Fitness Seller

hola, cool :D (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Deejay_Spike

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
24 okt 2002
Berichten
6.329
Waardering
26
hehe, dacht al dat het ervan ging komen ;)


cool... wel, de titel draagt hier weliswaar de titel powerlifting maar alle vragen over kracht en ev andere vragen die misschien niet onmiddellijk betrekkingen hebben tot bb zijn hier ook zeker welkom!
 
Vraagje: wat is hét verschil tussen bb en powerliften (in training)?
 
wel

ik denk dat we trainen vanuit een functioneel standpunt vooral.

dus ipv wat pecs te trainen vandaag of morgen de kuiten, gaan we vooral focussen op het sterk worden in de big 3

dit wil zeggen dat je dus je basisoefeningen gaat doen (SQ/BE/DL) en bijoefeningen die je effectief kunnen helpen om je pr's te verbreken en je totaal omhoog te halen. praktisch gezien wil dit zeggen dat we bvb veel meer triceps oefeningen gaan doen dan voor borst, die toch niet zoveel doet in de bench. Biceps heb ik in geen maanden niet meer rechtstreeks getraind. enzovoorts. we kijken dus meer vanuit een functioneel standpunt, en niet vanuit een esthetisch standpunt.

over't algemeen is een powerlifting schema veel geperiodiseerder dan een 'standaard' bb schema. vaak zie je 3x10 of 1xfailure ad nauseam. bij mij bvb is geen workout dezelfde als het reps/sets/gewicht aan gaat. er wordt niet altijd met dezelfde intensiteit (% van je 1RM) gewerkt, en niet altijd met hetzelfde volume.

een grote mythe bij powerlifters is dat ze van ons zeggen dat we altijd zwaar trainen. is niet waar, zoals ik al zei is ons schema veel geperiodizeerder. ik heb dus al de eene training 140 voor 2 sets van 2 reps moeten doen, maar heb ook al 120kg voor 6 sets van 6 reps. op de vlak van de intensiteit is 120 slechts 60% van mijn 1rm, wat zeker niet zwaar is.

ik denk dat ik het zoal gezegd heb.

oh ja, ik zal dan mijn training regelmatig neerposten zeker? :D

zal dit 1x in de week doen dan.

een overzicht zit in mijn signature
 
Ik heb het genoegen gehad enkele jaren tussen powerlifters te kunnen trainen. Wat ik vooral van hen leerde was korrekt squatten.
Er zit inderdaad veel afwisseling in hun training betreft sets en reps. Niet zo zeer in verschillende oefeningen.
Ook ken ik enkele powerlifters die overgestapt zijn naar het bodybuiding. Stevige jongens,met vooral rug, benen, borst en traps als sterke punten.
 
Wat is de correcte uitvoering van de squat dan?

Ik zakt iets verder als 90graden door me knieen en me borst gaat dan naar voren tot ie bijna me knieen aanraakt...
 
Originally posted by Chewie
Wat is de correcte uitvoering van de squat dan?

Ik zakt iets verder als 90graden door me knieen en me borst gaat dan naar voren tot ie bijna me knieen aanraakt...

Foute boel!
Wanneer je bij het zakken tijdens de squat met je borst naar je knieen toeplooit belast je je onderrug en bekken enorm. Dit is gevaarlijk voor blessures.
Je rug moet ten aller tijden recht blijven. Dit kan je doen door de barbell lager op je rug (traps) te leggen en lichtjes omhoog (recht voor je natuurlijk) te kijken.
De possitie van de voeten? Uit ervaring heb ik ondervonden dat je je voeten moet zetten zoals het goed aanvoelt voor jou. Tuurlijk belast een smalle stand meer een ander gedeelte dan een breede stand. Hou ten allertijde je knieen naar buiten, in de zelfde lijn van je tenen als het ware.
 
Originally posted by SQUAT


Foute boel!
Wanneer je bij het zakken tijdens de squat met je borst naar je knieen toeplooit belast je je onderrug en bekken enorm. Dit is gevaarlijk voor blessures.
Je rug moet ten aller tijden recht blijven. Dit kan je doen door de barbell lager op je rug (traps) te leggen en lichtjes omhoog (recht voor je natuurlijk) te kijken.


Is natuurlijk onzin, je moet gewoon squaten zoals je gebouwd ben, en dit betekend dat de 1 meer met glut/heupspietren zal werken terwijl de ander meer een quad squatter is.

Naar voren buigen is niet slecht!! je rug bollen is slecht. Maar rechtop blijven terwijl dit niet natuurlijk aanvoelt is ook slecht
 
Powerlifters squaten niet zoals de bodybuilder. De bodybuilder squat met zijn rug recht, terwijl de powerlifter zijn kin bijna zijn knieën aanraakt.
 
