MuscleMeat

Houding verbeteren (neanderthal no more) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

St3fan

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
78
Waardering
5
ik heb het probleem dat mijn schouders iets naar voren staan en mijn bekken ook, waardoor ik een iets holle rug (anterior rotation) heb en een ronde buik.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

nu wil ik dit graag tegengaan. Als ik mijn bekken kantel en schouders naar achteren breng, dan kan ik ervoor zorgen dat mijn schouders/elleboog/knieën in een rechte lijn staan. Betekent dit ook dat ik door veel te strekken en te oefenen die houding kan bereiken? En is iemand anders dit ook al gelukt?

Maargoed,

ik kwam een artikel tegen Neanderthal No More Part
The complete guide to fixing your caveman posture!
TESTOSTERONE NATION - Neanderthal No More Part I
TESTOSTERONE NATION - Neanderthal No More, Part II
TESTOSTERONE NATION - Neanderthal No More III
TESTOSTERONE NATION - Neanderthal No More, Part IV
TESTOSTERONE NATION - Neanderthal No More, Part V

en ik vroeg mij af... Heeft iemand dit al eens geprobeerd en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Of hebben jullie andere tips en/of literatuur waarin uitgebreidt staat beschreven welke oefeningen en rek-oefeningen je moet uitvoeren om dit te bereiken? Want mijn Engels is ook niet zo al te best en verder kom ik alleen maar hapjes informatie tegen en die naar mijn mening ook tegen elkaar ingaan.

Ik zou graag een schema willen opzetten waarbij echt puur op mijn houding gelet wordt. Alleen heb ik geen idee waar te beginnen.
 
de link werkt neit bij mij...
 
Weet wel dat de delts 3 koppen heeft en de meeste populaire oefeningen zoals benchpress en front raise de voorkop aanspreken. Die groeit dan bovenmatig en dat resulteert in schouders die naar voren staan. Alle bent over oefeningen spreken de achterste kop aan. Sowieso zal meer rug als borst training verbetering opleveren voor je schouders die naar voren staan.

Verder is het denk ik een kwestie van de hele dag bewust zijn van een rechte loop en zit houding.
 
Hmm.. ik sta ook met mn schouders verder naar voor.. maar ik weet nou eigenlijk niet of met mn bekken ook naar voren sta, voor mijn gevoel eigenlijk niet omdat ik nou eenmaal een bolle kont heb (Surinaamse dames zouden er jaloers op zijn..)
Maar ik probeer de laatste tijd wel een rechte houding aan te nemen. Zou moeten kunnen lijkt me..
 
Ik ga weleens naar een mensendieck therapeut ivm scoliose (kromme ruggegraat). En je houding is inderdaad extreem belangrijk. Als je riem naar beneden wijst loop je zeer waarschijnlijk met een te holle rug en komt er dus teveel druk op je rug zoals op het plaatje. Het is inderdaad een kwestie van bewust zijn van je houding. Niet je knieen opsluiten als je stilstaat (altijd iets gebogen houden), schouders naar achter, borst omhoog, heup in een goede houding. Als je rechtop staat lijk je ook breder, komt je borst beter naar voren en kan je zelfs ook beter ademhalen en het voorkomt rugproblemen.
 
Maar is er niet iemand hiero die toevallig eens een complete schema heeft opgesteld met als doelstelling om zijn houding te verbeteren?

En is het überhaupt mogelijk op zo'n vervormde (neanderthaler) rug/houding recht te krijgen :p?
 
Ik heb er zelf ook last van, ik heb niet het idee dat het met trainen automatisch beter wordt. Ik heb nu bv nog steeds een enorme holle onderrug, en schouders probeer ik wel meer naar achteren te houden maar het is niet zo dat me houding is verandert ofzo. Ik moet er zelf om denken om me schouders naar achteren te doen.
 
Ik heb er ook last van. Interessant artikel maar volgens mij is goed op je houding letten toch het beste en veel rug trainen.
 
