MuscleMeat

Homegym op een bovenverdieping, zak je dan niet door vloer heen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Corp

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
23 jan 2010
Berichten
189
Waardering
5
Ik las zojuist een topic over de draagkracht van vloeren ivm zware metaalbewerkingsmachines.

Ik heb hier eigenlijk nooit zo over nagedacht, maar een homegym is natuurlijk ook vrij zwaar. Nu wil ik ook een homegym inrichten maar ik woon op een bovenverdieping.

Nu lees ik op google berichten over 175/250 kg/m2. Dit is wel erg weinig toch? Daar ga je met een deadlift al overheen toch?

Nadeel van een homegym is dat veel van het gewicht ook op een kleine plek staat. Denk maar eens aan een powercage (>100 KG) met daarop een bar van zeg 200 kg. Dan wil ik aan de powercage nog een draagbalk laten oversteken waar een bokszak van 90 kg aan komt te hangen. Dit gewicht komt dus ook op het powerrack te rusten. Als je achter je cage dan nog gewichten (>100kg) hangt voor een latpulley zit je dus als snel over de 500 kilo op een zeer klein oppervlakte.

Dan heb ik gebruikersgewicht, bench etc. allemaal nog niet meegerekend. Zou je hiermee theoretisch door de vloer heen knallen? :eek:

Enerzijds maak ik me nu zorgen of ik mijn plannen voor homegym zo wel door moet zetten, anderzijds denk ik dat het allemaal wel los zal lopen. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat bijvoorbeeld in een flat de bovenburen met vloer en al bij hun onderburen binnen kwamen vallen. :D



Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb m'n homegym op m'n zolder met +/- 1500kg aan gewichten, mijn woning stamt uit 1950 oid en moet nog steeds met de trap naar beneden.
 
heb je een houten verdiepingsvloer of een betonnen?
 
Ik heb m'n homegym op m'n zolder met +/- 1500kg aan gewichten, mijn woning stamt uit 1950 oid en moet nog steeds met de trap naar beneden.

Wat moet je met 1500kg?

@op, moet wel lukken. Als je kijkt bijvoorbeeld naar een waterbed oid is dat ook erg zwaar en daarmee ga je er ook niet doorheen.
 
Gewoon doen joh vloertje kan best wat hebben... en zo niet dan heb je ene leuke uitdaging het uit te leggen aan de woningbouw of verzekering :P

Ik heb mijn homegym ook op zolder gaat best prima, nog geen scheurtjes in de vloer, zelfs niet nadat 140 kilo squat uit mijn nek op het tapijt viel!
 
Moet kunnen. Normaliter, in de wat modernere huizen wordt de vloer uitgevoerd in kanaalplaatvloeren of breedplaatvloeren. De veranderlijke belasting waaraan voldaan wordt in die gevallen is 2,5 kN/m2 (250 kg/m2) Voor de scheidingswanden (licht) wordt uitgegaan van 0,8 kN/m2 Maar waar wanden staan, train je niet. Verder wordt er altijd een veiligheidsmarge aangehouden.

Bij een powercage (100 kg ?) met barbell totaal 200kg incl gewichten zit je aan 300kg. Dit rust verdeelt over 2 lijnlasten op 2 verschillende m2. Resume: 150kg/m2 dus valt binnen de norm. Bij een squat wordt gewicht verdeelt over je 2 voeten, puntlasten. Dan mag je uitgaan van 300kg ? (inclusief de powercage). Theoretisch een overschrijding maar in de praktijk, veiligeheidsmarge meegeteld zal dit echter niet snel een probleem geven.

Let wel ! Ga uit dat je vloer van beton is.

Voorbeeld: mensen met houten verdiepingsvloer en vervolgens een bad plaatsen. Vaak een betonvloer gestort (dat moet meegeteld worden in gewicht) + volgelopen bad + kerel van 100kg er in. Nog niet gehoord dat dat naar beneden is gekomen.

