Fitness Seller

Hoog cholestorol 'protocol'

Bezoekers in dit topic

Thales

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
17 feb 2017
Berichten
399
Waardering
122
Hola,

Dit topic is niet voor mezelf maar voor een familielid met een te hoog cholesterol. Doel van dit topic is ook kijken of mensen eventueel feedback en/of aanvullingen hebben om wat ik in gedachte had.
Het lijkt mij verstandig om, aangezien normale voeding niet constant is, een soort 'snack' te maken met daarin veel goede vetten etc om te proberen het goede cholesterol te verhogen. Ik had het volgende in gedachte:

Amandelboter (hoeveelheid nog onbekend, is gemaakt van pure amandelen)
Chia en Lijnzaad 10-20 gram
Walnoten 10-20 gram
Omega 3 olie 5 gram
Virgin olijfolie 5 gram

Dit alles samenvoegen en een soort 'fat bombs' te maken. Of de totale dosering in 1, 2 of 3 bommetjes te doen is nog een kwestie van proberen wat te doen is. Iemand die hier nog feedback/aanvullingen op heeft of zit dit wel goed? Bvd ;)
 
Ben wel benieuwd wat zijn/haar cholesterolwaarden zijn? Zou je deze eens willen delen? HDL, LDL, triglyceriden en totaal cholesterol?
Daarbij weten we ook veel te weinig van zijn/haar levensstijl. Als iemand een ongezonde levensstijl heeft, dan is HDL verhogen bijna onmogelijk zonder drastische veranderingen. Een simpel mixje van wat gezonde vetten toevoegen zal dan geen verschil maken. Je geeft zelf wel aan dat "normale" voeding niet constant is. Wat bedoel je met normaal? Gezond neem ik aan?
Vergeet ook niet dat HDL-gehalte vaak genetisch bepaald is, dus iemand met van nature een laag HDL-gehalte zal dit nauwelijks kunnen verhogen. LDL is toch vaak het grootste probleem en is beter te reguleren.

Voordat ik/iemand hier een zinnig antwoord op kan geven, zou je de volgende vragen willen beantwoorden?

1. Hoe vaak sport hij/zij per week?
2. Hoe zwaar is hij/zij en wat is zijn/haar vetpercentage?
3. Rookt hij/zij?
4. Drinkt hij/zij en zo ja, hoe vaak en hoeveel per week?
5. Hoe ziet een normale dag eruit op het gebied van voeding?
 
Ben wel benieuwd wat zijn/haar cholesterolwaarden zijn? Zou je deze eens willen delen? HDL, LDL, triglyceriden en totaal cholesterol?
Daarbij weten we ook veel te weinig van zijn/haar levensstijl. Als iemand een ongezonde levensstijl heeft, dan is HDL verhogen bijna onmogelijk zonder drastische veranderingen. Een simpel mixje van wat gezonde vetten toevoegen zal dan geen verschil maken. Je geeft zelf wel aan dat "normale" voeding niet constant is. Wat bedoel je met normaal? Gezond neem ik aan?
Vergeet ook niet dat HDL-gehalte vaak genetisch bepaald is, dus iemand met van nature een laag HDL-gehalte zal dit nauwelijks kunnen verhogen. LDL is toch vaak het grootste probleem en is beter te reguleren.

Voordat ik/iemand hier een zinnig antwoord op kan geven, zou je de volgende vragen willen beantwoorden?

1. Hoe vaak sport hij/zij per week?
2. Hoe zwaar is hij/zij en wat is zijn/haar vetpercentage?
3. Rookt hij/zij?
4. Drinkt hij/zij en zo ja, hoe vaak en hoeveel per week?
5. Hoe ziet een normale dag eruit op het gebied van voeding?

Helaas heb ik geen waardes, meer dan hoog cholesterol en 'het zit in de familie' kan ik er niet van maken. Echter het 'zit in de familie' koop ik niet. Het zijn meerdere factoren zoals jij ook al zegt. Korte schets hiervan, en hier zit helaas geen/weinig speling in om de waardes op omhoog te krijgen buiten voeding, en sport toevoegen (denk ik).

Korte schets: horeca baan die gemiddeld genomen is van 0900-1200 en 1600-0000. Hierdoor zit sport er wel in, maar omwille van de lange werkuren komt het er eigenlijk niet van. Compenseert wel dat de werkuren ook bestaan uit poetsen, wat 'licht sporten' is en veel staan. Hierdoor zou je kunnen zeggen dat sport geen vereiste (meer) is.

