MuscleMeat

Hoeveel vit B + zink innemen tegen acné ?

Bezoekers in dit topic

Guillermo

Competitive Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Waardering
0
De laatste tijd kamp ik met acné problemen, daar wil ik wat aan doen dus heb ik maar zink + vit B complex gekocht bij de DA.
Maar hoeveel van wat moet ik innemen, en welke tijdstippen?

Vitamine B complex 50 mg extra forte:

Samenstelling Per tablet ADH
------------------------------------------------------
Vitamine B1 50 mg 3571%
Vitamine B2 50 mg 3125%
Vitamine B3 50 mg 278%
Vitamine B5 50 mg 833%
Vitamine B6 50 mg 2500%
Vitamine B12 50 mcg 5000%
Foliumzuur 50 mcg 25%
Biotine 50 mcg 33%

ingredienten:
Te lange namen :D

Orthica zink-15 (aminozuur gebonden zink)

Eén tablet bevat: ADH
--------------------------------------------------
Zink (aminozuur gebonden)...15 mg 100%
Betaine HCI....................... 16 mg
sporenmineralencomplex........10 mg 5000%

Ingredienten:
Dicalciumfosfaat, cellulose, zink proteinaat, maiszetmeel, sporenmineralen cpmplex, siliciumdioxide, betaine HCI, magnesium stearaat, HPMC (coating).

Ik zou beginnen met een dubbele dosis van de aanbevolen dosering. Liefst verspreiden over 3 keer per dag. Zink ben ik begonnen met selenium-zink (100 mcg-15mg) 4 per dag. Vit B heb ik geen ervaring met tabs.

Verder kun je voor een zuivere huid het beste alle varkensvlees uit je voeding te halen (rookworst, spek(jes), salami etc.)

ik neem de zink bij het ontbijt en neem 2 keer 8 biergisttabs erbij die verspreid ik over de dag,8 in de morgen 8 in de late middag en dat werkt vrij goed het beperkt zich nu tot een paar kleine puntjes op de schouders
mss werkt dit ook voor jou DJNRG

hmm interessant. begin ook steeds meer last van acné te krijgen. slik 1 vit B 200% pil per dag en multivitamine + ijzer pil.

B5 voor acne

Bij vitamine tegen acne wordt meestal een megadosis (10gram) B5 (pantotheenzuur) gebruikt.

Ik gebruik het zelf ook, en werkt bij mij erg goed.

Voor je er aan begint kan je beter wat research doen. (De standaard huisarts weet hier meestal niks van af.)

Hier wat links:
[Link niet meer beschikbaar] Informatie; document van Dr. Leung
http://gmuntz.tripod.com/b5.html Informatie
http://b5foracne.vze.com/ Informatie; gebruikers ervaringen
http://www.pantothenic-acid.com/ Informatie over coenzyme-A; links naar onderzoeken
http://www.b5supplements.com/ Online-shop met vrij duidelijk informatie met diagrammen. Deze verkopen B5 voor acne met als productnaam Evolution-X. Evolution-X bevat i.t.t. andere B5 producten, bepaalde extra vitaminen om vitamine deficiency te minimaliseren.
http://www.acnemiracle.com/ Online-shop. Deze levert, zover ik weet, internationaal gezien het goedkoopst B5 voor acne. Het bevat product bestaat uit B5 in poedervorm met 50mg OptiZinc per 10gram B5.
[Link niet meer beschikbaar] Online-shop.
[Link niet meer beschikbaar]
http://acne.org/messageboard/
http://clearskin.net/ Gebruikers forums

Houd dus rekening met een begin breakout, en zorg voor multivitamine en een B-complex om vitamine deficiency in andere vitamines dan B5 te minimaliseren.

zeer interessant,straks eens meebrengen die vit.b5

Hey Hawk,

dit had ik zelf al een tijdje geleden gelezen, maar wat bedoel je eigenlijk met dit:
Houd dus rekening met een begin breakout, en zorg voor multivitamine en een B-complex om vitamine deficiency in andere vitamines dan B5 te minimaliseren.

Bedoel je dat door een hoge mega dosering dat je lichaam een te kort krijgt aan andere vitaminen/mineralen?
zoja welke?

Hmm Accutane doet vooral zijn werk dankzij isotretinoine wat verwant is aan Vitamine A. Dan zou ik daar wat meer van nemen ipv van B... of zit ik er nu naast?

