MuscleMeat

Peiling Hoeveel rust tussen sets?

Bezoekers in dit topic

Houdt iedereen dat dan ook echt bij? Ik rust tot ik het idee heb dat ik weer een setje kan. Ik denk overigens wel dat ik af en toe korter zou kunnen rusten, mijn trainingen duren wel lang. Op een zaterdag ben ik zo 2 uur zoet met leg press, bench press zwaar, rows en cable crossovers assistance en frame carry en kettlebell swings als finishers. Nu heb ik voor mijn zware lifts wel ramping warmup sets, dus ben zo 30 minuten met 1 oefening kwijt.
Ik wel. 'k Gebruik de timer van een oude Nokia. (:roflol:)

De reden? Ik merk namelijk dat mijn rustperiodes te lang worden wanneer ik het niet doe. Waardoor mijn trainingen logischerwijs onnodig uitlopen. Het is toch een zekere vorm van gemakzucht die ik wil tegengaan.
 
Compounds 5 min isolatie 3 min
 
Vandaag bankdrukken maar eens van 1.30min naar 2 min gegaan, drukte gelijk 15kg meer :)
 
Compounds met minder als 5 resp 5 min en isolatie vaak 2 min.
 
Vandaag bankdrukken maar eens van 1.30min naar 2 min gegaan, drukte gelijk 15kg meer :)

Ik zou dan nog maar wat extra minuten wachten. Beter 4 sets met 15 kg meer dan een setje meer met minder gewicht.
1.30 is ook wel erg kort, train je meer op kracht/uithoudingsvermogen onderhand.

Ik kan in principe 3 sets op 95% van mijn 5rm afmaken met 5 reps als ik gewoon lang genoeg rust. Lijkt mij effectiever dan eerder te beginnen dan de laatste set maar 3 reps te maken om 2 minuten tijd te winnen. Train dan wel meer op kracht.
 
Ik zou dan nog maar wat extra minuten wachten. Beter 4 sets met 15 kg meer dan een setje meer met minder gewicht.
1.30 is ook wel erg kort, train je meer op kracht/uithoudingsvermogen onderhand.

Ik kan in principe 3 sets op 95% van mijn 5rm afmaken met 5 reps als ik gewoon lang genoeg rust. Lijkt mij effectiever dan eerder te beginnen dan de laatste set maar 3 reps te maken om 2 minuten tijd te winnen. Train dan wel meer op kracht.
dit heb ik zelf ook. Denk dat het inderdaad wel positiever is voor kracht maar 2 extra reps op 95% is redelijk wat extra effectief volume dus denk dat het voor hypertrophie ook voordelig kan zijn. Al helemaal met de intensiteit van de laatste 2 reps
 
Compounds bij zware inspanning tamelijk wat, geen idee hoelang maar duidelijk langer dan vele assists.
Soms mss wel wat te lang waardoor er kostbare tijd verloren gaat en het alweer tijd is huiswaarts te keren.
 
Hou zou zonde zijn om door te weinig rust 5 reps te halen terwijl er 6 reps in hadden gezeten als je 1 minuut langer gewacht had.
Waarom zou dat zonde zijn, zou je dan echt aantoonbaar minder progressie maken?
 
Waarom zou dat zonde zijn, zou je dan echt aantoonbaar minder progressie maken?

Hypertrofie geen idee, betreft kracht zeer zeker.
 
Ik rust bij zware oefeningen twee a drie minuten. Ik kan en wil maximaal 70 minuten per keer trainen, dan is vijf minuten rusten per oefening wel erg lang gevoelsmatig.
 
Ik train vaak ook een uur, eigenlijk tussen de 30 seconde en 1 minuut rust, beetje doorwerken vind ik wel fijn.
 
- pompen is leuk maar iets te veel rust is als regel beter dan iets te weinig rust.

- KT is een anaerobe sport, maw ademhaling ed. zegt niets over herstel voor de volgende set.

- korte rust is een densiteit en/of volume techniek en staat los van intensiteit. Zowel in de zin van intensity of effort als intensity of weight. Sterker nog kort rusten s contraproductief bij beide vormen van intensiteit.

Wat mij persoonlijk aangaat, ergens tussen de 2 en 3 minuten, ongeacht de oefening
 
Minuutje, anderhalf. Ik probeer gewoon op mijn gevoel af te gaan.
 
Minuutje, anderhalf. Ik probeer gewoon op mijn gevoel af te gaan.

Hoe lang train je al (in jaren) want om op gevoel te kunnen trainen moet je eerst gevoel ontwikkelen en daar gaat wel even overheen.
 
Ik wil weleens iemand 8 reps op RP9 zien doen op een compound en na 1:30 weer laten beginnen, denk dat het na 4 á 5 reps op is. En dan daarna nog een setje na 1:30 rust, blijven er nog 3 reps over. Zonde van je tijd, die korte rust...
 
Ik wil weleens iemand 8 reps op RP9 zien doen op een compound en na 1:30 weer laten beginnen, denk dat het na 4 á 5 reps op is. En dan daarna nog een setje na 1:30 rust, blijven er nog 3 reps over. Zonde van je tijd, die korte rust...
Ik zou niet eens 2 reps kunnen lol
 
Hoe lang train je al (in jaren) want om op gevoel te kunnen trainen moet je eerst gevoel ontwikkelen en daar gaat wel even overheen.

Ik heb in mijn jongere jaren in totaal 6 jaar getraind. Daarna jaren stil geweest en nu sinds een paar maanden weer begonnen.
 
Dan zal je eerst weer gevoel moeten krijgen voor je op gevoel kan trainen/rusten, zeker na een lange lay off. Kans is namelijk groot dat je vertrouwd op wat je jaren geleden deed maar dat is je lichaam ondertussen ontwend.
 
Bij de warming-up sets op de compounds neem ik eigenlijk geen rust, de enige rust die ik neem is tijdens het toevoegen van schijven. Pas als ik bij de werksets ben gekomen neem ik 3 minuten rust tussen de sets bij de zware compounds (die time ik met de stopwatch). Bij de oefeningen naast de compounds neem ik meestal ongeveer een minuut rust tussen de sets.
 
Back
Naar boven