Fitness Seller

Hormonenspiegel

Bezoekers in dit topic

Bianca Bruyninc

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
10 dec 2007
Berichten
10
Waardering
0
Lengte
1m70
Massa
68kg
Hallo,

Ik heb een probleem. Ik denk dat het puur hormonaal is.
Ik kom ontzettend vlug bij als ik koolhydraten eet.
Met ontzettend vlug bedoel ik.... als ik bv 'savonds rijst eet of pasta ( niet veel 50gr volkorenpasta of 62gr rijst) voel ik dit zeer goed aan mijn broeken. en de weegschaal bevestigd dit dan ook. Als ik mijn menstruatie heb barst ik bijna uit mijn broeken.
Resultaat is dat ik zeer weinig koolhydraten eet en toch niets afval.
Wie kent dit probleem?

Groetjes
Bianca
 
Ik herken wel hetgeen je zegt wat betreft koolhydraten en de weegschaal: door koolhydraten houd ik veel vocht vast. Daardoor ben ik ook zwaarder na het eten van meer koolhydraten dan gebruikelijk.

Dat je daardoor nauwelijks afvalt klinkt me niet bekend - immers: vocht vasthouden heeft niks met afvallen te maken. Ofwel: wat doe je verder aan krachttraining / cardio en hoe ziet je eetschema er uit? Want dat lijkt me een stuk relevanter...
 
En de volkoren produkten dan? Reageer straks wel wat uitgebreider. moet naar de winkels even.
 
Dat je niet afvalt kan maar 1 ding betekenen, je eet nog steeds boven onderhoudt. Koolhydraden verschuiven naar eerder op de dag en beperken, suikers vermijden en veel water drinken. De kh in de avond vervangen door goede vetten en meer eiwitten. Vetten ( nootjes, lijnzaadolie, olijfolie). Koolhydraden in de avond vermijden, want zolang je niet aan het bulken bent heb je daar niks aan en tot slot cardio. Cardio is een must voor vetverbranding.
 
Laatst bewerkt:
Hoe train je? Hoe vaak en hoe lang? Bedenk dat de meeste processen in je lichaam hormonaal zijn dus dat het niet zo heel bijzonder dat dit ook met je hormoonhuishouding te maken heeft.
Dwarvenwarrior heeft verder alles wel goed uitgelegd. Zonder meer info van jou kunnen we wss niet veel meer specifieke info geven.
Nador heeft ook een punt, vooral cardio is natuurlijk belangrijk. Ik train voor vet verlies altijd eerst cardio en conditie en ga vervolgens een periode interval training volgen.
 
ik eet op een dag het volgend:

8h: een proteineshake + appel
10h: 250gr mage yoghurt + 100gr ananas op eigen sap
12h30: koude groenten + 100gr mager ham of tonijn + (af en toe) een ei of magere soep (zonder brood)
15h30: 2 rijstkoeken of 2 craquotten + smeerkaas 7%
18h30: wokgroenten met 100gr kip of 100gr steak met 300gr groenten (2x per week 62gr rijst of 50gr pasta)

Als ik voor de tv zin krijg om iets te eten eet ik een appelsien of een appel.
Ik drink enkel thee en water (geen frisdranken of fruitsappen).

Ik train 3 tot 4 keer in de week waarvan elke keer 40 min cardio na mijn training. Ik probeer nu alle dagen 40 minuten cardio te doen.

Ik denk dat het dat zo een beetje is:)
 
ik eet op een dag het volgend:

8h: een proteineshake + appel
10h: 250gr mage yoghurt + 100gr ananas op eigen sap
12h30: koude groenten + 100gr mager ham of tonijn + (af en toe) een ei of magere soep (zonder brood)
15h30: 2 rijstkoeken of 2 craquotten + smeerkaas 7%
18h30: wokgroenten met 100gr kip of 100gr steak met 300gr groenten (2x per week 62gr rijst of 50gr pasta)

Als ik voor de tv zin krijg om iets te eten eet ik een appelsien of een appel.
Ik drink enkel thee en water (geen frisdranken of fruitsappen).

Ik train 3 tot 4 keer in de week waarvan elke keer 40 min cardio na mijn training. Ik probeer nu alle dagen 40 minuten cardio te doen.

Ik denk dat het dat zo een beetje is:)

Ik durf te stellen dat je veel te weinig eet (zeker met zoveel cardio!)... Voor je lichaam is dit een crashdieet, en daar heb ik héél slechte ervaringen mee (wel gewicht kwijt raken, nauwelijks omvang).
 
dat is het probleem juist, ik ben voldaan als ik gedaan met eten heb hoor dus crashdieet vind ik niet echt juist.
Als ik meer eet, zeker brood enzo kom ik razendsnel bij. Ik val hier geen gram mee af.
 
Als ik jou was zou ik met cardio ook interval training gaan doen. (Linkie: http://www.iwantsixpackabs.com/my_video_tips/interval_training.html).

Daarnaast zou ik toch echt meer gaan eten, Probeer meer spieren te kweken (Hoe meer spieren, hoe sneller de vet verbranding is). Ik vindt het niet raar dat je snel aankomt van KH. Aangezien je amper eten binnen krijgt en daardoor je cortisol wss super hoog zit (inderdaad een hormonaal probleem) wordt dat sneller omgezet naar vet.

