AndroidHealthClinic

Houding hoofd tijdens squat (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

jandek

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
1 okt 2011
Berichten
131
Waardering
2
Lengte
1m85
Massa
96kg
Vetpercentage
15%
Zit al een tijdje te k*tten met mijn squat om de juiste houding te krijgen. Krijg namelijk als ik boven de 100 KG ga last van mijn onderrug. Als ik recht naar voren kijk kan ik makkelijker mijn rug hol houden dan wanneer ik schuin naar beneden kijk.

In de filmpjes van vriend Rippetoe begint hij echter met uit te leggen dat je schuin naar beneden moet kijken. Op andere filmpjes bijvoorbeeld in de sticky basisoefeningen voor kracht kijken ze altijd naar voren.

Wat kan ik nu het best doen?
 
Low bar kijk ik schuin naar beneden (betere hipdrive). High bar kijk ik recht voor me uit, ik leid dan met mn borst en dat gaat gemakkelijker zo dan schuin naar beneden te kijken imo.
 
Door recht naar voren te kijken is de lichamelijke 'standaard' reactie om je rug hol te houden. Ik denk dat het qua blessures niet of weinig uitmaakt welke houding je nek heeft
 
Zolang je maar niet naar je voeten gaat staan staren, of overdreven naar de wolken. Doorgaans is kijken naar de horizon een aardig richtpunt, maar een beetje eronder of erboven maakt te weinig verschil om belangrijk te zijn.
 
Met low bar had ik er geen last van maar nu met high bar heb ik hetzelfde en ik zou ook zeggen dat als recht naar voren kijken je beter doet squatten je dat het beste kunt aanhouden.
 
Ik ga het gewoon eens een tijdje met kijken naar de horizon proberen en langzaam weer opbouwen in gewicht. Heb nu meer last van rug dan benen en da's niet de bedoeling.
 
Nek "packen", niet buigen door naar boven te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Zit al een tijdje te k*tten met mijn squat om de juiste houding te krijgen. Krijg namelijk als ik boven de 100 KG ga last van mijn onderrug. Als ik recht naar voren kijk kan ik makkelijker mijn rug hol houden dan wanneer ik schuin naar beneden kijk.

In de filmpjes van vriend Rippetoe begint hij echter met uit te leggen dat je schuin naar beneden moet kijken. Op andere filmpjes bijvoorbeeld in de sticky basisoefeningen voor kracht kijken ze altijd naar voren.

Wat kan ik nu het best doen?

Ik weet welk filmpje je bedoelt.

Rippetoe is echt wel masterlijk en zo, maar vind dat squat-vorm verhaal maar een beetje raar.

Ik ben er nog niet uit of dat nou wel zo'n goeie methode is. Voor mij in ieder geval niet.

Het is precies hoe ik squat als ik eigenlijk te zwaar aan het squatten ben, en m'n vorm k*t is (cheaten).

Voelt ook ERG belastend voor m'n onderrug.
 
Rippetoe is echt wel masterlijk en zo, maar vind dat squat-vorm verhaal maar een beetje raar.

Ik ben er nog niet uit of dat nou wel zo'n goeie methode is. Voor mij in ieder geval niet.

Het is precies hoe ik squat als ik eigenlijk te zwaar aan het squatten ben, en m'n vorm k*t is (cheaten).

Voelt ook ERG belastend voor m'n onderrug.

Train thuis met de laptop en rippetoe als voorbeeld en dat werkt goed alleen niet voor de squat. Kon met recht naar voren kijken meer gewicht pakken zonder pijn in mijn rug, maar ben gelukkig niet de enige. Blijft lastig om de squat goed uit te voeren.
 
Even gewoon puur afgaande op logica is natuurlijk dat je het beste (voor je lichaam dan) de houding aanneemt waarin je wervelkolom het minste kans loopt op blessures. Als je boven de 100 gaat en je moet je houding aanpassen om pijn te voorkomen (antalgische houding zou je het bijna kunnen noemen) en daarbij pas je je houding dusdanig aan dat je blessuregevoeliger wordt, dan zou ik zeggen: doortrainen op het oude niveau. Van mijn part leg je er aan beide kanten 2 kilo bij ipv 5, 10 of 20 en klim je zo omhoog in de loop der tijd. Veel mensen hebben echter een wervelkolom die niet helemaal recht is oid. Meestal weet men dit niet eens totdat er een foto gemaakt wordt en dan zie je het pas. Vaak schrik je dan van de afwijking, terwijl het in medische termen vrij weinig voorstelt. Maar als je ZO zwaar traint als sommigen hier doen, dan speelt elk beetje mee natuurlijk. Als dat het geval is, dan zou ik advies inwinnen bij een echte medische/pro coach/bewegingsarts.
Vaak is het zo dat mensen best lang vrij snel omhoog kunnen gaan qua gewicht met een bepaalde oefening. Maar op een gegeven moment lukt het dan niet goed meer. 9 vd 10 keer is het dan zo dat je als een debiel aan een halter moet gaan staan sjorren, waarmee je dan de spier(groep) die je wilt trainen eigenlijk helemaal niet goed meer pakt. Je compenseert dan teveel met omliggende spiergroepen. Vooral bij bicepoefeningen zie je dit soort voorbeelden nogal eens in de sportschool. Heel stoer dat je die halter omhoogkrijgt met enkele kilo's meer, maar de reden *waarom* je hem omhoog krijgt is niet omdat die bicep meer doet, maar omdat je de houding van je arm aanpast en daardoor andere spiergroepen erbij betrekt.
In het geval van de rug en zeker met zwaarder gewicht wat richting je max gaat, zou ik zeggen dat ook, of misschien wel juist, bepaalde spieren in/om (of juist contra aan) je probleempunt niet voldoende krachtig zijn om mee te kunnen komen met de rest. Wellicht dat je die spieren met sneaky gerichte oefeningen een tijdje extra kunt trainen in vergelijk met je gewone squats en dat je dan wel makkelijker boven de 100 kan gaan.
Als je buik niet sterk genoeg is dan kan je natuurlijk ook problemen gaan ervaren en moet je die toch echt eerst verder versterken. Tenminste, als je verantwoord wilt trainen. Als het allemaal te snel meer en hoger moet, en dat ook doet ondanks dat je lichaam anders aangeeft, dan loop je vroeg of laat toch een keer tegen een bruut van een blessure aan. En je zal van iedereen die het meegemaakt of gezien heeft horen: luister naar je lichaam!
 
