XXL Nutrition

Homegym beginner: bench uitrusting

Bezoekers in dit topic

Nateno

Novice
Lid geworden
8 dec 2015
Berichten
7
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
71kg
Ik ben nu vier maanden bezig met fitness thuis aan de hand van Youtube-tutorials. Tot nu toe had ik enkel dumbbels (2*15 kg), een optrekstang en een geïmproviseerde (lees houten plank op wat boeken) bench dus moest ik mij beperken tot free weights en lichaamsgewicht oefeningen.
Dit bevalt mij super (heerlijk om elke dag helemaal opgepomd te zijn na een uurtje fitness en ik ben op 4 maand van 65->71 kg gegaan).

Om wat variatie te brengen en om wat zwaarder te kunnen gaan (ik voel mij totaal niet meer zo vermoeid als in het begin van de 2*15kg dummbels en de spectaculaire spiergroei die ik in het begin had zit nu al een maandje op een plateau :( wil ik nu een volledige benchpress/squat uitrusting kopen en daarvoor heb ik jullie professionele hulp nodig!

Beperkingen:
1)Makkelijk opbergbaar (ik heb geen dedicated spot om te trainen en vind het netjes om alles weer op te bergen achteraf in een andere opbergruimte dan de kamer waar ik fitness)
2)Ruimte voor verbetering (ik heb nog nooit een bench press gedaan maar ik wil niet na een jaar een nieuwe set moeten kopen omdat de huidige niet stevig genoeg is). Ik weet niet wat een goed doel is als je gewoon als hobby fitness wilt doen, voorlopig heb ik 140 kg gepakt waar de set aan moet voldoen.
3)Goedkoper=beter!

Wat ik voorlopig op het oog heb:
Deze basisset is dus 75+12=87 kg, mocht ik snel vorderingen maken, dan zal ik moeten bij-investeren in bv 2 extra gietijzeren halterschijven van 20 kg=90 euro omdat de betonnen te dik (5,5cm voor 10 kg) om er meer dan 4 aan elke kant te hangen (halterstang heeft 29cm laadzone en 2 cm lijkt me wat weinig overschot).

Ik denk dat de losse haltersteunen zeker goed zijn, ik heb nog wel vragen bij de rest.
  • Zou de trainingsbank van Decathlon 140kg + mezelf (71 kg voor de moment) volstaan of kennen jullie een andere opvouwbare trianingsbank die beter zou zijn?
  • Is er een maximum gewicht dat een halterstang van 30 mm kan dragen of is dat geen issue voor 140kg? Ik heb deze gekozen omdat 180 cm mij veel handiger lijkt voor een home gym dan 220 cm.
  • Halterschijven van gietijzer zijn natuurlijk beter (maar veel duurder) maar ik veronderstel dat beton ook goed is?
Bedankt voor de input!!!!
 
Trainingsbankje heeft maar twee standen.hoeveel belasting het aankan zie ik niet staan. ik zou er geen 221 kg op vertrouwen.

Je vind soms op 2e handssites ook goede bankjes.

Op fitness seller zal je wel kunnen vinden wat de belastbaarheid van 30 mm halters zijn,heb geen zin om het op te zoeken :)

Er bestaan dacht ik ook kortere 50 mm halters dan 220 cm.

Mss voor de veiligheid haltersteunen met spotters,is wat veiliger.zoals in je voorbeeld.

Ik zou wel geen betonnen schijven kopen,ik zou gietijzeren of rubber schijven nemen.

Ik werk niet voor fitness seller :Dmaar daar hebben ze wel wat bankjes die niet te duur zijn.Marbo e.d. http://www.fitness-seller.nl/marbo-trainingsbank-mh-l114/ is maar 9 euro duurder dan het bankje in je link en verstelbaar in meer standen ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou wat meer investeren in het trainingsbankje en geen opvouwbaar model pakken tenzij dat echt niet anders gaat qua trainingsruimte. Check onze bankjes hier, we bieden ook een opvouwbaar model aan met wat meer verstelstanden en redelijk goede stabiliteit.

De losse haltersteunen zien er oké uit, hier vind je eventueel nog wat meer modellen om te vergelijken.

De halterstang is vrij prijzig, wij bieden deze goedkoper aan inclusief veersluitingen (belastbaar tot 200 kg). Of de keuze voor 30 mm materiaal de juiste is, is lastig. Als je serieus wil gaan trainen op lange termijn, kun je wellicht beter direct in 50 mm olympisch materiaal investeren. Zeker bij zwaardere gewichten haal je veel voordeel uit een olympische halterstang (dunnere grip, meer whip, draaiende sleeves en meestal een algemeen hogere afwerking).

Kunststof halterschijven (met beton vulling) zijn erg groot en lomp (dikte en diameter) dus die nemen veel meer ruimte in beslag op de halterstang. Het enige voordeel aan deze halterschijven is de prijs, dus zeer interessant voor beginners. Hiervoor geldt hetzelfde als bij de halterstang, als je serieus wil gaan trainen beter direct investeren in gietijzer of rubberen halterschijven (of ook olympisch materiaal: 50 mm halterschijven).
 