Laatst bewerkt:
@Dream Warrior,
Het goedkoopste in NL is zover ik weet te halen bij http://www.vita-send.nl
Wat je iets vaker ziet is Solgar, maar die is ook een stuk duurder.

@TrainingFreak,
precies. Een megadosis in een bepaalde vitamine B, kan deficiency veroorzaken in andere vitamine B's. Vandaar dat het moet worden aangevuld met een B-Complex. Iets wat ik in het begin niet heb gedaan, omdat ik er van uit ging dat een multivitamine ongeveer hetzelfde was als een B-Complex, terwijl B-complex zelfs een 15x zo hoge dosis kan hebben. Het gevolg is was bij mij waarschijnlijk verhoogde haaruitval en misschien verminderde eetlust. (Ik weet niet zeker hoeveel en of B5 effect gehad heeft op haaruitval, omdat het bij mij ook erferlijk is. Maar in die periode was het duidelijk hoger.)
Verder zou een hoge dosis vitamine B5 deficiency bij Zink (weet ik niet zeker) en bij Biotine (Vitamine H, soort van vit B dacht ik) kunnen veroorzaken. Acnemiracle levert ook extra zink (OptiZinc) wat ook vaak goed helpt bij acne.

(Houd er ook weer rekening mee dat Zinc weer deficiency in koper kan veroorzaken. Dit is niet het geval bij OptiZinc.)

@frietbakker,
(Ro)Accutane is gebaseerd op vitamine A. Accutane krijg je verder ook alleen op docters recept, het is namelijk een medicijn met 1 van de zwaarste bijwerkingen. Ben je geestelijk niet stabiel, dan kan zelfs zelfmoord het gevolg zijn. Verder heeft het invloed op je botten, zenuwstelsel en als je van plan bent een kind binnen een jaar te nemen, kan je er beter niet aan beginnen.

Weet ik allemaal wel, trust me, ik heb het zelf genomen, elke maand bloedcontrole en alles. Maar mijn punt is: is het niet beter om dan vitA te nemen dan vitB?

frietbakker zei:
Weet ik allemaal wel, trust me, ik heb het zelf genomen, elke maand bloedcontrole en alles. Maar mijn punt is: is het niet beter om dan vitA te nemen dan vitB?
Dat weet ik zelf niet. Heb er zelf ook niet veel van gehoord, mensen die alleen puur Vit. A toepassen tegen acne. B6 (ik bedoel niet B5 in deze zin) komt dan nog vaker voor denk ik.
Verder is vitamine A, wanneer er een hoge dosis gebruikt wordt, ook gevaarlijk dacht ik, omdat het dacht ik in het lichaam opgeslagen wordt i.t.t. tot B5 wat water oplosbaar is.

Hawk zei:
@Dream Warrior,

@frietbakker,
(Ro)Accutane is gebaseerd op vitamine A. Accutane krijg je verder ook alleen op docters recept, het is namelijk een medicijn met 1 van de zwaarste bijwerkingen. Ben je geestelijk niet stabiel, dan kan zelfs zelfmoord het gevolg zijn. Verder heeft het invloed op je botten, zenuwstelsel en als je van plan bent een kind binnen een jaar te nemen, kan je er beter niet aan beginnen.
------------------------------------------------

Eerst dit voor meer info:
http://www.roche.nl/product.php?naam=Roaccutane&n=Toon+product

Het heet ten eerst Roaccutane, een eerst gebaseerd op Isotretinoïne, een werkzame afleiding van vitamine A-zuur. Zoals al wordt gezegd is het alleen verkijgbaar op recept via je dokter of dermatoloog. Ze gaan meestal alleen over op dit middel als de rest niet heeft geholpen (al de smeermiddelen en zo, waar je kleren van gaan bleken :( )Daarnaast is er de vraag of je het wel wil slikken aangezien er een mega waslijst aan bijwerkingen bijzit.

De ergste komen in zeldzame gevallen voor, maar zelfmoord vindt ik toch wel heel ver gezocht en heb ik nog nooit wat over gehoord. Het meeste wat wel voorkomt (en ik spreek uit ervaring aangezien ik het ook een jaar heb geslikt) is droge huid en oh ja, droge huid, hmmm nog iets vergeten, droge huid!!!!!!!!! :D

Je smeert je lippen en je handen om de minuut maar de droogheid blijft terugkomen. Dit komt omdat de stof de talg productie in heel je lichaam remt, dus zo ook kunnen er geen nieuwe puistjes onstaan.