Laatst bewerkt:
Even gewoon puur afgaande op logica is natuurlijk dat je het beste (voor je lichaam dan) de houding aanneemt waarin je wervelkolom het minste kans loopt op blessures. Als je boven de 100 gaat en je moet je houding aanpassen om pijn te voorkomen (antalgische houding zou je het bijna kunnen noemen) en daarbij pas je je houding dusdanig aan dat je blessuregevoeliger wordt, dan zou ik zeggen: doortrainen op het oude niveau.

Helemaal mee eens dat je naar je lichaam moet luisteren, alleen vroeg ik me af wat nou de juiste houding is. Ik probeerde alles volgens de uitleg van rippetoe uit te voeren alleen zijn er veel filmpjes (waaronder in de stickies) waar de squat anders uitgevoerd wordt.

Van het weekend ben ik weer even aan het proberen geweest en heb mijn hoofd rechter gehouden (blik op horizon). Dit voelde veel beter aan mijn rug en kon 2 setjes extra doen, waardoor ik nu spierpijn in mijn benen heb. :D
Hoe zwaar ik kan pakken boeit me niet zo veel, maar dat ik mijn spieren voldoende belast zonder rare pijntjes vind ik wel zo fijn!
 
Kortaf:

Niet te veel luisteren naar alle verhalen van de pro's, kijken welke squatstijl het beste bij jouw lichaam past. Als dat voor rippetoe naar beneden kijken is, hoeft dat nog niet zo voor jou te zijn.
 
Low bar kijk ik schuin naar beneden (betere hipdrive).
Geen last van bollende bovenrug bij low bar? Halve goodmornings? Dat is namelijk wat ik vaker wel dan niet zie bij mensen die dit hanteren (inclusief Rippetoe).
 
Ik had vroeger altijd een trainer die zei dat hij ten alle tijde de tekst op mijn t-shirt wou blijven zien onder het squaten. dus borst naar voren, stang niet te ver in de nek en gezicht naar voren
 
Geen last van bollende bovenrug bij low bar? Halve goodmornings? Dat is namelijk wat ik vaker wel dan niet zie bij mensen die dit hanteren (inclusief Rippetoe).

Bollende bovenrug heb ik nog niet vaak gezien. Dat is een kwestie van voldoende spanning houden denk ik. Heb het allesinds zelf niet.

Halve good mornings heb ik ook wel eens op de zwaarste reps. Maar dat betekent dat het net te zwaar is en ik moet cheaten om het nog omhoog te krijgen.
 
Halve good mornings heb ik ook wel eens op de zwaarste reps. Maar dat betekent dat het net te zwaar is en ik moet cheaten om het nog omhoog te krijgen.
Of je maakt een techniekfout, wat niet perse betekent dat het te zwaar is. Misschien kun je zonder die fout wel nog zwaarder, en misschien maak je die fout door (schuin) omlaag te kijken waardoor dat niet meer doen de oplossing kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Kortaf:

Niet te veel luisteren naar alle verhalen van de pro's, kijken welke squatstijl het beste bij jouw lichaam past. Als dat voor rippetoe naar beneden kijken is, hoeft dat nog niet zo voor jou te zijn.

juist, er is geen gouden 'standaard'. doe wat voor jouw lichaam het beste is op dat moment.
 
Of je maakt een techniekfout, wat niet perse betekent dat het te zwaar is. Misschien kun je zonder die fout wel nog zwaarder, en misschien maak je die fout door (schuin) omlaag te kijken waardoor dat niet meer doen de oplossing kan zijn.

Als je heel dicht tegen je max zit, zie je vaak dat de techniek wat achteruit gaat.
Ik heb verschillende "standen" van mijn hoofd geprobeerd en ~5m voor me kijken naar de grond voelt bij mij gewoon het beste aan. Dit is in mijn geval ook een neutrale houding van mijn nek.
 
Back
Naar boven