Vetpercentage is voor de leeftijd niet heel hoog, sws geen obesitas, maar het zou wel wat minder kunnen. Denk dat je kunt zeggen hoe de 'gemiddelde' NL'er eruit ziet op 55. Als ik afga op foto's met voorbeeldpercentages gok ik 25-30. Wil ik wel erbij zeggen dat loshangend 'zwangerschapsvel' of hoe je zoiets noemt (volgens het familielid) de reden voor de extra kilo's :P.

Roken en drinken: nee

Voeding in totaal is relatief laag in calorieën. Wel ben ik van mening dat er te veel onderdelen inzitten die niet handig zijn met hoog cholesterol. Boterham met jam, appel is het gemiddelde ontbijt. Dan volgt er niets tot het avondeten, en 's avonds een koekje, stukje chocola etc. Dit is heel kort door de bocht maar het komt erop neer: totaal relatief weinig calorieën, maar de calorieën zijn op het avondeten na niet heel wenselijk.

Het probleem ligt denk ik aan de vele werkuren en de stress die daarbij komt kijken. Is het fysiek zwaar, nee niet heel erg, het is naar mijn mening best gezond werk qua fysieke activiteiten. Alleen de bijzaken die erbij komen zoals het niet regelmatig eten, stress en weinig slaap, niet (kunnen) sporten, en de snacks etc die wel worden gegeten voor het gemak. Ik denk dat de meeste winst te behalen valt bij het toevoegen van de (gemiste) goede vetten. Het eruit halen van de slechte vetten en snacks zou helemaal optimaal zijn maar goed ik kan niet overal wat aan veranderen helaas.
 
Ik rook en drink niet doe heel veel aan sport mn dieet is op orde en toch is mn chol te hoog.

Zat op 240. Moet het nu proberen omlaag te krijgen door:benecol te drinken 1tje smorgens,psyllium husk aan mn dieet toevoegen 2x 5gr per dag,kurkuma tabs,omega 3 capsule.
 
Ik rook en drink niet doe heel veel aan sport mn dieet is op orde en toch is mn chol te hoog.

Zat op 240. Moet het nu proberen omlaag te krijgen door:benecol te drinken 1tje smorgens,psyllium husk aan mn dieet toevoegen 2x 5gr per dag,kurkuma tabs,omega 3 capsule.

Op de omega 3 na ken ik er niks van. Ik zal het eens opzoeken en miss is dit ook een optie. Hoe kom je aan deze producten? Huisarts of diëtist of iets anders.
 
Op de omega 3 na ken ik er niks van. Ik zal het eens opzoeken en miss is dit ook een optie. Hoe kom je aan deze producten? Huisarts of diëtist of iets anders.

Volgens de doc is kurkuma goed tegen een te hoog chol. Is een kruid om mee te koken. Maar kan je ook in tablet vorm kopen. Ik kocht deze omdat het een natuurlijke onstekingsremmer zou zijn.

Benecol zitten planten sterolen in die ook een gunstige invloed zouden hebben. Niet de benecol boter maar van die kleine drankjes.

Psyllium husks zijn vezels. Zouden ook een gunstige invloed moeten hebben. Meer nog dan havermout.

Koop je bij xxl nutrition (kurkuma) of body en fit (psyllium husks)
 
Hoeveel is "te hoog"? Hoe ziet de rest van zijn lipidenspectrum eruit?
Waarschijnlijk is "gezond" eten (zo min mogelijk pakjes/zakjes, groenten, fruit) voldoende.
Er zijn maar weinig mensen die "gezond" leven met een te hoog cholesterol (uitzonderingen bevestigen de regel).
 
Laatst bewerkt:
#1apriltopic? #beetjetelaat

Hoeveel is "te hoog"? Hoe ziet de rest van zijn lipidenspectrum eruit?
Waarschijnlijk is "gezond" eten (zo min mogelijk pakjes/zakjes, groenten, fruit) voldoende.
Er zijn maar weinig mensen die "gezond" leven met een te hoog cholesterol (uitzonderingen bevestigen de regel).

Gezonde vetbommetjes :roflol:

Ik snap de hastags en de emoji niet zo goed, sarcastisch of niet? Ik ben namelijk serieus.

