XXL Nutrition

Hoeveel slaap voor optimaal herstel. (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

fredje1800

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
19 feb 2020
Berichten
957
Waardering
855
Lengte
1m85
Massa
100kg
Vetpercentage
14%
Hoeveel uur slaap heb je nou echt daadwerkelijk nodig voor optimaal herstel en hoe slecht is het als je af en toe is een nachtje 4/5 uurtjes slaapt ( zeg 2 keer in de 10 dagen) Stel je slaapt 2 nachtjes 4/5 uurtjes. Kan je dat dan weer inhalen als je de volgende nachten weer 10 uur slaapt?
 
Verschilt volgens mij per persoon, gemiddeld is 8 uur ideaal. Slaap kan je ook niet inhalen. Hoe erg het is is zo afhankelijk van veel factoren.. Kuur je? Hoeveel belast je je lichaam en geest? etc etc.
 
ja en daarnaast ook weer de kwaliteit van slaap. Hoeveel diepe slaap, rem slaap, hoe vaak (onbewust) wakker.

Als je daarnaast gezond leeft en niet 5 uur slaapt doordat je keihard hebt gezopen is nog te overzien.
Als je de volgende dag een nap kan doen schijnt dat meer te helpen dan je slaap in de avond 'proberen in te halen'
 
Nogal een verschil tussen nodig en optimaal.

Twee nachtjes 4/5 uur slapen compenseer je niet met één lange nacht..

Gaan die korte nachten ook nog gepaard met alcohol of drugs is het helemaal funest.

Wil je optimaal, dan is het 3R&D.
 
Bedankt voor de reacties. Ik leef verder wel gezond. Maar ik loop sinds een paar maanden in ploegendiensten. Dus heb dan met de ochtenddiensten wat er 2 zijn in ongeveer 10 dagen. Dat de wekker om 4:30 gaat en ik vaak niet voor 0:00 in slaap kom. Hopelijk is dit niet meteen funest voor het spierherstel/opbouw. Overige dagen slaap ik wel bijna altijd 8 uur of langer.
 
Hoe zit dat bij jou met je slaap vntl ? Ivm dat je ook ploegen werkt
 
Hoe zit dat bij jou met je slaap vntl ? Ivm dat je ook ploegen werkt
Dag voor ochtenddienst kan ik nooit slapen voor 00.00 en wekker gaat om 04.00 maar trekt over de andere dagen wel goed.

Eerste nachtdienst ook vaak 24 uur wakker.

Met trainen verder geen last maar optimaal (soms) en gezond is het niet
 
Dag voor ochtenddienst kan ik nooit slapen voor 00.00 en wekker gaat om 04.00 maar trekt over de andere dagen wel goed.

Eerste nachtdienst ook vaak 24 uur wakker.

Met trainen verder geen last maar optimaal (soms) en gezond is het niet
Redelijk 't zelfde hier. Ook 5 ploegen. 1e vroege is vaak minder, slaap ik tegen 2200 maar wel onrustig. Voor 1e nachtdienst soms even dutje in de middag maar vooral na de 2e weinig slaap. Uur of 3 a 4 maar om 's avonds weer in 't normale ritme te komen.

Gain er prima op. 110kg sub 10% natty, binnenkort 1e kuur.
 
Dag voor ochtenddienst kan ik nooit slapen voor 00.00 en wekker gaat om 04.00 maar trekt over de andere dagen wel goed.

Eerste nachtdienst ook vaak 24 uur wakker.

Met trainen verder geen last maar optimaal (soms) en gezond is het niet
Hoezo eerste nacht ook 24 uur wakker? Slaap jij niet na je nachtdienst dan?
Klopt maar dat vraag ik me dus af stel je zou gewoon altijd keurig aan je 8 uurtjes slaap komen, had je dan nog meer resultaat behaalt of is het allemaal minimaal
 
Redelijk 't zelfde hier. Ook 5 ploegen. 1e vroege is vaak minder, slaap ik tegen 2200 maar wel onrustig. Voor 1e nachtdienst soms even dutje in de middag maar vooral na de 2e weinig slaap. Uur of 3 a 4 maar om 's avonds weer in 't normale ritme te komen.

Gain er prima op. 110kg sub 10% natty, binnenkort 1e kuur.
Dat is niet mis inderdaad. Ben jij tegen de 2 meter aan dat je op 110kg zit
 
Hoezo eerste nacht ook 24 uur wakker? Slaap jij niet na je nachtdienst dan?
Klopt maar dat vraag ik me dus af stel je zou gewoon altijd keurig aan je 8 uurtjes slaap komen, had je dan nog meer resultaat behaalt of is het allemaal minimaal
Bedoel de dag dat ik nachtdienst in ga ben ik vaak al om 7 uur uit bed en ga pas de volgende dag/ochtend om 7 uur naar bed weer.