Ga meer eten, dan gaat je cortisol omlaag waardoor je metabolisme ook fatsoenlijk gaat werken. Eten is niet je vijand.
 
Het kan, sommige mensen zijn gevoelig voor KH.
lees deze site eens een keer door, je vindt er echt veel info
http://overgewicht.pilliewillie.nl/obesitas/behandeling.overgewicht.3b.php
Dat gaat alleen op wanneer je ZEKER weet dat je op onderhoud eet en toch aankomt van koolhydraten.
Ook ik reageer redelijk heftig op koolhydraten (na een dagje met junk ben ik 1,5 tot 2 kg zwaarder! :eek:), en toch is dat voor mij geen reden om niet fatsoenlijk af te vallen... Daar heb ik echt geen low-carb dieet voor nodig.

Topicstarter eet gewoon verrekte weinig, ondanks dat ze misschien 'vol' zit (kwestie van gewenning) - wanneer ze op onderhoud gaat eten met een nette voedingswaardeverdeling in combinatie met krachttraining en cardio dan durf ik te wedden dat ook zij gewoon netjes omvang kan kwijtraken. Ik praat niet over gewicht, het is vet dat je kwijt wilt - geen gewicht ;)
 
ok dus ik moet meer eten. Mag ik dan brood eten 's morgens? En 'savonds? Vermijd ik dan het best KH?
 
Dat gaat alleen op wanneer je ZEKER weet dat je op onderhoud eet en toch aankomt van koolhydraten.
Ook ik reageer redelijk heftig op koolhydraten (na een dagje met junk ben ik 1,5 tot 2 kg zwaarder! :eek:), en toch is dat voor mij geen reden om niet fatsoenlijk af te vallen... Daar heb ik echt geen low-carb dieet voor nodig.

Topicstarter eet gewoon verrekte weinig, ondanks dat ze misschien 'vol' zit (kwestie van gewenning) - wanneer ze op onderhoud gaat eten met een nette voedingswaardeverdeling in combinatie met krachttraining en cardio dan durf ik te wedden dat ook zij gewoon netjes omvang kan kwijtraken. Ik praat niet over gewicht, het is vet dat je kwijt wilt - geen gewicht ;)

Ja ik linkte m ff snel, maar als je vanaf de main page gaar kijken op die site staan er echt heel veel interessante dingen, overgewicht of niet;
http://overgewicht.pilliewillie.nl/
 
Dat je niet afvalt kan maar 1 ding betekenen, je eet nog steeds boven onderhoudt. Koolhydraden verschuiven naar eerder op de dag en beperken, suikers vermijden en veel water drinken. De kh in de avond vervangen door goede vetten en meer eiwitten. Vetten ( nootjes, lijnzaadolie, olijfolie). Koolhydraden in de avond vermijden, want zolang je niet aan het bulken bent heb je daar niks aan en tot slot cardio. Cardio is een must voor vetverbranding.

Zoals Dwarvenwarrior al zei... in gewicht toenemen vanwege vocht , heeft niks te maken met een te hoog vetpercentage.
 
ok dus ik moet meer eten. Mag ik dan brood eten 's morgens? En 'savonds? Vermijd ik dan het best KH?
Persoonlijk heb ik 6 maaltijden per dag waarbij ik alleen bij maaltijd 6 geen koolhydraten eet. De rest van de dag kan ik prima koolhydraten eten en toch (met de nodige krachttraining en cardio) een halve tot hele kilo per week afvallen.

Het belangrijkste (vind ik) is dat je op onderhoud eet, krachttraining in de berekening wel meeneemt en cardio niet. Door het doen van cardio val je dan af (zorg dan dat je niet méér dan 25% van je dagtotaal aan kcals verbruikt met cardio, om zo gestaag af te vallen - TE snel is niet goed!). Een voorbeeld hoe je je onderhoud berekent vind je hier.

Op basis van je onderhoud zou ik dan 6 maaltijden op een dag eten (regelmatig eten zorgt bij mij voor minder honger tussendoor, en dus minder snaaien), waarbij je je kcals gelijkmatig over de dag verdeelt. Er is op DBB nogal wat discussie over de verhouding van eiwitten / koolhydraten / vet, persoonlijk vind ik een start met 50% koolhydraten, 30% eiwitten en 20% van je kcals uit (goede!) vetten prima - die verhouding kun je aanpassen wanneer nodig.
 
Vorig jaar at ik te weinig, omdat ik bang was door meer te eten juist aan te komen. ik had weinig resultaat. Mijn doel was spieropbouw en vet kwijtraken. Nu eet ik om de 2 uur, zit hoor in de eiwitten gecombineerd met koolhydraten (pannekoekje) en omega 3. Ik heb nog steeds het zelfde doel en na 4 maanden kan ik zeggen dat het echt werkt! Als je veel sport moet je er naar eten anders krijg je het omgekeerde effect. Wees dus niet bang, en kijk niet naar de kilo's maar naar je omtrek. Het is jammer dat je vetverliest en daarmee ook je spierweefsel. Ik doe overigens nauwelijks cardio.
Succes!!
 
Back
Naar boven