Fitness Seller

Hoeveel (verzadigd) vet per dag? (cutten)

Bezoekers in dit topic

Coen.V

Novice
Lid geworden
14 apr 2018
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
76kg
Vetpercentage
14%
Hallo,

Ben nu begonnen met cutten en heb mijn eetschema inmiddels af. Nou vroeg ik me af of er nog een richtlijn is aan de hoeveelheid verzadigde vetten die je per dag binnen moet krijgen? ik weet dat je ongeveer 1 gram vet per kg lichaamsgewicht aan moet houden maar wat is die verhouding met verzadigde vetten? Ik doe 6x per week krachttraining en doe daarnaast licht staand werk. iemand ideeën?
 
Hoi Coen,

Je kcal behoefte zal rond de 2800 liggen (op basis van de gegevens die ik heb kunnen vinden) Om je vet% verder te verlagen kun je richting 2200-2300 gaan.
2200 kcal: E175, K200, V77 is een goede uitgangspositie in jouw geval.

Wellicht is het slim om verschil te maken tussen dagen dat je traint en dagen dat je niet traint. Aangezien je behoeften op deze dagen natuurlijk anders zijn:
Bijvoorbeeld: trainingsdagen: 2400 kcal: E175, K250, V77. Rustdagen: 2000 kcal: E175, K150, V77. Maar dat is een klein detail wat iets meer rendement kan geven.

Betreft de hoeveelheid verzadigde vetten: De gezondheidsraad en voedingscentrum adviseren maximaal 10 en% aan verzadigde vetten binnen te krijgen, wat in jouw geval dan grofweg uit zou komen op max 25g per dag. In een cut is dat bij deze vetinname een prima uitgangspunt (in een bulk zou ik het iets hoger aanzetten).

Belangrijker dan te kijken naar krijg ik niet teveel verzadigd vet binnen, is krijg ik wel voldoende binnen van ALLE verschillende soorten vetzuren. Er is daar in het verleden wat moois over gepost: Dietary Fats, Prostaglandins and Hormones: Part I, II & III Maar ik kan me voorstellen dat dit voor een beginner wat complexe materie is die te weinig concrete richtlijnen geeft.


Vandaar maak ik het makkelijk: Met een 15g amandelen of walnoten per dag, Een 65g makreelfilet of zalm, een eetlepel olijfolie, een eetlepel zonnebloemolie, eetlepeltje kokosolie, beetje roomboter en wat (niet magere) zuivel of kaas ben je al heel goed op weg.
 
  • Like
Waarderingen: REJ
Thanks voor de uitleg! Heb de boel nu een beetje aangepast en gezorgd dat ik nu voldoende/de juiste vetten binnenkrijg.
 
Back
Naar boven