AndroidHealthClinic

HST maar eens proberen! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

lickety-split

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
21 feb 2003
Berichten
476
Waardering
0
Ik heb al vaker gelezen over HST en vind het erg interessant en wil het nu gaan proberen.

Ik heb bij mijzelf nagedacht welke oefeningen mij het meest geschikt leken. Ik kwam uit op het volgende schema:

Full Squat
Deadlift
Incline bench press
Pull up
Chin up
Barbell row
Standing shoulder press
Upright row
Incline hammer curl
Weighted dips tussen banken
Standing calf raise (smith)
Weighted crunch (machine)


Komt dit schema een beetje door de keuring bij de HST deskundigen hier?

Ik vroeg mij nog iets af. Je werkt in de cyclussen van 5,10, en 15 reps naar je RM toe. Wanneer mag je over je RM gaan? Moet dit in week 8 of mag je dit bijv in de laatste trainingen per minicyclus proberen als je dicht bij je RM komt?
 
ik zou of de pull up doen, of de chin up, omdat deze oefeningen opzich niet erg veel verschillen.
ook zou ik of de shoulder press doen of de upright row.

voorderest een goed schema lijkt mij.
 
ik zou of de pull up doen, of de chin up, omdat deze oefeningen opzich niet erg veel verschillen.
ook zou ik of de shoulder press doen of de upright row.

voorderest een goed schema lijkt mij.

Ik heb gekozen voor upright row omdat ik zijkant schouders en trapezius wil pakken en zodoende wat efficienter omdat het al aardig wat oefeningen zijn, vind 12 oefeningen de max. Echter vind ik upright row wel een beetje blessure gevoelig en dat 3 keer in de week zet me ook ineens aan het denken. Omdat ik zijkant schouders en trapezius wel erbij wil pakken laat ik upright row en pull-up vallen en gooi ik een raise en shrugs erbij. Dit is nu mn idee:

In deze volgorde:


Full Squat
Deadlift
Incline bench press
Chin up
Barbell row
Shrugs
Standing shoulder press
Seated dumbbell lateral raise
Incline hammer curl
Weighted dips tussen banken
Standing calf raise (smith)
Weighted crunch (machine)
 
Ik vroeg mij nog iets af. Je werkt in de cyclussen van 5,10, en 15 reps naar je RM toe. Wanneer mag je over je RM gaan? Moet dit in week 8 of mag je dit bijv in de laatste trainingen per minicyclus proberen als je dicht bij je RM komt?

Lees de hST sticky nog maar een keer door want zoals je het hier zegt klinkt het niet alsof je het helemaal begrepen hebt.

2 weken (6 trainingen) 15 reps 75%, 80%, 85%, 90%, 95%, 100% van je 15 RM
2 weken 10 reps 75%, 80%, 85%, 90%, 95%, 100% van je 10 RM
2 weken 5 reps 75%, 80%, 85%, 90%, 95%, 100% van je 5 RM
 
je moet idd vantevoren je gewicht bepalen.

maar mijn ervaring is dat je ook wel 105% van je 10rm en 5rm kunt doen omdat je redelijk wat kracht wint.
 
Lees de hST sticky nog maar een keer door want zoals je het hier zegt klinkt het niet alsof je het helemaal begrepen hebt.

2 weken (6 trainingen) 15 reps 75%, 80%, 85%, 90%, 95%, 100% van je 15 RM
2 weken 10 reps 75%, 80%, 85%, 90%, 95%, 100% van je 10 RM
2 weken 5 reps 75%, 80%, 85%, 90%, 95%, 100% van je 5 RM

Nee dit begrijp ik.

Alleen wanneer mag je over je RM gaan? Is het helemaal 'not done' omje RM te verbteren omdat je in principe niet till failure traint. Als je wel verder mag naar zeg 105% van je RM neem ik aan dat dit niet te vroeg in je cyclus mag omdat je wel steeds voor progressieve overloading wilt blijven zorgen?

Dit is hetgeen dat me niet duidelijk is: hoe zorg je dat de 2e keer dat je HST doet niet begint met dezelfde RM's als de eerste keer dat je HST deed?
 
Dit is hetgeen dat me niet duidelijk is: hoe zorg je dat de 2e keer dat je HST doet niet begint met dezelfde RM's als de eerste keer dat je HST deed?

Voor elke nieuwe cycle meet je opnieuw je maxima...

Dus als die maxima gestegen zijn, dan heb je zo automatisch hogere gewichten toch.

Je RM zal normaal gezien wel de hoogte ingaan hoor!

Binnenin een cyclus kan je uiteraard ook al aanpassen, als je merkt dat je rM zoals je die gemeten had al sterk gestegen zou zijn.
 
Nee dit begrijp ik.

Alleen wanneer mag je over je RM gaan? Is het helemaal 'not done' omje RM te verbteren omdat je in principe niet till failure traint. Als je wel verder mag naar zeg 105% van je RM neem ik aan dat dit niet te vroeg in je cyclus mag omdat je wel steeds voor progressieve overloading wilt blijven zorgen?

Dit is hetgeen dat me niet duidelijk is: hoe zorg je dat de 2e keer dat je HST doet niet begint met dezelfde RM's als de eerste keer dat je HST deed?


Doe 2,5 - 5% bij alles op en begin je volgende cyclus.

Het is niet zo dat je niet tot failure mag gaan, je moet het alleen niet overdrijven. Aan het begin van je mini-cycle moet je duidelijk van failure afblijven. Als je RM stijgt tijdens je cycle, dan kun je er zelfs 1 of 2 trainingen achter aan plakken .. eigenlijk doe je dat ook na je 5RM weken.. je gaat 2 weken door met 5RM (en meer als je kunt).. of negatives. Dat lijkt me een uitstekende periode om te proberen je 5RM voorbij te streven.
 
Back
Naar boven