AndroidHealthClinic

Hoog cholestorol 'protocol'

  • Topic starter Thales
  • Startdatum
  • Reacties 87
  • Weergaven 3K
  • Volgers 12

Bezoekers in dit topic

Ik denk dat het onderliggende probleem in dit geval, en in zo veel andere gevallen, de markt en marktwerking is. Voeding is voor een deel niet gemaakt om gezond te zijn maar voornamelijk lekker. Dit verandert langzaam (gelukkig), en ik heb het idee dat sinds enkele jaren er steeds meer awareness is tegenover wat goed/slecht is. Daarbij hoeveel mensen weten nu wat wel/niet gezond is. Ik denk dat de gemiddelde NL'er het verstand van een baksteen heeft als het om voeding gaat. Daarbij komt ook dat de mens is geprogrammeerd om, indien mogelijk, veel calorieën te eten (jagers-verzamelaars verhaal).

Ik denk dat een groot deel van het probleem verholpen kan worden als er op jonge leeftijd fatsoenlijk wordt onderwezen in voeding en alles wat erbij komt kijken. Het bewust maken is al wat meer vandaag de dag dan enkele jaren geleden. Zou je kinderen ermee leren omgaan zou dat op de lange termijn hopelijk het probleem oplossen.
Hoewel ik denk dat het zou helpen, denk ik dat de impact daarvan heel gering gaat zijn. Er wordt al héél lang een hele simpele boodschap gecommuniceerd met flinke reclamecampagnes, voorlichting (vanaf de basisschool), afbeeldingen van de gevolgen sinds enkele jaren op de verpakkingen, en accijnzen om de prijzen van het product maar omhoog te halen. Roken is dodelijk. En nog steeds rookt ongeveer 1 op de 5 volwassenen in Nederland, terwijl al sinds de jaren '60 duidelijk is dat het schadelijk voor de gezondheid is, en sinds eind jaren '80 er actief campagne tegen wordt gevoerd door de overheid. En dat is dan nog een ontzettend eenvoudige boodschap. Decennia zijn er nodig geweest om dat terug te dringen, en we zijn er nog steeds niet.

Hoe het voedingsbeleid op basisscholen is weet ik niet, wel weet ik dat veel basisscholen toch wel het e.e.a. over voeding onderwijzen (en dan met name dingen die niet mogen; denk bijvoorbeeld geen koek of snoep in de pauzes; omgang met voeding). Op de middelbare school komt het aan bod met de biologielessen op zowel havo als vwo (vmbo weet ik niet) en vormt het onderdeel van het curriculum. Ook het grote geheim achter afvallen staat gewoon in de middelbareschoolboeken biologie:
13227205_263141537373809_5851759691253088176_n.jpg


Ook krijg je redelijk uitgebreid energiemetabolisme en wat koolhydraten, eiwitten en vetten nou precies zijn voor je kiezen, tezamen met de richtlijnen van het Voedingscentrum. Wat zou je nog meer toevoegen aan het - al redelijk volle - curriculum?
 
Hoewel ik denk dat het zou helpen, denk ik dat de impact daarvan heel gering gaat zijn. Er wordt al héél lang een hele simpele boodschap gecommuniceerd met flinke reclamecampagnes, voorlichting (vanaf de basisschool), afbeeldingen van de gevolgen sinds enkele jaren op de verpakkingen, en accijnzen om de prijzen van het product maar omhoog te halen. Roken is dodelijk. En nog steeds rookt ongeveer 1 op de 5 volwassenen in Nederland, terwijl al sinds de jaren '60 duidelijk is dat het schadelijk voor de gezondheid is, en sinds eind jaren '80 er actief campagne tegen wordt gevoerd door de overheid. En dat is dan nog een ontzettend eenvoudige boodschap. Decennia zijn er nodig geweest om dat terug te dringen, en we zijn er nog steeds niet.

Hoe het voedingsbeleid op basisscholen is weet ik niet, wel weet ik dat veel basisscholen toch wel het e.e.a. over voeding onderwijzen (en dan met name dingen die niet mogen; denk bijvoorbeeld geen koek of snoep in de pauzes; omgang met voeding). Op de middelbare school komt het aan bod met de biologielessen op zowel havo als vwo (vmbo weet ik niet) en vormt het onderdeel van het curriculum. Ook het grote geheim achter afvallen staat gewoon in de middelbareschoolboeken biologie:
13227205_263141537373809_5851759691253088176_n.jpg


Ook krijg je redelijk uitgebreid energiemetabolisme en wat koolhydraten, eiwitten en vetten nou precies zijn voor je kiezen, tezamen met de richtlijnen van het Voedingscentrum. Wat zou je nog meer toevoegen aan het - al redelijk volle - curriculum?
Roken is een ander verhaal maar wat betreft voeding zie ik in mijn omgeving toch heel vaak van die extreme diëten zoals enkel sapjes drinken of het brooddieet of het vleesdieet, ... wat toch aangeeft dat kennis nog steeds ontbrekende is bij velen.
Weet persoonlijk niet hoe dat komt. Misschien marketing en de mythes die steeds weer de ronde blijven doen. Ik heb ook de indruk dat mensen afvallen als iets heel complex bekijken. Als je erin slaagt om veel af te vallen lijk je wel een tovenaar. En zo'n extreem dieet is vaak niet vol te houden.
 
