Fitness Seller

HST Training

Bezoekers in dit topic

Ben ik echt de enige????
 
Vandaag begonnen met HST training:

HST: optimaal trainen voor spiergroei - Fitguide.nl

Meerdere mensen die deze training volgen? Thoughts?

Ik heb op deze manier getraind, long, long time ago, in a galaxy far away.

Er zitten een aantal zinvolle ideeen achter, maar daarnaast is de totale uitwerking in mijn optiek niet volledig en genuanceerd genoeg.


Principe 1: Belasting
Ja het klopt, mechanische tensie op de spiervezel is inderdaad de primaire factor die spiergroei stimuleert.
Dus gewicht -uitgedrukt in Intensiteit als % RM- is een eerste noodzaak.
Echter, de mate waarin hypertrofie plaats vindt is sterk gebonden aan totaal volume.

M.a.w. er zal altijd een zeker mate van vermoeidheid moeten zijn om hypertrofie te maximaliseren.
Training zal alleen tot maximale spiergroei leiden door de optimale combinatie van Intensiteit en Volume en niet doordat je een van beiden afzonderlijk benadrukt.

Buiten dit alles, aspecten die een gevolg zijn van spiervermoeing: De pomp, energetische uitputting, metabole stress e.d., zijn allemaal factoren die op zich zelf staand een begunstigend effect hebben op hypertrofie. M.a.w. als je echt gaat voor het maximale groei resultaat, dan zul je daar OOK aandacht aan moeten besteden in je trainingsaanpak.

Lees dit eens als je meer wilt weten over wat allemaal invloed heeft op spiergroei.
http://www.lookgreatnaked.com/articles/mechanisms_of_muscle_hypertrophy.pdf



Principe 2: Frequentie
Voor wat de frequente betreft daar ben ik het mee eens, afhankelijk van het type schema is 2 a 3 keer week alle spiergroepen belasten een prima uitgangspunt.



Principe 3: Progressieve overload
Progressive overload is absoluut noodzakelijk om op termijn vooruit te blijven gaan, dat zal ik niet ter discussie stellen. Alleen kan dit in een veel geleidelijker tempo als dat men vaak denkt.

Echter dit citaat uit de site achter de link "Je lichaam raakt namelijk zeer snel gewend aan een bepaalde belasting; het lichaam heeft zich aangepast. Het is dus zaak de belasting frequent en consistent op te voeren voor permanente spiergroei, anders ben je enkel onderhoud aan het plegen" geeft een totaal verkeerde indruk!

Je kunt best een paar weken achter elkaar trainen met hetzelfde gewicht en nog steeds voldoende spiergroei stimuleren.
De gewenning zoals hierboven gesteld wordt bestaat zeker, maar is bij lange na niet zo snel als gedacht wordt.

Mijn probleem met dit soort stellingen in het algemeen, is dat argeloze newbies en de minder onderlegde lieden dit al snel interpreteren als: "ik moet persé iedere training zwaardere gewichten gebruiken".
Dit klopt niet, is niet nodig en leidt alleen maar tot voortijdig opbranden.

Het is heel normaal dat er momenten zijn dat dat je even stil staat (of soms zelfs achteruit lijkt te gaan)
Hoe langer je traint, hoe vaker dit gebeurt en hoe langer ook die stilstand zal zijn.
Mensen zijn geneigd om te denken dat ze iets, niet goed doen, overtraind raken en moet 'deloaden, terwijl het eigenlijk een heel natuurlijk patroon is in het presteren van het menselijk lichaam.
Erger nog ze gaan zogezegd "schema hoppen", wat sowieso een prima manier om progressie te stoppen.



Principe 4: Strategische deconditioneren
BULLSHIT.
Net zo goed als dat je spieren niet na 1 training volledig gewend zijn aan een bepaald gewicht, kun je ze ook niet binnen een weekje 'ontwennen' en weer voor 100% 'ontvankelijk' maken voor prikkels.
Strategisch deconditioneren leidt in mijn optiek en ervaring alleen maar tot verstoring van de-trainingscadans, de-training, achteruitgang en enorme (onnodige) DOMS als je weer begint.

Het is veel beter om te varieren in de manier waarop je sets en reps doet en momenten in te bouwen waarin je het een weekje wat rustiger aan doet in je trainingen.
Behoud van continuiteit is zéér belangrijk en wordt heel makkelijk over het hoofd gezien.

Want Tenslotte.......

Zijn ze eigenlijk de allerbelangrijkste factor vergeten boven aan te zetten:
Principe 1+: Trainings Consistentie op lange termijn (maanden/jaren)

Trainingsresulaat is -aangenomen dat de trainingsmethoden deugen- een cumulatief effect van héél veel trainingsessies.

Uiteindelijk is het de combinatie van en balans tussen de 3 factoren Intensiteit, Volume en Frequentie toegepast gedurende een lange reeks van consequente trainingen wat tot de beste groei leidt.
 
sander83 Hoe zijn je resultaten hierop geweest? Ik zoek namelijk een 3 dagen hypertrophy schema.
 
Back
Naar boven