Fitness Seller

Hst

Bezoekers in dit topic

Frewak

Cool Novice
20 jaar lid
Waardering
0
Hey,

Ik was benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met de HST principes?? Werkt dat goed, hoe lang doe je het etc etc.

Alle reacties welkom!

Misschien is een korte uitleg van de HST principes handig voor de mensen die niet weten wat dit is...

• Topic Starter Topic Starter
@FraGGo

Hey,

Kort uitgelegd is HST een trainingsschema waarbij je alle spiergroepen 3 keer perweek traint, MAAR waarbij het trainingsvolume per oefening laag ligt (per spiergroep weinig oefeningen weinig sets). Hierdoor zouden je spieren in een continue anabole staat verkeren, dus meer groei...

http://www.hypertrophy-specific.com/hst_index.html

Maar ik heb er alleen over gelezen, ben benieuwd naar praktijkervaringen!

Nog ff w8ten totdat Espi weer online is en dan krijg je je praktijk-ervaring! :D

Maare typ 't is in de search : hypertrophy specific
Dan krijg je ook meer dan genoeg oude topics erover ;)

Kameraad van mij heeft da een paar jaar aan een stuk gedaan. Persoonlijk vond ik zijn manier van trainen nogal zwaar. (Ik zie da bijvoorbeeld totaal niet zitten om benen meer dan 1keer per week te trainen)

Heb het zelf nooit geprobeerd, maar bij hem werkte het in elk geval. Hij heeft er wel kapotte schouders van over gehouden en is ondertussen met hst gestopt.

Het gevaar van overtrainen bij HST is levensgroot als je gewend was om bij 1x trainen per week alles uit de kast te halen.
Ook ik ben geneigd tot falen door te gaan ;).

Dat is dus iets wat je moet afleren.
In de oorspronkelijke HST opzet werk je met 15-15-10-10-5-5-5neg-5neg.
Voor de cyclus begint bepaal je je 15RM, 10RM en 5RM. Zelf heb ik mijn trainingsgegevens doorgespit en een gok gemaakt.
Dan werk je een schema uit. Ik vond dat dit niet zo goed werkbaar was omdat sommige trainingen te licht werden. Daarom heb ik de cyclus zodanig veranderd dat ik elke week op vr tot falen ga op de eerste week na: 15-15-12-9-7-5-3 (3neg) en in de volgende cycus 20-20-15-12-9-7-5 (5neg) met dus meer nadruk op KUH.. ook omdat men zegt dat vrouwen beter reageren op hogere hh.. sowieso als je een duursporter bent handig.

De grap achter full body workout is dat daarmee je groeihormonen optimaal stimuleert. Ben je naturel, dan is dat natuurlijk errug mooi meegenomen.
Maar dan heb je als naturel weer het nadeel dat je jezelf sneller overtraint..
Lijnen met HST bleek wat veelgevraagd.. ergo ik begon stiekem te bulken (was ook niet moeilijk met ingezakte stofwisseling). Gevolg een 2cm biceps groei in 1,5 maand tijd.. :hair:

Espi

Esperantisto zei:
Het gevaar van overtrainen bij HST is levensgroot als je gewend was om bij 1x trainen per week alles uit de kast te halen.
Ook ik ben geneigd tot falen door te gaan ;).

Je moet het inderdaad kunnen, genoegen nemen met 2 setjes per spiergroep in plaats van de 12 die je soms doet bij een split. Ook het trainen met gewichten die tot 25% onder je maximum (voor DAT aantal herhalingen) is iets wat je moet kunnen.

Olie B Bommel zei het al: "Groot is mooi, veel is beter"

Maar als je dat uitgangspunt als BB'r gaat gebruiken (zeker als naturel) dan is het risico van overtrainen zeker aanwezig.

W.