Originally posted by Geoffke
Powerlifters squaten niet zoals de bodybuilder. De bodybuilder squat met zijn rug recht, terwijl de powerlifter zijn kin bijna zijn knieën aanraakt.


hahaha...

Je squat zoals je lichaam het toelaat. Het hangt meestal af van de verhoudingen van je lichaam.


btw: 205 kg squat op wedstrijd (dus onder parallel) bij 65,3 kg lichaamsgewicht met rug recht.
 
Originally posted by Geoffke
Powerlifters squaten niet zoals de bodybuilder. De bodybuilder squat met zijn rug recht, terwijl de powerlifter zijn kin bijna zijn knieën aanraakt.

nietwaar.

een bodybuilder squat niet zoals een andere bodybuilder.

wij squatten evenveel met de rug recht als jullie. gewoonweg omdat je je rug recht moet houden.

en rechtop squatten of niet is echt afhankelijk van persoon.

ik ken bodybuilders die volgens jou zoals powerlifters squatten, en ik ken grote powerlifters die volgens jou squatten zoals bodybuilders.

does this make sence? neen duidelijk niet.
 
Ik denk dat powerlifter soms iets meer voorover buigen omdat zo meer gewicht kan verplaatst, maar meestal is het persoonsgebonden een vaste regel is wel: altijd naar voren kijken zo dwing je jezelf in een meer correcte positie.
 
Originally posted by admin
Ik denk dat powerlifter soms iets meer voorover buigen omdat zo meer gewicht kan verplaatst, maar meestal is het persoonsgebonden een vaste regel is wel: altijd naar voren kijken zo dwing je jezelf in een meer correcte positie.

wel, kijk, een van de redenen dat sommige powerlifters wat meer voorover buigen is omdat ze hun stang echt laag zetten, en ze dat wel enigszins moeten doen om te beletten dat de stang eraf valt.
 
Originally posted by 3XL



Is natuurlijk onzin, je moet gewoon squaten zoals je gebouwd ben, en dit betekend dat de 1 meer met glut/heupspietren zal werken terwijl de ander meer een quad squatter is.

Naar voren buigen is niet slecht!! je rug bollen is slecht. Maar rechtop blijven terwijl dit niet natuurlijk aanvoelt is ook slecht

Hoe kan je al bijna met je borst je knieen raken als je maar juist over 90° squat? Moet je maar eens proberen! Dan ben je bijna volledig toe geplooid.
Bij een diepe squat (en dit is heel wat meer dan 90°) kan dit natuurlijk wel. Ook bij een niet glut:heup(gewricht, want het is ten slotte het gewricht die de baan van de spier bepaald) squatter.
Natuurlijk zijn er mensen die meer glut/heup gebruiken en andere die dit minder doen.
 
Originally posted by Pieter009



hahaha...

Je squat zoals je lichaam het toelaat. Het hangt meestal af van de verhoudingen van je lichaam.


btw: 205 kg squat op wedstrijd (dus onder parallel) bij 65,3 kg lichaamsgewicht met rug recht.

:thumb:
 
Denk ook dat er voor Bb'ers verschillende methodes van squatten zijn, en dat die idd. soms idem zijn als die van een powerlifter.
Ik houd de rug dus recht, denk dat dat uit "anatomisch" opzicht het 'veiligst' is.?
Ik zelf leg altijd afwisseling id. manier van squatten, zo ben ik zeker dat is van alles het 'goede' meepik.

ps : merk toch ook dat de meer ervaren bb'ers in kracht ook behoorlijk scoren in vergelijking mer onze powerlift-collega's !
 
Originally posted by Renzo
Denk ook dat er voor Bb'ers verschillende methodes van squatten zijn, en dat die idd. soms idem zijn als die van een powerlifter.
Ik houd de rug dus recht, denk dat dat uit "anatomisch" opzicht het 'veiligst' is.?
Ik zelf leg altijd afwisseling id. manier van squatten, zo ben ik zeker dat is van alles het 'goede' meepik.

ps : merk toch ook dat de meer ervaren bb'ers in kracht ook behoorlijk scoren in vergelijking mer onze powerlift-collega's !

er zijn er die idd best eens powerlifting zouden overwegen.

't probleem zit hem in de gewicht die ze meedragen.

een echt grote en ervaren bodybuilder zal snel over de 100kg zitten, zeker off season. en als ie dan nog een squat van 250 doet... voor nationaal kan dit goed zijn, maar op europees en wereldniveau zitten die mannen dan allemaal al op een 350+
 
Back
Naar boven