Ik heb het een jaar geslikt, en ben er volledig en dan bedoel ik ook volledig vanaf. Afgezien van de littekens die pas naar jaren schijnen weg te gaan.

Je moet er goed over nadenken of het echt een probleem is of alleen door teveel aan eiwitten is. Dan zou ik eerst daar je probleem oplossen. :p

En over bloedcontroles kan ik meepraten, soms zagen me armen er als een junkie uit. :D

Roaccutane is als ik het goed heb, de Europese/Australische benaming, en accutane de Amerikaanse. Vandaar "(Ro)Accutane".

Zelfmoord is idd vrij zeldzaam, maar er zijn wel dacht ik een stuk of 20 of 100 gevallen bekend die indirect veroorzaakt werden door Accutane. Van het werkelijke aantal (dus inclusief de niet gemeldde gevallen) wordt verwacht dat dit nog veel hoger is.
Er zijn zelfs een aantal websites die special zijn opgericht om de mensen/slachtoffers die lijden aan de bijwerkingen van Accutane, te helpen (zelfs ook jurisch dacht ik).

En het doet in principe en stuk meer dan talg productie remmen. Op een aantal websites wordt ook vermeldt dat medici zelfs niet eens weten hoe het werkt, maar wel een paar effecten er van weten. Hier een interessante post van een user die wat info heeft over de werking van accutane http://acne.org/messageboard/viewtopic.php?t=8897

hawk hoeveel b complex moet je erbij nemen?de aanbevolen hoeveelheid of ook hoger?
en de multivit.?ook verhogen?

dream warrior zei:
hawk hoeveel b complex moet je erbij nemen?de aanbevolen hoeveelheid of ook hoger?
en de multivit.?ook verhogen?
Om eerlijk te zijn, weet ik dat niet precies.

Ik denk dat ze bedoelen dat je de normale dosis moet gebruiken. Bij multivitaminen is de dosis per merk weer net wat anders. Bij een B-Complex heb je weer zover ik weet 25, 50 en 100. Acnemiracle raadt B50-Complex aan, en hadden daarbij dacht ik geen multivitaminen erbij vermeldt.
Ik gebruik zelf een B100-Complex met multivitaminen.

Hier een paar vitaminen die ik heb gebruikt.

Bij Evolution-X, een B5 supplement speciaal bedoelt tegen acne, hoeft geen extra vitaminen gebruikt te worden, omdat extra vitaminen al in de juiste hoeveelheid zou zijn toegevoegd.

[Abeelding niet meer beschikbaar]

hey Hawk,

welke heb jij gekocht?(waar bestelt?, hoelang duurde het voor je het binnen had?) en hoeveel flesjes? en hoeveel slikte jij ervan? en nu? enz.
vertel even meer

TrainingFreak zei:
hey Hawk,

welke heb jij gekocht?(waar bestelt?, hoelang duurde het voor je het binnen had?) en hoeveel flesjes? en hoeveel slikte jij ervan? en nu? enz.
vertel even meer

Ik begon met Solgar, iets van 3 gram de eerste paar dagen, daarna opgebouwd naar 10 gram (18 pillen/vegacaps :P) verspreid over de dag. Eerst had ik een potje van 50 pillen, waar je dus erg snel doorheen bent, en was nog vrij duur ook, 12 euro. Daarna een grotere pot via internet besteld bij www.vitadvice.nl (paar werkdagen)(www.vita-send.nl is goedkoper in NL), wat ook nog redelijk duur is. Daarna een grote lading bij www.acnemiracle.com besteld uit de VS. Volgens hun is het normaal gesproken binnen 1 week geleverd, maar duurde bij mij 3 weken. Acnemiracle is met optizinc en wat topical B5 gel er gratis bij. De B5 ervan is in poedervorm, wat je dus gewoon in water kan oplossen. Nu gebruik ik 4 gram per dag.

Hier mijn volledig verhaal:
In maart 2003 las ik op een Nederlands forum een bericht dat iemand B5 had gebruikt, en er succes van heeft gehad. Dit bericht was interessant genoeg om het verder uit te zoeken.

