Fitness Seller

Hogere ontwikkeling hersens van prehistorische mensachtigen door koken van voedsel?

Bezoekers in dit topic

Na de eerste twee zinnen fronsde ik m'n wenkbrauwen al:

"In 2019 ontdekten archeologen van de universiteit van Cambridge in een Zuid-Afrikaans grottenstelsel resten van verbrand zetmeel die ze konden dateren als 120.000 tot 65.000 jaar oud. Het was het eerste bewijs dat de vroege mens koolhydraten at."

Zonder voedsel te verhitten kun je toch ook koolhydraten eten? Denk aan fruit, bessen, etc...
 
Wat is er mis met de conclusie ?

Vlees bbq 'en is slim gebruik van vuur. Ze hadden natuurlijk ook al wel eens vlees na een bosbrand gevonden. Hou je energie over om te ouwehoeren bij een vuurtje ipv met de kippen op stok omdat het donker is. Dan moet je wel bier en een taal ontwikkelen. Voor je het weet heb je het landbouwen uitgevonden.
 
Ik hoop dat de manier van denken in het hierboven geciteerde stukje van de schrijfster afkomstig is en niet van de paleontologen en antropologen. Evolutie van de menselijke hersens door een gezond dieet...
 
Ik hoop dat de manier van denken in het hierboven geciteerde stukje van de schrijfster afkomstig is en niet van de paleontologen en antropologen. Evolutie van de menselijke hersens door een gezond dieet...
Wat vind je van de soortgelijke "stoned ape theory"?
 
Wat vind je van de soortgelijke "stoned ape theory"?
RonnReeves legde hierboven al het mechanisme uit hoe zoiets NIET werkt.

Evolutie gaat soms inderdaad over duistere paden, zoals het ontstaan van de eukaryoten door de endosymbiose van domeinen van het leven, waarbij er sprake is van "omgekeerde evolutie" (reticulatie i.p.v Darwiniaanse bifurcatie), maar hier wordt ook oorzaak en gevolg omgekeerd.
 
Laatst bewerkt:
De discussie lijkt te gaan over het gegeven of primaten al dan niet hallucinogene stoffen gebruikten/hun voedsel kookten; alsof daar een soort van evolueert. Mechanisme Marvel Comics.
 
Ik hoop dat de manier van denken in het hierboven geciteerde stukje van de schrijfster afkomstig is en niet van de paleontologen en antropologen. Evolutie van de menselijke hersens door een gezond dieet...
Het is niet echt bewezen, maar er is wel berekend dat zonder koken er niet voldoende energie over was voor de hersenen. Toen mensen gingen koken konden ze moeilijk bereikbare voedingsstoffen ineens wel opeten en verteren en er was eiwit, vet en energie beschikbaar dat er anders nooit was.

Ruimte voor hersenen om te groeien.

Nogmaals: niet echt bewezen. Maar best een leuke hypothese. Net zoals het idee dat taal nodig was voor de jacht en dat daarom de hersenen groter werden.
 
Na de eerste twee zinnen fronsde ik m'n wenkbrauwen al:

"In 2019 ontdekten archeologen van de universiteit van Cambridge in een Zuid-Afrikaans grottenstelsel resten van verbrand zetmeel die ze konden dateren als 120.000 tot 65.000 jaar oud. Het was het eerste bewijs dat de vroege mens koolhydraten at."

Zonder voedsel te verhitten kun je toch ook koolhydraten eten? Denk aan fruit, bessen, etc...
Maar koolhydraten van Yams, een hoop legumineuzen werden ineens voedsel... dus er was ineens eiwit en zetmeel beschikbaar... rauw zetmeel breken we niet zo goed af... Maar probeer anders maar eens een rauwe aardappel te eten, of sperziebonene (doe maar niet), or aubergine (doe maar niet), champignons, rijst, graan.....

En ook vlees wordt door bakken/koken veel veiliger mbt parasieten en bacterien.
 
Back
Naar boven