Fitness Seller

Homegym in garage, enkelsteens muur isoleren noodzakelijk? En welke indeling? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Akuma2000

Cool Novice
Lid geworden
29 dec 2012
Berichten
79
Waardering
7
Lengte
1m78
Massa
73kg
Vetpercentage
15%
Na wat googlen over inrichten van Homegyms, ben ik hier terecht gekomen :)
Veel ervaring zie ik hier, hoop dat jullie me kunnen adviseren!

Onlangs is mijn huis opgeleverd + garage.
De garage bestaat 6,6m in de lengte bij 2,9m in de breedte
2,5 meter wil ik vrijhouden voor mijn motor en klushoek.

Dan hou ik voor de gym een oppervlakte over van +/- 4 meter bij 2,9 meter.
Moet voldoende zijn voor een sowieso een powerrack :)
Wat zouden jullie met deze ruimte doen en indelen?

De garage bestaat uit enkelsteens muur.
Is het noodzakelijk om dit nog te isoleren?
Ik was van plan om de muur te raggelen (+/- 1cm van de muur) en dan daarop OSB platen eraan te schroeven.
Dan kan ik die platen wit verven en daarop eventueel apparatuur, spiegels etc. op hangen.
Of gewoon geen platen en de muur zo laten en gebruiken?
 
Zou altijd isoleren, hoeft maar 50mm PS te zijn ofzo, genoeg om de ergste kou buiten te laten, vergeet je folie niet (tegen vochtdoorslag of evt condens) ! Underlayment kan, zeker geen gips, is niet dumbbell proof.
In de winter ga je er spijt van krijgen als je niet isoleert, temp heel laag, kou op je lijf, lijkt me geen aanrader. Hoeft trouwens ook geen 20 graden te worden daarbinnen.
 
Trui aan en gewoon hard trainen!
Krijg je het wel warm :-)
Powerrack met latpully en set dumbbells kom je al een eind mee.
Succes.a
 
Voel mij ff op een bouw forum :)
Maar idd powercage of als je pas begint zijn steunders , bench, lange en korte barbell, dumbbell , gewichten , en mss een chest exapender ( omdat de laatste echt niet duur is ) wel voldoende :) IMO

hangt er natuurlijk allemaal van af hoeveel geld je er wilt aan uit geven zoals hierboven al gezegt. Een powerrack met latpully is beter maar wel duurder jij moet de keuze maken.
 
Ik heb nog even gekeken in de garage, eigenlijk best krap die 2,9m breedte :')
Wil eigenlijk niet nog meer centimeters eraf door de isolatie :P

Ik heb btw een overheaddeur, daar komt best veel wind/tocht doorheen, zeker met slecht weer als vandaag, als ik de muren zou isoleren, zou ik op een of andere manier de overheaddeur ook goed moeten isoleren.
Is wel een gedoe zeg :(

Hier een plaatje (overhead deur zit er inmiddels al in):
syqs5v.jpg


Oh men, twijfel twijfel, neig toch gewoon naar raggelen + plaatwerk en klaar.

Wat ik overigens al heb:
Vloer, zo'n rubberen vloer die ze ook bij F4F en andere fitness centra hebben.
Moet alleen nog uitgerold worden, doe ik wanneer de muren klaar zijn.

Verder heb ik al een dip+pullup station, een tijdje geleden bij zo'n dagdeal gekocht:
http://befit2day.nl/gemistedeal/2099/powerstation

Voor de rest dus nog aanschaffen, geen max budget, gewoon goed spul en zo ruimte effeciënt mogelijk :)
 
Scheidingswand in garage plaatsen tussen sport ruimte en opslag.
Heb ik zelf ook gedaan en werkt/bevalt goed (heb wel een schuifdeur in deze wand gemaakt, zodat ik wel van de ene naar de andere ruimte kan).
 
Een straal/badkamer kachel erin om de ergste kou eraf te halen als het vriest.

Een zeil voor de garage deur
 
Vandaag heel wat afgegegoogled en met mijn pa overlegd die me gaat helpen en we gaan de boel toch maar isoleren.
Nu de garage nog leeg staat kunnen we het nog 'makkelijk' doen, over paar jaar doe ik het denk ik niet meer en is het te lastig + spijtgevoel.
Dus nu maar gelijk goed doen :)

Zal het volgende worden:
Muur - dampopen folie - houten skelet - daarin glaswol (of ander isolatie beter??) - dampdicht folie - OSB platen.

Stappen plan:

0) Boodschappen doen
1) Houten skelet maken
2) Damp open folie erop nieten
3) Het geheel tegen de muur monteren
4) Isolatie materiaal erin proppen
5) Damp dicht folie erop nieten
6) OSB platen erop schroeven
7) Verven en klaar
8) Zelfde voor plafond
9) Overheaddeur beplakken met isolatie materiaal en tochtstrips erom heen.
10) Rubberen vloer erin
11) Powerrack+bankje, dumbelrack+dumbels, spiegel ophangen, muziek.
12) Trainen! :D

Mis ik iets?
Tips?
En wellicht een betere keuze qua isolatiemateriaal?
 