Kort daarna heb ik vitamine B5 gekocht van de fabrikant Solgar. Ik ben zoals gebruikelijk begonnen met een lage dosis van rond de 3 gram, en heb dit geleidelijk opgebouwd naar hoge standaard begin dosis van 10 gram (welke na een tijdje weer afgebouwd kan worden).

Een dag erna had ik lichte niet-storende hoofdpijn, wat vaker voorkomt. De dag erna was dit verdwenen. Verder een lichtere stoelgang, wat ook vaak voorkomt. Wanneer B5 niet op een lege maag wordt ingenomen (bijv. bij een maaltijd) is deze bijwerking minder.

Een paar dagen na het gebruik van B5, wordt de olie/talg productie op de huid minder. Verder ontstaat er vaak bij het begin een breakout (een tijdelijke vermeerdering van acne). Hier had ik ongeveer een week last van, waarna de acne snel verminderde en duidelijk minder werd dan ervoor.

Omdat de kosten van Solgar vrij hoog zijn, heb ik B5 besteld bij AcneMiracle (welke zover ik weet het goedkoopste is). Bij deze B5 is OptiZinc toegevoegd, wat ook goed schijnt te zijn tegen acne en herstel van de huid.

Tijdens de vakantie periode heb ik ongeveer 3 weken geen B5 gebruikt. Daarna werd de acne langzaam vermeerderd, waardoor ik weer B5 ben gaan innemen. Dit keer op 5 gram, welke ik afgebouwd heb naar 3 a 4 gram. Ook dit keer kwam er een breakout, maar wel een stuk lichter dan de vorige keer.

Vanaf het begin af aan, heb ik multivitaminen genomen met als doel vitamine deficiency te minimaliseren. De fout hiervan is dat ik ervan uitging dat multivitaminen ongeveer hetzelfde effect had als een vitamine B-complex (welke ik eigenlijk had moeten nemen). Een B-complex bevat bijv. ongeveer zelfs tot zon 50 keer zoveel B1 als de multivitamine die ik in het begin nam.

Sinds waarschijnlijk ergens in maart is mijn haaruitval zichtbaar toegenomen. Omdat ik voordat ik aan B5 begon, al wist dat ik in de toekomst vanwege erfelijke eigenschappen kaal zou worden, dacht ik dat mijn haaruitval gewoon een erfelijk gevolg was. Maar later ben ik erover gaan nadenken, met als conclusie dat de haaruitval waarschijnlijk sinds de periode van B5 verhoogd was en waarschijnlijk door vitamine deficiency zou kunnen komen, wat veroorzaakt zou worden door een hoge dosis B5. Helaas had ik voor ik begon aan B5 geen foto’s van mijn hoofdhuid genomen, wat ik wel heb van april 2002 (wat een duidelijk zichtbaar verschil is met nu). Verder heb ik misschien ook verminderde eetlust, wat ook een gevolg kan zijn van vitamine B deficiency.

Hier nog wat andere ervaringen:
http://www.geocities.com/b5foracne/testimonials.html

je hebt wel 10 gram gebruikt met dat poeder tot je puistjes verdwenen en toen afgebouwd ofzo?

Kan je een foto sturen van jezelf, heb je echt weinig acne meer?

TrainingFreak zei:
je hebt wel 10 gram gebruikt met dat poeder tot je puistjes verdwenen en toen afgebouwd ofzo?

Kan je een foto sturen van jezelf, heb je echt weinig acne meer?
Yep, ongeveer gebruikt tot ik amper meer nieuwe puistjes kreeg.

Ik heb niet echt voor/erna foto's om te vergelijken, maar ervoor kon ik niet echt blindelings scheren, nu wel :)

Ik merk wel dat 3 a 4 gram iets minder effectief is, maar de kosten en deficiency zijn dan ook lager. Op dit moment vind ik mijn haaruitval dan ook iets belangrijker dan acne.

Voor B5 was ik al van plan in de toekomst Finasteride (Propecia/Proscar) te gaan gebruiken voor mijn haren, wat DHT blokkeert. Maar het blokken van DHT kan ook acne verminderen, alleen blokt fina 5-ar type 2 enzym terwijl type 1 verantwoordelijk invloed heeft op acne. Misschien wordt het dan Saw Palmetto ipv fina.

Back
Naar boven