Zoals aangehaald, kan ik niet meer zeggen dan te hoog. Het zijn ook uitspraken van de huisarts die ik thuis te horen krijg. Hoeveel, hoe erg, waarom etc is kwestie van giswerk. Daarom staat dit topic ook in het voedingsgedeelte, want zoals (hoop ik) duidelijk is in de posts hierboven. Ik niet veel variabelen heb waaraan ik iets kan doen. Het enige wat ik kan adviseren is iets meer dingen te doen/juist niet doen/eten etc. Mijn doel is dan ook om gezonde vetten toe te voegen zodat dat dagelijks makkelijk erbij gedaan kan worden. Of dit daadwerkelijk helpt en een oplossing vormt weet ik ook niet, maar het is het proberen waard.
 
Ik snap de hastags en de emoji niet zo goed, sarcastisch of niet? Ik ben namelijk serieus.

Zoals aangehaald, kan ik niet meer zeggen dan te hoog. Het zijn ook uitspraken van de huisarts die ik thuis te horen krijg. Hoeveel, hoe erg, waarom etc is kwestie van giswerk. Daarom staat dit topic ook in het voedingsgedeelte, want zoals (hoop ik) duidelijk is in de posts hierboven. Ik niet veel variabelen heb waaraan ik iets kan doen. Het enige wat ik kan adviseren is iets meer dingen te doen/juist niet doen/eten etc. Mijn doel is dan ook om gezonde vetten toe te voegen zodat dat dagelijks makkelijk erbij gedaan kan worden. Of dit daadwerkelijk helpt en een oplossing vormt weet ik ook niet, maar het is het proberen waard.

Bij mij zou het grotendeels genetische aanleg zijn.

zit 64u per maand op de fiets. Loop 3 a 4 x de week 5 a 8 km. 4 x de week fitness. Aan te weinig sport zal het dus niet liggen.

Rook niet,geen alcohol.

Mn dieet is op orde. Genoeg gezonde vetten en groenten.

Mijn trygliceriden liggen laag. 50 terwijl de norm 70 -.....is.
mn chol 240 a 250.
 
Bij mij zou het grotendeels genetische aanleg zijn.

zit 64u per maand op de fiets. Loop 3 a 4 x de week 5 a 8 km. 4 x de week fitness. Aan te weinig sport zal het dus niet liggen.

Rook niet,geen alcohol.

Mn dieet is op orde. Genoeg gezonde vetten en groenten.

Het enige wat ik moeilijk vind om te verklaren is of het wel of niet genetisch is. Bij de persoon waarover ik praat, blijkt dit het geval te zijn, althans als ik het moet geloven. Ik kan daarbij ook een voorbeeld aanhalen van een ander familielid, uit dezelfde bloedlijn zeg maar, waarbij ook een hoog cholesterol is gemeten. Maar ga ik deze twee personen vergelijken, hoe ze leven etc. Komt het relatief overeen met wat ik hierboven zeg. Niet te dik, bewegen op zich wel, roken en drinken niet, maar beide gevallen eten ook niet heel goed weer. Niet super slecht, maar het kan zeker beter. Hierdoor zou je kunnen zeggen dat het een familieding is, maar ik ben het hier het helemaal mee eens want in beide gevallen is stress van het werk zeker een factor die ook meespeelt. Daarbij zit de leeftijd wel in de 50+ en dat zorgt automatisch weer dat volgens mij je cholesterol moeilijker is te regulieren.

En om mezelf erbij te betrekken, ik heb een perfect cholesterol. Alle waardes (ratio/hdl/ldl/trych..nogwat) zijn binnen de referentie en daarbij aan de goede kant om het zo even te formuleren. Hierdoor hoop en denk ik ook dat een toevoeging van goede voeding een groot deel van de hoge waardes gaat oplossen.
 
Het enige wat ik moeilijk vind om te verklaren is of het wel of niet genetisch is. Bij de persoon waarover ik praat, blijkt dit het geval te zijn, althans als ik het moet geloven. Ik kan daarbij ook een voorbeeld aanhalen van een ander familielid, uit dezelfde bloedlijn zeg maar, waarbij ook een hoog cholesterol is gemeten. Maar ga ik deze twee personen vergelijken, hoe ze leven etc. Komt het relatief overeen met wat ik hierboven zeg. Niet te dik, bewegen op zich wel, roken en drinken niet, maar beide gevallen eten ook niet heel goed weer. Niet super slecht, maar het kan zeker beter. Hierdoor zou je kunnen zeggen dat het een familieding is, maar ik ben het hier het helemaal mee eens want in beide gevallen is stress van het werk zeker een factor die ook meespeelt. Daarbij zit de leeftijd wel in de 50+ en dat zorgt automatisch weer dat volgens mij je cholesterol moeilijker is te regulieren.

