Fitness Seller

Home gym isoleren afwerken met Gips of OSB plaat?

Bezoekers in dit topic

Onslow

Gelsenkirchen
Elite Member
Challenge x5
15 jaar lid
Lid geworden
16 mrt 2005
Berichten
13.030
Waardering
7.141
Heb plannen om mijn gym te isoleren, maar dan puur en alleen voor de hitte en om de gym verder completer te doen ogen met een mooiere wand waar later nog spiegels etc aan kunnen worden bevestigd.
In de zomer schijnt de zon vol op een zijde en wordt het staal zo heet dat het als een fohn werkt. Ik zat de denken gewoon glaswol tegen te plaatsen en naast laatjes gips of osb platen er tegen aan te schroeven.

Wat zouden jullie kiezen als materiaal om het glaswol mee af te dekken? Zou dit voldoende zijn om de hitte tegen te houden in de zomer als je weer een ei op het staal kan bakken?


gym home 2.jpg
 
Heb plannen om mijn gym te isoleren, maar dan puur en alleen voor de hitte en om de gym verder completer te doen ogen met een mooiere wand waar later nog spiegels etc aan kunnen worden bevestigd.
In de zomer schijnt de zon vol op een zijde en wordt het staal zo heet dat het als een fohn werkt. Ik zat de denken gewoon glaswol tegen te plaatsen en naast laatjes gips of osb platen er tegen aan te schroeven.

Wat zouden jullie kiezen als materiaal om het glaswol mee af te dekken? Zou dit voldoende zijn om de hitte tegen te houden in de zomer als je weer een ei op het staal kan bakken?


Bekijk bijlage 573187
OSB is wel heel makkelijk om eens schroeven in de draaien om iets licht op te hangen (vette gym)
 
OSB platen zijn sterker om iets aan op te hangen dan gipsplaten. glaswol met alufolie, en glimmende kant naar buiten zou de kou en warmte meer buiten houden lijkt me.
 
En krom trekken ivm vocht bijv? De zware houten balk die horizontaal loopt zal nog in het zicht blijven, boven en onder komen dus de platen van 1.40m hoog en 60cm breed. Is dan wel lekker snel bevestigd en klaar.

Osb vind ik niet eens zo lelijk staan als je er verder niks aan zou doen.

osb2.jpg
 
En krom trekken ivm vocht bijv? De zware houten balk die horizontaal loopt zal nog in het zicht blijven, boven en onder komen dus de platen van 1.40m hoog en 60cm breed. Is dan wel lekker snel bevestigd en klaar.
Gyproc word ook slecht door vocht dus je zult zowiezo een dampwand moeten maken.
 
Wat ik heb gedaan met m'n halfsteens garage is idd een dampwand (spouw) gemaakt met latten en daar tegenaan Miofol dampdoorlatende folie en daar voor voorzetwanden met steenwol en Miofol dampremmende folie en als afwerking 18mm osb platen.

Ik zou als je t goed wil doen ook het plafond the doen want anders betwijfel ik of het veel verschil zal maken..
 
Pir platen en daartegen osb platen. Osb ziet er ook gewoon cool uit voor een gym.
 
Het heeft weinig nut als het dak niet gedaan wordt. Persoonlijk zou ik kiezen voor een fermapir of een osbpir. Wel met spouw omdat je moet ventileren.

Maar isoleren zonder de hele constructie aan te pakken. Is als een grote vis vangen met een schepnet.

ik zou je een aanbieding kunnen mailen ;)
 
Wat ik heb gedaan met m'n halfsteens garage is idd een dampwand (spouw) gemaakt met latten en daar tegenaan Miofol dampdoorlatende folie en daar voor voorzetwanden met steenwol en Miofol dampremmende folie en als afwerking 18mm osb platen.

Ik zou als je t goed wil doen ook het plafond the doen want anders betwijfel ik of het veel verschil zal maken..
Is door het damwand profiel niet al een soort van spouw aanwezig zodat er tussen het glaswol nog voldoende ruimte tussen zit? Dan hebben ectra latten weinig meerwaarde.

Plafond is van ander materiaal en wordt veel minder warm dan de wand, maar ik vrees ook dat er nog wel warmte van af komt. Omdat het plafond veel meer werk is en dan ook meer personen en hoogwerker nodig heb wacht ik eerst even af wat de alleen de wand gaat doen. Voor mij ook het voordeel de spiegels en materiaal aan op te hangen en een mooiere look voor een betere gymsfeer te creëren.
20221204_203357.jpg
 
Je damwand creëert in ieder geval geen spouw. Omdat het geen aangrenzende luchtschacht is.

Mocht je niet voor een harde persing plaat gaan. Zou ik voor natuurlijke isolatie gaan. Denk aan: cellulose, isovlas of gutex.
 
Het moet vooral even de ergste hitte wat tegenhouden, hoeft verder geen perfecte isolatie voor kou te worden zoals het bij woningen wordt gedaan.
Ga er nu niet teveel geld en tijd in steken. De zon verhit de ruimte met 30 graden buiten naar 45 graden binnen door de bloedhete wand, daar kan je je hand niet tegenaan houden.
Als ik dat afrem met glaswol er tegen gaat die dat niet meer door kunnen geven en de inhoud nooit opwarmen naar 45 graden. Tenminste dat verwacht ik.
Zat eerst te denken om steenstrips tegen de buitenkant te bevestigen zodat de zon er niet direct op schijnt. maar toch maar van af gezien omdat dit misschien toch lelijk wordt.
 
Hoe goed kan je die ruimte ventileren?
 
Hoe goed kan je die ruimte ventileren?

Goed, grote overhead deur aan de voorkant en aan beide zijkanten ook een deur. In de avond is de hitte er helemaal uit, als ik het open zet valt het ook mee maar dan is de privacy weg dus train liever niet zo.

Denk dat ik maar voor osb ga. Eerst glaswol met damremmende laag en dan osb er tegen om het op te sluiten. Twijfel nog of eerst een laag latjes en dan pas de glaswol meerwaarde heeft. Is meer werk dan de grote platen er tegen schroeven. Ben er na een jaar nieuwbouw en overal werk en de hoofdprijs voor betalen helemaal klaar mee :D
 
Is beplanting of een doek ervoor een idee, zodat het in de schaduw staat?
 
Het heeft weinig nut als het dak niet gedaan wordt. Persoonlijk zou ik kiezen voor een fermapir of een osbpir. Wel met spouw omdat je moet ventileren.

Maar isoleren zonder de hele constructie aan te pakken. Is als een grote vis vangen met een schepnet.

ik zou je een aanbieding kunnen mailen ;)
Kieuwgreep
 
Het heeft weinig nut als het dak niet gedaan wordt. Persoonlijk zou ik kiezen voor een fermapir of een osbpir. Wel met spouw omdat je moet ventileren.

Maar isoleren zonder de hele constructie aan te pakken. Is als een grote vis vangen met een schepnet.

ik zou je een aanbieding kunnen mailen ;)
Volledig isoleren idd
 
Geen flauw idee. Maar wat een heerlijke ruimte heb je joh. Zo ruim ook!

In de zomer schijnt de zon vol op een zijde en wordt het staal zo heet dat het als een fohn werkt. Ik zat de denken gewoon glaswol tegen te plaatsen en naast laatjes gips of osb platen er tegen aan te schroeven.
Als er iets vrouwelijk aan mij is, is het mijn technische kant. Dus ik zal wel weer wat doms zeggen 😬

Maare jij twijfelde toch over panelen? En die houden toch ook warmte tegen, juist op zo'n dak?
 
Back
Naar boven