Je moet natuurlijk niet 600 kg aan gewicht op 1 en dezelfde m2 gaan leggen, om zeker te zijn.

Hoop dat je er wat mee kunt.
 
Bedankt voor alle feedback.

Ja, het betreft een betonnenvloer (denk ik), maar het is wel al vrij oud. Bouwjaar begin jaren 80.

Mescoectosaurs, ik was met name bang voor deadlift, omdat je dan eerst te maken hebt met een puntbelasting, je 2 voeten, en daarna nog een behoorlijke veranderlijke belasting.

De powercage met barbell wordt overigens wel zwaarder, omdat ik daar dus ook nog een bokszak van 90 kilo aan wil hangen. En als je daarachter nog een stapel latpull platen ligt wordt het heel veel.

Het voordeel van hout is dat je het eerst voelt piepen/kraken/scheuren als waarschuwing. Bij beton knal je er in 1 keer doorheen volgens mij. Maar zoals gezegd, ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat dat bij iemand gebeurd is.

Als je bijvoorbeeld een feestje hebt, staan er ook een hoop mensen op een klein oppervlakte, maar wel minder dan zo'n powercage.

Even een extreem voorbeeld: zo'n barbarian cage inclusief 125kg Lat Pulley weegt 320KG. Hang daar nog een bokszak aan van 90 kg, en ga dan squaten. Dan overschrijdt je die theoretische belasting echt.

Maar als jullie zolder het ook houden, zal het hier ook wel goed gaan denk ik.
 
Wat moet je met 1500kg?

@op, moet wel lukken. Als je kijkt bijvoorbeeld naar een waterbed oid is dat ook erg zwaar en daarmee ga je er ook niet doorheen.
Gewichten en apparaten uiteraard.
 
Jaren 80 woning mag op zich geen problemen geven.

Tja, in dat geval ga je ver over het "toegestane" gewicht natuurlijk. Maar zoveel gevallen waarbij mensen een homegym op de verdieping hebben en eigenlijk nooit wat vreemds gehoord hierover.

Beton zal overigens niet direct naar beneden komen bij deze relatieve overschrijding. Zet de installatie eens neer, dus bijvoorbeeld alleen de cage met lat pulley. Laat dit zo een aantal dagen staan en controleer onderzijde vloer op scheuren (let vooral ook op de haarscheurtjes). Daarna aanvullen.
Als er wat gebeurd dan zul je eerst de scheuren zien. Als het erger wordt zal de vloer aanzienlijk doorbuigen (hij hangt tenslotten nog steeds aan de wapening). Maar dan ben je natuurlijk al te ver gegaan.

Geen bevriende constructeur of iemand die je kent die er met 1 omgaat ? Zo iemand heeft dat snel gezien voor een paar tientjes. Dan ben je zeker.

Succes
 
Ik heb enorme dikke rubberen matten onder me powerrack, en me onderbuurvrouw heeft nergens last van. Deadliften doe ik thuis niet zwaarder als 215 omdat ik een kortere olympische halter heb waar maar 4 schijven van 25 aan kunnen per kant. Ik zou het niet aandurven om thuis tot het gaatje te deadliften zoals in de sportschool ivm geluidsoverlast en misschien scheuren in de vloer ofzo.
Ik heb me rack tegen een draagmuur aan staan.
 
Moet kunnen. Normaliter, in de wat modernere huizen wordt de vloer uitgevoerd in kanaalplaatvloeren of breedplaatvloeren. De veranderlijke belasting waaraan voldaan wordt in die gevallen is 2,5 kN/m2 (250 kg/m2) Voor de scheidingswanden (licht) wordt uitgegaan van 0,8 kN/m2 Maar waar wanden staan, train je niet. Verder wordt er altijd een veiligheidsmarge aangehouden.

