die altijd geld, je slaagt of je slaagt niet in je doel
 
Is dit piramideschema niks?

10-8-6-3 of is dit puur voor kracht?
 
Natuurlijk is pyramide goed, en niet alleen voor kracht.
 
Back
Naar boven