XXL Nutrition

Hoge SHBG

Bezoekers in dit topic

Pompoen

Novice
Lid geworden
8 sep 2018
Berichten
1
Waardering
0
Dag allemaal, ik heb laatst mijn bloed laten testen en had graag wat hulp gehad bij de interpretatie van de resultaten.
Wat context: ik heb altijd gedacht dat ik wat low T was. Typische kenmerken zijn aanwezig zoals lage spiermassa, weinig gezichts- en lichaamsbeharing (geen een haartje op m'n borst en een baard zit er niet in), milde anxiety en ik heb zelfs het idee dat mijn scrotum iets aan de kleine kant is. Dus uit nieuwsgierigheid maar laten testen. De resultaten echter zijn voor mij echt bizar, ze zijn als volgt:

Waarde (refs):
Albumine: 60 g/l (35-52 g/l)
SHBG: 60 nmol/l (18-54 nmol/l)
Testosteron: 930 ng/dl (250-835 ng/dl)
Wat leidt tot:
Vrije test uit ISSAM: 13 ng/dl (>4 ng/dl)
LH en FSH netjes binnen de refs.

Dus een testosteron level waar je u tegen zegt, maar ook verhoogd SHBG wat de vrije test weer in check houdt op een vrij standaard (?) waarde. Ik zit nu eigenlijk met een tweetal vragen.
Heb ik het het effect van testosteron op secundaire geslachtskenmerken overschat? Ik zou denken dat iemand op 900 ng/dl geen moeite zou hebben met het groeien van bvb een baard, maar misschien zit dat dus gewoon in de (mijn) genen.
En zijn er manieren om het SHBG level te laten dalen (behalve met aan de TRT gaan wat met deze waarden nogal onzin is)? Ik lees bijvoorbeeld dat zink/magnesium zou kunnen helpen. Aan de andere kant heb ik met dit soort dingen altijd het idee dat het nooit zo simpel is als even een of ander potje kopen bij de drogist.
 
Je SHGB is wat te hoog volgens jouw referentiewaardes maar je totaal testosteron ook. Lijkt mij dus normaal dat je deze SHGB waarde hebt. Je vrije testosteron is ook hoog. Een probleem is er eigenlijk niet. Ik versta echt niet met wat je bedoelt om aan TRT te gaan. Dat heeft er echt niets mee te maken. Heeft de dokter ook nog andere waardes aangevinkt zoals bvb. DHT en oestrogeen. DHT is meer verantwoordelijk voor die secundaire kenmerken, maar die is beter niet te hoog. Ik zou in jouw geval echt tevreden zijn met die waardes. Je leest wel het één en ander op internet over SHGB verlagen maar je leest zoveel op internet en je moet dat dus ook met een korreltje zout nemen. Misschien zijn er middeltjes maar ik ben er alleszins niet van op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Test is dan 32 mmol/L wat flink is. Ik zou me niet druk maken om SHBG in jouw geval want dat lijkt me gewoon in verhouding als je testosteron al hoger is dan normaal.
Dat je weinig haargroei hebt is inderdaad genetisch bepaald. Ik laat mijzelf waxen omdat ik mega harig ben, helemaal na anabolen gebruik, maar ik ken ook iemand die ondanks flink gebruik geen enkele borst en beenhaar heeft en weinig baardgroei.
 
Als je geen haarzakjes hebt op bepaalde plekken dan zal er ook niks groeien. Test versneld de haargroei, maar zo ver ik weet ontwikkel je geen nieuwe haarzakjes.
Baardgroei zou sneller moeten gaan tijdens bijvoorbeeld een kuur, maar van 1000 haren worden het er geen 3000.
 
Back
Naar boven