En om mezelf erbij te betrekken, ik heb een perfect cholesterol. Alle waardes (ratio/hdl/ldl/trych..nogwat) zijn binnen de referentie en daarbij aan de goede kant om het zo even te formuleren. Hierdoor hoop en denk ik ook dat een toevoeging van goede voeding een groot deel van de hoge waardes gaat oplossen.

Mijn chol is met het ouder worden wel verslechterd. Terwijl ik nu beter eet dan 20j geleden.
 
Een te hoog cholesterol is niet heel erg gevaarlijk. Het ligt aan de verhoudingen tussen HDL, LDL en triglyceriden.

Heel vaak gaat een verandering in voeding of kruiden maar minimaal werken.

Rode gist rijst en statines zijn de oplossing.
 
Een te hoog cholesterol is niet heel erg gevaarlijk. Het ligt aan de verhoudingen tussen HDL, LDL en triglyceriden.

Heel vaak gaat een verandering in voeding of kruiden maar minimaal werken.

Rode gist rijst en statines zijn de oplossing.

Statines hebben redelijk veel en niet zo milde bijwerkingen,heb ik gelezen.
 
Mijn chol is met het ouder worden wel verslechterd. Terwijl ik nu beter eet dan 20j geleden.

Ik begrijp hieruit dat mocht het in mijn geval ook genetisch zijn. Er eigenlijk weinig aan te doen is. Krijg je geen speciale medicatie toegewezen nog van een arts? Dit lijkt mij wel een mogelijkheid
 
Een te hoog cholesterol is niet heel erg gevaarlijk. Het ligt aan de verhoudingen tussen HDL, LDL en triglyceriden.

Heel vaak gaat een verandering in voeding of kruiden maar minimaal werken.

Rode gist rijst en statines zijn de oplossing.

Ik meen dat rode gist al in gebruik is. De verhoudingen etc is idd waar het gevaar kan liggen. Weet ik helaas niet wat het minder makkelijk maakt om fatsoenlijk advies te geven. Ik ga ervan uit dat hdl onder de gewenst niveau zit, ldl boven en triglyceriden boven het gewenste niveau. Standaard gevalletje hoog cholesterol lijkt mij.
 
Statines hebben redelijk veel en niet zo milde bijwerkingen,heb ik gelezen.

Toch hoor ik het niet veel dat mensen er last van hebben.

Ik meen dat rode gist al in gebruik is. De verhoudingen etc is idd waar het gevaar kan liggen. Weet ik helaas niet wat het minder makkelijk maakt om fatsoenlijk advies te geven. Ik ga ervan uit dat hdl onder de gewenst niveau zit, ldl boven en triglyceriden boven het gewenste niveau. Standaard gevalletje hoog cholesterol lijkt mij.

Als rode gist rijst al in gebruik is, zal deze persoon in kwestie toch echt over moeten gaan op echte statines.
 
Toch hoor ik het niet veel dat mensen er last van hebben.



Als rode gist rijst al in gebruik is, zal deze persoon in kwestie toch echt over moeten gaan op echte statines.

Ik moet even nagaan of dat niet ook al het geval is. Moet bekennen dat het me nu pas te binnen schiet dat de uitslag hoog cholesterol van de huisarts komt. Ik zie het wel voor me dat dan ook medicijnen in gebruik kunnen zijn. Zal er ff navraag na doen. Mocht dit het geval zijn, is voeding aanpassen dan nog van belang? Lijkt mij eigenlijk van wel maar weet niet hoe sterk die statines zijn.
 
Ik moet even nagaan of dat niet ook al het geval is. Moet bekennen dat het me nu pas te binnen schiet dat de uitslag hoog cholesterol van de huisarts komt. Ik zie het wel voor me dat dan ook medicijnen in gebruik kunnen zijn. Zal er ff navraag na doen. Mocht dit het geval zijn, is voeding aanpassen dan nog van belang? Lijkt mij eigenlijk van wel maar weet niet hoe sterk die statines zijn.

Goede voeding is voor iedereen belangrijk. Het zal alleen weinig effect hebben op het cholesterol.