Hoewel ik denk dat het zou helpen, denk ik dat de impact daarvan heel gering gaat zijn. Er wordt al héél lang een hele simpele boodschap gecommuniceerd met flinke reclamecampagnes, voorlichting (vanaf de basisschool), afbeeldingen van de gevolgen sinds enkele jaren op de verpakkingen, en accijnzen om de prijzen van het product maar omhoog te halen. Roken is dodelijk. En nog steeds rookt ongeveer 1 op de 5 volwassenen in Nederland, terwijl al sinds de jaren '60 duidelijk is dat het schadelijk voor de gezondheid is, en sinds eind jaren '80 er actief campagne tegen wordt gevoerd door de overheid. En dat is dan nog een ontzettend eenvoudige boodschap. Decennia zijn er nodig geweest om dat terug te dringen, en we zijn er nog steeds niet.

Hoe het voedingsbeleid op basisscholen is weet ik niet, wel weet ik dat veel basisscholen toch wel het e.e.a. over voeding onderwijzen (en dan met name dingen die niet mogen; denk bijvoorbeeld geen koek of snoep in de pauzes; omgang met voeding). Op de middelbare school komt het aan bod met de biologielessen op zowel havo als vwo (vmbo weet ik niet) en vormt het onderdeel van het curriculum. Ook het grote geheim achter afvallen staat gewoon in de middelbareschoolboeken biologie:
13227205_263141537373809_5851759691253088176_n.jpg


Ook krijg je redelijk uitgebreid energiemetabolisme en wat koolhydraten, eiwitten en vetten nou precies zijn voor je kiezen, tezamen met de richtlijnen van het Voedingscentrum. Wat zou je nog meer toevoegen aan het - al redelijk volle - curriculum?

Mijn kennis over wat ze op scholen aanleren is beperkt en weet er eigenlijk weinig vanaf. Ik weet wel dat in het mbo er steeds meer aan wordt gedaan maar dit kan denk ik nog wel wat uitgebreider. Misschien kun je ook wel zeggen dat de oudere generatie er te weinig vanaf weet, en de aankomende generaties meer kennis van zaken hebben. Wanneer je over oudere- en nieuwere generaties spreekt laat ik even terzijde.

Biologie had ik even niet aan gedacht, daar komt de basis denk ik, zoals je in het plaatje laat zien wel in voor haha.
 
Roken is een ander verhaal maar wat betreft voeding zie ik in mijn omgeving toch heel vaak van die extreme diëten zoals enkel sapjes drinken of het brooddieet of het vleesdieet, ... wat toch aangeeft dat kennis nog steeds ontbrekende is bij velen.
Weet persoonlijk niet hoe dat komt. Misschien marketing en de mythes die steeds weer de ronde blijven doen. Ik heb ook de indruk dat mensen afvallen als iets heel complex bekijken. Als je erin slaagt om veel af te vallen lijk je wel een tovenaar. En zo'n extreem dieet is vaak niet vol te houden.
Dat is in mijn omgeving helaas niet veel anders. Ik denk alleen dat educatie weinig gaat helpen tegen het geloof in hypes: ik zie het tot mijn grote teleurstelling ook veel bij diëtisten.
 
Mijn kennis over wat ze op scholen aanleren is beperkt en weet er eigenlijk weinig vanaf. Ik weet wel dat in het mbo er steeds meer aan wordt gedaan maar dit kan denk ik nog wel wat uitgebreider. Misschien kun je ook wel zeggen dat de oudere generatie er te weinig vanaf weet, en de aankomende generaties meer kennis van zaken hebben. Wanneer je over oudere- en nieuwere generaties spreekt laat ik even terzijde.

Biologie had ik even niet aan gedacht, daar komt de basis denk ik, zoals je in het plaatje laat zien wel in voor haha.
Bij jongeren ( laat ons zeggen 14-25 jaar) zie ik ook heel veel ongezonde levensstijl hoor. Zat een paar dagen geleden nog in het vliegtuig naast een groep en die zaten een hele vlucht lang koeken en chips te eten. Toen ik in het middelbaar zat had ik er ook in de klas die gewoon tijdens de middag een zak chips aten en dat was het middagmaal. Nu ik aan de universiteit zit zie ik ook dat er heel veel wekelijks naar de Mcdo gaan en Quick en pizza hut en wat is het allemaal omdat ze op kot zitten en zelf heel weinig koken. Gecombineerd met weinig sporten , veel uitgaan en drinken en te weinig slapen en de basis is gelegd. Ken er al verschillende die een pak verdikt zijn ten opzichte van enkele jaren geleden. Heb het onlangs nog gezegd in een ander topic maar blijkbaar baart dit niemand zorgen.
 