Trainen en alles gaat prima maar ben ook niet naturel.
 
Bedoel de dag dat ik nachtdienst in ga ben ik vaak al om 7 uur uit bed en ga pas de volgende dag/ochtend om 7 uur naar bed weer.

Trainen en alles gaat prima maar ben ook niet naturel.
Ja oké. Dan is het wel heel pittig zo een nachtdienst man. Dat zou ik niet trekken. Ik kom de dag voor de eerste nachtdienst gelukkig pas rond een uur of 11 uit me bed. Dat scheelt wel
 
Dat is niet mis inderdaad. Ben jij tegen de 2 meter aan dat je op 110kg zit
Haha 1.90/91. Vntl is nog wat buffer. Ik wilde alleen aangeven dat je prima richting buff kunt gaan in ploegendienst.

Denk wel dat het vooral gezonder zou zijn om standaard elke dag om 2230 in bed te liggen en er altijd om 7 uur uit te gaan maar dat zit er nou eenmaal niet in.
 
Haha 1.90/91. Vntl is nog wat buffer. Ik wilde alleen aangeven dat je prima richting buff kunt gaan in ploegendienst.

Denk wel dat het vooral gezonder zou zijn om standaard elke dag om 2230 in bed te liggen en er altijd om 7 uur uit te gaan maar dat zit er nou eenmaal niet in.
Natty dus? Sick.
Zou niet kunnen volgens de DBB natty politie though.
 
Hoezo eerste nacht ook 24 uur wakker? Slaap jij niet na je nachtdienst dan?
Klopt maar dat vraag ik me dus af stel je zou gewoon altijd keurig aan je 8 uurtjes slaap komen, had je dan nog meer resultaat behaalt of is het allemaal minimaal
Sporadisch zou dat vrij weinig invloed hebben.

Als je op de lange termijn maar een slaapritme hebt. Je merkt het wel in je functioneren.

Zelfde als met training over het algemeen. Life happens en je zult daardoor niet altijd maximaal consistent kunnen blijven.

Maar op de lange termijn 100 procent geven waar dat kan buiten externe factoren om.
 
af en toe is een nachtje 4/5 uurtjes slaapt ( zeg 2 keer in de 10 dagen)
Kwaliteit van slaap staat voorop, dus 5 uur goed slapen beats 8 uur slecht slapen. Ritme is daar jammer genoeg wel een belangrijke factor in, maar realistisch is het voor veel mensen niet. Dus keynote is denk ik, probeer goede gewoontes bij te houden, maar ga je niet lopen frustreren als het niet lukt door een goede reden, want het lijkt vaak hoe meer we bezig zijn met slaap hoe slecht we slapen ;)

Wat wel beter is dan ineens uitslapen na een bijv. een feestje is toch in je ritme blijven en zelfde tijd opstaan. Vervolgens een paar dutjes overdag waar nodig, maar je opstaan ritme intact houden is belangrijk. Een beetje schipperen met een max 1 uur verschil zal niet uitmaken, maar ik voel mij langer crappy als ik meer dan dat blijf liggen dan dat ik hetzelfde als normaal doe en even een dutje doe als ik dat nodig heb.
 
Hoeveel uur slaap heb je nou echt daadwerkelijk nodig voor optimaal herstel en hoe slecht is het als je af en toe is een nachtje 4/5 uurtjes slaapt ( zeg 2 keer in de 10 dagen) Stel je slaapt 2 nachtjes 4/5 uurtjes. Kan je dat dan weer inhalen als je de volgende nachten weer 10 uur slaapt?
Als je je slaapritme niet kan veranderen, heeft het weinig nut om te kijken hoe slecht het voor je is. Misschien handiger om te kijken hoe je je training enzo er omheen kan plannen.

Ik werk gelukkig geen ploegendienst oid. Ben bang dat ik dan een gevaar voor mijn omgeving zou worden 🙈
Maar er zijn ongetwijfeld dingen om rekening mee te houden / het jezelf makkelijk te maken / optimaliseren
 
Hoeveel uur slaap heb je nou echt daadwerkelijk nodig voor optimaal herstel en hoe slecht is het als je af en toe is een nachtje 4/5 uurtjes slaapt ( zeg 2 keer in de 10 dagen) Stel je slaapt 2 nachtjes 4/5 uurtjes. Kan je dat dan weer inhalen als je de volgende nachten weer 10 uur slaapt?
Nee. Je kan niet inhalen. 1 x p Week slaecht slapen kan nog. 2 x heeft negatief effect. Beste is je ritme aanhouden en max 1 uur uit te slapen als je kan. 7 a 8 u slaap en meteen zonlicht in je ogen als je wakker word.
 
Back
Naar boven