Statines zijn heel sterk. Crestor (rosuvastatine) is een hele goede, en werkt vaak bij iedereen goed. Anderen (simvastatine) willen nog weleens minder goed werken.

Je hebt ook nog andere medicijnen zoals: fibraten, galzuurbindende harsen etc.

En je hebt nog een vrij nieuw medicijn PCSK9-remmers. Die is vrij prijzig en wordt met een injectie toegediend eens in de 2 á 4 weken.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap de hastags en de emoji niet zo goed, sarcastisch of niet? Ik ben namelijk serieus.

Zoals aangehaald, kan ik niet meer zeggen dan te hoog. Het zijn ook uitspraken van de huisarts die ik thuis te horen krijg. Hoeveel, hoe erg, waarom etc is kwestie van giswerk. Daarom staat dit topic ook in het voedingsgedeelte, want zoals (hoop ik) duidelijk is in de posts hierboven. Ik niet veel variabelen heb waaraan ik iets kan doen. Het enige wat ik kan adviseren is iets meer dingen te doen/juist niet doen/eten etc. Mijn doel is dan ook om gezonde vetten toe te voegen zodat dat dagelijks makkelijk erbij gedaan kan worden. Of dit daadwerkelijk helpt en een oplossing vormt weet ik ook niet, maar het is het proberen waard.

Sorry voor mijn "kort door de bocht reactie"!

Maar er is gewoon te weinig info om je volledige informatie en advies te geven. Hoe hoog is te hoog? En nog zoveel andere vragen. Een heel klein beetje te hoog bij een ouder iemand is wat anders dan veel te hoog bij een jong iemand.
Eigenlijk zou de huisarts je alle info en advies moeten geven! Maar ik weet dat daar veel gemiste kansen liggen. Misschien toch nog een afspraak plannen?

Ik weet dat je vraagt met de beste bedoelingen en je probeert met een oplossing te komen. Maar alleen goede vetten toevoegen is niet voldoende. Goede voeding is de basis! Als/of het genetisch is kan de huisarts ook vertellen.

Ik hoop dat je eruit komt met al je vragen!
 
Helaas heb ik geen waardes, meer dan hoog cholesterol en 'het zit in de familie' kan ik er niet van maken. Echter het 'zit in de familie' koop ik niet...

Dan moet je je toch eens iets meer verdiepen in de de wetenschap omtrent cholesterol. Genetica heeft hier toch echt vask iets mee te maken en kan je vrijwel niets aan doen.

...Compenseert wel dat de werkuren ook bestaan uit poetsen, wat 'licht sporten' is en veel staan. Hierdoor zou je kunnen zeggen dat sport geen vereiste (meer) is....

Deze conclusie slaat natuurlijk ook nergens op.

Vetpercentage is voor de leeftijd niet heel hoog, sws geen obesitas, maar het zou wel wat minder kunnen. Denk dat je kunt zeggen hoe de 'gemiddelde' NL'er eruit ziet op 55. Als ik afga op foto's met voorbeeldpercentages gok ik 25-30. Wil ik wel erbij zeggen dat loshangend 'zwangerschapsvel' of hoe je zoiets noemt (volgens het familielid) de reden voor de extra kilo's :P.

Geen obesitas, maar wel een vetpercentage van boven de 25%? Boven de 25% wordt toch echt verbonden aan de term obesitas.

...Het probleem ligt denk ik aan de vele werkuren en de stress die daarbij komt kijken. Is het fysiek zwaar, nee niet heel erg, het is naar mijn mening best gezond werk qua fysieke activiteiten. Alleen de bijzaken die erbij komen zoals het niet regelmatig eten, stress en weinig slaap, niet (kunnen) sporten, en de snacks etc die wel worden gegeten voor het gemak. Ik denk dat de meeste winst te behalen valt bij het toevoegen van de (gemiste) goede vetten. Het eruit halen van de slechte vetten en snacks zou helemaal optimaal zijn maar goed ik kan niet overal wat aan veranderen helaas.

Een combinatie van genetica, slechte voeding, stressvolle werksituatie, horeca ritme en weinig fysieke activiteit zal naar mijn weten bij kunnen dragen aan een te hoog cholesterol. Maar daar vervolgens een mixje goede vetten aan toevoegen zal niets veranderen. Verandering van levensstijl is toch echt nodig wil je verschil maken.
Daarbij twijfel ik over de ernst van de zaak. Anders had de huisarts echt wel een bepaald traject ingegaan.
 
Back
Naar boven