XXL Nutrition

Hoeveel setjes benen?

Bezoekers in dit topic

kaasje

Novice
Waardering
2
Lengte
1m85
Massa
83kg
Vetpercentage
14%
Hallo allemaal ik sport nu ongeveer 4 jaar en heb altijd mijn eigen schema's gemaakt omdat ik dat gewoon fijn vind. Nu ben ik weer een nieuw schema voor mezelf aan het maken maar toen vroeg ik me iets af.
Kijk ik doe dus voor elke spiergroep 12 sets per week.
Dus chest: 12 sets
Triceps: 12 sets
Schouders: 12 sets
Rug: 12 sets
Maar bij benen loop ik vast zeg maar zou dat dan 12 sets per been spiergroep moeten zijn of totaal?
Nu doet ik:
Leg extensions 12 sets
Leg curl 12 sets
Abductor machine 12 sets
Asdductor 12 sets
Romanian deadlift 12 sets
Calve press 12 sets
Dus voor de hele spiergroep benen zou het in totaal dan 60 sets zijn.
Terwijl voor chest ik bijvoorbeeld incline press 4 sets doe
Chest press 4 sets
En flys 4 sets dus in totaal is dat 12 sets.
Dus mijn vraag eigenlijk is zou mijn kuiten 12 sets moeten geven mn bovenbeen 12 sets ect.?
Of zou ik gwn de hele spiegroep benen hetzelfde moeten zien als bijboorbeeld chest en dan gwn 12 sets?

Wat is jullie mening hierover wat zouden jullie zeg maar aanraden?

Bij benen heb je geen compound, alleen isolatie oefeningen. Zou een squat, deadlift, lunges, legpress, hack squat of iets in die richting toevoegen. Die voegt meer toe dan een adductor machine
Oke bedankt voor het advies maar wat zou je adviseren kwa sets? Stel ik doe 3 sets leg press zou ik dan op al fie andere oefeningen 3 setx eraf halen?

Evalueer je afgelopen trainingsperiode en trek daar lering uit. Ben je vooruitgegaan met spiergroep x? Zo ja, houd het volume hetzelfde. Zo nee, stel jezelf de vraag of je voldoende herstelde van dat volume en doe een kleine aanpassing zoals 1 of 2 sets meer/minder. Vervolgens evalueer je opnieuw na een aantal maanden.

Daarnaast zou ik persoonlijk niet alle spiergroepen met gelijk volume willen trainen, maar dat is een ander verhaal.

Bij benen heb je geen compound, alleen isolatie oefeningen. Zou een squat, deadlift, lunges, legpress, hack squat of iets in die richting toevoegen. Die voegt meer toe dan een adductor machine
Er staat een RDL tussen. Maar verder gelijk hoor zal de Abductor er uit halen een een hacksquat of een andere knie buig oefening erin doen.

Hallo allemaal ik sport nu ongeveer 4 jaar en heb altijd mijn eigen schema's gemaakt omdat ik dat gewoon fijn vind. Nu ben ik weer een nieuw schema voor mezelf aan het maken maar toen vroeg ik me iets af.
Maar bij benen loop ik vast zeg maar zou dat dan 12 sets per been spiergroep moeten zijn of totaal?
Nu doet ik:
Leg extensions 12 sets
Leg curl 12 sets
Abductor machine 12 sets
Asdductor 12 sets
Calve press 12 sets
Chest press 4 sets
Dus mijn vraag eigenlijk is zou mijn kuiten 12 sets moeten geven mn bovenbeen 12 sets ect.?
Of zou ik gwn de hele spiegroep benen hetzelfde moeten zien als bijboorbeeld chest en dan gwn 12 sets?

Hoeveel benen heb jij wel niet?

Quads 6-9 setjes
Hammies 6-9 setjes
Kuiten 6 setjes

60 “werksets” voor benen wekelijks.
Ik zou me druk maken of je daadwerkelijk traint of “3x12” ff snel doet, denk het laatste aangezien er maar mensen 30 werksets kunnen doen op 1 leg day.

En tevens x volume per spier is onzin. Start met x volume in 1 sessie en kijk of je hersteld bent na 3/4/5 dagen max. Zo kom je er snel achter dat bepaalde spieren om de dag gepakt kunnen worden en andere niet. Ideale wereld train je een spier direct nadat die hersteld is zodat je maximaal frequentie kunt draaien.

Nee ik doe elke spiergroep 2x per week dus per workout 6 sets
Lijkt mij heel erg veel eerlijk gezegd.