M4yD4y zei:
Kameraad van mij heeft da een paar jaar aan een stuk gedaan. Persoonlijk vond ik zijn manier van trainen nogal zwaar. (Ik zie da bijvoorbeeld totaal niet zitten om benen meer dan 1keer per week te trainen)

Heb het zelf nooit geprobeerd, maar bij hem werkte het in elk geval. Hij heeft er wel kapotte schouders van over gehouden en is ondertussen met hst gestopt.

als je zwaar traint kun je bij elke routine je schouder aan gort helpen. Het is niet alleen het gewicht, maar ook het volume en de soort oefeningen (plus uitvoering). HIT gaat iedere keer tot failure maar is maar 1 set, HST gaat eens 2 weken tot failure, alleen die twee uitloop-weken (week 7 en 8 zal ik maar zeggen) zijn erg zwaar. Dan is het zeker goed om een dikke week helemaal niks meer te doen. (strategic deconditioning)

Goede oefeningen om je schouder te mollen zijn behind the neck press en pulldowns (neck), en front-raise met je armen ver boven je schouders uit hakt er ook wel in. Ook fly's willen wel helpen om de pezen te hard op hun donder te geven. Zelfs bij Lat raises moet je oppassen hoe je je handen houdt (duimen omhoog scheelt net weer even), en bij de benchpress het gewicht laten zakken tot boven je tepels (tussen tepels en nek) voel ik tenminste meteen, terwijl als ik het gewicht laat zakken naar iets onder mijn tepels heb ik er totaal geen last van.

W.

wazzup zei:
als je zwaar traint kun je bij elke routine je schouder aan gort helpen. Het is niet alleen het gewicht, maar ook het volume en de soort oefeningen (plus uitvoering). HIT gaat iedere keer tot failure maar is maar 1 set, HST gaat eens 2 weken tot failure, alleen die twee uitloop-weken (week 7 en 8 zal ik maar zeggen) zijn erg zwaar. Dan is het zeker goed om een dikke week helemaal niks meer te doen. (strategic deconditioning)

Goede oefeningen om je schouder te mollen zijn behind the neck press en pulldowns (neck), en front-raise met je armen ver boven je schouders uit hakt er ook wel in. Ook fly's willen wel helpen om de pezen te hard op hun donder te geven. Zelfs bij Lat raises moet je oppassen hoe je je handen houdt (duimen omhoog scheelt net weer even), en bij de benchpress het gewicht laten zakken tot boven je tepels (tussen tepels en nek) voel ik tenminste meteen, terwijl als ik het gewicht laat zakken naar iets onder mijn tepels heb ik er totaal geen last van.

W.

Ik zal u zijn tel nummer geven, kunt ge het hem zeggen.

M4yD4y zei:
Ik zal u zijn tel nummer geven, kunt ge het hem zeggen.

Nee, serieus, nu wil ik het weten ook, hoe denkt hij dat het nu precies door HST gekomen is, en niet door de oefeningen (of de uitvoering daarvan) die hij deed. En hoe had hij HST ingevuld ? Het is tenslotte maar een set trainings-principes die je zelf moet invullen.

Bijvoorbeeld: momenteel doe ik iedere week een max (15, 12, 9, 7, 5 en misschien 3 hh) en ik merk al dat dat toch een zwaardere belasting geeft dan eens per 2 weken.

Had hij geen kapotte schouder gehad had hij een andere routine gevolgd ? GVT, HIT, of een willekeurige standaard push-pull split 1 maal schouder per week...

en hoe gaat het nu met hem, nu hij geen HST meer doet, schouder weer genezen en weer lekker aan het trainen met een ander programma ?

W.

wazzup zei:
Nee, serieus, nu wil ik het weten ook, hoe denkt hij dat het nu precies door HST gekomen is, en niet door de oefeningen (of de uitvoering daarvan) die hij deed. En hoe had hij HST ingevuld ? Het is tenslotte maar een set trainings-principes die je zelf moet invullen.

Bijvoorbeeld: momenteel doe ik iedere week een max (15, 12, 9, 7, 5 en misschien 3 hh) en ik merk al dat dat toch een zwaardere belasting geeft dan eens per 2 weken.

Had hij geen kapotte schouder gehad had hij een andere routine gevolgd ? GVT, HIT, of een willekeurige standaard push-pull split 1 maal schouder per week...

en hoe gaat het nu met hem, nu hij geen HST meer doet, schouder weer genezen en weer lekker aan het trainen met een ander programma ?

W.

Ik zou het niet weten hoe hij precies trainde, vond het zelf maar niks om een spier 3keer per week te trainen.
Hij had zo van die trainingen: borst/schouders/triceps op een dag. Super slecht in mijn ogen.

Iedereen neemt niet de moeite om nieuwe trainingsmethoden te leren. Veel mensen proberen gewoon wat ze horen van anderen, en geven een eigen variatie aan een bepaalde methode. Zal zo geweest zijn bij hem.