Bij jongeren ( laat ons zeggen 14-25 jaar) zie ik ook heel veel ongezonde levensstijl hoor. Zat een paar dagen geleden nog in het vliegtuig naast een groep en die zaten een hele vlucht lang koeken en chips te eten. Toen ik in het middelbaar zat had ik er ook in de klas die gewoon tijdens de middag een zak chips aten en dat was het middagmaal. Nu ik aan de universiteit zit zie ik ook dat er heel veel wekelijks naar de Mcdo gaan en Quick en pizza hut en wat is het allemaal omdat ze op kot zitten en zelf heel weinig koken. Gecombineerd met weinig sporten , veel uitgaan en drinken en te weinig slapen en de basis is gelegd. Ken er al verschillende die een pak verdikt zijn ten opzichte van enkele jaren geleden. Heb het onlangs nog gezegd in een ander topic maar blijkbaar baart dit niemand zorgen.

Ik geef je gelijk in je punt, wel vind ik, of misschien denk ik, dat er wel een verbetering te zien is. De voedsel hype van de laatste jaren lijkt het wel wat beter te maken voor een deel van de jeugd dan. Ik denk dat ik wel spreek over 20+ maar goed dat kan ook een heel vertekend beeld zijn.
 
Bij jongeren ( laat ons zeggen 14-25 jaar) zie ik ook heel veel ongezonde levensstijl hoor. Zat een paar dagen geleden nog in het vliegtuig naast een groep en die zaten een hele vlucht lang koeken en chips te eten. Toen ik in het middelbaar zat had ik er ook in de klas die gewoon tijdens de middag een zak chips aten en dat was het middagmaal. Nu ik aan de universiteit zit zie ik ook dat er heel veel wekelijks naar de Mcdo gaan en Quick en pizza hut en wat is het allemaal omdat ze op kot zitten en zelf heel weinig koken. Gecombineerd met weinig sporten , veel uitgaan en drinken en te weinig slapen en de basis is gelegd. Ken er al verschillende die een pak verdikt zijn ten opzichte van enkele jaren geleden. Heb het onlangs nog gezegd in een ander topic maar blijkbaar baart dit niemand zorgen.
Zat laatst in een vlucht uit de Kongo.....
Gasten aten hele vlucht enkel bananen hè serieus
 
Hoewel ik denk dat het zou helpen, denk ik dat de impact daarvan heel gering gaat zijn. Er wordt al héél lang een hele simpele boodschap gecommuniceerd met flinke reclamecampagnes, voorlichting (vanaf de basisschool), afbeeldingen van de gevolgen sinds enkele jaren op de verpakkingen, en accijnzen om de prijzen van het product maar omhoog te halen. Roken is dodelijk. En nog steeds rookt ongeveer 1 op de 5 volwassenen in Nederland, terwijl al sinds de jaren '60 duidelijk is dat het schadelijk voor de gezondheid is, en sinds eind jaren '80 er actief campagne tegen wordt gevoerd door de overheid. En dat is dan nog een ontzettend eenvoudige boodschap. Decennia zijn er nodig geweest om dat terug te dringen, en we zijn er nog steeds niet.

Hoe het voedingsbeleid op basisscholen is weet ik niet, wel weet ik dat veel basisscholen toch wel het e.e.a. over voeding onderwijzen (en dan met name dingen die niet mogen; denk bijvoorbeeld geen koek of snoep in de pauzes; omgang met voeding). Op de middelbare school komt het aan bod met de biologielessen op zowel havo als vwo (vmbo weet ik niet) en vormt het onderdeel van het curriculum. Ook het grote geheim achter afvallen staat gewoon in de middelbareschoolboeken biologie:
13227205_263141537373809_5851759691253088176_n.jpg


Ook krijg je redelijk uitgebreid energiemetabolisme en wat koolhydraten, eiwitten en vetten nou precies zijn voor je kiezen, tezamen met de richtlijnen van het Voedingscentrum. Wat zou je nog meer toevoegen aan het - al redelijk volle - curriculum?
Heel goed, heel goed. Maar op welke leeftijd begint een neGer te vervellen? En hoe is de pleuris ontstaan? Dit lijken me vragen die veel interessanter zijn uit opvoedkundig oogpunt.
 
Back
Naar boven