Om antwoord te geven op je vraag zou ik als ik jou was minder focussen op een x aantal sets 'moeten' draaien, maar er gewoon voor zorgen dat je hard traint, dicht richting failure, elke spiergroep / movement liefst twee keer per week, en van daaruit kijken of je vooruit gaat en wat je aan kan qua herstel. Dan mits nodig het aantal sets en het volume laten stijgen over de weken heen. Als je toch een richtlijn wilt hebben is die van Fappie denk ik wel aardig om eens mee te beginnen. Ook zou ik nog een compound movement voor quads invoegen, liefst een squat(variant).

60 “werksets” voor benen wekelijks.
Ik zou me druk maken of je daadwerkelijk traint of “3x12” ff snel doet, denk het laatste aangezien er maar mensen 30 werksets kunnen doen op 1 leg day.
Ik train alles tot of heel dichtbij falen. Maar juist omdat ik wel gewoon hard train is het echt extreem zwaar en ben ik vaak ook erg demotiveerd na een aantal sets.

En tevens x volume per spier is onzin. Start met x volume in 1 sessie en kijk of je hersteld bent na 3/4/5 dagen max. Zo kom je er snel achter dat bepaalde spieren om de dag gepakt kunnen worden en andere niet. Ideale wereld train je een spier direct nadat die hersteld is zodat je maximaal frequentie kunt draaien.
Hoe weet je wanneer je hersteld bent? Zijn er manieren trucs om dit te zien? Ik heb begrepen dat spierpijj geen goeie indicatie is hiervoor. Dus andere manieren?

Lijkt mij heel erg veel eerlijk gezegd.

Om antwoord te geven op je vraag zou ik als ik jou was minder focussen op een x aantal sets 'moeten' draaien, maar er gewoon voor zorgen dat je hard traint, dicht richting failure, elke spiergroep / movement liefst twee keer per week, en van daaruit kijken of je vooruit gaat en wat je aan kan qua herstel. Dan mits nodig het aantal sets en het volume laten stijgen over de weken heen. Als je toch een richtlijn wilt hebben is die van Fappie denk ik wel aardig om eens mee te beginnen. Ook zou ik nog een compound movement voor quads invoegen, liefst een squat(variant).
Wat zijn manieren om te kunnne zien of ik echt 100% hersteld ben? Ik heb begrepen dat spierpijn hier niks over zegt. Dus zou echt geen idee hebben hoe ik dit kan checken.

Hoe weet je wanneer je hersteld bent? Zijn er manieren trucs om dit te zien? Ik heb begrepen dat spierpijj geen goeie indicatie is hiervoor. Dus andere manieren?
Als je “normaal” 10x 100kg benched in een set en nu ineens 6/7 reps haalt zonder andere gekke omstandigheden. Wellicht wat pijntjes, motivatie verlies, vaker moe, slechter slapen etc allemaal signalen dat je niet goed hersteld bent.

Meeste herstellen wel na 3/4 nachten slapen van een spiergroep.

Ik train alles tot of heel dichtbij falen. Maar juist omdat ik wel gewoon hard train is het echt extreem zwaar en ben ik vaak ook erg demotiveerd na een aantal sets.
Dan kun je misschien beter minder setjes doen. Maar die dan wel zwaarder. Dus minder maar ook harder trainen.

Hoe je weet of je hersteld bent?
Dat moet je zelf voelen. Als na een paar dagen de spierpijn weg is, is dan ook het lome gevoel weg? Loop je weer vlot de trappen op?
Dan mag je ervan uitgaan dat je hersteld bent.
Als je dan gaat trainen en even sterk of sterker dan de vorige training dan was je dus hersteld. Lukt het niet om de vorige training te evenaren of te overtreffen, dan was je niet hersteld.
Ik train benen 1x in de week.
Warming up met extensions en curls.
Squatten, hipthrust en extensions en curls maar dan zwaar. En dan kuiten, 1oefening 3 setjes.
Houdt jij je trainingen bij? Doen.
Houdt dan ook een tijdje bij, wanneer jij je hersteld voelt. Zo krijg je hier inzicht in. Doe dit voor elke spiergroep.
En zeker een squatvorm toevoegen aan benen training, hou het simpel en zwaar.

Nu doet ik:
Leg extensions 12 sets
Leg curl 12 sets
Abductor machine 12 sets
Asdductor 12 sets
Calve press 12 sets
Chest press 4 sets

Elke oefening 3 werksets. met 3 quad en 2 hams kom je dan op 18sets quad pw en 12 sets ham bijv.

Zijn dit werksets of sets incl opwarm of garbage sets?
En doe echte oefeningen, niet alleen isolatie.

Back
Naar boven