Is ondertussen gestopt met zo te trainen, hij traint nu 1 spier per dag. Last van zijn schouders heeft hem nog altijd.

M4yD4y zei:
Ik zou het niet weten hoe hij precies trainde, vond het zelf maar niks om een spier 3keer per week te trainen.
Hij had zo van die trainingen: borst/schouders/triceps op een dag. Super slecht in mijn ogen.

Iedereen neemt niet de moeite om nieuwe trainingsmethoden te leren. Veel mensen proberen gewoon wat ze horen van anderen, en geven een eigen variatie aan een bepaalde methode. Zal zo geweest zijn bij hem.

Is ondertussen gestopt met zo te trainen, hij traint nu 1 spier per dag. Last van zijn schouders heeft hem nog altijd.

let wel het is bij HST de bedoeling (althans zo had ik het begrepen), dat je het aantal sets per bodypart (dus bijv schouders) beperkt tot 2 (voor schouders, 3 voor borst, 3 voor benen, 2 voor biceps, etc). Dus 1 oef 2 setjes, of 2 oef 1 setje (hooguit een enkel opwarmsetje ervoor). Niet bepaald veel volume dus per keer dat je traint. en voor mijn schouders werkt het beter dan 6 setjes en dan ook nog eens 4 of 5 oefeningen.

full-body workout in 45 minuten, kan nooit veel voorstellen :grinny:

W.

wazzup zei:
let wel het is bij HST de bedoeling (althans zo had ik het begrepen), dat je het aantal sets per bodypart (dus bijv schouders) beperkt tot 2 (voor schouders, 3 voor borst, 3 voor benen, 2 voor biceps, etc). Dus 1 oef 2 setjes, of 2 oef 1 setje (hooguit een enkel opwarmsetje ervoor). Niet bepaald veel volume dus per keer dat je traint. en voor mijn schouders werkt het beter dan 6 setjes en dan ook nog eens 4 of 5 oefeningen.

full-body workout in 45 minuten, kan nooit veel voorstellen :grinny:

W.

Mja kijk, ik herhaal het nog is: niet iedereen neemt de moeite om bv. boeken te lezen over bodybuilding om te controleren hoe een methode juist in mekaar steekt...

In elk geval hij trainde langer dan 45minuten, een goede 2uur dacht ik.

Daar ligt de oorzaak van zen blessure(s) dus :)

ff een vraagje tussendoor... ik ben net 1 maand bezig met fitness/bodybuilding is HST ook iets voor mij? want ik zie et egt zitten :D

M4yD4y zei:
full body doen de eerste maanden.
eerste maand heb ik ook full body gedaan elke keer toen ik ging trainen 3 x per week en dan 2.5 uur lang full body en kheb best veel resultaat geboekt vind ik zelf, bovenarm is 1,9 cm gegroeid in 1 maand en die heb ik eigenlijk niet eens zoveel getraind, en vooral qua kracht ben ik veel sterker geworden.

Homer17 zei:
ff een vraagje tussendoor... ik ben net 1 maand bezig met fitness/bodybuilding is HST ook iets voor mij? want ik zie et egt zitten :D

waarschijnlijk niet.

Waarschijnlijk gaan de meer ervaren mensen je hier aanraden om een beginners sprogramma te volgen. Eentje waarbij je de eerste maanden niet zo let op gewicht, maar op een technisch juiste uitvoering van de oefeningen met een relatief hoog aantal herhalingen (15 of zo), zodat je je pezen en banden een gelegenheid geeft te wennen aan de oefeningen. Spieren worden snel sterker, pezen niet zo snel (dus rustig aan beginnen). Dat scheelt blessures !

kijk maar eens rond hier. (heb er gisteren nog iemand iets over zien zeggen, maar ben even kwijt wie wat en waar).

W.

Homer17 zei:
eerste maand heb ik ook full body gedaan elke keer toen ik ging trainen 3 x per week en dan 2.5 uur lang full body en kheb best veel resultaat geboekt vind ik zelf, bovenarm is 1,9 cm gegroeid in 1 maand en die heb ik eigenlijk niet eens zoveel getraind, en vooral qua kracht ben ik veel sterker geworden.

En kort die training eens in ! 2.5 uur is echt wel te lang, je bent gewoon een lopende cortisolfrabriek. Probeer er een uur van te maken, en in die tijd er alles uit te halen.

Terug
Naar boven