Allereerst: ga naar fysio voor duidelijke, persoonsgerichte en vooral medisch meer verantwoorde oplossingen.

Dat gezegd hebbende:

Het kan helpen om je rug spieren te trainen (vooral rhomboids, monnikskap etc.).

Ik heb zelf een iet wat holle rug. Dat levert mij verder geen (nou ja...niet zo veel) problemen op, maar het hielp mij heel erg om meer buikspieroefeningen te doen...
 
Ik heb het ook, redelijk erg zelfs :)
Toen ik een jaar of 14 was ben ik er een tijdje voor naar de kinesist geweest. Oefeningetjes gekregen enzo, maar uiteindelijk komt het toch neer op dagelijks letten op je houding. Kont opspannen zodat je bekken rechtkantelt en schouderbladen samentrekken, borst vooruit, nek achteruit duwen en kin omhoog. Dan ga je waarschijnlijk commentaar krijgen dat je 'moet stoppen met zo breed te lopen' maar het is nu eenmaal zo :D

Oefeningen voor rug willen wel eens helpen inderdaad. Chins en BOR's gaan doen, meer dan BP.
 
Allereerst: ga naar fysio voor duidelijke, persoonsgerichte en vooral medisch meer verantwoorde oplossingen.

Ben ik al enkele jaren naar toe geweest. Heb enkel strek oefeningen daarbij gekregen. Maar daarbij moest ik b.v. ook hamstrings oprekken. Alleen in die Neanderthaler guide wordt dit weer niet genoemd. En hoe vaak train jij buikspieren in de week? Ik trainde vroeger zoveel mogelijk (onder)rug met het idee dat het rechter zou worden :P en buik minder. Ben er nu pas achter dat het juist andersom moet ;)

Ik ga binnenkort wel weer even langs met een boek en/of website, zodat hun de oefeningen aan kunnen wijzen die ik zeker moet gaan doen. Of ze hebben zelf een boek met oefeningen. Iig binnenkort te kraken en weer op kickboxen om mijn lenigheid weer terug te krijgen. Daar werden we altijd flink gestrekt met behulp van anderen.

En wat zijn BOR's? Kan het zo 1,2,3 niet vinden ;)
 
Laatst bewerkt:
Net enkele oefeningen gedaan uit die neandertal guide voor mn schouders. Maar het bevalt me best. Als ik alles goed train en goed op mn houding let, dan lijkt het zelfs al ietsjes beter eruit te zien dan anders. Zal wel door de pomp komen dat alles er wat uitgelijnder uitziet, maar ik denk als ik elke dag 2x per dag rekoefeningen ga doen, dat dan mijn schouders redelijk naar achteren komen.
 
Voor je onderrug raad ik aan om statische buikspieroefeningen te doen van de diepere buikspieren, alsook van de diepere lage rugspieren. Een deftige core training kan reeds volstaan. Hamstrings wat meer trainen kan indirect ook een gevolg hebben (alleen opletten met verkortingen hiervan).

Daarnaast stretchen, meer specifiek van de M. Iliopsoas. Gezien een deelhiervan aanhecht op de lage rugwervels en bij verkortingen de neiging heeft om het bekken in anteroversie te trekken.
Alsook de Quadriceps spier goed rekken.

Zoals eerder aangegeven, voor de schouder meer rugspier oefeningen (rhomboidei, achterste kop deltoideus, trapezius (middelste stuk)). Alsook het rekken van de Pectoralis Major en de lattisimus dorsi. Beide spieren hechten vooraan op de arm aan en hebben de neiging om de shouders in retroversie te trekken.

Succes!
xvx
 
Voor je onderrug raad ik aan om statische buikspieroefeningen te doen van de diepere buikspieren, alsook van de diepere lage rugspieren. Een deftige core training kan reeds volstaan. Hamstrings wat meer trainen kan indirect ook een gevolg hebben (alleen opletten met verkortingen hiervan).