Zou je nog langs de buitenkant mogen isoleren? Zal je waarschijnlijk wel een bouwvergunning nodig hebben dan, maar je behoud wel de ruimte binnen.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een goed plan! Zo maakte wij ook altijd de muren toen ik nog in de bouw werkte.
Glaswol/Steenwol doet het allemaal goed en is naar mijn idee de beste isolatie, prijs/kwaliteit verhouding!

Succes!

Ps. Isolatie materiaal niet te dicht erin 'proppen' zoals je zegt he! Het is juiste de lucht die erin stilstaat die zorgt voor de goede isolerende eigenschappen en als je gaat proppen zal het slechter isoleren ;).
 
Het zou idd aan de buitenkant ook kunnen, gezien mijn garage niet aan de erfgrens ligt met de buren.
Maar ben een klusnoob, ik denk dat dat iets te veel werk en ingewikkeld is.

Glaswol niet proppen, genoteerd :)
Zit nu ook polystyreen platen te overwegen, die zijn wat dunner, zodat ik minder ruimte verlies.
Is dat een goed alternatief?

Verder sla ik het plafond over, ik heb een plat dak met houtwerk.
Als ik zo google, is het niet verstandig om het van binnen te isoleren, mits je het perfect doet.
 
polystyreen heeft een lagere R-waarde dan glas/steenwol. Is het dak niet vanaf de bouw geisoleerd? Je raakt de meeste warmte kwijt door het dak namelijk, eventueel kun je op het dak isolatie platen leggen en daar een laag dakleer overheen branden.
 
Wees voorbereid op mogelijke teleurstellingen over aangekocht materiaal voor thuis training.
 
Ok thanks, ga ik nog ff uitvogelen of ik dan toch glaswol neem en ook de paar centimeters minder voor lief neem.
Op termijn zal ik idd platen op de dak moeten leggen om de boel goed te isoleren...

Teleurstelling probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen, het is niet mijn eerste thuisgym.
Wel de eerste die ik gelijk goed wil doen, heb nu het volgende lijstje:

1 x : Barbarian Power Cage + Lat Pulley met 125 kg gewichtstapel
1 x : Roeigreep smal
1 x : Triceps touw
1 x : Professionele Halterset 145kg Rubber-Gripper
1 x : Olympische halterstang 220 cm
1 x : Halterschijven Standaard - 50mm Opnamen
1 x : Dumbbellrek 150 cm
1 x : CHD Dumbbells Rubber - 20 kg
1 x : CHD Dumbbells Rubber - 24 kg
1 x : CHD Dumbbells Rubber - 28 kg
1 x : CHD Dumbbells Rubber - 32 kg
1 x : Power Cage Bar Catchers
1 x : Power Cage J-Hooks
1 x : Barbarian Multi Bench - zilver
1 x : Triceps/Bicepsstang 50 cm
2 x : 25kg schijven 50mm
1 x : Springtouw

En dan misschien mijn huidige 30mm dumbels/halterstangen vervangen voor 50mm, dan heb ik meer schijven ervoor tot mijn beschikking :)
 
Hoe ga je je gym materiaal neerzetten, in de lengte of breedte van de garage? Met name de power cage en bench
 
Daar zit ik nog over te dubben, ik denk (of ik moet wel) in de lengte.
Want de olympische barbell is al 2,20M.
Mijn garage minus isolering wordt +/- 2,77M in de breedte.
Als ik de cage in de breedte zou zetten, kan je er niet meer normaal langs lopen '-_-
In de lengte heb ik 4 meter tot mijn beschikking voor de gym (eventueel iets meer, ten koste van mijn hobbyruimte met gereedschap enzo).
 
Zou altijd isoleren, hoeft maar 50mm PS te zijn ofzo, genoeg om de ergste kou buiten te laten, vergeet je folie niet (tegen vochtdoorslag of evt condens) ! Underlayment kan, zeker geen gips, is niet dumbbell proof.
In de winter ga je er spijt van krijgen als je niet isoleert, temp heel laag, kou op je lijf, lijkt me geen aanrader. Hoeft trouwens ook geen 20 graden te worden daarbinnen.

Train ook in een garage. Nooit last van kou, daar kleed je je toch gewoon op?
Hoeveel mensen lopen er wel niet hard buiten in de winter en verder alle andere buitensporten als voetbal, gaan toch allemaal door.
Ik begin met een trui en een vest en na 1 oefening gaat het vest uit en heb ik het heerlijk. Moet wel handschoenen aan maar daar is verder ook niks mis mee. Onderschat niet hoe snel een lichaam het warm krijgt dat aan het sporten is, zelfs tijdens krachtsport.
 
Ik denk zoals eerder vernoemd een goed electrisch kacheltje wel de ergste kou zal laten verdwijnen
 
Als je handschoenen aan doet is de grootste kou al verdwenen!
Dit omdat vooral de stalen onderdelen koud zijn met vastpakken.
Electrisch kacheltje zal al goed helpen om de ergste kou te breken
 
beter een radiator hangen dat is veel goedkoper dan elektrisch verwarmen.
 
Back
Naar boven