Bij een powercage (100 kg ?) met barbell totaal 200kg incl gewichten zit je aan 300kg. Dit rust verdeelt over 2 lijnlasten op 2 verschillende m2. Resume: 150kg/m2 dus valt binnen de norm. Bij een squat wordt gewicht verdeelt over je 2 voeten, puntlasten. Dan mag je uitgaan van 300kg ? (inclusief de powercage). Theoretisch een overschrijding maar in de praktijk, veiligeheidsmarge meegeteld zal dit echter niet snel een probleem geven.

Let wel ! Ga uit dat je vloer van beton is.

Voorbeeld: mensen met houten verdiepingsvloer en vervolgens een bad plaatsen. Vaak een betonvloer gestort (dat moet meegeteld worden in gewicht) + volgelopen bad + kerel van 100kg er in. Nog niet gehoord dat dat naar beneden is gekomen.

Je moet natuurlijk niet 600 kg aan gewicht op 1 en dezelfde m2 gaan leggen, om zeker te zijn.

Hoop dat je er wat mee kunt.

250 kg/m2 is voor kantoren
175 kg/m2 is voor woningen

---------- Post toegevoegd Sun 13 Jan 2013 om 18:49 ----------

Vloeren in woningen worden trouwens ook getoetst op een enkele puntlast van 300 kg.
 
175 kg/m2 is wel heel weinig. Als een paar mensen bij elkaar staan ga je daar al over heen. Het zal allemaal wel heel ruim genomen zijn denk ik.
 
175 kg/m2 is wel heel weinig. Als een paar mensen bij elkaar staan ga je daar al over heen. Het zal allemaal wel heel ruim genomen zijn denk ik.

Over die 175 kg per vierkante meter gaat nog wel een veiligheidsfactor van 1,35 bij standaard woningen (hoogbouw en flats is dat nog weer hoger). Op je blijvende belasting (eigen gewicht van vloeren e.d.) is voor standaard woningen een veiligheidsfactor van 1,1 gebruikelijk. Daarnaast heb je ook nog veiligheidsfactoren op de sterkte van het materiaal, deze verschillen per materiaal.

In woningen zal niet de hele vloer snel vol staan met mensen (er staan altijd nog wel kasten, tafels e.d.). Voor ruimtes waar veel mensen samen komen (discotheken e.d.) is 500 kg/m2 gebruikelijk. Hiervoor gelden weer andere regels.
 
Laatst bewerkt:
Over die 175 kg per vierkante meter gaat nog wel een veiligheidsfactor van 1,35 bij standaard woningen (hoogbouw en flats is dat nog weer hoger). Op je blijvende belasting (eigen gewicht van vloeren e.d.) is voor standaard woningen een veiligheidsfactor van 1,1 gebruikelijk. Daarnaast heb je ook nog veiligheidsfactoren op de sterkte van het materiaal, deze verschillen per materiaal.

In woningen zal niet de hele vloer snel vol staan met mensen (er staan altijd nog wel kasten, tafels e.d.). Voor ruimtes waar veel mensen samen komen (discotheken e.d.) is 500 kg/m2 gebruikelijk. Hiervoor gelden weer andere regels.

Begrijpelijk. Maar als je eens een feestje geeft in je appartement is de vloer net zo vol als in een discotheek. Toch eindigt het feestje niet bij de onderburen dan toch? :D
 
Begrijpelijk. Maar als je eens een feestje geeft in je appartement is de vloer net zo vol als in een discotheek. Toch eindigt het feestje niet bij de onderburen dan toch? :D

Gelukkig niet. Veiligheidsfactoren, sterkte van materialen worden met proeven bepaald (die ook weer betrouwbaar moeten zijn, 95%), factoren op de sterkte van het materiaal enz..

Je moet wel een heel ruig feest geven wil het mis gaan.. :D
 
heb nog nooit gehoord dat er iemand door een betonnen vloer zakt..
moet wel gaan uitkijken dan, mijn gym zit op de tweede verdieping. ik zal maar snel een verzoek bij de directie gaan indienen voordat we op een drukke dag met alle leden en toestellen er door heen zakken
 
Back
Naar boven