Laatst bewerkt:
Opvouwbaarheid is een must (heb een ruimte van 1,5*2,5m die als 'voorraadruimte' dient een waar ik mijn fitnessgerief in een hoekje wegsteek na trainen).
De voorgestelde opvouwbare fitnesbank lijkt mij wel al steviger dan Domyos.
Anderzijds, een fitnessbank ik maar 45 cm hoog dus als ik hem verticaal opberg neemt dat toch niet zoveel ruimte in... Mss dat ik dan toch een vaste fitnessbank pak, zien er een pak steviger uit :-)
De halterstang die ik had voorgesteld had 29 cm laadzone dus dat is wel wat beter dan de 22cm die er wordt aangeboden op jullie site.
Ik denk dat ik toch voor de botonnen halterschijven ga gaan, 29 cm is voldoende om tot ongeveer 100 kilo te kunnen trainen en daarna kan ik eventueel nog wat gietijzer kopen ;-)
Heb je enig idee wanneer de 15-kilo betonnen halterschijven terug binnen gaan zijn? Zou stevig plaatsbesparend werken (maar 0,5cm groter voor 5 kilo extra).

Ik heb nog haltersteunen gevonden mét spotters voor 105 euro bij helisport dus ik denk dat dat de betere optie gaat zijn :-)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hem proberen vertical op te bergen dan ipv een opplooibare bank te nemen.

Hopelijk krijg je geen spijt van die betonnen schijven.Denk dat je mss nu wat meer kan uitgeven aan gietijzeren schijven.Maar het is natuurlijk uw geld :)
 
Ja het is wel dubbel zoveel geld maar veel duurzamer natuurlijk :p mss moet ik eens tweedehands kijken voor gietijzer :)
 
Ja het is wel dubbel zoveel geld maar veel duurzamer natuurlijk :p mss moet ik eens tweedehands kijken voor gietijzer :)

Probeer dat zeker te doen. Heb die "cement" schijven ook gehad en dat is toch maar rommel eerlijk gezegd. Denk ook niet dat het aangegeven gewicht zeer accuraat is. Er zijn genoeg mensen die aan fitness beginnen en daarna hun materiaal wegdoen voor weinig geld. Dus best op het gemak een beetje rondkijken.
 
Tweedehands niet meteen goeie gietijzeren schijven gevonden (buiten verroeste gevallen).
Wel dit tegengekomen: [Link niet meer beschikbaar] 25 euro per 20kg gietijzerenschijf, boring 30,5mm (da's even goedkoop als de betonnen!).
Iemand hier ervaring mee?
Ze hebben wel enkel 20kg nog beschikbaar maar als ik er dan 4 van 20 pak, kost dit mij maar 102,50 euro (inclusief verzending) voor 80 kilo, mooie deal lijkt mij!

Om nog wat aan te vullen met kleinere gewichten (om kleinere stappen te kunnen nemen + 40 kilo per keer is wel heel optimistisch :p ) lijkt Victory Sports mij het goedkoopste: 2 keer 10,5,2.5,1.25,0,5 (38,5 kg) kost hier tesamen 63,84 euro.

Dus dan in totaal 166 euro voor 118,5kg (met de staaf 130 kg)
Lijkt mij een mooi en goedkoop beginnerssetje gewichten.

Iemand nog op of aanmerkingen of nog betere leveranciers? :-)
 
Tweedehands niet meteen goeie gietijzeren schijven gevonden (buiten verroeste gevallen).
Wel dit tegengekomen: [Link niet meer beschikbaar] 25 euro per 20kg gietijzerenschijf, boring 30,5mm (da's even goedkoop als de betonnen!).
Iemand hier ervaring mee?
Ze hebben wel enkel 20kg nog beschikbaar maar als ik er dan 4 van 20 pak, kost dit mij maar 102,50 euro (inclusief verzending) voor 80 kilo, mooie deal lijkt mij!

Om nog wat aan te vullen met kleinere gewichten (om kleinere stappen te kunnen nemen + 40 kilo per keer is wel heel optimistisch :p ) lijkt Victory Sports mij het goedkoopste: 2 keer 10,5,2.5,1.25,0,5 (38,5 kg) kost hier tesamen 63,84 euro.

Dus dan in totaal 166 euro voor 118,5kg (met de staaf 130 kg)
Lijkt mij een mooi en goedkoop beginnerssetje gewichten.

Iemand nog op of aanmerkingen of nog betere leveranciers? :-)
Lijkt inderdaad al een betere oplossing. Goedkoper ga je ze nieuw niet vinden, denk ik.
 
Lijkt deze bank jullie wat? Decathlon
Ik vind hem beter dan de Marbo-trainingsbank omdat hij opvouwbaar is en beenoefeningen ermee mogelijk zijn.

Denken jullie dat deze degelijk is? :-)
 
Lijkt deze bank jullie wat? Decathlon
Ik vind hem beter dan de Marbo-trainingsbank omdat hij opvouwbaar is en beenoefeningen ermee mogelijk zijn.

