XXL Nutrition

Hogere dosis vitamin's innemen dan toegestaan?

Bezoekers in dit topic

SynQ

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
28 okt 2007
Berichten
822
Waardering
33
Hey,

Ik hoor regelmatig dat bodybuilders hun vitaminen en mineralen in hogere dosissen innemen dan de producent toelaat omdat ze je lichaam goed assisteren in het verwerken van je voeding etc.

Nu was mijn vraag of het wel degelijk veilig is om ze in hogere dosissen in te nemen, naar het schijnt zou je ALS je dit doet ook best een anti-oxidant supplement innemen die de overtollige vitaminen die niet door het lichaam zijn opgenomen zou afbreken. Ook al is het nooit bewezen dat een overvloed aan vitaminen het lichaam zou schaden, toch vind ik het redelijk beangstigend om die pillen in grotere hoeveelheid te gaan innemen terwijl er op dat doosje staat dat je de toegelate limiet niet mag overschrijden :o

Houden jullie je aan de gegeven dosissen of wat doen jullie?

Alvast bedankt.
Grtz!
 
Vitamines en mineralen kunnen in hoge doseringen wel degelijk schadelijk zijn. Daar zijn ook bewijzen voor. De anti-oxidanten maken de overtollige vitamines ook niet onschadelijk. In te hoge concentraties worden ze juist pro-oxidant.

Het kan geen kwaad om met een beperkte dosering vitamines aan te vullen. Zo vul je eventuele 'gaten' in je dieet op. Het belangrijkst blijft echter je voeding. Zorg ervoor dat je vooral vertrouwt op natuurlijke / 'volledige' voeding. Dus volkoren graanproducten, groenten, fruit, noten, zuivel, vlees.

Supplementen zijn een aanvulling op je voeding (het woord zegt het al). Lukt het je niet genoeg eiwit binnen te krijgen dan neem je een eiwit supplement. Kan je niet zwaarder worden dan neem je een gainer. Is je voeding niet gebalanceerd dan neem je een lichte multivitamine.

Kris :)
 
Ik heb geen problemen met mijn dieet ofzo, het is gewoon een aanvulling op mijn dieet.
Hetgeen jij zegt is dan weer een complete verassing want ik heb altijd anders gehoord, lol. Het is inderdaad een supplement, zo heb je dat ook voor eiwit etc. Voor eiwit in grote hoeveelheden binnen te hebben moet je niet hemel en aarde verzetten, om bv goed wat vitaminen binnen te krijgen die je lichaam echt aanzienlijk helpen is het volgens mij amper mogelijk dat met vast voedsel te doen door de te kleine hoeveelheden in voedsel. Daarvan dus dat ik zei dat bodybuilders vitaminen en mineralen in grotere hoeveelheden innemen maar da is dan weer een fabeltje?

De éne zegt dit, de andere dat, daar lees je zus, daar lees je zo, probeer er maar een besluit uit te trekken... ???

Waar kan je mss daar iets van vinden dat het wel degelijk schadelijk zou zijn? Overschot van vitamin's zou gewoon via de urine terug eruit komen? :bang:
 
miss moet je eens op zoek gaan naar dit boek.
Niet alle vitaminen zijn hetzelfde. van Rene Martina.

daarin staan de hoeveelheden van alle vitaminen je mag innemen en de maximums voor aleer ze giftig worden.

ik heb het gelezen en hij zegt dat je toch al flink je best moet doen om aan de gevarengrens te komen op toxisch niveau. dit is natuurlijk niet zo bij alle vitaminen. de een is wat sneller giftiger dan de andere.
 
De vraag is wat je er aan hebt, zoek naar de topics van het lid isdatzo en je komt veeeeeeeel goede info tegen, vooral ook over het zogenaamde effect van vitamines uit een pilletje...
 
De aangewezen hoeveelheid overschrijden kan geen kwaad, tenminste als het binnen bepaalde normen blijft! Zo zie je dat bvb : wanneer je multi's koop die vervaardigd zijn in de V.S. en hier in België verdeelt worden, er dikwijls een sticker op kleeft met andere gebruiksaanwijzingen dan van het land van herkomst.

Dit komt door andere wetten die hier gelden. In de V.S. mag alles net iets meer zijn...
Maar alles hangt af van de grootte van de dosering die je extra wil nemen.
 
Ik heb eens gezien naar de topics van isdatzo en ik ben er niveel wijzer van geworden behalve dat het zou zijn dat vitaminnepillen geen reet helpen. Ik heb mijn multivitamin's uit een biowinkel en integendeel van wat ik daar van iemand lees zijn die zeker niet goedkoop. 18€ voor een potje van 60 pillen. 2 per dag is de max waardoor ik dan zo'n 333mg vitamine C zou binne hebben. Ik neem ze omdat Bv vitamine C het lichaam goed zou assisteren het voedsel te verteren en de voedingsstoffen zoals eiwitten bij wijze van spreken zou aangeven voor het vervoeren naar het spierweefsel waardoor het lichaam zelf minder moeite moet doen eerst de eiwitten te zoeken en meer energie kan steken in de eiwitten aanleveren.

Nu ja, mss dat ik wel eens achter dat boek ga zien dan. De pillen die ik neem zijn van Altisa, Altisa vitamins... Ik ga binnenkort wel eens kijken naar een andere winkel omdat ik ze naar het schijnd te duur zou betalen. Zal het nu nog wel bij 2 houde per dag en binnekort 3 eens proberen, zal er wel niet van doodvallen zeker, lol.
 
en ik ben er niveel wijzer van geworden behalve dat het zou zijn dat vitaminnepillen geen reet helpen.

Lijkt me wijsheid genoeg...
 
Mijn mening is(en als iemand er behoefte aan heeft kan ik die goed onderbouwen)
dat je als krachtsporter de B-vitamines best iets hoger kunt doseren dan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH). Maximaal 200% ADH voor de vetoplosbare. En de wateroplosbare(bijv. B12) kun je gerust duizenden malen boven de ADH doseren, er zijn mensen op dit forum die het injecteren(honderdduizenden malen de ADH)

En wat vitamine C betreft. Doseer het op minimaal 2 gram per dag. Die ADH van 60mg zet geen zoden aan de dijk.

Wat alle andere vitamines betreft, neem ze extra in als je zwaar krachttraining doet, maar pas op voor overdoseringen.
 
Back
Naar boven