XXL Nutrition

Hoi iedereen

Bezoekers in dit topic

Artemis

Novice
Lid geworden
14 aug 2018
Berichten
5
Waardering
6
Lengte
1m75
Hoi iedereen,

Ik kom hier jullie kennis en geheimen stelen :burns:
Eh ik bedoel leren, zei ik stelen? Ik steel nooit iets:engel: leren dat is wat ik kom doen, in een kwest naar een sterk, fit en gezond lichaam

Ik ben een totaal groentje op sport gebied en heb nog nooit echt getraind met gewichten en zo.
Op mijn 21ste ben ik ziek geworden en heb een half jaar enkel op bed geleggen hierdoor van 95 kilo naar 130 kilo gegaan, ik ging van heel actief en zwaar werk naar niks doen dus dat doet het hem wel. Herstel was lang en zwaar, nu pas een beetje weer in goede conditie.
Dat is nu 9 jaar geleden en helaas zijn al die kilo’s nog hartnekkig aanwezig, nou ja bijna allemaal nu wel al bijna 20 kilo kwijt met nog een zwangerschap er tussen door.

Maar ik ben het zat, ik wil weer mijn ouden lijf terug en beter.
Ik wil heel graag weer sterk en fit worden, slank maakt me niet heel veel uit doe het echt voor kracht en uithoudings vermogen.
Een fit lijf waar ik me goed in voel.

Toen ik mijn man vertelden wat ik wou zei hij dat ik me hier aan moest melden, hij is een terug gekeerde oude gediende. Socrates18 is zijn naam.
Het plan is dat we het samen gaan doen en hij mij een beetje begeleid maar dat ik wel mijn eigen schema’s en zo ga maken.
Dus ik kom mij heerlijk inlezen, verwacht niet te veel berichtjes van mij, ik ben iemand van eerst lezen en dan pas vragen inplaats van andersom ;-)


Nog 1 laaste ding, ik heb hier al wat taal nazis gespot en ik wil ze er even op wijzen dat ik behoorlijk dyslectisch ben.
Dus graag uw verbeteringen vriendelijk brengen of mijn fouten negeren, het heeft geen zin om het woord te herhalen met vraag tekens er bij of zo ik zie de fout toch niet.
Dus mocht je me willen verbeteren leg dan duidelijk en geduldig uit wat er fout is.

Liefst Artemis :wave2:
 
Hier alvast een geheimpje. Niet verder vertellen hoor.:p

 
:hahaha:

Humor hebben jullie wel :D
Maar ik ben niet zo makkelijk te verwarren hoor, kom hier voor de echte geheimen en niet voor de sluiproutes en onzin :p
En ik mag dan nog nooit echt iets met gewichten gedaan hebben een basis kennis van hoe je lijf werkt heb ik wel ;)
Dus als jullie denken dat je me zo makkelijk op een dwaal spoor kan zet en jullie geheimen veilig zijn, guess again:evil2:
 
Laatst bewerkt:
hoe ziet je voeding schema er uit ?
 
Op dit moment heb ik nog niet echt een voeding schema, daar moet ik me nog over in lezen en wil ook graag een goed schema maken wat ik makkelijk kan volgen met koken.
Ik eet wel al gezond, met de na druk op groenten, fruit en eiwitten
Geen snoep, koek, frituur of anderen bagger.
 
Welkom.

Goed dat je aan je gezondheid wilt werken. Begin met een goed voedingsschema, dan heb je de meeste kans van slagen.
 
De eerste stap is het vaststellen van jouw calorieverbruik. Bij veel overgewicht is de Harris-Benedict formule niet zo betrouwbaar. Het berekende calorieverbruik komt dan meestal veel hoger uit dan het daadwerkelijke. Vervolgens krijg je dan de situatie waar iemand denkt dat hij het allemaal goed doet, maar niet afvalt. De Katch-McArdle formule houd welliswaar rekening met het vet% in de berekening en is daarom betrouwbaarder. Echter bij mensen met veel overgewicht zijn de meeste vet% metingen zeer onbetrouwbaar (waardoor de berekening voor vaststellen van kcal behoefte ook behoorlijk af kunnen wijken).

In jouw geval zou ik niet teveel moeite doen om je caloriebehoefte uit te zoeken (wat sowieso niet meer is dan een grove benadering). Ga gewoon 3 maal in de week aan de slag met een uur intensieve krachttraining. Na de krachttraining doe je nog 20 minuten cardio. Qua voeding eet je 1700 kcal. E150, K150, V55.

Na een week dit gedaan te hebben, leg je jouw gewicht van dat moment vast. Weeg jezelf vervolgens een maand lang iedere dag. Is het gewichtsverloop dalend met ongeveer 500-1000g per week? Ga zo door. Val je sneller af heb je de mogelijkheid om iets hoger te gaan qua kcal. Val je langzamer af dan is het slim om de kcal iets verder te verlagen.
 
Dank je wel voor je reactie, dat klinkt goed te doen.
Ik heb nog wel 1 dingetje, ik geef nog borstvoeding aan mijn dochter.
Ik had ergens gelezen dat je dan 300 tot 500 kcal er bij moet rekenen, klopt dat of moet ik het anders doen?

Ik ben trouwens begonnen met het tranige schema wat in de vrouwen groep stond voor beginners, het plan is om dat 3 maanden te doen en gewichten langzaam zwaarder te maken en daarna zelf een schema te maken.
Dan heb ik genoeg tijd om me in te lezen.

Kwa cardio moet ik nog even kijken wat ik ga doen, ik wil het liefst rennen maar mijn man is bang dat ik door mijn gewicht me zelf blesseer.
Ik kan ook gaan fietsen, steppen of gaan snel wandelen.
Ga gewoon uit proberen wat het besten bij me past, hebben jullie nog tips?
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Mijn vrouw geeft ook nog borstvoeding en het klopt idd dat dit scheelt in kcal verbruik. in dat geval kun je bijvoorbeeld starten op 2000 E150, K200, V66. Afhankelijk van het gewichtsverlies kun je altijd nog iets hoger of lager gaan met de tijd.

Qua training klinkt dat prima. Qua cardio zou ook ik hardlopen afraden. Fietsen, steppen, crosstrainer, roeien etc daarentegen zijn wel prima.
 
Back
Naar boven