XXL Nutrition

Home gym sportvloer / rubber matten

Bezoekers in dit topic

Wohoo

Cool Novice
Lid geworden
21 okt 2013
Berichten
115
Waardering
6
Hey allemaal,

Ik zou voor mijn home gym een setje rubber matten willen kopen. Het doel van deze matten is zowel de power rack als de vloer een beetje te sparen. De vloer is redelijk stabiel + effen dus dat zit al goed.

Welke kunnen jullie mij aanraden?
Waar kan ik deze het goedkoopst vinden (prijs / kwaliteit)?

Alvast bedankt voor jullie hulp
 
Ik heb er van 3 cm dik. Komen van fitness seller. Zullen wel niet de goedkoopste zijn 9.90 euro voor 1 tegel van 50 op 50. Maar ze dempen heel goed.
 
Toevallig heb ik net per e-mail een lange uitleg naar een klant gestuurd die een vergelijkbare vraag stelde (geen idee of jij dat was). Dat verhaal kan ik dus mooi hier copy-pasten :)

Er zijn verschillende mogelijkheden, geen enkele van onze vloeren krult omhoog en hoef je dus niet perse te verlijmen aan de ondergrond (eventueel kun je ze wel aan elkaar verlijmen als je 100% zeker wil zijn dat er geen spleten ontstaan tussen losse matten of tegels maar daar zijn ook andere oplossingen voor - zie hieronder).

De goedkoopste optie zijn onze vloermatten van 10 mm dik rubbergranulaat:
http://www.fitness-seller.nl/rubberen-vloermat/

Dit zijn onze allereerste vloermatten en deze zijn nog altijd erg populair vanwege de scherpe prijs. De matten van 100 x 200 cm zijn 24 kg zwaar en blijven zonder verlijmen dus ook goed liggen zonder omhoog te krullen. De aandachtspunten van deze matten zijn de afwerking en het materiaal. Deze goedkope matten zijn bijvoorbeeld niet altijd exact 100 x 200 cm maar kunnen minimale verschillen in afmeting of schuine randen hebben als gevolg van het productieproces. Je kunt deze wel eenvoudig zelf bijsnijden als dat nodig zou zijn. Het rubbergranulaat materiaal van 10 mm dik is ook niet zo duurzaam als gevulkaniseerd rubber, met name in het begin kan langs de randen wel wat rubber afbrokkelen en als je een zware halterschijf of dumbbell laat vallen en deze verkeerd terechtkomt zou dit een scheur in de mat kunnen slaan. Voor het dragen van zware toestellen en dergelijke is het materiaal echter prima en zullen deze matten de ondergrond prima beschermen en geluiden en trillingen helpen dempen.

Een andere optie zijn de rubbertegels van 30 mm dik rubbergranulaat:
http://www.fitness-seller.nl/rubbertegels/

Deze tegels zijn de laatste tijd populairder geworden dan de vloermatten. Met een dikte van 30 mm is de demping een stuk beter en veel klanten gebruiken deze vloer dan ook als er wat zwaardere oefeningen op de grond worden gedaan (deadlift, afwerpen van de stang etc). Het zijn geen echte afwerpmatten maar het 30 mm dikke rubbergranulaat bied een erg goede demping. De tegels zijn aan elkaar te verbinden met pen-gat verbinding maar kunnen bij intensieve oefeningen wel wat uit elkaar schuiven – je zou ze dan in halfsteensverband kunnen leggen (dus zoals bij bakstenen elke tweede rij een halve tegel inspringen), of aan elkaar verlijmen met rubberlijm, of een omranding/frame eromheen maken zodat ze nergens naartoe kunnen. Als je er echter een zwaar toestel op plaatst zal een deel van de tegels in ieder geval wel al goed op hun plek blijven liggen. Er zijn ook schuin aflopende rand- en hoektegels om de vloer mooi te integreren in de ruimte.

De meer professionele opties zijn de puzzelmatten gemaakt van gevulkaniseerd rubber (12 mm, 17 mm of 20 mm dik):
http://www.fitness-seller.nl/krachtapparatuur/sportvloeren/puzzelmatten/

Op bovenstaande pagina gaat het niet om de Foam puzzelmatten, dat is een budgetoplossing (het foam is erg zacht en licht en geen waardig alternatief voor rubber als het om intensieve toepassingen gaat).

Onze puzzelmatten van gevulkaniseerd rubber hebben enkele voordelen ten opzichte van de rubbergranulaat vloermatten en vloertegels. Allereerst is het gevulkaniseerde rubber extreem sterk en duurzaam. De matten zijn volledig massief (dus zonder diepe noppen eronder zoals de 30 mm rubbertegels hebben) en bieden dus een stevige basis waarbij je niet met je hakken zult wegzakken als je bijvoorbeeld erg zwaar squat. Met name de 17 mm en 20 mm puzzelmatten van GymFloor bieden een uitstekende demping (de 20 mm GymFloor puzzelmatten zijn ook deels als afwerpmatten te gebruiken). Verder zorgt het puzzelsysteem en het hoge gewicht ervoor dat je deze matten niet hoeft te verlijmen (niet aan de ondergrond en niet aan elkaar) en er nooit spleten zullen ontstaan tussen de matten - ook niet bij intensieve toepassingen. Voor deze puzzelmatten zijn ook mooie afwerkranden beschikbaar.

Als je wat meer budget hebt zijn onze GymFloor 17 mm of 20 mm puzzelmatten absoluut de beste keuze, met een lager budget en voor homegyms voldoen de normale vloermatten en vloertegels ook prima. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Dat was iemand anders, maar toch bedankt voor het waardevol antwoord.
 
Geen idee wat je budget en/of plan is. Maar ik heb voor voor mijn powerrack rubberen tegels bij de Hornbach vandaan. Geloof 5,50 per stuk. 2,5 cm dik. Zal vast mindere kwaliteit zijn dan bij Fitness-seller, maar voorlopig bevallen ze me goed.
 
Back
Naar boven