Denken jullie dat deze degelijk is? :-)

Belastbaarheid tot 250 kg lijkt me wel goed.Ik zou dat bankje toch wel eens gaan uittesten om te zien hoe dat beending aanvoelt.
En hoe stabiel en stevig de leuning aanvoelt.

Als dit stevig /stabiel aanvoelt en de legcurl/extension werkt ook naar behoren en opplooien zeer belangrijk voor u is dan lijkt me dat wel een goed bankje.

Deze is ook goed denk ik http://www.fitness-seller.nl/marbo-trainingsbank-mh-l115/

Deze is wel niet opplooibaar ,maar je kan daar ook een legcurl/extension en nog iets om biceps op te trainen voor bijkopen.
 
Ik heb exact zulke haltersteunen als in je eerste post, en hiermee ben ik in staat om zonder problemen een hele lading oefeningen uit te voeren.

Verder zou ik toch kijken naar 50mm halterstang en gewichten als je budget het toelaat. Ik heb momenteel alles 30mm maar naar een jaar (non-stop) thuis getraind te hebben begint voornamelijk de stang een probleem te worden. Die is niet "buigbaar" zoals een olympische stang dat wel is, wat een enorme druk op je schouders/nek uitoefent als je hoog in de gewichten squatten gaat.
 
En wat vind je van de spotters op die haltersteunen? Zijn ze veilig?
Goeie tip van die 30mm vs 50 mm!
Kan je misschien ook zeggen welke vooruitgang je hebt kunnen maken op dat jaar (bench van hoeveel kg naar hoeveel kg, squat van hoeveel kg naar hoeveel kg?) thuis trainen gemaakt hebt (was dit ook jouw eerste jaar trainen, ervoor nooit in de fitness gezeten?). Vanaf welk gewicht begint het niet doorbuigen een probleem te vormen?

Ik heb er op zich wel budget voor, maar ik wil oppassen met té veel uit tegeven in het begin, stel dat ik het opeens niet meer tof vind (zit nu al aan 450 euro in totaal).
Plus de gewichten bij collishop zijn 30mm en die maakten het allemaal wel heel betaalbaar.
 
De spotters op die haltersteunen zijn iig tot 80kg prima te doen.

Ik heb lang, lang geleden wel krachttraining gedaan maar zonder voedingsschema en ben toen voornamelijk veel afgevallen en een heel stuk beter in vorm.

Disclaimer voor mijn stats (die up-to-date zijn): De afgelopen 13 maanden ben ik eerst heel lang in de cut geweest om daarna kort te bulken en vervolgens weer in de cut te gaan. Ik was te zwaar en had een te hoog verpercentage en heb dat weggewerkt, ging toen bulken maar was door een rekenfoutje iets te enthousiast met het eten waardoor ik nu weer aan het cutten ben. Het eten is een nieuw onderdeel voor mij en ik weet zeker dat als ik dit eerder goed uitgewerkt zou hebben ik kwa spierkracht wel meer vorderingen gemaakt zou hebben (omdat alle vorderingen praktisch tijdens de bulk plaatsvinden).

De gewichten die ik hier noem zijn niet mijn 1RM, omdat ik mijn 1RM liever niet thuis uitzoek :) Ook ga ik niet continu hoger omdat ik nu merk tijdens de cut minder energie te hebben (alhoewel ik deze cut zwaardere gewichten gebruik dan voorheen).

Ik ben met bankdrukken van 50kg naar 75kg gegaan. Met squatten van 80kg naar 105kg, deadlift ook van 80kg naar 105. Vanaf 90 a 100kg squatten begin ik meer last van de stang te krijgen. Je kan er eventueel een handdoek omdraaien of een zachte 'buis' voor halen om dit tegen te gaan maar dit is naar mijn inzien niet optimaal.

Als je het niets vind kan je vaak het spul voor een redelijk prijs nog doorverkopen op Marktplaats of dit forum.
 
Okay, dus voor een nieuweling is een set met 130 kg zeer veel marge voor een aantal jaar, net zoals ik het wou ;-)

Ik denk dat ik toch voor 30mm ga gaan, is goedkoper voor nu en mocht ik het langer volhouden kan ik nog altijd mijn setje doorverkopen 2dehands voor voldoende geld.
Verder vroeg ik mij af of jij 180 of 220 cm breedte hebt? Ik dacht dat 180 beter zou zijn voor mij omdat 220 toch wel heel groot is voor thuisgebruik. De binnenbreedte van 180 cm was ook 114 cm dus dat is wel breed genoeg denk ik?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 180cm genomen omdat ik toentertijd niet meer ruimte had. Werkt op zich prima alleen komen mijn gewichten nog wel eens tegen de draaischroef van de haltersteunen, maar dat is zeer af en toe en zeker geen heel groot probleem. Stang weegt zelf ook nog 9,5 tot 10kg die je niet moet vergeten :)
 
Back
Naar boven