Daarnaast stretchen, meer specifiek van de M. Iliopsoas. Gezien een deelhiervan aanhecht op de lage rugwervels en bij verkortingen de neiging heeft om het bekken in anteroversie te trekken.
Alsook de Quadriceps spier goed rekken.

Zoals eerder aangegeven, voor de schouder meer rugspier oefeningen (rhomboidei, achterste kop deltoideus, trapezius (middelste stuk)). Alsook het rekken van de Pectoralis Major en de lattisimus dorsi. Beide spieren hechten vooraan op de arm aan en hebben de neiging om de shouders in retroversie te trekken.

Succes!
xvx

+1 Side planks zijn goed voor je houding
Hyperextensions, deadlifts, Good mornings
 
Laatst bewerkt:
Hier een ex caveman.

Allereerst: ga naar fysio voor duidelijke, persoonsgerichte en vooral medisch meer verantwoorde oplossingen.

Indien iemand zich er niet in wil verdiepen ja. Beste een fysio zoeken die ervaring heeft met begeleiden van krachtsporters. Teveel kwakzalvers op dit gebied. Persoonlijk heb ik meer gehad aan zelfstudie dan bezoekjes aan de lokale fysio. Dat eerste heeft me veel tijd en moeite gekost, maar ook een hoop inzichten mbt trainen opgeleverd die in de toekomst goed van pas kunnen komen.
 
Laatst bewerkt:
Yep. Hier een ex caveman.

En wat was jou aanpak? Dan ben ik vooral benieuwd hoe je schema eruit zag. Trainde je nog borst e.d.? En hoe vaak pakte je rug/benen in één week


@ HARDCORExJOHN waar moet ik aandenken met statische buikoefeningen? Elke keer een paar seconden vasthouden op het punt dat alles in spanning staat?
 
Schouders staan bij mij soms ook ietwat naar voor. Heb volgens mij we lgeen holle rug , buik steekt niet echt uit.

Ben al een tijdje bezig met het bijtrekken van achterkant schouders. Het helpt wel vind ik.
 
En wat was jou aanpak? Dan ben ik vooral benieuwd hoe je schema eruit zag. Trainde je nog borst e.d.? En hoe vaak pakte je rug/benen in één week


@ HARDCORExJOHN waar moet ik aandenken met statische buikoefeningen? Elke keer een paar seconden vasthouden op het punt dat alles in spanning staat?
Een goed schema om de algemene core muscles te verbeteren:
http://www.youtube.com/watch?v=kCwsuPVZeZo + squats. Best eerst core optrainen en dan squatten (hoewel ik hier nu mee in de woestijn schreeuw).

Kerel van het filmpje is geen powerlifter/bodybuilder, maar weet waar hij mee bezig is. Is een fysiotherapeut uit canada. Zijn oefeningen komen goed overeen met wat ik in mijn boeken staan heb.

In al die tijd dat ik stage gestaan heb en vanuit mijn eigen gymervaring kan ik zeggen dat er knap veel mensen rondlopen met een ongelofelijke 6pack, maar barslechte core muscles.

En verder: zelf actief tijdens de dag je corrigeren (geen halfuur, maar 5-6 tal keer per dag 3-5 minuutjes om te beginnen). Kan al aardig veel helpen?

Oja, ik ben student fysiotherapie. :)

edit: stretch!
 
Laatst bewerkt:
Achterkant schouders, deadlift, en een bovenbenen training verhelpen dit een klein beetje, probeer ook met veel oefeningen je buikspieren goed aan te spannen, en denk gewoon aan je houding, vooral met stil staan is het vervelend indd, lijkt namelijk net alsof je een buikje hebt ;)
 
Hey krijg nou wat, dat heb ik ook :o Heb mezelf al een hele tijd geleden aangeleerd om met mn borst naar voren, schouders naar achteren, zegmaar goed rechtop te lopen etc. Als ik dit zo lees heb ik daar wel goed aan gedaan, nu zie je het alleen nog aan mn holle onderrug als je me naakt tegen het lijf loopt (en die kans is vrij nihil :roflol:).
 
Back
Naar boven